Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-01-04 16:31

Tesla reviderar ner produktionsprognosen för Model 3

Tesla reviderade ner sin sk guidning för årsproduktionen av Model 3 under 2018 till 80 000 fordon. Därmed är det tveksamt om det alls kommer levereras bilar till Sverige i år, även om det fortfarande står "slutet 2018" om man går in och kontrollerar skattad leverans på sin reservation. Aktien faller på börsen.
Minutchart för Tesla Motors (NASDAQ:TSLA).

Nästan som perfekt svar på spekulationen kring huruvida Tesla kan leverera Model 3 till Sverige i år reviderades guidningen för årsproduktionen för 2018 ner till 80 000 fordon. Huruvida det blir några leveranser i år till Sverige är därmed osäkert. Korrigering: Guidningen landar fortfarande på 200 000 bilar i år. Veckotakten ska nå 5000 mot slutet av andra kvartalet, så medelproduktion för första halvåret blir 26*2500=65000 bilar. Andra halvåret blir det således 5000*26=130000 bilar för totalt 195 000 levererade i år. Tillägg: Därmed bör det bli leveranser till Sverige i år.

Går jag in på min egen reservation så skattas den fortfarande till slutet av 2018.
Uppskattad leverans av Model 3 för min del.
Så tidigt ute har jag inget minne av att jag var, så jag misstänker att Tesla inte uppdaterat sitt leveransverktyg med de nya skattningarna. Får väl antingen kasta in handduken och skaffa någon annan elbil eller köra vidare med rishögen (som ändå kommer vara kvar som dragbil och för större laster vilket behövs ibland - den är inte värd många tusenlappar vid det här laget).

Aktien faller relativt hårt i den initiala handel på börsen. , vilket förstås inte är så underligt då man nu gått från ursprungliga estimatet 200 000 Model 3 till endast 80 000 under 2018

Om du reserverat en Model 3 - vad säger leveransverktyget för din del? Gå in på Teslas hemsida, logga in på ditt konto, välj din reservation och "verktyg för uppskattning av leverans".
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

31 kommentarer:

  1. Varför skall du ens byta? Behåll den bil du har eller köp en några år gammal bil istället som redan gjort sitt initiala CO2-avtryck och aldrig kommer släppa ut lika mycket under sin livstid som produktionen av nya batterier+bil gör. Helt otroligt att folk går på säljsnacket om "miljövänliga" bilar bara för att dom saknar avgasrör.

    I takt med att vattenkraft och kärnkraft läggs ner och byts ut av kol och gas alternativt vindkraft som inte ger något när det inte blåser vilket kommer leda till enorma energiunderskott i Sverige tidvis så blir bara elbilar än mer verklighetsfrämmande.
    HVO-diesel eller andra förnybara bränslen som man kan tanka befintlig fordonsflotta med är det enda vettiga i dagens läge.

    Att dieselbilar är smutsiga är också det bara en myt. Så länge man inte likt Volkswagen stänger av bilens SCR och har partikelfilter monterat så är avgaserna renare än insugsluften om man kör i t.ex Pekings smog. I "vanlig" luft så släpper bilar ut obefintliga mängder NOx / CO2 med dagens teknik om den bara används korrekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Att bilen släpper ut obefintliga mängder CO2? All förbränning bidrar till CO2 utsläpp och det finns inget partikelfilter eller katalysator som kan plocka bort CO2. Min "Miljö"dieselbil släpper ut ca 150 gram koldioxid/km.

      Radera
    3. Vi kan inte köra på fossila bränslen i evigheter.

      Radera
    4. Min gamla VW Golf DIESEL 83 kunde jag köra på 0,4 l RME 10 km redan 2001
      ... 😁

      Radera
    5. @Christian Jeppsson En modern dieselbil drar under en halvliter/mil. Bara tillverkningen av en backspegel till din nya fräsiga Tesla producerar mer CO2 än vad dieselbilen blåser ut på ett år.
      Nyproduktion av bilar kostar enorma mängder energi. Produktion av batterier som tillverkas i en enormt giftig process är dessutom det fruktansvärt energikrävande och förbrukar ändliga jordartsmetaller som inte är något förnybart. Batterier är inte framtiden - punkt.

      CO2 är enkelt att få ner till små mängder, det har ju bevisats i utsläpps"skandalen" som precis härjat. Den som kan något om förbränningsmotorer vet också att om du skruvar ner CO2 producerar du mer NOx - det som vart uppe på tapeten på sistone. Men har du SCR som neutraliserar i stort sett all NOx är inte heller det ett problem. Allt bottnar bara i att politiker inte vet vad dom snackar om.

      Radera
    6. Sjöingenjören;

      Det lär väl produceras backspeglar till de flashiga dieselbilarna med?

      Batterier är framtiden (tillsammans med t.ex. elektriska motorvägar). Punkt. Men sen behöver ju inte varenda storstadsbo ha två bilar och många med slappa jobb borde kunna jobba mer hemifrån.

      Radera
    7. Sjöingenjören;

      Bakåtsträvare. Det är vad du är. Hålla fast vid gammal omodern teknik från 80-talet? Använder du fortfarande kanske Atari 520ST, COMPIS (skoldatorn med tangenten ”utplåna” istället för ”delete”) eller kanske Commodore 64 också?

      Låt nu oss andra få gå vidare i utvecklingen medan du tragglar på med dina kassettband och disketter.

      Radera
    8. Batteritekniken utvecklas med en rasande fart. Toyota kommer enligt deras planer att gå "all in" i elbilsracet omkring 2022 med snabbladdande och säkrare solid-state batterier med förväntad dubbel kapacitet mot ordinära litium batterier. Och de är inte ensamma om att utveckla tekniken, så om tio år kommer dagens batteriteknik att vara helt passé. Någon av alla de som nu satsar hårt kommer att lyckas.

      Radera
    9. Tja, Tesla bygger sina bilar för att kunna byta batteriet enkelt och snabbt. Snabbare än att tanka en bil. https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY.

      Att byta ut hela batteribanken till nya modernare batterier och livstidsförlänga bilen är alltså en smal sak. Om sex år kanske du väljer att betala x 100 000 och så får du solid-statebatterier till din tesla med dubbla kapaciteten. Istället för 50 mil, 100 mil.

      Radera
    10. Sjöingenjören;

      Anledningen till att det finns en nästan ny bil som "gjort sitt co2 avtryck" är ju att någon köpte bilen ny från början och senare vill sälja den. Väldigt kortsiktigt att se köp av beggade bilar som en lösning.

      Radera
    11. Framtiden är inte att var man har en bil utan den är bilpooler eller tjänster som t.ex Uber med autonoma bilar som plockar upp folk på beställning. Tills dess kan folk gott köpa bilar med snåla förbränningsmotorer då dessa inte förorenar naturen lika mycket som utvinningen av jordartsmetaller gör.
      Problemet idag är att vi befinner oss i ett paradigmskifte men den nu tillgängliga ersättningstekniken är långt ifrån mogen och helt enkelt är bortkastad energi som det ser ut nu.
      Har själv hört Vattenfall själva säga att när dom tvingas lägga ner baskraften på grund av galna politiska beslut samtidigt som mer och mer energi krävs åt t.ex bilar kommer energin helt enkelt inte att räcka till samtidigt som utbyggnad inte lönar sig på grund av de subventionerade vindkraftsprojekt som håller elpriserna på 30öre mot ett gångbart pris på ca 1 kr för nybyggnad.

      @Frihet: Jag köpte ingen Iphone 6 eller 7 eftersom min gamla 5 funkade alldeles utmärkt tills en vettig uppföljare kom. Det är heller ingen som tvingar folk att köpa ny bil. Fler och fler ställer bilen i städerna och de som har en 10 år gammal bil kan i de flesta fall även köra den tills den är 20 år innan man köper något med en hållbar och effektiv teknik.

      Att byta batterier betyder inte att det är miljövänligt att tillverka dom. Snarare så kräver ett utbytessystem det dubbla antalet batterier på marknaden jämfört med ett per bil. Vätgas, bränsleceller, förnybara bränslen som tallolja eller etanol är det enda klimatsmarta.
      Byter man ut fossil diesel på macken mot förnybara bränslen blir plötsligt "miljöbovarna" det renaste ni kan köra. Jag är inte emot utveckling, snarare tvärt om, men tyvärr har ni köpt säljsnacket från Musk med hull och hår allihop. Volvo lastvagnar presenterade som sagt för över 10 år sedan motorer som kunde köra på 7-8 bränslen vilka alla var klimatneutrala men som aldrig premierats av politikerna. Därför kör folk fortfarande på fossil diesel.

      Toyota satsar även på full autonomi med en vision om autonoma bilar som kommer kapa världsbehovet med ca 85-90% av bilar när folk inte behöver ha sin egna plåtlåda ståendes, så att göra slut på naturresurser under de 5-10 år som det tar att få fram rätt teknik är bara slöseri.
      Trodde denna blogg och dess läsare hade bättre hållbarhetstänk och framtidstro än så här.

      Radera
  2. Kanske skulle va en bra idé för Tesla att slå sig ihop med någon lämplig traditionell biltillverkare då de kan komplettera varandras kunnande. Volvo har ju samarbete med Uber nu. Å andra sidan så tror jag att Tesla vill lösa problemen själva och inte bli "infekterade" av de traditionella bilföretagens efterblivna kultur vad gäller mjukvaruutveckling och nytänkande.

    SvaraRadera
  3. Fake News?

    https://www.reuters.com/article/us-tesla-production/tesla-pushes-back-model-3-production-target-again-despite-progress-idUSKBN1ES1Z4

    SvaraRadera
  4. Var hittar du siffran 80 000 bilar för helåret 2018?
    Det står i Teslas pressrelease från igår att de räknar med att producera 5000 bilar i veckan i slutet av Q2. 25v * 5000 = 125 000 bilar bara i Q3 & Q4 och förhoppningsvis fler bilar i Q1 & Q2, de klarade ju av en takt nästan 1000 bilar/vecka för bara några dagar sedan.
    http://ir.tesla.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=1053245

    Eller tänker jag fel/missförstått?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du har rätt, jag har fel. Läste någonstans om 80000, men det rimliga är 2500*26 för första halvåret och minst 5000*26 för andra halvåret, dvs 195000 bilar.

      Radera
  5. Att köpa en ny elbil idag är dumt. Att köpa en ny bensinbil idag är ännu dummare. Att köpa ny dieselbil idag är det allra dummaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. En beg Skoda Octavia kombi GREENLINE som går att köra på RME, håller EU6 o bara 90 g/km då? 😜

      Radera
    3. Begagnade bilar är en helt annan sak.

      Radera
  6. Allt klag om att inte köpa nya bilar är rätt obegripligt, bilar flödar genom ekonomiska klasser hela livslängden. Någon som har råd köpdr en bil helt ny, kör ett tag, säljer den till någon som inte tycker det är värt att köpa helt nytt, denne person säljer till någon som kan tänka sig en ännu äldre bil osv tills bilen är slut och skrotas. Kapas inflödet av bilar krashar rimligtvis detta och det tar så småningom slut på körbara bilar. Det har så många gånger konstaterats att ja, batteriet i en elbil har en större påverkan på klimat/miljö än tillverkningen av en förbränningsmotor, och ja det har konstaterats att framförallt i sverige (ren el) tar det endast några tusen mil innan detta är återhämtat. Att denna fråga fortfarande är en fråga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nya elbilar är bra, vi måste ställa om. Att lägga resurser på nya bensin eller dieselbilar är vansinnigt. En ny elbil idag är korkat ur en privatekonomisk synvinkel, men de som köper elbilar idag sätter fart på marknaden, vilket är bra. Har man gott om pengar och vill lägga på en ny bil så köp en elbil. Det är det minst dumma.

      Radera
    2. Privatekonomimässigt just nu så är nog det bästa att köpa en bensinhybrid om man köper en ny bil. Kostar ungefär som en vanlig bensin med automatlåda men drar som en riktigt snål diesel (åtminstone de som jag köpt drar empiriskt mellan 0,35-0,45 L/mil beroende på körstil och hur kallt det är). Nästa byte blir om några år blir förstås rena elbilar, för då kommer batterierna att vara tillräckligt bra.

      Radera
    3. BW;
      Håller med dig om detta.

      Radera
  7. I framtiden kommer man att skaka på huvudet åt det faktum att det idag körs förbränningsmotorer i tätbebyggda områden alls, likt vi skakar på huvudet åt att engelsmännen tidigare värmde sina hus med kol och ved i storstäderna med allt skit det förde med sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I min WG i Berlin två månader vintern 93/94 hade vi gasdriven VV-beredare och två brunkolskaminer på 5 studenter... 😁

      Radera
  8. Räknat nu vid årskiftet YOY föll Teslas leveranser av bilar 23 % i USA, globalt levererade Tesla 43860 bilar av olika modeller under året, medan GM levererade under året 23297 st Bolt i USA.

    GM levererade 3227 Bolt i December, medan Autodata uppskattar att Tesla klarade av att leverera 1060 bilar av olika modeller under December månad.

    Som jämförelsetal, Porsche sålde 55420 bilar under året i USA. Musk, mästaren i hype, lovade att Teslaa skulle leverera 20000 Model 3 under December 2017. Ett litet glapp mellan hype och verklighet, men detta höll upp Teslas kurs på börsen.

    SvaraRadera
  9. 2018 kanske blir året då Tesla aktien imploderar. Det lär ju behövs en nyemission till.

    SvaraRadera
  10. Jag fick samma estimat som du. Men jag har avbrutit min reservation nu efter att det känns mer osäkert att man får bilen i rimlig tid och att det verkar osäkert om Tesla är kvar så länge till vilket innebär att reservationspengarna bränner inne, samt att garanti och annat påverkas. Jag kör rishögen ett tag till.

    SvaraRadera
  11. Har samma estimering som du! Börjar tröttna lite också och kör med en snart fem år gamal tjänstebil som bara får högre och högre förmånsvärde för var år... Dags att ta tag i situationen nu!!!

    SvaraRadera
  12. BitCoin och Tesla verkar bra på pappret men det är leksaker som inte funkar i verkligheten. Det blir en viss hype och sen är det över.

    Kanske bränsleceller är framtiden eller något annat. Det går inte att komma ifrån de flytande bränslens praktiska fördelar över batterier.

    SvaraRadera