Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2014-10-28 09:06

Regimen höjer skatten för svenska myndigheter

Axelmaktregimens skattehöjningar slår stenhårt mot svenska myndigheter, som bland annat får kraftigt höjda kostnader för unga anställda och för transporter. Dessa dolda skatter, som inte ska märkas av den röstande valboskapen slår vilt mot olika samhällstjänster.


En av de värst drabbade är förstås Försvarsmakten. Som Sveriges största ungdomsarbetsgivare kommer de höjda löneskatterna ("arbetsgivaravgifterna") att kosta ett försvar som redan går på knä 200 - 300 MSEK om året.

Till detta kommer kilometerskatten. En svensk mekaniserad bataljon har antagligen ett 50-tal lastbilar. Funktionsbataljoner som luftvärn, logistik, sjukvård mm, har i princip enbart lastbilar, som alla nu ska beläggas med kilometerskatt. Inte bara kommer det ta bort tid från viktig övningsverksamhet när alla körningar skatten ska administreras, utan dessutom kommer allt annat än kasernövningar att kosta mer pengar.

För att inte tala om räddningstjänsten land och rike runt - brandbilar är tunga lastbilar och ska nu beskattas extra när de rycker ut för att rädda liv, lem och egendom.

Notan för nästa Salabrand kommer bli betydligt högre, när släckbilar och tankbilar ska köra i skytteltrafik. Eller är det tänkt att man snabbt ska bygga järnväg fram till varje skogsbrand?

En annan myndighet som drabbas stenhårt är Trafikverket, som inte bara kommer få betala mer för alla väg- och järnvägsbyggen, t ex de där miljontals lastbilsvändorna med sprängsten från Förbifart Stockholm eller Västlänken, utan även för snöröjningen, som sker med tunga lastbilar på våra landsvägar.

Ska man gissa att det dras ner på snöröjningen, vilket leder till fler olyckor, som en bantad räddningstjänst blir satt att hantera?

Syftet med kilometerskatten är ju att minska användandet av lastbilar. Miljöpartiet vill alltså att landets 98 500 kilometer statliga vägar ska skottas för hand. Miljöpartiet vill att när det börjar brinna ska brandkåren ta cykeln, med vattenryggsäckar på brandmännens ryggar.

Sedan har vi alla transporter av gods till svenska myndigheter. Många myndigheter kan ju skicka vidare kostnaderna till "kunderna", genom höjda avgifter för de tjänster vi tvingas betala för. Myndigheter har som bekant monopol på sin verksamhet.

Men en del myndigheter kan inte skicka vidare sina ökade kostnader, då de inte har några kunder. Jag tänker på regeringskansliet och statsrådsberedningen, och hela Riksdagen.

Jag föreslår härmed att man lever som man lär. Stopp för alla transporter till departement och riksdag. Ni har alla gångavstånd till Stockholms central, och förslagsvis dumpas alla era leveranser på någon perrong där, så kan ni följa lagens och beskattningens intentioner och gå ner dit och hämta alla era leveranser.

Så nästa gång du sitter fastklämd i en bil och undrar var räddningstjänsten är, kom ihåg att de bara följer lagens intentioner när de tar cykel.

Har Miljöpartiet ens gjort någon konsekvensanalys för de samhällsfunktioner, som nu får högre kostnader? Antagligen inte, då det är vetenskapligt visat att haschrökning ger permanenta hjärnskador.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

24 kommentarer:

  1. "Notan för nästa Salabrand kommer bli betydligt högre, när släckbilar och tankbilar ska köra i skytteltrafik. Eller är det tänkt att man snabbt ska bygga järnväg fram till varje skogsbrand?"

    Notan blir ju egentligen inte större då skatten ju levereras tillbaks till den som betalar för den (staten). Den egentliga konsekvensen blir snarare att man i det dolda i praktiken kan sänka anslagen trots att det ser ut som man höjer anslagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kommer inte gå tillbaka på det sätt som du förespeglar. Det finns en utgiftspost som tillåts öka med 12 miljarder nästa år. Det är dit pengarna skall gå.

      Radera
    2. @Kenneth

      Hur menar du nu? Att skatten inte skall gå till staten? Var skall den då gå?

      I praktiken innebär skatten att myndigheten betalar pengar till staten och således är det inte så att notan blir större för den sakens.

      För att ta ett exempel: anta att notan låg på 100mdr utan skatt och att man lagt på skatt på 10mdr - då skulle staten förvisso behöva punga ut 110mdr, men skatteinbetalningarna skulle innebära att 10mdr betalades tillbaks till staten och netto hade staten bara behövt betala 100mdr lik förbannat.

      Ett annat exempel på det jag nämner ovan: En myndigthet har ett anslag på 100mdr och drabbas av en skatt på 10mdr på det att staten ökar anslaget till 105mdr. Eftersom 10mdr av dessa går bort i skatt så innebär det att myndigheten bara har 95mdr kvar att röra sig med - en minskning trots skenbart ökat anslag.

      Radera
    3. Nu ska hela kilometerskatten gå till järnvägen. Inga pengar ska tillföras drabbade myndigheters budgetar.

      Radera
    4. @Cornu

      Var det inte lite konsekvensen av vad jag nämnde? Man kan ju också i praktiken minska anslaget till en myndighet genom att låta det vara oförändrat (då endel av anslaget kommer tillbaks till statskassan i form av skatt), men det ser nog snyggare ut att lägga på en symbolisk summa så det ser ut som att man satsar på myndigheten X.

      Radera
  2. en ärlig fråga - kollar du upp några fakta innan du sätter dig ner och skriver ihop ett blogginlägg?

    Militärfordon, ambulanser och räddningsfordon är nämligen skattebefriade och inget tyder på att dessa i framtiden ska behöva betala den kilometerskatt som nämns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snösvängen är inte skattebefriad.

      Radera
    2. Wofser, kolla upp fakta? Det låter som tankestoff från gammelmedia-eran? I det moderna, underbara bloggparadigmet ägnar vi oss självklart inte åt sådant.

      Radera
    3. Var står det att kilometerskatten inte ska omfatta dessa fordon?

      Radera
    4. Det står ingenstans om detta då det inte ens är en lag än. Det är inte ens säkert att lagen kommer gå igenom. Men om du har säkra uppgifter om att denna icke-lag även ska gälla räddningsfordon och försvarets lastbilar så hänvisa gärna dit.

      Radera
    5. Om man applicerar nuvarande skatte-tillämpning för fordon inom räddningstjänst och försvaret så kommer kilometerskatten INTE gälla fordon inom detta slag.

      Radera
  3. Verkar vara dags att förbereda försvaret för den annalkande energikrisen. Annars är det snart bara Ryssland i vår närhet som kommer ha militär kapacitet. Kilometerskatten är säkert bra, men det krävs betydligt mer!

    SvaraRadera
  4. Konsekvensanalys….? Varför det?
    Någon annan betalar ju. Ideologin går före allt annat.

    "Jag föreslår härmed att man lever som man lär. Stopp för alla transporter till departement och riksdag."
    Funkar åt andra hållet också-låt dom själva bära ut sina sopor och sitt avfall & sortera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sophämtningen kan iaf skicka vidare kostnaderna till kunderna.

      Radera
    2. Ja, via kommunalskatten. Alla är ju inte företag...

      Radera
    3. I vilken ankdamm bor du? Det är direkt olämpligt att dumpa sopor i vattensamlinar. Vad jag vet gäller i alla kommuner att fastighetsägare betalar för sophämtning.

      Och Cornucopia? det ska vad jag förstått inte bli en kilometerskatt utan en vägslitageavgift där då helst tyngden på lasten km hastighet och antalet hjul som fördelar trycket på väg tas in i beräkningen. När allt datoriserats skickligt och rätt sker det automatiskt och innan dess kan många unga som klarar avancerad matte få jobb. *)


      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      *) förutom + - / * också %.

      Radera
  5. Finns ju en lösning på alla problem. De som drabbas av en kostnadsökning följer bara miljöministerns exempel och tankar precis rätt diesel, bara med fel färg. Det sparar man massor på.
    Sedan skickar man in en fyllnadsbetalning till Skatteverket på 237 kr om tre år eller så när det inte längre går att räkna ut hur mycket man egentligen tankade och körde.

    SvaraRadera
  6. Det är ju de andra som ska betala, de andra som ska förbättra miljön.

    Här är en ytterligare en hycklande miljöpartist som eldar upp 5-6 kubikmeter olja för att värma sin bostad. http://www.gp.se/bostad/1.2524060-slottsherrens-gava-till-alskarinnan
    5-6 kubikmeter motsvarar väl 5-6 bränsledrivna bilar mätt i koldioxid, mäter man i HC, CO och NOx så närmar det sig nog tresiffrigt antal bilar eftersom de flesta bilar idag i motsats till oljepannor är väl renade. Så bara genom att byta till el som dessutom är billigare kunde nog den här miljöpartistfamiljen ta ett ansvar motsvarande 50-100 elbilar.

    Tror det tuggas lite för mycket importerad flugsvamp på MPs partimöten.

    SvaraRadera
  7. Inte bara hasch. Svampomelett med magic mushroom verkar gå bra också.
    http://www.expressen.se/nyheter/romsons-toppman-smugglade-knark/

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Man gör dumma saker när man är alkoholpåverkad, säger han i polisförhör."

      Måhända, men å andra sidan finns ju talesättet "in vino veritas" - vilket inte kanske bara syftar på att man säger sanningen utan även visar vem man egentligen är. Med tanke på att det framgår att han även använt svamp så är det väl inte så troligt att han inte visste vad han beställde (vem f*n beställer saker på nätet man inte vet var det är - full eller inte).

      Radera
    2. Andra politiker gör också svepande uttalanden: Maud Olofsson: "Hitler gjorde en del tokiga saker".

      Radera
  8. "Antagligen inte, då det är vetenskapligt visat att haschrökning ger permanenta hjärnskador."

    Samtidigt finns det ju undersökningar som visar att cannabis INTE ger permanenta hjärnskador (http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/marijuana-ger-ej-bestaende-hjarnskador/). Att något är "vetenskapligt bevisat" utgör alltså inte en entydig indikation på att det är så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det visste vi sedan gammalt på den här bloggen: http://cornucopia.cornubot.se/2014/09/magdalena-andersson-s-vetenskapliga.html

      Radera
    2. @Burner Anyway

      Ja - isht när man har "vetenskapliga bevis" som visar rakt motsatta fakta.

      Radera