Cornucopia?

Aktuellt

Ny e-novell/ljudbok: Valet av Lars Wilderäng - Berget och Oscar nu också som ljudbok

Midsommarhelgen är nu räddad där du kurar under din varma filt eller gömmer dig under regnkläderna. Nu finns min nya e-novell, den säkerhets...

2018-01-25 10:23

Sveriges "största" sajter redovisar inte längre sin trafik

Schibsted, Bonnier och Metro har lämnat den tidigare svenska Internettrafikstandarden KIA Index och redovisar inte längre sina trafiksiffror. En uppföljande artikel som skulle bekräftat att trafiken för betalväggsmedia som DI, SvD och DN är fallande är alltså inte möjlig.
Redovisar inte längre sina sajters trafik.
KIA Index har länge varit en standard i Sverige för att ladda upp trafiksiffror från godkända analysverktyg som Google Analytics. Själv använder jag gratisvarianten SIS Index
Tidigare trafiksiffror för Svenska Dagbladet under 2014 och 2015 enligt KIA Index.
Gårdagens artikel om att jag inte ens besöker betalväggssajterna längre hade jag tänkt följa upp med redovisning av deras fallande trafiksiffror.

Döm om min förvåning när det visar sig att Sveriges tidigare största sajter har lämnat KIA Index och redovisar inte längre sina trafiksiffror. Metro, Schibsted och Bonnier har lämnat och sajter som Aftonbladet, Expressen, Metro, DN, SvD, Sydsvenskan, Dagens Industri mm har numera hemliga trafiksiffror.

Schibsted lämnade redan under slutet 2016 och menar att trafiksiffror inte är relevant längre. Som ni ser på en tidigare graf ovan så kan ni killgissa varför man lämnade. Resumé skriver:
"Som huvudargument framför Schibsted Sverige att unika webbläsare har tappat i betydelse och att det mer handlar om att hitta "skräddarsydda" lösningar till annonsörerna."
Jomensåatt. Floskeltoppen slår till.

I våras följde Bonnier efter. Tomas Mattsson på Expressen säger till Dagens Media:
"Men jag tror att alla förstår det orimliga att bara den aktör som vinner marknadsandelar ska släppa sina siffror men inte den som successivt har tappat. Det går ju inte."
Metro lämnade nu i november.

Mattsson hintar alltså om att de andra lämnade på grund av allt lägre trafik och att man vill dölja utvecklingstrenden.

Nu verkar man finnas kvar på Ocast, men där redovisas inga historiska siffror. Men låt oss anteckna vad som står för några sajter där just nu, så kan vi återkomma senare.

Expressen 7.61 miljoner unika webläsare per vecka
Aftonbladet 5.54 miljoner individer per vecka
Dagens Nyheter 2.35 miljoner unika webläsare per vecka
Svenska Dagbladet 1.63 miljoner individer per vecka
Dagens Industri 1.01 miljoner unika webläsare per vecka
Metro 0.657 miljoner unika webläsare per vecka

Notera alltså att Aftonbladet inte längre är Sveriges största sajt, utan det är Expressen. Det väsentliga är att man genom att lämna KIA Index kan undvika granskning av trafikutvecklingen sedan betalväggarna införts. Att utvärdera hur stor effekt betalväggarna haft är alltså inte möjligt för de största sajterna i Sverige.

För egen del ligger jag på ungefär en tiondel av Metros trafiksiffror, med 61 455 unika läsare senaste veckan och trenden kan beskådas på SIS-Index. Sidvisningar sedan start enligt nedan. Spiken är en bugg som fick en frame att laddas om hela tiden och kan bortses från.
Generellt en linjär utveckling i bloggens trafik med lite pendlande siffror runt utvecklingen. Källa: Google Analytics, så läsare med Adblock och liknande lösningar finns inte med.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

36 kommentarer:

  1. A man who reads nothing at all is better educated than the man who reads only newspapers. - min favvo Founding Father


    Om Expressen är svenskens största nyhetskälla kan det bli lite problem framöver.

    SvaraRadera
  2. Gefundenes Fressen för s.k alternativa medier...
    😁

    SvaraRadera
  3. Vore intressant i statistiken att hur många av MSMs läsare som faktiskt läser mer än rubrikerna, d.v.s. faktiskt klickar på artiklarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rimlig frågeställning, ja. Någon som stannar på siten 12 sekunder och klickar på en enda "artikel" (typ en bild av en kändis) är en "unik läsare" enligt mätningarna.
      Då borde även någon som bara tittar på Pressbyråns tidningsställ räknas som tidningsköpare.

      Radera
    2. Siffrorna mäter det viktiga, hur många lallande idioter som exponerats för reklam. MSM inser förstås inte att för att i längden behålla idioterna behöver de även ett innehåll.

      Radera
    3. BW;

      Idioter? Vilken människosyn du har. Försöker du att upphöja dig själv genom att sänka andra?

      Man behöver inte vara idiot för att bli lurad av all smygreklam och riktade kampanjer. Man behöver snarare vara en idiot för att inte låta sig påverkas av den. När vi gör oss medvetna om hur vi påverkas av all reklam kan vi styra hur vi ska handla. Tror vi däremot att vi är smartare än alla andra och därmed inte påverkas så är vi istället slavar under reklam.

      Radera
    4. @Frihet,
      Idioter utifrån tidningarnas perspektiv, inte mitt perspektiv då jag själv i så fall hamnar i idiotkategorin.

      Radera
    5. Frihet: antagandet är kanske att en viss andel av besökarna är idioter (som är mer lättpåverkade). Annonsörerna betalar ju bara för att locka kunder, att andra råkar titta är spill som de får räkna med...

      Radera
  4. Framtidsspaning: När dagstidningarna dör eller minskar i omfång så kommer även TT att dö eller minska i omfång, och då är det slut med nyheter. Finns det en tipping point?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur menar du? Är TT den enda källan till nyheter?

      Radera
    2. Verkar iaf vara en av huvudkällorna, som jag antar finansieras av tidningarna på något sätt.

      Radera
  5. Jag tror folk är villiga att betala, men vill bara inte skapa en prenumeration för varenda tidning. Det är både dyrt och bökigt. Det som behövs är en enda betallösning och sen får tidningarna betalt efter hur mycket man läser. Jämför med Netflix, Spotify eller Storytel. Tänk om jag skulle behöva logga in på en speciell sida för varje film eller låt jag vill lyssna på. Tänk om varenda bankomat hade en egen PIN-kod. Det funkar inte,

    Om jag vore SvD eller DN så skulle jag ha fulla artiklar att läsa. Om kunderna inte ser vad som finns så kommer de aldrig vara villiga att betala. Man behöver dessutom locka folk till sajten så de kan dela artiklar. Däremot skulle jag införa något som gör det väldigt jobbigt för de som inte betalar. Säg att varje udda minut så blockas artiklarna och man får se en nedräkning från 60 s.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De skulle kunna lägga in sig hos exempelvis Readly, Ztory eller liknande samlingsplatser. Vet inte hur betalningsmodellen mellan dessa och de som kan läsas ser ut, men för 99:- i månaden blir det i alla fall betydligt mindre till de som är där. Å andra sidan borde konkurrensen vaska fram betydligt bättre kvalitet på inehållet.

      Radera
    2. Om jag fick en tidning som skrev bra artiklar väl underbyggda utan en massa åsikter/politik.. så skulle jag betala för det.
      Tyvärr så är det få journalister som skulle klara detta.

      Radera
    3. Skillnaden med Storytel och den modell du beskriver är att ett konto hos Storytel bara ger tillgång till ljudböcker (?) Via just Storytel.

      Egentligen är befintliga modellen likartad. Ett abonnemang hos DN ger dig tillgång till berättelserna just via DN. Har du istället abonnemanget hos annan tidning får du i princip samma historier via den tidningen istället.

      Radera
    4. Nja. Storytel erbjuder ljudböcker från Norstedts, Bonnier, Natur & Kultur, Piratförlaget, Lind & Co, etc etc etc. I princip från alla förlag.

      DN erbjuder bara artiklar från DN.

      Radera
    5. Men du accessar dem via Storytel. Du kan inte gå in på förlagets sida och lyssna och du kan inte gå till någon annan leverantör heller.

      Mig veterligen så levererar dN nyheter från TT. Ingen större skillnad än att det kanske inte finns så många leverantörer av nyheter till svenska Msm

      Radera
    6. Jaså? Du kan gå till Nextory eller Bookbeat, som bägge levererar samma innehåll som Storytel, dvs från alla Sveriges förlag. Inte bara från DN och TT.

      Du kan även köpa ljudböckerna separat via ett antal andra tjänster.

      Radera
  6. Alexa kan ge en fingervisning:

    https://www.alexa.com/siteinfo/dn.se
    https://www.alexa.com/siteinfo/svd.se
    https://www.alexa.com/siteinfo/di.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ökande:

      https://www.alexa.com/siteinfo/expressen.se
      https://www.alexa.com/siteinfo/omni.se

      Radera
  7. Det sovande folket vill inte vakna.

    SvaraRadera
  8. Bloggarens kompis Fredrik Antonsson har skrivit en artikel, ej bakom betalvägg, om att Aftonbladet är i kris. Hoppas han har rätt.

    https://nyhetsbyran.org/2018/01/23/aftonbladet-kris/

    SvaraRadera
  9. Mediabolagen är mediabolag: de har inte bara tidningar. Sviktar tidningarna har de annat att falla tillbaka på. Och en tidning som SvD verkar numera leva på presstödet. Innehållet i tidningen är nu mest #metoo och feminism i olika modejanger. När man inte baktalar Trump förstås.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Hur ser utvecklingen ut för unika läsare på cornucopia.cornubot.se? Är den också fallande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svagt stigande. Generellt kan man nog säga att jag har nått bloggens målgrupp och därmed behöver bredda mig om jag ska nå fler.

      Enligt SIS-Index 58 832 vecka 4 2017, jämför med ovan nämnda 61 455 vecka 3. Dock, det pendlar en del. Vecka 2 var siffran 65 111 och vecka 1 var den 77 098, medan det i mellandagarna var 48 020. Folk läser i mindre utsträckning hemifrån när de är lediga, så är det varje år.

      Pendlingen beror på om jag skriver något som blir viralt i sociala medier och om det händer något särskilt intressant just då.

      Radera
    2. Länkat i blogginlägget är siffrorna hos SIS-Index.

      http://www.sis-index.se/site-information/1643

      Radera
    3. Så vi kan förvänta oss för modeinslag i framtiden?:)

      Radera
    4. Finns redan en tagg för det och gott om inlägg:

      http://cornucopia.cornubot.se/search/label/modeblogg

      Radera
  12. Men hallå?
    Hur går det för alla dessa alternativ nyhetssidor då?

    SvaraRadera
  13. Inte långt kvar innan pappersupplagan når vägs ände och måste läggas ner pga för liten upplaga. När detta sker är min bedömning att de gamla tidningarnas särställning snabbt försvinner. Snart är de en webbsajt i mängden och får de inte statligt stöd kommer de snabbt att få dra ner på bemanning för att matcha sinande intäkter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett rimligt antagande. De som prenumererar på pappersupplagan av SvD, DN m.fl. eller köper lösexemplar av AB och Expressen är alla i 60-årsåldern eller äldre.

      Radera
    2. Statligt stöd lär väl öka,"sanningen" måste ut.
      Även om ingen läser,kanske lästvång på G.

      Radera
  14. Tidigare prenumererade jag i perioder på SvD:s nätversion, speciellt uppskattade jag näringslivsdelen, men nu skulle jag inte betala en krona för den pga deras vinklade nyheter och kampanjer, speciellt för Nato. Tidigare tyckte jag de hade högt i tak, jämfört med andra tidningar.

    SvaraRadera
  15. Läser DI och SvD i pappersform på jobbet. Perfekt att ta en tidig/sen lunch och sitta och läsa tidningen, då slipper man sitta och tomprata med kollegor om vilka sporter de skjutsade sina ungar till gårdagen och hur lång senaste cykelrundan var.

    SvaraRadera
  16. Köper ngn av kvällstidningarna ibland, uteslutande för sportjournalistiken.

    F.ö. har tåget redan gått för MSM, de tappade bollen för länge sen och alltför många har tappat förtroendet för propagandaorganen.

    SvaraRadera