Cornucopia?

Aktuellt

Extra Revolut-kort som säkerhet på restaurang - få 200 kronor om du blir kund

Detta inlägg innehåller reklamlänkar för Revolut. Om du som tecknar dig för ett Revolut-kort via denna länk får du som ny kund 200:- SEK i...

2014-10-17 15:15

Fredagsmys: Nya Slussen stoppas av Stockholmssocialisterna

Dags för lite härligt fredagsmys igen. Stockholmssocialisterna (fi),(s),(v) och (mp) stoppar den sk Nya Slussen helt.


Med anledning av detta besked återpublicerar jag några av mina tidigare favoritfoton från denna skapelse, och fortsätter klia mig i huvudet över hur Slussens fortsatta existens alls kan vara föremål för debatt och inte ett antal ton pentyl.

Det är nog feminism eller något. En feministisk miljö man vill bevara. Tydligen ska man även sluta att sluta med den sk nolltoleransen mot klotter, så platsen kommer väl bli rikligt med kulturyttringar framöver.

I anslutning till denna plats hittar man också några av Stockholms högsta bostadspriser.
Rusningstrafiken i Slussen ca 16:55.
En inbjudande trappa. Sägs leda till Tunnelbanan, eventuellt också till öderlm.
Ett myller av folk i den inbjudande miljön, så här mitt i rusningstid.
Funktionell arkitektur. Ett tak. Sägs hindra regn. Man kan köra på det också.
Mer inbjudande miljöer.
Någon form av konstnärlig utsmyckning.
Mer funktionell arkitektur, så att man har något att vila ögonen på medan man väntar på bussen.
Mer kulturell funkisarkitektur.
Ut mot ljuset, och kanske Södermalm?
Är jag på rätt väg? Södermalm är åt andra hållet.
Mer rusningstrafik. Välstädat är det också.

Trafikstockning, flera bilar på samma bild, tillsammans med mer funktionell arkitektur.
Riktigt trevligt fredagsmys på er nu i kväll. *Kramizar*
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

28 kommentarer:

  1. Men det enda dina bilder visar att det inte något direkt trafikkaos. Fult ja, men gratis! Smakar det så kostar det! Varför bygga om en funktionell (ej trafikkaos) och GRATIS trafikkorsning mot en snygg och dyr - när det ändå inte är någon trafik? Höj skatten i Nacka och Värmdö om de så gärna vill betala...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därför att hela rasket håller på att sjunka ned i leran det står på.

      Radera
    2. Renovera för en bråkdel av kostnaden kan kanske vara ett alternativ, eller !

      Radera
    3. Spara miljarder genom att måla skiten och släng ut tattarna som pissar ner Slussen. Enkelt och billigt.

      Radera
    4. När armeringsjärnen rostar så att de spräcker loss betongstycken som på en av bilderna sjunger det hela på sista versen. Men man kan ju alltid skjuta upp beslutet tills hela området måste stängas av av säkerhetsskäl, vilket torde inträffa rätt snart.

      Radera
    5. Inte alls gratis, varje år tvingas men lägga flera miljoner kr på att lappa och laga de värsta problemen. Dessutom är trafiklösningen som sådan överdimensionerad för dagens trafik.

      Radera
  2. Det var ju inte mycket till mys där.

    Här hos oss, på Socialdepartementet, myser vi däremot. Varje fredag, ända sedan Ingvar Carlsson var boss på departementet, är det tårta.
    Eftersom vi fick finfrämmande (nya bostadsministern) idag, skämtade Ingalill till det genom att hytta med tårtspaden och skrika några 'Allah Akbar!'

    SvaraRadera
    Svar
    1. Akta dig så inte nya regimen beordrar obligatorisk fredagsbön istället ;-)
      Då ryker den västerländska dekadenta tårtan. Haram!

      Radera
    2. Ja det är Mehmet här. Jag tog ifrån den idioten datorn. Ska han skriva massa skit får han göra det för hand. Ha!
      Nu är det dags att åka hem. Med den jävla trafiken är det risk att man träffar de tolv oskulderna redan ikväll! Och hur går det då med budgeten!?
      Trevlig helg era sluskar.

      Radera
  3. Herre gud, där satt ju Noice och slappade på sin första LP. Klart att man inte vill göra sig av med ett sådant kulturmärke!!!

    SvaraRadera
  4. Jag har varit i Kiev några gånger och man känner igen den socialistiska vyn. Dock har de rustat upp det hela genom att ha "affärer" i sina underjordiska gångar. Kanske något för den svenska socialistregimen att ta över. Fast då blir det kanske för mycket kapitalism.

    SvaraRadera
  5. Det duger väl med lite spackel och vit färg?

    SvaraRadera
  6. Slussen som trafikösning är kanonbra. Enda stället i stan där det flyter på misstänker jag.

    Däremot är resten av slussen katastrof, dessutom sjunker hela skiten, eftersom det är byggt på lera. Det är små marginaler för tunnelbanan, endast några centimeters frigång, och de har tvingats bygga om tunnelbanan ett par ggr pga detta...

    Förutom trafiklösningen så är nog det enda med slussen som är värt att bevara kolingsborg...

    Nä, detta vann de inga röster på, förutom de brfinnehavare som motsatt sig slussenbygget. Alla vi andra fortsätter att undvika denna misär, utom när vi blåser förbi med bilen...

    SvaraRadera
  7. Nuvarande slussen är ju i själva verket en symbol över ett gigantiskt feministiskt misslyckande. Det naturliga vore att feministerna verkade för en skyndsam rivning av hela åbäket.

    Pga bristade omslutning vid gjutningen av frankipålarna rann betongen ut i marken med kraftigt nedsatt bärighet för fundamenten som följd. Landområdet var helt enkelt för slappt. Omfattande sättningar uppkom därför redan på 30-talet vilket är grundorsaken till de flesta av slussens nuvarande problem. Med en mer klassisk och androgen byggmetod, penetration med styva och grova träpålar, hade slussen sannolikt stått sig några hundra år till..

    Iofs hade klassisk träpålning kunnat liknas vid en brutal massvåldtäkt av centralaste Stockholm. Detta hade med all säkerhet satt djupt traumatiska spår i psyket hos alla då levande stockholmare med oöverblickbara negativa konsekvenser som följd..

    Nog svamlat. ;)

    SvaraRadera
  8. Fast nu har du ju faktiskt skrivit trafikkaos om bitar där vägen är avstängd sen flera år. Antagligen pga slitage och att det inte ens är säkert för trafik

    SvaraRadera
  9. Hela stan står ju på ett jävla råttbo. / Gunvald

    SvaraRadera
  10. Trodde man slutade med *Kramizar* när lunarstorm la ner.

    SvaraRadera
  11. Ubåt jagas i Stockholms skärgård. Minst 200 man helikoptrar och båtar jagar.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  12. Personal som deltar i operationen kommer från Fjärde sjöstridsflottiljen, Amfibieregementet, Helikopterflottiljen och Hemvärnet.

    Hemligt var men det är i starkt trafikerat område. Försvarsministern har full information.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemligt och hemligt. Kanholmsfjärden kunde man läsa i aftonbladet.

      Radera
    2. Nu ja. Hemligheter hålls ibland bara minuter.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  13. Att det ser helt gräsligt ut är väl en mindre sak. Blir värre rent praktiskt om Mälaren får för sig att svämma över.

    SvaraRadera
  14. För de som inte redan vet:

    Stockholms kommunaltrafik är "stylad" som en slags psykedelisk blandning av offentlig toalett och ett övergivet vägarbete, doftande av urin och etanolavgaser.

    SvaraRadera
  15. Jag var alltid så förvånad när jag lyckades ta med ut ur Slussen på den väg som jag ville komma ut på.

    Att det kan ta många decennier i Sverige att komma fram till konsensus är inget nytt.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Slussen,_Stockholm

    Slussenförslagen i början av 1900-talet

    I och med Sammanbindningsbanans öppnande 1871 kom all tågtrafik mellan norra och södra Sverige att korsa all sjöfart som skulle genom Stockholm från Saltsjön till Mälaren i slussenområdet. Spåren gick vid denna tiden omedelbart framför Södra stadshusets entré. En allt mer ökande gatutrafik mellan malmarna i form av vagnar, kärror och senare även bilar och spårvagnar gjorde situationen än mer kaotisk.

    1895 presenterade ingenjörerna Johan Gustaf Richert och Fredrik Enblom en ombyggnad med en ny stor sluss under namnet Alternativa förslag till Slussen. Förslaget föll 1900 då man istället diskuterade möjligheten för större fartyg att gå via en ny farled vid Hammarby. 1901 presenterades därför ett nytt reviderat förslag av de båda ingenjörerna med en mindre sluss. Förslaget som även innefattade ett helt nytt Södermalmstorg genom rivningen av Södra stadshuset omarbetades efter kritik om låga brohöjder. Nya ritningar med dubbla broar togs fram av paret 1905 där Isak Gustaf Clason stod för den estetiska utformningen i nybarock, i vilket Slussen upplystes med två fyrtorn.

    1906 blev Ferdinand Boberg chef för Stockholms Byggnadskontor. Han utformade samma år en egen monumentallösning med en majestätisk uppfart mellan två rundtorn mot en central fondbyggnad och staden tog beslutet att detta skulle genomföras. Även Bobergs förslag förutsatte en rivning av Södra stadshuset vilket Samfundet S:t Erik och Svenska Teknologföreningen motsatte sig och med hjälp av Carl Bergsten utformade de 1913 ett eget förslag där byggnaden bevarades. Bobergs förslag låg dock fast men underkändes av statliga Överintendentsämbetet 1914. Vid denna tid sågs Bobergs lösning som otidsenlig och man beslutade att frågan än en gång skulle utredas. 1914 togs beslut om Hammarbyledens tillkomst, men slussenfrågan blev vilande under Första världskriget.

    1919 fick Ture Ryberg och Lars Israel Wahlman uppdraget att utforma ett nytt förslag och framlade en nedtonad venetiansk övergång med fri sikt åt Mälaren och Saltsjön. Carl Bergsten kontrade med ett eget förslag året därpå som förvandlade hela slussenområdet till en grönskande park. Något förverkligande av planerna blev det dock inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slussen var nog iaf ett dåtidens mästerverk.

      Slussen hyllades från många håll, bland andra av ledande svenska arkitekturkritiker för sina vackra linjer, för sina blanka kakelväggar, de stora glasväggarna (numera igensatta) och gångstråk med småbutiker.[15] Även internationell uppmärksammades byggnadsverket, däribland Le Corbusier, som uttryckte sin förtjusning i ett personligt brev till W-O:
      ” Ni, Ni i Stockholm, har gjort den moderna tidens första stora verk, trafikknuten Slussen „
      — Le Corbusier 1932[

      Radera
    2. Har Le Corbusier över huvud taget ritat någonting som är trivsamt att leva i?

      Radera
  16. Ah! *Underbara* Gullfjädersplan!

    SvaraRadera