Cornucopia?

2018-01-19 11:50

PostNord inför handelshinder - tar 125:- SEK per beställning utanför EU

På grund av de sk Kinapaketen kommer PostNord nu att ta ut en administrativ avgift om 125:- SEK per paket från utanför EU, plus moms. PostNord inför alltså som monopolföretag ett ensidigt handelshinder och ägnar sig åt en form av myndighetsutövning.
Försvunnen post?
Grundproblemet är att Sverige betraktar Kina som ett U-land och det kostar därför i princip inget att skicka något från de kinesiska e-handelssajterna till Sverige. PostNord påstår sig numera få 150 000 paket om dagen från Kina, på vilka det ska ta ut moms.

Gott och väl så - att dessa paket börjar momsas. Det är helt enligt avtal och regler.

Men PostNord inför nu också ett helt eget handelshinder om 125:- SEK per paket de måste momsa. Ett effektivt sätt att punktera privatimport från utanför EU. Ett handelshinder som ett monopolföretag alltså sätter upp.

Då PostNord dessutom är statligt blir det intressant att se hur Kina reagerar på det handelshindret.

Dessutom berörs rimligtvis all import från utanför EU. Även beställningar från USA kommer få ett påslag om moms plus 125:- SEK. 

BreakIt har storyn. Lobbyorganisationen Svensk Handel jublar. Nu kan de sälja exakt samma produkter för 10x pengarna, t ex en laddsladd till din mobil för 100:- SEK istället för 9:- SEK. Eller rent av 199:- SEK. Sådana är prispåslagen i svensk handel, men det inkluderar förstås frakt, tull, moms mm.

En ledtråd till Svensk Handel är dock att om svensken ska betala 199:- för en laddsladd till mobilen istället för 9:- SEK, så är det 190:- SEK av något annat svensken inte köper i Sverige, för svensken är inte gjord av pengar. Så den totala profiten för Svensk Handels medlemmar blir 9:- SEK, vilket äts upp av importkostnaderna då det inte är billigare för Svensk Handels medlemmar att importera än så. Så länge inte alternativet är en svensktillverkad laddsladd blir det ingen förändring för Sverige som helhet ekonomiskt. Något får ge med sig till fördel för annat.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

107 kommentarer:

  1. Dock, detta har andra bolag som DHL, FedEx mfl gjort länge. Skillnaden är att det fanns en praxis att paket värda lägre belopp runt 300 sek gled igenom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Moms skall tas ut och en administrativ avgift får läggas på, såklart. Allt enligt reglerna. Att man hoppat över detta hos PostNord är något som ska åtgärdas såklart, annars bryter man mot reglerna.

      Radera
    2. DHL klarar att göra detta för 50 SEK + moms. De är dessutom vettiga att ha att göra med när Tullverket fuckat upp (pga praktikant?) i somras. DHL är förvånansvärt bra med tanke på vilka volymer de hanterar så pass billigt!

      Radera
    3. En bekant som jobbar för Neo4J (ett företag som utvecklar en grafdatabas med samma namn) berättade att de varit med och konsulterat för ett av Europas största transportföretag vid implementation av databasen som ryggraden i deras försändelsehantering (vilket är hur de tjänar pengar—själva databasen är öppen källkod). Det blev aldrig sagt rakt ut, men jag misstänker att det är DHL som är kunden.

      Som resultat av den nya ryggraden kan de göra relativt avancerade saker, som till exempel att avbryta en försändelse när som helst under transport och automatiskt få paketet skickat tillbaka till avsändaren genom att databasen räknar ut den snabbaste rutten genom minst antal noder givet rådande omständigheter. Detta utan handpåläggning av praktikanter och andra.

      Enligt ovanstående bekant så hade avlastningen av sådana icke människooptimerade/människorvärdiga sysslor till databasen en märkbar inverkan på deras prissättning och vinst.

      Jag jobbade som konsult på PostNord för ett par år sedan, och så tillvida de inte gjort signifikanta förändringar i infrastrukturen sedan dess så dras de med betydligt mer primitiva system. Det skulle inte förvåna mig om de som resultat har högre omkostnader och mer handpåläggning för alla tjänster de utför.

      Radera
    4. Förtydligande: jag var konsult HOS PostNord, jag var inte anställd av dem.

      Radera
  2. Postnord har väl knappast monopol på paket? Eller blir det automatiskt postnord om det skickas på något automagiskt (typ brev?) sätt från utlandet?

    I sådana fall är det ju det man ska åtgärda. Inte att de tar betalt för att hantera paketen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har monopol på alla försändelser som skickas i det internationella postsystemet.
      Inget konstigt med det, är så i länder

      Radera
  3. Från "övriga" världen tas väl redan denna avgift ut sedan många år tillbaka?

    Det var väl det att de små paketen från Kina helt plötsligt exploderade i volym och Posten släppte igenom allt för att det inte fanns tid att sitta och handlägga 150.000 paket om dagen.

    Småpaket/brev från Kina har alltså undantagits från reglerna med momsadministration hittills - nu är det slut med det.

    SvaraRadera
  4. Vad jag vet så lever väl posten ffa på frakter. Varför då inte ta ut en rimlig avgift på frakten från Kina. I stället för någon sorts straffavgift. Vill man inte ha frakterna? För i grunden är väl mer tjänster bra. I alla fall för ett privat företag.
    Men posten har väl bortrationalisera sig själv förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra nyheter från dagen är att Volvo går ut i media och ber folk sluta köpa bilar från dem. De har nått ett kapacitet-tak i produktionen på grund av den helt plötsligt exploderarde (läs: gradvis ökande under flera år) efterfrågan. I DN debatt kan man läsa hur VD:n ber Volvos återförsäljare acceptera högre priser, då de är mycket låga pga av att de glömt räkna upp priserna med inflationen de senaste 30 åren.

      Radera
  5. Ha ha vilken tomte de har på Postnord:

    "Men enligt Thomas Backteman kommer administrationsavgifterna att leda till stora intäkter för Postnord. Om vi säger att 120.000 paket om dagen omfattas av nya avgifter så kan man ju snabbt räkna ut att det handlar om betydande inkomster", säger han."

    Han räknar på sant sossevis antal paket * 125kr = massor med stålar, att mängden paket snabbt kommer närma sig noll verkar han inte fatta...
    Vem löser ut en sak man betalt 10kr för på posten för 127,50 i avgifter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att beställa massor med saker för några kronor som jag inte kommer hämta ut bara för att skapa mer administration för Postnord som de inte kommer få betalt för!

      Radera
    2. Hur tänker du då?

      Du lär ju knappast slippa administrationsavgiften bara för att du inte hämtar ut varan.

      Påminnelse -> Inkasso -> KFM!

      Radera
    3. Om varan kostar 199 i Sverige så är 125 + 10 kr fortfarande billigt. Att det sen är idiotiskt att skicka den här typen av gods med flyg verkar ingen reflektera över.

      Radera
    4. "Paket från Kina? Nej jag har då aldrig beställt något!"

      Radera
    5. Förr funkade det på samma sätt som ett postförskott, man får en avi med belopp att betala och var man skall hämta paketet. Ibland fick man bara inbetalnings-avin och paketet skickades vidare som vanligt efter man betalt den. Oavsett vilket så lär det skapa en hel massa extra administration för Postmord.

      Att skicka ett outlöst paket till inkasso och kronokalle lär de aldrig lyckas med, vad har de för bevis att jag beställt?

      Radera
    6. @ibland - glöm inte att det tar ungefär en och en halv månad för kinapaketen att komma fram och att kvaliteten ofta är lite tveksam så man får köpa från flera olika så använder man det som är ok och slänger resten.

      Så 199:- och leverans på 1-2 dagar med returrätt lär slå ovanstående...

      Radera
    7. "Både Postnord och Tullverket kommer i och med det här behöva anställa mer personal. Men enligt Thomas Backteman kommer administrationsavgifterna att leda till stora intäkter för Postnord. "

      Haha, ny personal som snabbt behöver sägas upp eftersom volymen kommer minska med 99%. Herregud vilka stollar det finns! Ungefär som med Telia som trodde de skulle kunna ta betalt per e-mail.

      Radera
    8. Ja ibland undrar man om vi ersatt mentalsjukhusen med statliga företag...

      Radera
    9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    10. Wofser: skall man inte någonstans and i den täckande styrka vem som är gäldenär? Annars är det ju i förlängningen bara för PostNord att skicka ut avier till folk som de måste lösa in för 125kr/styck, man kommer då undra varför de skulle hålla på att frakta massa paket när det är så mycket lönsammare att kräva folk på pengar...

      Radera
    11. Saker som säljs i stora volymer i Sverige bör tas in med container, lagerhållas i Sverige och säljas från lagren. I alla fall om man vill att oljan som finns ska användas upp långsammare.

      Radera
    12. Snabbt som ögat skapas en affärsmöjlighet för någon som tar emot paket i Estland, lastar dem i en container, kör dem till Stockholm och skickar dem som inrikes paket.

      Radera
    13. @Niklas så kom min senaste leverans från Kina (via Estland alltså), blev mäkta förvånad när jag spårsökte det.

      Radera
  6. Hehe, då kan man beställa billiga saker till sin fiende, så får han betala straffavgifterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om man är sin egen fiende då?

      Radera
    2. Det är man alltid iofs.

      Radera
  7. "PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket"

    http://www.ehandel.se/PostNord-tillbakavisar-uppgift-om-125-kronor-per-Kinapaket,11775.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kan vara antingen mycket högre eller lägre men då det är Postnord så är det förmodligen högre

      Radera
  8. Storgubbarna kan fiffla och hålla på, brottslingarna hittar på alla möjliga knep för att lura staten, men när vanligt folk kommer på ett sätt då blir det stopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget underligt, det gick alldeles utmärkt att handla från Kina tills "alla" började handla via Wish mfl.

      Och avgiften om 125 kr är redan tillbakavisad av Postnord.

      Radera
  9. Det var kul så länge det varade..

    SvaraRadera
  10. NÄR kommer denna pålaga att påföras ?
    jag har tre uteliggande beställningar ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1:a mars ska en utredning vara klar så du klarar dig nog.

      Radera
    2. Ok!
      Då kanske förslaget träder i kraft 1/7 som tidigast..
      :-)

      Radera
    3. Tveksamt om du klarar dig med tanke på postens otroligt låga hastighet.

      Radera
    4. beställde lite prylar i månadsskiftet Nov/Dec och trodde de skulle komma lagom till jul.. ;-)

      De kom efter nyår.. :p

      Radera
  11. Frågan är inte om avgiften kommer, frågan är om avgiften måste betalas även om leveransen inte kommer fram?

    Sedan är avgiften förmodligen orimlig i sin storlek, även om någon avgift måste tas ut.

    Men vi som har beställt från utlandet länge minns hur det var 2004 då inget slapp genom utan att Posten krävde en avgift för förtullning och momsinbetalning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får nog betala.

      Posten skapar en faktura som ställs ut till dig och läggs i brevet/paketet - sen när pengarna inte kommer in (du får inte paketet/brevet, du får brevet/paketet men slänger fakturan) så kommer det en påminnelse. Sen blir det inkasso.

      Radera
    2. Rimligare är väl att man får betala när man hämtar ut paketet hos sin lokala tobaksaffär.

      Radera
    3. Brukar man inte få ett krav att betala för hantering innan man får hämta paketet? Var ju länge sedan jag behövde betala för tull hantering nu.

      Radera
    4. De flesta kinapaket läggs väl direkt i brevlådan?

      Radera
    5. Då borde det väl vara ett brev, och det är nog många detta handlade väl om paket. Jag tror i alla fall skillnaden i princip är om du kvitterar den eller inte.

      Radera
    6. Även om man kör DHL et al kommer de till det lokala postombudet för uthämtning om de är tjockare än ca 2cm. Moderna brevlådor med lås har ofta just en så smal spalt för att hindra tjuvar från att sticka ner sina grisklövar i postlådan och fiska upp saker.

      Radera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. @Wofser
    Då beställer jag 20 st iPhoneskal (6kr styck) till din adress så kollar vi hur sugen du är på att hämta ut dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rimligtvis kan de ju inte kräva någon på pengar om ingen hämtar ut paketet.

      Radera
  14. Vet inte om det här är i effekt redan, men jag fick för några dagar sedan en AVI från Postnord på en tavla från USA. Den kostade mig 14$ och nu ska jag betala 100 kr för postnords avgifter, 25 kr i privat importdeklaration, samt mervärdesskatt från tullverket. Det blev en dyr tavla det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från USA har det alltid varit så.

      Radera
    2. Jag har köpt böcker från USA för USD 10-20/gång och hittills klarat mig från moms och annat. Nu blir det tydligen andra bullar ...

      Radera
  15. Det här är ju lite besynnerligt. Om jag betalar varan och frakten vid beställning borde väl det jag betalar för frakt täcka leveransen ända fram?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja frakt, men inte tull och andra avgifter...

      Radera
    2. Nä så funkar det inte, du får betala ny frakt från tullen till dig, brukar kallas speditionsarvode. Den första frakten räcker bara till första stoppet antingen tullen eller dig.

      Radera
    3. Dan: andra avgifter tycker jag rimligen bör ingå i frakten. Annars kan man ju bara skicka grejerna med någon som tar ut "andra avgifter" som man sedan får kickback på - så kan man sälja saker till underpris och då a igen det på "andra avgifter".

      Radera
  16. Får väl se om Kina lägger på motsvarande avgift eller högre för import från Sverige. Frihandel är bra, men bara om det gynnar oss. :- )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och Kinesiska privatpersoner köper väldigt mycket från Sverige eller? ;)

      Radera
  17. Ett sätt runt det här för säljarna är förstås att utomeuropeiska leverantörer har ett mellanlager någonstans inom EU, och skickar paketen därfifrån. Det är inte helt ovanligt att man redan har lokala lager. Beställde en pryl från en annons i facebook från Kina, men den levererades från ett lager i Turkiet. Visserligen inte inom EU, men principen finns redan i drift så att säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Turkiet är inom EU tullmässigt - de har tullunion med oss (förvånande men sant).

      Radera
  18. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  19. Det är lätt att bypass postnord, man kan väl skicka direkt till UK från Kina först, då till Sverige. Alltid 0 kr kostnad för tullarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast man kanske väljer någon annan än UK då...

      Radera
    2. Och efter brexit så lär det inte funka så bra...

      Radera
    3. lettland estland eller litauen funkar nog bra att använda som mellanlager

      Radera
    4. Finns tydligen rutiner för bypass redan, här är ett exempel.

      https://www.aliexpress.com/item/Global-Version-Xiaomi-Mi-A1-MiA1-4GB-32GB-Snapdragon-625-Octa-Core-Android-One-Mobile-Fingerprint/32840537416.html?spm=2114.search0104.3.86.65e8291dGhjEz3&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10313_10059_10340_10341_10534_100031_10084_10604_10083_10103_10307_10615_10301_10303_10142,searchweb201603_25,ppcSwitch_2&algo_expid=8cef4004-cbb5-44d4-8764-6b593f85dc2f-10&algo_pvid=8cef4004-cbb5-44d4-8764-6b593f85dc2f&priceBeautifyAB=5

      Radera
    5. Fast skickar man från mellanlager i EU blir frakten inte subventionerad av Postnord. Sladden för 9 kr kostar då 9 kr plus 49 kr eller mer i frakt.

      Radera
  20. Men det här är väl bara positivt, enligt bloggens sätt att se på handel. Vi handlar ju för mycket från utlandet, det har du ju konstaterat. Det här kommer ju minska importen, vilket är odelat positivt.

    SvaraRadera
  21. De räknar nog lite fel angående hur många de behöver nyanställa. När avgifterna införs kommer ju folk sluta beställa superbilliga småpryttlar och typ 99% av kinapaketen försvinna. Mindre jobb för Post Nord, och inte i närheten av de intäktsökningar snubben i intervjun räknade med. Man behöver ju inte vara särskilt smart för att räkna ut att det kommer bli så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag noterar att du inte är politiker.

      Radera
  22. Det är ju också tur att "alla" andra har effektivare rutiner, misstänker att alla från lokala pizzerian till hm har långt ifrån 125per transaktion i oh för att hantera moms. Man kan ju verkligen undra hur det kan vara högre än faktura avgifter? Men jag kanske har varit naiv när jag tycker att det är hutlöst att ta 45kr för att hantera en faktura.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De får byta namn på företaget till PostNordkorea, för de har effektivitet som en kommuniststat och att hindra varor utifrån är helt i enlighet med Juche ideologin.

      Radera
  23. I de flesta länder håller man inte på att peta i plastskräp a 9 kr, många länder har helt enkelt fribelopp. Vill minnas att Finland har ett fribelopp, allt under är skattefri import. I Ukraina kan man ta in varor för 200 Euro tullfritt, generöst. Sverige har valt att inte ange ett minimibelopp, naturligtvis ska allt skattas i DDR 2.0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar i SDR (Svenska Demokratiska Republiken)
      ;-)

      Radera
    2. Torde vara 22 € så kommer det ingen moms på.över 22€ så får du en räkning på 24 % moms färe du får paketet i Finland

      Radera
    3. @ Jarls tankar

      Vettigt, tydligt & förutsägbart i Finland alltså. Som vanligt skjuter sig Sverige i foten. Beskattar småskräp medan ligor tankar ut miljarder skattepengar i assistansersättning utan kontroll.

      Radera
  24. Undrar hur det påverkar inflationen...

    SvaraRadera
  25. Detta är en tydlig effekt av den lobbyverksamhet som svensk handel med flera har bedrivit.

    Det har ensidigt vinklats från nyhetsmedia som SvD Hur HEMSKT det är att man importerar från Kina som privaterson
    Explosionsrisk, miljöförstöring, kemikaliebomber och mygel med tull/moms.

    Man har aldrig påpekat att företag som Mediamarkt har precis samma skit som finns på Alieexpress med skillnaden att du får betala 250 kr för ett mobilskal istället för 20.

    Återigen har journalisterna bevisat hur "oberoende" de är och snare bedrivit bevakning av nyheterna i form av republucering av pressreleaser från branschorganisationer.

    Denna avgift är enbart ett handelshinder och kommer bidra till att försvåra/fördyra för privatpersoner och skydda föråldrade företag som inte kan anpassa sin verksamhet.

    SvaraRadera
  26. Jag tycker inte det är något fel med tull eller moms så sätt, dock fel på Postnords monopolprissättning. Låt kineserna deklarera tull samt betala in allt åt kunderna genom nåt system som är anpassat för hela EU, det kommer inte kosta mer än 5-10 kr i avgift då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Din idé är bra. Det blir rätt märkligt att man skall på det viset skära av Kina medelst handelshinder. Särskilt som det är ju exakt samma produkter ofta.

      Radera
    2. Fast det är framför allt fraktkostnaden som är problemet. Se kommentar nedan.

      Radera
  27. Grundproblemet är inte att Sverige och Postnord betraktar Kina som ett uland. Det är Världspostorganisationen UPU (Universial Postal Union) som gör det. Som i samarbete med FN subventionerar Kinas ehandel. Från början var det tänkt att man skulle göra det möjligt för fattiga människor i uländer att skicka brev till släkt i övriga världen. Så post som skickas inom Sverige får vara med och subventionera ulandet Kinas mer eller mindre gratisfrakt till Sverige. http://fortune.com/2015/03/11/united-nations-subsidy-chinese-shipping/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är då bara att uppdatera det då?

      Radera
    2. Wow, enda inlägget i tråden, inklusive artikeln, som vet något.

      @Teheimar Förhandlingar pågår, diskussioner har pågåt i flera år har jag för mig, men de så kallade u-länderna stretar emot och vill naturligtvis inte bli av med sina orättvisa handelsfördelar. I denna dragkamp tar nu PostNord saken i egna händer och inför avgifter för försändelser från Kina för att täcka upp de massiva förlusterna.

      Radera
    3. Fantastiskt med ett seriöst svar istället för en massa trams.
      Helt korrekt att kina skickar i stort sett gratis.
      Dessutom verkar dom som skriver här inte veta att tull o moms går till staten. Sen tar posten en avgift för att göra jobbet för tullverket. Avgiften i detta fallet är inte bestämt ännu utan kan ändras från dessa 125 kronor som ryktet säger.
      Det är handlarna o Magdalena Andersson som drivit denna fråga.

      Radera
  28. Kanske bland det bættre før miljøn som kommits fram till... men vad vet jag, Jag jobbar i olja och vill igentligen att det ska konsummeras mest møjligt! Alla Jagar kronor och øren, køper billigt plast skit, ingen klagar, Transporter øver hela jorden, så fint, Låt oss høja skatterna på brænsle som ær livsnødvændigt norr om dalaælven før att rædda miljøn, logik!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du lyfter en rätt komplex fråga som tyvärr ofta reduceras till någon sorts svartvit allt eller inget-fråga.
      Olja är inte så dåligt som råvarumaterial, men det är inte så jättebra i längden som bränsle. Dock har det väldigt bra egenskaper bara sett till själva bränsle- (ej utsläpps)delen. Trist nog.
      Det som skulle vara bra är nog en global eller EU/dylikt begränsnings av vissa plaster för att främja bättre plaster samtidigt som man även har återvinning av plaster (då gärna av alla plaster).
      Det är skillnad på plast och plast. Bra plast kan vara riktigt bra.
      Man kanske rentav istället för en universiell kemikalieskatt som i Sverige (som är suspekt) skulle kunna ha en plastpant?

      Jag trodde också att långväga transporter var rätt dåligt i alla lägen, tyvärr visade sig vara en rätt mycket mer komplex fråga. Det beror på vad du transporterar, hur långt det skall transporteras och under vilka förutsättningar osv. Väldigt stora skepp med massvis med containrar kan såvitt jag förstår vara långt mer miljövänliga än vad många tror. Skeppen är rätt effektiva liksom.
      En hel del blir upprörda när man förklarar så, men tyvärr är allt lite beroende på fler faktorer och framför allt inte kopplat till ideologi eller vad vi vill tro nödvändigtvis.
      -> Där är totalhaveriet i avtalen kring Göteborgs hamn definitivt inte bra för miljön för det kommer innebära fler lastbilstransporter tex.

      Radera
    2. Man kan undra om det är bra att skicka Norska räkor för handskalning i Tunisien eller fisk att rensas i Kina innan den skickas tillbaka till Norden. Men mängden gör att transporten per enhet gör det ändå lönsamt, och priset på en produkt avspeglar ofta energimängden som gått åt Så även om det intuitivt kan verka helt koko att skicka saker fram och tillbaks runt jorden så pekar priset på att det är värt det, även energimässigt. Alternativet är att inte ha såna produkter alls då alternativet blir hutlöst dyrt.

      Radera
    3. @BW Precis. Det är kontraintuitivt, men precis så. Båtarna är stora och energimängden (som det ser ut) som går ått rätt låg. Vilket på sätt och vis gör de handskalade räkerna kanske mer tillgänliga.

      Radera
    4. Förvisso så är de stora båtarna väldigt effektiva( jobbar som teknisk chef på just båtar, sjöingenjör) det jag vänder mig i mot är onödiga transporter och konsumtion. Vi bör och skall producera mera produkter i europa.

      Emma mearsk förbrukar väll ca 280 ton bränsle om dagen, väldigt effektivt, vilket ger en transport kostnad på en burk öl från Australien på 1 cent. Då kan vi ju fråga oss om det känns som en vettig lösning!? Klart bättre än och flyga, men det borde märkas mer i kostnad på de långa transporterna.

      För övrigt håller jag med i frågan om plaster!

      Radera
  29. Vad är det med bloggen? Tar 15 sekunder att få en kommentar publicerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svaret kanske går via postnord? Näh, skojade bara, det faller ju på sin orimlighet att postnord skall kunna leverera något på 15sek...

      Radera
    2. Ja, PostNord höjer ju sina leveranstider, så jag följer efter på bloggen.

      Nej, jag vet inte. Det är något med Googles system. Nu fungerar det iaf att kommentera trådat via desktop, vilket det inte gjorde ett tag.

      Radera
    3. För mig går det nu kanske bättre än någonsin. Förra designen var horribel på alla sätt, då kommentarerna kunde ta uppåt minuten att ladda klart och det var massvis med buggar som gjorde att kommentarer inte kunde postas ibland och även kunde försvinna på vägen, så jag har tagit för vana att alltid kopiera texten först.

      Radera
  30. Gäller detta också ifall försändelsen är till ett momsregistrerat företag? Isf verkar det ju lite hål i huvet - att ha en expiditionsavgift för att ta ut momsen som företaget sen skall få tillbaks...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte man kanske har en affärsidé, helt enkelt bättre moms administration än postnord ;-) så antagligen inte...

      Radera
  31. ????!

    https://www.youtube.com/watch?v=0GrPRvBXJUc

    https://www.youtube.com/watch?v=IvyWEgi7OzY

    SvaraRadera
  32. På paketen från Kina står det enbart mottagare, ej vem som betalat och inga kvitton eller ordersedlar finns med vilket öppnar för möjligheter för den som vill göra "civilt motstånd" eller bara köpa något fint till Finansdepartementet, Skatteverket eller någon politiker som man vill skänka en anonym gåva till.

    För det är ju mottagaren som får betala avgift, moms och tull. Skulle aldrig göra något sånt själv och det är säkert inte lagligt heller men tanken slog mig. Kan franska bönder dumpa gödsel i Paris i protest kan säkert svenska skattebetalare vilja manifestera sitt civila motstånd eller visa sin tacksamhet på detta sätt. Civilt motstånd och att dela med sig är ju förresten bara bra enligt stora delar av vänstern, iaf ibland..

    Jag uppmanar ingen till detta såklart.

    SvaraRadera
  33. Tänk om Postnord får för sig att det skall gälla retroaktivt, tex från och med 2017-07-01...........

    SvaraRadera
  34. Skulle inte allt bli bättre och billigare med EU och "globaliseringen"? Eller blev det FÖR bra för de sönderskattade medborgarna? Hur tänkte dom här.....?

    SvaraRadera
  35. Globaliseringen gäller endast eliten. Nu stoppar man folkets möjlighet till billiga köp. Storbolagen kan glatt fortsätta köpa billigt medans folket tvingas köpa dyrt i elitens affärer. Ett exempel som påvisar att systemet är riggat, eliten gör lagar som dom vill och att demokratin ej existerar. Ni kommer väl ihåg när Sverige gick med i EU. Folk i södra Sverige började handla billigt mat från Tyskland. Hemkört till dörren. Då tog det bara några veckor för eliten att stoppa den handeln. Samma sak om du vill köpa en ny billig bil i Polen och ta den till Sverige. Då lägger man också på massa avgifter för att skydda bilförsäljning i Sverige. Detta gäller bara privatpersoner. Storbolagen går runt/slipper sådant. Så när ni läser om "fri"-handel, så gäller det storbolagen och inte er. Folket luras hela tiden. Fri handel fri demokrati. Glöm det. Eliten bestämmer vad du ska köpa, äta, vilka program du ser på TV, vad du läser och hur barnens tankar skall fostras i förskola och skola. Hela din världsbild har "primats" innan du kan gå. Men ibland rämnar fasaden.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det. Handelsavtalet TTIP syftar ju till att företag ska kunna göra bizniz på folkets bekostnad. Privathandel är svår att reglera och beskatta, så den vill man inte ha.

      Väldigt ironiskt att ett diktaturland utnyttjar gamla avtal för att ge oss denna frihet. Men de skiter ju förstås i vår frihet, de vill bara pissa lite på "Väst".

      Radera
  36. Så kommer det bli. Stora välskötta lager/ompaketeringscenter i tex baltikum. EUs momsregler ses dessutom över, så möjligen kan tex lettland sänka momsrn på kinaimport rejält. Sedan skickas allt från estland ut i eu istället.
    Det tråkiga är att utbudet av udda grejer sjunker drastiskt.

    SvaraRadera
  37. Hämtade precis ut ett DHL-paket med böcker beställda från Amazon Storbritannien men levererat från Indien (som var enda möjligheten till internationell leverans och böckerna var "slut hos förlag" bland svenska återförsäljare). Betalade inget extra utöver Amazons £12 i paketerings- och fraktavgift. Vem vågar reda ut moms- och tullreglerna där? Borde jag betala något till någon?
    Tre dagars leveranstid från Indien kändes dessutom helt galet snabbt för £12; så snabbt dessutom att böckerna kom fram med en rejäl doft av Indien när man öppnade paketet!

    SvaraRadera
  38. De flesta måste väl ändå anse att det är rimligt att 1. Moms ska betalas på importen 2. Att posten och övriga tar ut en avgift för den kostnad hanteringen kostar dem. Är ju orimligt att vi ska subventionera billig direkt import.

    Sedan bör det väl kunna gå skapa något enkelt system där man kan skaffa sig ett form av personligt "importkonto" som man kan koppla till sina paketen där alla paket registreras och man ser hur mycket moms man ska betala. En avgift om ca 50 kr + momsen känns rimligt.

    SvaraRadera
  39. Hittade en intressant länk som är ett år gammal

    http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html

    SvaraRadera