Cornucopia?

2018-01-27 14:17

Naturkompaniet: Preppers - "extremiströrelse"

Replik från Naturkompaniet hittas här. Extremiströrelse avsåg aldrig den svenska prepperrörelsen, utan survivalister i 70-talets USA.

Friluftskedjan Naturkompaniet förklarar att preppers är en "extremiströrelse" i nästa nummer av sin tidning 365, åtminstone i teasern på sista uppslaget. Aktien rasade 6% på börsen samtidigt som tidningen kom ut i brevlådorna, vilket förstås är en slump.
På Naturkompaniet kan man köpa produkten Kotten med sex ... kottar för endast ...

Börsnoterade Naturkompaniet (Fenix Outdoor OMX:FOI B) har många produkter som preppers kan finna användbara. Överlag en trevlig butikskedja. I sin senaste kundtidning 365 berättar man att man i nästa nummer kommer behandla fenomenet preppers, som kallas för "extremiströrelse".
... 199:- SEK. 
Följande står som teaser till artikeln och hittas på sista uppslaget i kundtidningen.
"Fenemenet preppers har gått från smal extremiströrelse till kollektivt medvetande. Allt fler oroar sig över världen och vill ha en nödplan. Möt Björn som vill kunna klara sig själva i minst 72 timmar."
Så nu vet ni det. De kära bloggläsare som varit preppers ett tag tillhörde alltså en smal extremiströrelse. Att sedan 72 timmar egentligen aldrig varit aktuellt i prepperkretsar, då preppers vet att 72 timmar inte räcker långt, och att försvarsberedningen nu talar om minst en vecka är väl också intressant.

Fenix Outdoor rasade rätt hårt på börsen i torsdags, vilket råkade vara samtidigt som tidningen hamnade i kundernas brevlådor. Huruvida det beror på att man kallade en av målgrupperna för inte bara Naturkompaniet, utan även varumärken i koncernen som Fjällräven, Tierra, Primus, Brunton, Hanwag och butikskedjorna Globetrotter i Tyskland och Partioaitta i Finland, för extremiströrelse låter jag vara osagt. Antagligen bara en slump att aktien rasade ca 6%.
Dagschart Fenix Outdoor International (OMX:FOI B).
Fenix Outdoor handlas till p/e 19.52, P/S 2.25 och gav förra året en direktavkastning på 0.76% om man ska tro Avanza.

Själv ska jag redigera om ett kapitel i kommande romanen Höstregn, där Fjällräven råkade förekomma. Att Naturkompaniet nämns i Stjärnklart är det lite sent att göra något åt, men jag kan se framför mig följande mening i en diskussion mellan två preppers i boken: "Hon log och skakade på huvudet innan svaret kom. 'Nej, Fjällräven köper jag inte längre ända sedan Naturkompaniet kallade preppers för extremister för några år sedan. Jag tänkte att de inte ville ha mina pengar.'"

Fast kanske framgår det vad man menar med "smal extremiströrelse" i nästa nummer. Synd bara att Höstregn då är färdigredigerad.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel och pseudonym sparas av Googles Blogger-system.

45 kommentarer:

  1. Don't get mad, get even?

    SvaraRadera
  2. "Fast kanske framgår det vad man menar med "smal extremiströrelse" i nästa nummer. Synd bara att Höstregn då är färdigredigerad."

    HAHAHAHA

    SvaraRadera
  3. Hej

    Köper man 9 kottar för det formidabla priset av 199:- så ingår man inte i en "extremiströrelse" oavsett hur smal eller bred den är utan man tillhör snarare den aldrig sinande skaran av korkade dumskallar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte blir man fet av att äta kottar så smal extremitetsrörelse passar bra.

      Radera
    2. Ängsliga Friluftsnissar på låtsas i storstaden går det att lura hur mycket som helst!

      Radera
    3. Men det är ju för varje prepper helt oundgängliga eldkottar!

      "Kotten tänder lägerelden, öppna spisen, braskaminen eller grillen på enklast möjliga sätt." - Naturkompaniet.

      En lysande affärsidé! Låt barnen samla kottar för 1:- styck och sälj dem för 20:- styck.

      Radera
    4. "Att elda med en Kotten är inte alls svårt. Faktum är att det är enklare att få en brasa att brinna snabbt med en Kotte än med de flesta andra alternativ på marknaden." - Naturkompaniet.

      Radera
    5. @ Sjunkbomben

      Tack för dagens skratt!

      Radera
    6. Är dessa kottar biodynamiskt odlade och KRAV märkta? Om inte så vill jag inte köpa dem.

      Radera
    7. Innan ni skrattar för mycket åt Kotten, man har sålt knappt två miljoner Kottar sen starten...
      Men ni kanske har andra sätt att tjäna hyfsat med pengar med liten insats?

      Radera
  4. Man kan kanske anta att de vill sälja friluftsbyxor med stretchpaneler till det lite mer färgtrendängsliga segmentet kunder.
    Kanske finns en oro att byxtrenden kommer att vika.

    Själv är jag inte särskilt imponerad av trendkänsliga kunder som måste ta på sig livsstilsuniform för att besöka t.ex. säljevent mm. Men jag antar att de tveklöst är de absolut "bästa" kunderna.
    Men det känns som att preppers är rätt ängsliga av sig också.

    SvaraRadera
  5. Är vs. har varit... Medvedten misstolkning som verkar vara norm i det offentliga samtalet numera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ligga i för att kunna vinna SM i lättkränkthet.

      Radera
  6. Det egna varumärket "Frilufts" med gamla Friluftsmagasinets logga och som bara säljs i Tyskland får sig en känga av övertecknad!!

    Finns andra tyska friluftssajter sim dessutom är billigare än Naturkompaniets fysiska butiker i Gbg även om man lägger till frakten...

    Småsaker som brännare etc handlar övertecknad på nätet från det stora landet i öster!

    Jag känner mig KRÄNKT av Naturkompaniet!! 😡 😡 😡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det något som överraskar herrn att onlinebutiker är billigare än fysiska butiker? Du behöver inte gå till Tyskland för å t hitta billigare varor online....

      Radera
  7. Minns att jag såg ett avsnitt (troligtvis det enda) av programmet ”outsider” någon gång på 00-talet om någon ungdom som var ”prepper”. På den tiden var han nog faktiskt något av en extremist. Men det hela handlade väl bara om att han hade en gammal gasmask och 100 kg ris undangömt eller nåt.

    Förr hette det inte ”prepper” utan istället att man ”bunkrade” upp för sämre tider. På 80-talet sa man ofta att ”den kan vara bra att ha kvar om det blir krig” när kärringen ville slänga den gamla omoderna vinterjackan från 60-talet. När muren föll gick många till sist med på att kasta sina gamla vinterjackor. Förr hade de allra flesta på landsbygden stora skafferier och enorma förråd av ved. För mig har det alltid varit en trygghet att veta att man kan ha möjlighet att kunna klara sig rätt bra oavsett vad som än händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min gamla ömma moder, uppväxt under 40-talet och med två bröder som i långa och flera perioder var inkallade brukade alltid ha ett matförråd hemma...

      Värmeledning i hemmanet installerades efter den andra kalla krigsvintern 1941 men kakelugnarna behölls!

      Att varje sommar sedan också åka ut i skogen och plocka bär, blåbär, hallon. lingon och björnbär var också någonting man bara gjorde ! Att köpa frysta dito var helt i en främmande värld !

      Kläder lappades och lagades och när de inte gick att laga längre användes de som tvätt- och skurtrasor...

      Radera
  8. Kottarna är faktiskt doppade inoaraffin om jag minns rätt. Såg de där kottarna i flera året och trodde på riktigt det var ett butiksskämt men jag hade fel. Eldpinnen som man ska tälja av tände av var också ett skämt trodde jag. En kedja med humor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. - doppade i paraffin :-)
      - förra året

      Radera
    2. Må så vara, men för 199:- får man några hundra vanliga paraffinpåsar eller tändkutsar som räcker en hel säsong. 9 st parafinkottar räcker inte långt. Inte seriöst någonstans, inte ens som present. Skulle bli grymt förbannad om någon köpte kottar i present till mig.

      Radera
    3. Men HUR skall annars de trendängsliga "hipstrarna" då kunna tända mys-pys brasan i kakelugnen i 4 miljoners trean opå Södermalm ch sätta sig ner, dricka the och diskutera lösningen på världsproblemen... ;-)

      Radera
    4. Va, har priserna rasat så på söder att man får en 3:a för bara fyra mille?

      Radera
    5. Det går iofs att tända bra genom att riva av lite björknäver, men det är enklare med paraffinkottar (alternativt tändkutsar), och blir inte lika skräpigt, så jag förstår hipstrar som gärna köper ett set med miljökottar. Förmodligen eldar de inte så ofta i kakelugnen med tanke på miljön. Och miljöveden köper de på macken för 99:- påsen.

      Sen får man inte glömma det estetiska.

      "Kotten är inte bara vacker att se på. Den är också mer än dubbelt så effektiv som andra braständare på marknaden." - Naturkompaniet

      Radera
    6. En 3:a på Söder för 4 miljoner måste vara en ombyggd 1,5:a. Köket flyttas till hallen, vardagsrummet delas av... På mäklarspråk kan det nog bli en 3:a.

      Radera
  9. Va,finns naturkompaniet kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Friluftsbolaget köpte upp Naturkompaniet i början på 00-talet någon gång och bara något år senare köptes Friluftsbolaget upp av Fenix Outdoor ("Fjällräven") varefter man re-brandade kedjan under det äldre och mer inarbetade namnet Naturkompaniet

      Naturkompaniet kommer ur gamla "Friluftsmagasinet Scoutvaror" som såldes av scoutrörelsen i början på 80-talet och kallades då bara "Friluftsmagasinet"

      Radera
  10. Ha, ha. Man kan köra ett 1000w element i 13 timmar för priset av en tallkotte. 1,7 kr x 13 = 22 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1,70:-/kWh ...
      Det var DYRT !! :-o

      Radera
    2. Som småförbrukare blir det så mycket, ibland 1,80 kr också.

      Radera
  11. Inte extremister men aningen nördigt.

    SvaraRadera
  12. Visst är vi extrema jämfört med median. Fast extremist kopplas oftast till IS och Talibaner och de vill jag inte jämföras med. Inget besök hos Naturkompaniet innan klargjorts vad de menar.

    Ser fram mot att läsa den meningen i boken.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  13. Extremist idag, föredömligt förberedd imorgon.

    SvaraRadera
  14. Jag känner mig #kränkt. #hashtag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart gör du det. Med allt rätt också, du har ju blivit kränkt!

      Radera
  15. Tänk att Cornu skulle komma ut som lättkränkt snöflinga - trodde jag inte.
    Läste samma teaser, handlar på Naturkompaniet och har mycket från Fjällräven samt även aktieägare i Fenix outdoor. Jag såg faktiskt fram emot att läsa artikeln, uppenbart är det mig det är fel på!
    Måste hitta ett enkelt sätt att identifiera saker som jag kan gå omkiring och vara upprörd över - har någon några förslag? Hur gör man?

    P.S Vollan i FOI är inte att leka med, den svänger bra. Det sägs ju att man skall ju köpa aktier i företag som tillverkar saker som man själv tycker är bra och det har jag gått på i detta fallet. Det har varit en bra resa sedan köpet i mitten av 2016. LVMH är en annan aktie jag köpt på detta sätt, dock inte för handväskornas skull ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har Fjällräven bra prylar på riktigt? Trodde mer det var modeaccessoarer för unga vänstermänniskor. Alla deras prylar är snordyra jämfört med likvärdiga konkurrenters.

      Radera
    2. Jag tycker det. Har aldrig slängt något som Fjällräven tillverkat

      Har ett par Vidda-byxor från 2002. Har dem på mig just nu rent av. En goretex jakthatt från typ 2003. En dunväst från 1999.

      Vidda är väl allmänt uppskattade än idag, men jag kan inte tala för hur kvaliteten utvecklats.

      Radera
    3. Min "Fjällrävenjacka", en klassisk mörkblå och ofodrad modell i G1000-väv "Räven" som inköptes 1983 (!!) och som varit med från Nordkap till Diyarbakir fick i höstas vika för en M65 inköpt på nätet från Army-Star.

      Kombinerat med en hel sprayburk impregnering från Ge-Kås i Ullared kommer den att få göra tjänst i minst 20 år!

      Radera
    4. Man kanske skulle ta en kik på deras produkter. Varit helt inställt på att köpa ett par Filson-byxor men även Fjällräven har slitstarka byxor med dubbla lager tyg och då slipper man beställa på nätet.

      Radera
    5. Kläder - djupt imponerad av. Ett antal gamla G-1000 byxor och annoracks som inte gjort mig besviken. Svindyra, javisst. Men ibland hittar man förra årets färg (sic!) som modelejonen på Södermalm ratar och då kan man göra fynd.
      Ryggsäckarna har gjort mig besviken dock. Förstår inte hur man kan ta +3500 SEK för en ryggsäck som har en del uppenbara designbrister. +800 SEK för en Kånken är ju dessutom rena rånet!!

      Radera
    6. @Bengt:
      Den dagen du och @Ben (a.k.a Lasse Kongo) anordnar shoppingturer med buss till Ge-Kås så måste du lova att säga till.

      Radera
  16. Jag vill på något sätt ha kvar fysiska butiker och försöker handla där om grejerna finns och inte har allt för högt pris jämfört med nätet. Den här veckan visste jag att storstan skulle besökas och att att Naturkompaniet säljer det klädmärke jag var på jakt efter. Kollade igenom deras hemsida i fredags om dom hade klädesplagget, men nej bara gamla färgerna och dom var slut i alla storlekar. Därefter beställer jag direkt från tillverkarens hemsida. Nöjd så. Igår lördag passerar jag Naturkompanietbutik och går in för att kolla om dom har något att kul. Då visar det sig att dom har just exakt den färg och storlek på plagget jag skulle ha. Varför lägger dom då inte upp det på hemsidan? Nu gick dom miste om en kund.

    SvaraRadera
  17. "förr hette det inte ens 'prepper'..."

    Ingen som kör med 'survivalist' nuförtiden? Tycker jag var ett coolt ord.
    För övrigt gör jag mina inköp på Decathlon.

    SvaraRadera
  18. Jag är marknadschef på Naturkompaniet och ansvarig utgivare för vart kundmagasin 365. Vi vill be om ursäkt för hur vår teaser för 365-reportaget om prepping i nästa nummer uppfattades och förstår hur illa det ser ut ryckt ur sitt sammanhang. Här följer några förtydliganden fran var sida:
    Utgångspunkten för reportaget ligger till stor del i boken "Prepping" (Norstedts, 2017) där författaren Anna-Maria Stawreberg bl a skildrar rörelsens framväxt. Det är också hon som skrivit det kommande 365-reportaget.
    Boken sätter fenomenet prepping i en historiekontext (vilket vi delvis också gör i reportaget) och beskriver det amerikanska fenomen som växte fram i och med den s k "survivalism"-vågen. En följd av Vietnam-kriget och en känsla hos dess veteraner att vara svikna av samhälle och stat. En känsla som fick dem att känna sig tvungna att själva ta ansvar för sin överlevnad och säkerhet. Formuleringen i teasern - "från smal extremiströrelse ..." - syftar på denna historia.
    Det är således inte dagens svenska prepping-rörelse eller dess historia som refereras i teasern.
    Inte heller vill vi påskina att man är utom risk om man följer budskapet i kampanjen "72 timmar" från 2017 års krisberedskapsvecka. Vi vill snarare göra läsaren uppmärksam på vikten av att vara medveten om sin egen sårbarhet. Och de många kritiska funktioner i samhället som de flesta utanför prepperkretsar i dag tar för givet.
    Vi ber därför om ursäkt och hoppas på ert överseende. Vi skulle se mycket fram emot ett fortsatt samarbete (många är kunder idag) och hoppas även i framtiden på ett kunskapsutbyte som vi ser som mycket värdefullt. Vi tar tacksamt emot förslag på förbättringar, reportage och föredragshållare som ni tycker är intressanta och relevanta på er ort.

    [email protected]

    SvaraRadera