Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2017-12-28 12:17

Kinesiska Geely nu även största ägaren i Volvo Group

Gårdagens stora börs- och näringslivsnyhet var att aktivisthedgefonden Cevian sålde sitt innehav i Volvo Group (alltså den tunga fordonskoncernen, inte personbilstillverkaren) till kinesiska Geely. Geely, som redan är helägare av Volvo Personvagnar, blir nu största ägare även i tungfordonsbolaget Volvo med 15.6% av rösterna.
Fascinerande har jag bara tre foton tagna på Hisingen väster om Älvsborgsbron i min bildbank om 20 676 bilder. Ingen av dem visar något som har med Volvo att göra, så det får bli en godtycklig bild från Sveriges Fulaste Stad (tm) istället.
Kinesiska Geely kliver alltså in som största ägare i Sveriges stolthet Volvo Group. Man har på inget sätt något majoritetsägande, men som största ägare kommer man förstås kunna köra en del med bolaget genom styrelseplatser och stämmobeslut.

Det är alltså inte något kinesiskt övertagande av Volvokoncernen, men det kan förstås väckas spekulationer om att Geely tids nog kommer lägga ett bud på majoritetsinnehav i koncernen. 

Volvoaktien föll på beskedet igår, men repar sig marginellt idag. Inget speciellt har egentligen ändrats annat än att Cevian tagit en förmodat saftig vinst på sin försäljning. 

Det intressanta blir därmed vart Cevian tar vägen med pengarna nu. Som svensk aktivisthedgefond är fokuset antagligen alltjämt i Sverige och att man nu kommer gå in tungt i något annat bolag. Fast mest intressant blir det om Cevians Gardell härnäst går ut med att "det finns inget köpvärt i Sverige". Vilket i praktiken är vad som gäller om man inte köper något annat svenskt för pengarna...
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

30 kommentarer:

  1. Glöm INTE bort att bakom VARJE kinesiskt företag står kinesiska staten och ytterst kinesiska kommunistpartiet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kineserna är mycket långsiktiga och lägger under sig hamnar, mark, företag och förvaltar dessa på ett adekvat sätt som är i enlighet med lagar och förordningar. Vi tycker de verkar helt OK men vad framtiden kommer att utvisa är en annan historia.

      Radera
    2. Fanns visst något kinesiskt "jippo" som lurade skjortan av små-påv-dum-dryga kommunalpolitiker med skrala kunskaper i engelska...

      * Dragon Gate..
      * Något i Kalmar
      * På G ngt i Lysekil...

      Radera
    3. Något kinesiskt företag erbjöd sig att bygga en höghastighetsjärnväg på höga pelare mellan Oslo - Göteborg - Köpenhamn till ett rent oslagbart lågt pris..

      Fast man undrar om de verkligen hade satt sig in i de lagar och regler, planbestämmelser, överklagandemöjligheter och Natura 2000 mm

      Arbetstidslagstiftning och dito - skydd...

      De verkade inte ha förstått att bygga exv. järnväg i Sverige är INTE som att bygga hamnar och järnvägar i Mozambique eller annat U-land och att man inte bara kan "rekvirera" straffångar till byggandet...

      Radera
    4. De anpassar sig - don´t you worry!

      Radera
  2. Jag kanske har fått det om bakfoten och är en detalj i sammanhanget, men jag tror att Geely är störste ägare sett till kapitalet, men inte riktigt sett till antalet röster (där Industrivärden är störst).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt riktigt, Industrivärden har cirka 22% av rösterna i AB Volvo och är därmed störst till rösterna (vilket är det som räknas).

      Radera
  3. Allt tyder på att kinesisk industri är långsiktiga ägare som inte i första taget kommer att flytta verksamhet utomlands så jag tror det kan vara positivt för Volvo. Det har historiskt sett varit vanligare att USAs ägande av svenska bolag slutat med allt mindre verksamhet på svensk mark och ibland rena nedläggningar. Återstår att se hur det går för tex Scania med tyska ägare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Geelys hantering av Volvo Personvagnar är ju inte direkt avskräckande. En betydligt bättre ägare än amerikanska Ford kan man tycka.

      Radera
    2. Sant. Det gick inte så bra för Pharmacia heller när Pfizer köpte år 2003 (eller däromkring) Det mesta såldes eller lades ned. Den del som köptes av GE Healthcare finns dock fortfarande i uppsala och går bra.

      Radera
    3. Även i andra branscher verkar kineser tycka om R&D i Sverige och satsar gärna pengar på detta.

      Ett intressant exempel är Huawei, som ju anställt en del duktiga ingenjörer i Sverige. Total lönekostnad för det svenska bolaget: Cirka 2,1 miljoner kronor per person.

      Radera
    4. Än så länge låter VAG Scania vara kvar i SE.
      Kanske beroende på att det är både bättre och billigare för VAG

      Just Scania var en va mina bästa affärer... ;-)

      GM var heller INTE någon "höjdare" för SAAB... Exv. åkte vevaxlarna för en av de olika (!!!) motortyperna en sväng från motorfabriken i Södertälje ner till Kaiserslauten för lite "finputsning" innan den åter fick åka lastbil upp till Trollhättan... ;-)

      Radera
    5. Ja SAAB pv var ju en historia för sig och GM var knappast rätt ägare. Dock säger vissa att SAAB redan var på väg nerför rejält långt innan de tog över -i alla fall ekonomiskt, bilarna i sig var ju bra.

      Radera
    6. Hade SAAB haft en mer enhetlig drivlina - motorer , växellådor - och andra tunga delar hade SAAB kunnat bli Opels "premiummärke"!

      Tänk VW - Audi

      Opel har alltid haft bra motorer medan själva plåten i allmänhet och varumärket i synnerhet varit ... hmm.. "rostigt"...

      Radera
    7. Tror tyvärr inte att de är någon bra ägare långsiktigt. De satsar hårt på att anställa duktiga ingenjörer, men allt syftar till att få hem kunskapen till Kina. När de kan producera på egen hand med samma teknologi som i Sverige gör de det.

      Radera
    8. Volvo tänker tillverka nya S90 i Kina och sälja den till fullpris...
      Hmmm... Lycka till säger jag!

      Verkar som om vissa inte hört talas om s.k "Kina-moppar"..

      Radera
    9. När det gäller GM's ägande av Saab så både lyckades och misslyckades man. Det man lyckades med var den produktionstekniska biten, medans produktstrategin var minst sagt vilsen.

      På 80-talet så noterade de amerikanska biltillverkarna den framgång som utländska premiumbilstillverkare hade på den amerikanska marknaden (till och med Saab visade svarta siffror här några år). Detta gjorde att dem amerikanska tillverkarna började leta efter utländska premiummärken att ta över, och efter att ha snuvats av Ford på Jaguar så valde GM att köpa upp Saab. Så avsikterna var förmodligen goda.

      När GM fick eget folk på plats så visade det sig snart att Saab hade stora problem med produktiviteten. Det handlade bland annat om att Saab inte riktigt hade kunnandet att ta fram konstruktioner som gick att producera rationellt, men också problem med personal som helt plötsligt kunde sjukskriva sig för att vara lediga en dag med vackert väder. Värst ställt var det i Malmöfabriken som ganska omgående lades bed. I Trollhättan investerade man dock ganska mycket för att Saab skulle kunna tillverka bilar effektivt, och fabriken hörde faktiskt till en av Europas bättre bilfabriker när GM sålde.

      Produktstrategin var det dock svårare med, och det hjälpte förmodligen inte att GM själva hade en rätt ineffektiv strategi med väldigt många olika märken vilka var för sig bedrev ganska mycket produktutveckling. Ett tag så ska GM haft uppåt 30 olika motorfamiljer i produktion; där då många var snarlika. Detta kan jämföras med ex. VW koncernen där ansvaret för en motorfamilj ligger hos en av koncernens divisioner och sedan delas av de olika märkena. Hos GM så var en gemensam motor och drivlineutveckling införd först på slutet av 2000-talet. Dessa problem var heller inte begränsade till enbart drivlinor. Ända in på 2000-talet så hade man inte någon enhetlig tillverkning av bilmodeller i samma klass där två modeller baserade på samma plattform inte nödvändigtvis kan tillverkas i samma fabrik.

      Sedan var Opel i mitt tycke fel samarbetspartner för Saab inom GM. Istället så borde GM ha parat ihop Saab och Cadillac och gett dem ett par miljarder dollar att ta fram en gemensam produktplattform för premiummodeller inom GM. Detta hade gett bättre möjligheter att matcha konkurrenternas produkter, den teknik man fick från Opel var tyvärr oftast undermålig för tilltänkt prisklass.

      Radera
    10. GM:s mest avancerade och utvecklade motorer idag och som sitter i ALLA GM.s produkter över hela världen kommer ifrån...

      OPEL...

      Radera
    11. När SAAB en gång i tiden såldes till GM hade företaget drivits med förlust i 20 år. Försäljnings/produktionsvolymerna var helt enkelt för små - bristen på skalekonomi var oöverkomlig.

      Radera
    12. "Tror tyvärr inte att de är någon bra ägare långsiktigt. De satsar hårt på att anställa duktiga ingenjörer, men allt syftar till att få hem kunskapen till Kina. När de kan producera på egen hand med samma teknologi som i Sverige gör de det."

      Exakt såhär ligger det till. Åtminstone är detta tanken med utvecklingsbolaget CEVT - återstår att se om det blir samma sak med Volvo PV.

      Radera
  4. Off topic: jag har en jävligt irriterande annons som lägger sig över halva inlägget på min iphone och inte går att stänga.

    SvaraRadera
  5. Cevian gick ju för inte allt för länge sen in som storägare i Ericsson. Blir spännande att se vad som blir deras nästa stora investering!

    SvaraRadera
  6. Kina är lite mer lånsiktiga, 2050 har de tänk ta över usa's roll i världen☺. Skrivit från en Huawei telefon i thailand

    SvaraRadera
  7. "Det intressanta blir därmed vart Cevian tar vägen med pengarna nu. Som svensk aktivisthedgefond är fokuset antagligen alltjämt i Sverige och att man nu kommer gå in tungt i något annat bolag. Fast mest intressant blir det om Cevians Gardell härnäst går ut med att "det finns inget köpvärt i Sverige". Vilket i praktiken är vad som gäller om man inte köper något annat svenskt för pengarna." Men var det inte en artikel i DN för några år sedan där de drev tesen att Gardell ej kan göra det han gjorde i andra företag då han nu är känd och ej kan glida in under radarn. Han är väl lite av en "Corporate raider".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäst nytta för Sverige skulle vara om dessa pengar användes till att skapa något nytt, en ny verksanhet, de stora företagen i vårt land startades på 1800-talet, Volvo och Scania på 1900-talet, jag räknar bara tillverkande företag med egen utveckling, byggföretag och liknande tillför inte mycket kunnande, glömde SAAB som startades på 1900-talet.

      Radera
    2. Men USCH !! Industriull tillverkning när vi kan satsa alla dessa friska pengar på att öppna 50 nya "Södertörn" och skriva kilometervis med "papers" i mycket viktiga ämnen som genusvetenskap...
      ;-)

      Radera
    3. Bah, knappast genusvetare från södertörn som haft med ett finger i spelet. Snarare en konflikt mellan olika typer av kapitalister om man ska ha mycket pengar i företaget för att utveckla verksamheten, eller om det mesta ska ut till aktieägarna.

      Radera
  8. Är väl bra om Kina har intressen i Sverige, då kan vi få deras stöd vid angrepp. Finns det något kinesiskt vapensystem som är pålitligt?

    SvaraRadera
  9. Vi får väl hoppas att det går bättre denna gång än det avslutade "samarbetet" med CNHTC. De pumpar nu ut stora mängder "Howo", dvs billiga Volvo-kopior.

    Die dummen Schweden borde ha varit ett tyskt uttryck. Gardell fick 20% premie, vad får de övriga?

    SvaraRadera
  10. Kanske värt att notera att Cevian inte är en hedge-fond på något sätt. Dom tar enbart långa positioner i bolag.

    SvaraRadera