Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2018-01-10 17:07

Köpcenterkrisen 2.0 - e-handeln

Det är inte bara H&M som missat att allt mer handel sker på Internet, utan nu heter det att e-handeln börjar bli en utmaning även för köpladorna och konsumtionstemplen ("köpcenter"). Sakta men osäkert flyttar allt mer handel till Internet och konsumtionsplatserna får svårare att hävda sig. Kanske ser vi köpcenterkrisen 2.0 och att detta fenomen slutligen nått vägs ände. I framtiden behöver det bara finnas drive-in utlämningsställen för onlinehandeln om man inte orkar vänta någon dag på leverans.

Sveriges Radio har en kort artikel om att köpcentrum, exemplifierat med konsumtionsplatsen Torp utanför Uddevalla, behöver satsa mer på nöjen och upplevelser. Detta då e-handeln blivit en utmaning (=ett jävla stort problem). SR skriver
"På sikt så kommer vi att kunna erbjuda sånt som inte finns på nätet. Det kan vara gym. Det kan vara lekanläggningar och massa saker som har med nöje och event att göra, säger Håkan Pekarri, chef för köpcentret Torp i Uddevalla."
En del butiker har ju identiska priser online och i butiker, som allt mer blir utlämningsbutiker. Typexempel är Kjell & Co, där de flesta produkterna finns bakom disk. Enda anledningen till att faktiskt besöka butiken är om man vill ha snabb leverans, annars kan man beställa online. Fler exempel finns. Frågan är när något t ex startar en bokhandel med bara de allra senaste bästsäljarna exponerade och resten bakom disk? Adlibris har en butik i Stockholm av mer traditionellt snitt, men när börjar man etablera utlämningsbutiker?

Denna trend har visat sig vara ett av de större problemet som "modekedjan" H&M råkat på.

Det tar tid att förändra mönster, men frågan är om vi inte kan se slutet på konsumtionstemplen, eller åtminstone peak konsumtionstempel och att vi går in i Köpcenterkrisen 2.0. När konjunkturen viker framöver blir det högst diskutabelt om köpcentren någonsin återhämtar sig igen.

Det är enklare att handla på nätet. Enda undantagen är saker man behöver klämma på, känna på och prova. Främst kläder. Men när butikerna framöver bara blir showrooms och utlämningsplatser så kommer ytbehoven minska.

En vision, utopisk eller dystopisk, är att köpladorna i framtiden blir ren drive in. Man kommer inte ens behöva gå ur bilen, utan kör likt på McDonalds fram till första luckan, betalar sin beställning (om man nu inte redan gjort det online) och sedan till nästa lucka (snarare port), där den färdigpackade beställningen ställs in i bilen. Om man nu inte orkar vänta på leverans till postombud. Frågan blir också när det första drivein-ombudet för PostNord etableras?

Men vi får väl se. Köpladorna och konsumtionstemplen har visat sig märkligt svårutrotade, men nu börjar den nya föräldragenerationen växt upp med e-handel. En generation till så kanske butikerna är döda. Då återstår upplevelserna. Men hur ska ett köpladeområde eller konsumtionstempel kunna konkurrera med en innerstads upplevelser i form av uteliv och nöjesliv? 
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så lång blogginlägget är publicerat.

53 kommentarer:

  1. Ja, detta är en mycket bra utveckling. Förr eller senare kommer folk att fatta att vi inte behöver ha all den där butiksytan _och_ stora distributionslager. Men vi får väl önska lycka till åt köpcenterägarna!

    En av de senaste tjugo årens sämsta fastighetsaffärer är för övrigt nu avklarad. Entré Malmö såldes för 10 000 kr/kvm, för 400 miljoner kronor. De som sålde hade köpt hela skiten för 1,5 miljarder, och byggt om för 300-350 miljoner kronor, utan synbar effekt... där har ni kanariefågeln i kolgruvan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns lite kul filmer på Youtube med amerikanska döda köpcenter. Även där berättas om center som har haft viss värdeminskning, och där man några år senare ser vegetation ta över.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Skara Sommarlands "köpstad" är ett näraliggande exempel...

      Radera
    4. I Malmö finns även Caroli, ett litet köpcenter i centrala Malmö som totalrenoverades för några år sedan. Precis som på Entré så är det bara hm och matbutiken som är kvar.

      Radera
    5. Man ska inte glömma köpcenters funktion som fritidsgård för unga tjejer, och deras mammor. Men jag håller med, toppen har nog passerats. Väla utanför Helsingborg verkar gå strålande, men de har också många små "exklusiva" butiker som satsar mycket på upplevelsen på plats.

      Radera
    6. Väla som väl startade med OBS och Wessels...
      Men Väla har ju bra kommunikationer både emed bil och kollektivtrafik likt Backaplan i Göteborg

      Värre då för "Center Syd" i Löddeköpinge med många tråkiga "kedjebutiker" och så gott som obefintlig kollektivtrafik ...

      Radera
    7. Även Familia i Hyllinge ser ut att ha problem med beläggningen.

      Vet inte hur det är med nova i Lund, men säkert så finns det inte marknad för hur många som helst. De som kommer med bil kan ju med lätthet ta sig till närliggande köplador. Dessutom kommer de flesta från större orter och då blir det lite svårt för de som ligger längre bort att hävda sig...

      Radera
  2. Ut och trängas med folk, och sitta i vidrig trafik. Nej tack!

    SvaraRadera
  3. Människor vill faktiskt få både klämma, känna (och lukta!) på varorna och produkterna innan de köper dem!

    Speciellt gäller detta för kläder och skor... Något som exv. det extremt hajpade "boo com" inte förstod när de med buller och bång konkade med miljardskulder i början på 2000-talet...

    Däremot när det gäller böcker etc. går det lika bra att köpa dem "per postorder" om man nu inte vill ha författarens signatur i boken ! ;-)

    Hade bloggaren går några 100 m längre norrut i Nordstans "köp-Mordor" - där den illustrerande bilden är tagen - hade denne hittat sportaffären bredvid "donken" och apoteket "röda näsan" och där funnit just ett anslag som skrivit om detta med att klämma och känna på varorna ! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människor vill faktiskt få både klämma, känna (och lukta!) på varorna och produkterna innan de köper dem!

      Det har varit så. Men inte nu längre. Du kan sitta framför datorn i lugn och ro. Mängden kläder och märken är enorm. Lätt med måttangivelser. Lätt att hitta nedsatt pris varor och storlekar. Beställer hem och skickar tillbaks de du inte vill ha. det är nya tider nu och det tog som ofta 15 år för den nya trenden att slå igenom på bredden.
      Det kommer bli väldigt jobbigt för ex H&M att vända det här. Jag tror att det är en epok som börjar närma sig graven.

      Radera
    2. Det har nog med åldern att göra, min erfarenhet är att yngre människor handlar mer på nätet än äldre, en ganska naturlig utveckling, man köper grejer från Kina lika enkelt som från affären i stan.

      Radera
    3. I USA kör man med Amazon Prime med fri frakt och retur och beställer 10 olika prylar av samma slag och returnerar 9 efter man provat. Har du dessutom dörrkamera och lås från Amazon kan de lämna och hämta innanför dörren.

      Radera
    4. Nä du! Boo.com var en helt briljant idé, radikalt före sin tid. Det hela stöp på för dålig nätkapacitet och att folket inte var moget för näthandel. Så kan det gå, det gäller att ha tajmingen rätt.

      Radera
    5. Kläder går alldeles utmärkt att handla på nätet, åtminstone enklare sådana. Och är man missnöjd skickar man tillbaka dem i den medföljande returpåsen. Skor kan vara lite knepigare om det är en modell man inte provat.

      Radera
    6. Kläder är ju en av de största kategorierna på nätet (den största?). Boo.com hade troligen varit en kanoninvestering om de tillåtits ytterligare några inledande år med förluster.

      Radera
  4. AdLibris har även en "pop-up-butik" i Göteborg på Magasinsgatan snett bakom Grönsakstorget mot gamla "Televerket" till...

    SvaraRadera
  5. "..Men hur ska ett köpladeområde eller konsumtionstempel kunna konkurrera med en innerstads upplevelser i form av uteliv och nöjesliv? .."

    Tja, Ge-Kås i Ullared - ett "konsumtionstempel" mitt ute i skogen - går oerhört bra! Trots att där bara finns en badsjö, en camping med lite dansband då och då och en enkel slalombacke... Och det stora blå-gula VARUHUSET som sig bara det är just en upplevelse!

    SvaraRadera
  6. Och snart är självkörande bilar här. Tänk ett sånt där gult eller blått påtskåp som står här och där för paketutlämning fast med hjul på som kommer hem till dig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och istället för utlämning på Ica skulle man kunna tänka sig små, lokala, dedicerade utlämningscentraler där man även skulle kunna utföra enklare bankärenden.

      Radera
    2. Bankärenden?
      De gör man väl på mobilen.....?
      Kontoren är väl bara till för att skuldsätta sig ytterligare.

      Radera
    3. Jag har en hel del bankärenden för mig som inte går att göra i mobilen. Det handlar egentligen inte om bankärenden utan det handlar om att jag kan sätta mig på ett bankkontor och ta mig en gratis kaffe (kostar 25 kr på vissa ställen) och en liten kaka på banken medan jag väntar på min tur. Ofta tar jag med mig hela familjen för små ärenden. Barnen får oboy och frugan tar gärna te. Det sparar vi in en hel del på när vi är på stan. Banken kan gott bjuda när de tjänar så bra. Samma kaffe som på ett vanligt café, men gratis.

      Radera
  7. Tror problemet snarare är det enorma antalet köpcentrum/köplador.

    Precis som byggvaruhus är marknaden mättad för 30 miljoner invånare sedan.

    SvaraRadera
  8. Hatar köpcentrum överlag. Men jag tror att när allting styrs via någon dator med en dum jävla röst (typ snabbmatsvarianten) så kommer folk vilja ha den där mänskliga kontakten. Istället för markyta kommer man få spendera 200000000000000000000 kr på reklam varje år för att slå sig framåt om man inte säljer något väldigt speciellt.

    SvaraRadera
  9. Tillhör dom som inte vill slösa tid på att springa omkring och leta efter kläder för att upptäcka gång på gång att det enbart är kvar S och XXL kläder av vad jag vill köpa och Autodoc är ofta 70% billigare på bildelar jämfört med Mekonomen om jag behöver någon del till bilen, Amazon.de har tagit butiker som Cerveras plats och Ali express för diverse krafs.

    Möjligen får jag se mig om efter en annan klädleverantör i stället för mandmdirect efter Brexit.

    SvaraRadera
  10. Kanske är det enklare att handla på nätet för somliga, men om man pendlar till arbetet och automatiskt passerar välsorterade köpcentra så känns näthandel som en väldigt konstig omväg.

    I en inte alltför avlägsen framtid kommer balans råda mellan andelen varor som beställs via nätet och i fysiskt butik. Det blir intressant att se hur stor andel näthandelns får för olika varusegment.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självfallet handlar det om balans. Men då måste nog väldigt många klädbutiker och köplador försvinna och den processen är hård. Det kommer alltid finnas ett visst segment som alltid kommer ex köpa kläder på "fina affären" Men inte som förr.

      Radera
    2. Har dock lite svårt att tro på att det ska funka i längden med kläderna, systemet med att gratis kunna skicka tillbaka produkter lär inte kunna vara i all framtid, någonstans måste kostnaden betalas av kunden. Då tror jag på konceptet fysika butiker där man kan lämna tillbaka plaggen i kombination online butiker kan vara en bra lösning, det om H&M tänker sig.

      Radera
  11. Det stora "problemet" är brancher som först nu börjar få konkurrens som så att säga föddes digitalt. Titta tex på Apotea. Helt omöjligt att konkurrera med på sikt om man inte bryter upp sin kärnverksamhet, och bryter man sin kärnverksamhet är det mer eller mindre samma sak som att lägga ned och starta ett nytt bolag så kontexten "överlevnad" är det inte en relevant strategi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte omöjligt att konkurrera mot e-handel som ex. Apotea. Men det kräver ju en viss tillbakagång till det som gav ett värde att besöka butiken. Dessutom krävs först och främst en rejäl butiksdöd. Det har aldrig funnits så många apotek på som idag. Det finns för många fysiska butiker som säljer för mycket av samma varor. Och de ser ta mig fan exakt likadana ut allihop (mycket yta och inget riktigt innehåll). Jag vill ha äkta personal. Och äkta varor. Annars kan de stänga ner skiten.

      Radera
  12. Jag bor pa landet i NC, USA. Cirka 1 hrs bilfard till de narliggande storre staderna (av vilken jag arbetar i en). Koper allt som gar pa internet (Amazon Prime, free shipping) och hart gjort sa de senaste 5-10 aren. Det har mest med tid (brist pa) att gora. For mig att efter arbetet aka till en mall, parkera och knalla in till Brooks Brothers och kopa en skjorta tar > 1 hr. att kopa motsvarande pa internet tar 5 minuter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strunt i att handla så spar du ännu mer tid. Internet är ju inte gratis det med (om man inte sitter på ett köpcenter eller bibliotek och surfar fritt).

      Radera
  13. H&M har enligt min blygsamma observation vid utlandsvistelse i Europa inte i första hand ett internetproblem utan saknar lite av profil och tappar antagligen till butiker som Zara, Stradivarius och Bershka, min bättre hälft tvingar mig till allt för långa studier i modebranschen emellanåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det med alla dessa fruar som "tvingar" med sina män till butiker? Är det ett landsortsfenomen som inte finns i storstäderna? Har aldrig blivit "tvingad" till en butik...

      Radera
    2. Tvingar är möjligen inte rätta ordet utan snarare social samvaro med familjen.

      Radera
  14. Köpladorna kan nog konkurrera med säkerhet visavi stadens nöjesutbud blandat med rånare och gruppvåldtagande gäng.

    SvaraRadera
  15. Vapen för självförsvar kan man titta på, men måste infinna sig på plats för att beställa på XXL. Där behövs en revolution.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många vapenhandlare som säljer på internet. Du beställer, handlaren skickar inköpsansökan till polisen, då får senare hem inköpstillståndet som du sen skickar till handlaren som därefter skickar ut varorna som värdepost/rek med ID-kontroll. Mycket smidigt. Det som tar tid är polisens handläggning av ansökan.

      Radera
  16. Det har gått 1 varv nurå, 'på min tid' hette internet, postorder, Åhlen&Holms katalogen, Hobbyförlaget (där köpte man ritning till trampbilen Fantomen, balsaflyg o båten xxx kristallmottagaren), Ellos, Rowells . . . allt detta återkommer men i annat format.
    Kommer posten att klara samma säkerhet idag med paketen som då, eller måste kunderna beställa 2 paket i förhoppningen att åtminstone det ena kommer fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. IKEA och Clas Ohlson började också som postorder om jag inte minns fel.

      Radera
    2. Hobbex, kjell (dit gåriofs follk för att få tekniska råd, det är en del av conceptet)mm

      Radera
  17. Jag ser fram emot att få allt bröt jag beställer hem på nätet levererat av en liten kostnadseffektiv drönare. Starship technologies verkar t.ex ha kommit långt.

    Kläder provar jag helst i butik för att jag vill att de ska sitta bra. Men om jag kan 3D-scanna kroppen och enkelt köpa sånt som passar så undviker jag gärna butiken. Särskilt om det är enkelt att returnera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att Europa är lite efterblivet, annars har Zappos haft rätt väg i många år redan. Du skulle snabbt märka att tex skor är oerhört mycket lättare att beställa på nätet än köpa i butik, blir oftare rätt via nätet (inte helt intuitivt).

      Bland de roligare skämten jag sett på Family Guy är när de spontant returnerar Tom Cruise.

      Radera
    2. Efterblivet? Family Guy är tecknat och tecknat är för barn. Barn ska sova vid 21:31.

      Radera
    3. @Frihet!
      +1
      Barn under 18 skall INTE vara uppe eller ränna ute på nätterna!!

      Radera
  18. Man kan faktiskt både känna och klämma inne i köcentret och handla på nätet. Kläm och känn. Prata med den supertrevliga personalen (som bara vill sälja). Säg att du ska fundera en stund. Sen sätter man sig i en soffa i köpcentret. Drar fram mobilen eller lånar en från nån telebutik (du vill klämma och känna) och beställer hem samma sak från det billigaste stället på nätet. Då kommer du slippa att kånka på varan och allt är frid och fröjd. Men det gäller att fundera ett varv till - behöver jag ha saken? Nej. Du behöver inte ha fler saker. Och kan maila iväg att du redan har ångrat dig. Därmed har du fått klämma på varan, du har köpt varan, du fick en dopaminkick när du beställde varan och slutligen ändå ha sparat 100% av värdet på varan du ändå inte lär behöva. Använd sen toaletten och gör dina behov innan du går hem igen. Du har pissat på konsumtionsremplet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Precis!
      Man behöver inte köpa allt!

      Inte heller behöver man följa alla serier och såpor på HBO, netflix etc.

      Radera
  19. Å andra sidan(säkerheten i gallerior vs staden) så fungerar ju galleriorna som gigantiska fritidsgårdar för våra pensionsräddare. Där tillbringar de stora delar av sin generöst tilltagna fritid. Skulle galleriorna slå igen, vart skall de ta vägen? Driva runt på stan och göra den ännu osäkrare? Hur man än vänder och vrider på det blir det inte bra.

    SvaraRadera
  20. Det byggs ju en ny lada i Kungälv nu, vet inte säkert men den blir väl färdig under 2018, undra vem som stått för.den ekonomiska/marknadsmässiga analysen där, känns som vederbörande missat helt.

    SvaraRadera
  21. Dansk lågpriskedja öppnar på "Emporia" och "Mobilia" i Malmö. Två "Köp-Mordor"...

    https://www.sydsvenskan.se/2018-01-12/danska-lagpriskedjan-normal-oppnar-sina-forsta-svenska-butiker-i-malmo

    SvaraRadera