Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2017-12-27 14:09

Kommunikationsprotokoll för meddelanden över satellit med Iridium

Ibland är bara SMS via satellittelefonisystemet Iridium enda sättet att kommunicera. Iridium har dock vissa utmaningar kommunikationsmässigt, varför jag och min sambo Lena adrenalena.se har utvecklat ett kommunikationsprotokoll, som vi använder t ex under pågående Rolex Sydney Hobart Race. En rapport från läget i tävlingen hittas även nedan.

Iridium fungerar generellt utmärkt på land eller ombord på stora fartyg, där rörelserna är obefintliga eller väldigt små och långsamma. På mindre båtar kan det dock vara lite mer rörelser och även om man har en gyrostabiliserad satellituppkoppling kan det periodvis vara obefintlig kontakt.

Därtill har det visat sig att Iridium har en del teknikutmaningar. Använder man svenska tecken eller punkt, komma, utropstecken, bindestreck eller frågetecken, så kommer inte meddelanden skickade till Iridium fram. Från andra hållet verkar åtminstone punkt fungera.

Iridium själva menar att de flesta meddelanden ska vara framme inom 7 minuter, och i princip alla inom 15 minuter. Men då är definitionen av alla rätt kreativ. Dessutom kommer inte alltid meddelanden fram i samma ordning som de skickats.

Jag och min sambo har därför utvecklat ett enkelt protokoll för meddelanden över Iridium. Den ene personen numrerar sina meddelanden A01, A02 osv, den andre B01, B02 osv. 

Därmed märks det om ett meddelande saknas, och om de kommer fram i fel ordning så framgår det vilken ordning de skrivs på. Därtill kan man svara på enskilda meddelanden, så man kan hålla flera konversationer samtidigt, vilket är lätt hänt när det kan ta upp till 15 min för ett meddelande att komma fram.

Autentiskt exempel från pågående Rolex Sydney Hobart.
Meddelande A12 är ett svar på B10. A09 gick inte fram då jag av misstag råkade använda punkt för att avsluta en mening. Notera inga punkter och inga svenska tecken. Stor bokstav får ange ny mening utan punkt.
Ocean Gem (båt #80 om ni ser den på någon film), som Lena är trimmer på, öppnade starkt. En och en halv timme efter start ledde hon klassen ORCi division 4, men tappade sedan placeringar efter att ha hamnat i svag vind och låg som sämst på #8 med en fart över land (alltså GPS-fart, inte fart i vattnet som är relativt vattnets rörelse) på ca 9 knop.

Igår kväll svensk tid hade hon arbetat upp sig till #2 i ORCi division 4 och IRC division 4. Sedan gick spinnakern och spinnakerbomen sönder. Farten tappade till 7.6 knop och hon var senast jag kollade på #8 igen.

I skymningen lokal tid (i förmiddags vår tid) seglade man med en lättvindsspinnaker och med tremeters vågor akterifrån ska man surfat fram i 15.8 knop, vilket får sägas vara en okej fart för en 13.5 meters racingkittad Beneteau 445. B445 är egentligen en familjebåt för långsegling.

15.8 knop är dock ingenting om man jämför med trettiometers Supermaxis, som lätt gör över 20 knop. Som man ser på filmen ovan skär den klassen bara rakt genom vågorna tack vare sin längd, medan kortare båtar gungar avsevärt.

Supermaxin och lågoddsaren Wild Oats XI gick ganska nyss över mållinjen i Hobart, följd av supermaxin LDV Comanche, som ledde på upploppet, men blev omseglad i spurten. Comanche lämnade dock redan i starten in en formell protest mot WO XI då hon slog alldeles för nära Comanche. Se film från starten nedan. Missa inte heller vad som händer med filmaren ombord på WO XI mot slutet.

I starten ledde dock supermaxin Black Jack, men har i skrivande stund inte korsat mållinjen. Rimligtvis gick något sönder ombord.

Rolex Sydney Hobart 2017 har än så länge varit förhållandevis lugnt. Bara tre båtar har brutit än så länge, detta på grund av kritiska skador, som brutet roder eller ej fungerande radio. Väderförhållandena har varit osedvanligt goda, trots Roaring Forties (dvs breddgraderna där det inte finns något land som hindrar vinden från att blåsa på jorden runt och alltså blir väldigt kraftiga som normalfall), vilket gör det möjligt att satsa på rekordtider för tävlingen.

Bilder från Sydney och marinan innan tävlingsstarten, när det fortfarande fanns både tid och Internet, hittas på Lenas Instagram.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

12 kommentarer:

  1. Tidsnummer är ett annat system. 271455

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då vet du inte om du missat ngt

      Radera
  2. Ingen morse över Iridium med andra ord.

    SvaraRadera
  3. Iridiumflares är coola. Har gått ut mitt dagen vid ett par tillfällen med hyfsat exakt klocka och kompass och sett iridiumsatellit som ett starkt ljusken några sekunder.
    http://www.heavens-above.com/IridiumFlares.aspx
    http://www.heavens-above.com/IridiumHelp.aspx?lat=0&lng=0&loc=Unspecified&alt=0&tz=UCT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolare med dessa på natten, en klar natt.

      Radera
    2. Det är det nog. Tycker det är coolt att se satelliter flasha mitt på dagen. I den lilla stad jag bor i i Portugal brukar jag kolla när ISS passerar. Ibland nästan rakt över huvudet.

      Radera
  4. https://www.orbcomm.com

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Delay_Tolerant_Networking

    SvaraRadera
  5. Fart över grund, FÖG, brukar det benämnas bland oss som jobbar på sjön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vet du, ytterligare en kunskap att lägga till de många andra.

      Radera
    2. Jo, Michel de Montaigne ("Vad vet jag?") var en kul prick, vad jag vet…

      Radera
  6. A1 Så meddelande handlar om problem med föregående meddelande då...

    SvaraRadera