Cornucopia?

Aktuellt

Prognos: Kraschen i Stockholms bostadsbubbla - om 90-talets nedgång upprepas

Utvecklingen för Stockholms lägenhetsprisindex speglar än så länge väldigt exakt utvecklingen för lägenhetspriserna på Östermalm under 90-ta...

2014-04-10 21:39

Rädda Slussen!

Inspirerad av suveräna amerikanska Vice, begav jag mig dödsföraktande in i en av Sveriges hårdaste stridszoner, den infekterade Slussenkonflikten. Vad är det som pågår, vad är Slussen, och varför är den rädd? Sanningen som mötte mig var värre än jag någonsin kunnat ana.


Alla ni 7-8 miljoner svenskar ute i provinserna som inte riktigt vet vad Slussen är för något, kan ta del av detta fotoreportage, tillsammans med någon ni älskar. Håll varandra i handen.
Slussen, med trendiga Hipstersöders höjder i bakgrunden.

På ena sidan står Stockholms samlade kulturelit, tillsammans med bland annat Värmdöbor och Nackabor, medan det på andra sidan bland annat står Stockholms stads regim. Någonstans i mitten finns det tiotusentals oskyldiga civila som har drabbats av helvetet på jorden. Ett funktionellt helvete och arv från det sk DDR-Sverige, och folkhemsbygget, där allt är mycket funktionellt.

Bland de drabbade är den massiva rusningstrafiken i Stockholm. För att inte visa Slussen ur sitt vardagliga lunk kastade jag mig med fara för mitt eget liv, hälsa och psykiska välmående rakt in i Slussens trafikkaos klockan 16:51 den 10:e april 2014. Lite var jag, som lantis, beredd på vad jag skulle möta.
Storstaden och världsmetropolen Stockholms rusningstrafik, klockan 16:51. Uppfarten mot själva Slussen.
Rustad med min EDC/GHB stickandes ut som en jultomte på midsommarafton, i min Burberrytrenchcoat, kastade
jag mig in för den genuina Slussenupplevelsen.

På väg ner i mörkrets hjärta.

Rusningstrafiken i Slussen ca 16:55.
En inbjudande trappa. Sägs leda till Tunnelbanan, eventuellt också till öderlm.

Ett myller av folk i den inbjudande miljön, så här mitt i rusningstid.

Funktionell arkitektur. Ett tak. Sägs hindra regn. Man kan köra på det också.
Mer inbjudande miljöer.

Någon form av konstnärlig utsmyckning.
Människor. Vilka är de, vart är de på väg? Och varifrån kommer de?

Ah, de kommer från denna inbjudande miljö.
Mer funktionell arkitektur, så att man har något att vila ögonen på medan man väntar på bussen.

Se hur glada och lyckliga människorna ser ut!

Mer kulturell funkisarkitektur.

Ännu mer arkitektur, och ytterligare bussresenärer. Praktiskt om det regnar ute.
Tunnelbana finns också. Och trendigt rosa pelare att vila ögonen på.

Ut mot ljuset, och kanske Södermalm?

Är jag på rätt väg? Södermalm är åt andra hållet.

Mer rusningstrafik. Välstädat är det också.

Trafikstockning, flera bilar på samma bild, tillsammans med mer funktionell arkitektur.

Nedgång till tunnelbana. Massa väktare och polisvolontärer.

Slutligen nådde jag min destination, Galleri Kontrast på Hornsgatan 8.
Trendiga Hipstersöder, med storstadslivets pulserande hjärta.
Ja, man förstår varför man vill rädda Slussen, eller varför Slussen är rädd. Konflikten är onekligen infekterad, och man kan ju verkligen se bevarandevärdet. Det finns av någon anledning få sådana här platser kvar i Sverige, och ska man ha dem kvar, så är det väl i Norra Europas pärla, Skandinaviens Venedig, De Många Öarnas Stad, som denna unika upplevelse måste finnas.

Jag inser, som lantis, att ett sådant här enkelt fotoreportage inte kan göra denna komplexa och infekterade konflikt rättvisa. Jag kan trots allt ha missat något.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

72 kommentarer:

  1. ehh gnäll inte på städningen den avfarten är avstängd! annars såg det bra mycket renare ut än vad jag brukar se det 0500 när jag kommer med sopmaskinen..

    SvaraRadera
  2. Ja, slussen talar till, eller skall man kanske säga tilltalar, mångas förfinade sinnen, som aromen av dygnsgammal urin och kladdiga fyllespyor från nattens kulturella tunnbrödsrulle. Något man bör tänka på att bevara och underlätta om det värsta nu skulle inträffa och det byggs nytt.

    SvaraRadera
  3. Gjorde min kväll! Speciellt bild 6 och 13.

    SvaraRadera
  4. Stockholmarna verkar ganska känsliga för förändringar av stadsmiljön. I Gbg är det en mer osentimental attityd.
    Kanske Stockholm definieras av dess byggnader medan Göteborg definieras av dess invånare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. tja om vi backar bandet ett stort antal år bakåt, så var man inte så sentimental i t.ex Norrköping och Västerås, och hur bra blev det?

      Radera
    2. Skulle visa Göteborg från sin bästa sida för en släkting till min fru för några år sen som var i sverige för första gången. Gav upp rätt fort att hitta nåt som inte var skitfult så vi drog ut med båten istället.

      Vet inte vad som är sevärt om jag skall vara ärlig. Turistbranchen måste ha ett helvete i Göteborg.

      Avenyn har världens fulaste tegelbyggnad i ena ändan, prydd med en malplacerad poseidonstaty ingen riktigt vet vad den gör där. Sen kommer det fula 60-tals biblioteket, sen ett gäng intetsägande affärer och längst ner på avenyn finns ficktjuvar och drägg.

      Slottskogen är full av alkoholisterat wt, skräp och några feta djur.

      Barken Viking är sönderbyggd som krog.

      Bästa att visa upp är nån av de fyra motorvägarna bort från eländet.

      Radera
    3. En klar majoritet av stockholmarna vill riva slussen. Men de tillhör inte kultureliten, så de räknas ju inte.

      Radera
    4. Mptp, råkade ut för samma problem när jag skulle visa runt några Helsingforsvänner. En fin byggnad här och för mellan funkisfult och ostädat förfall.
      På Gustaf Adolfs torg med flera platser: "Titta där på det huset men vänd dig inte om!" till slut var det tragikomiskt.

      Eller som en tysk frågade i mitten av nittiotalet, är Göteborg en fattig stad?

      Jämförelser är bra för det man inte vet lider man inte av.

      Radera
    5. Mptp, hade samma upplevelse när vi åkte Paddan båtarna för att få se Gbg. "Där ligger en nedlagd fabrik, och där ligger en till, och ytterligare än."

      Radera
  5. Haha, underbart.
    Det här är en sådan där oas i stadsmiljön, dit jag söker mig för att uppleva det bästa av staden.

    SvaraRadera
  6. https://www.youtube.com/watch?v=ImwkF9fkqKQ

    SvaraRadera
  7. Jag bara måste besöka det här stället någon gång.

    SvaraRadera
  8. Är det samma plats som grabbarna grus sitter?
    http://bluewhite.se/wp-content/uploads/2012/08/001-Noice-Ton%C3%A5rsdr%C3%B6mmar-1024x1024.jpg

    SvaraRadera
  9. Det där är ju en dödsfälla, jag bara väntar på att de rostiga armeringsjärnen ska ha gjort sitt. Kan inte tänka mig att det där skulle accepteras i andra byggnader i det här landet.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får nog vara glad över att trafikbelastningen är obefintlig. Tänk full belastning med trafik och den statusen på betongen. Blir tusentals ton som krossar pendlarna nere vid buss eller T-bana.

      Radera
  10. Cornu du glömde kolla vart de som som skriker högst och som har bekostat "riv inte slussen" filmen bor någonstans. dvs vems utsikt som blir förstörd av det nuvarande liggande förslaget till nybygge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag skrev att Christer Gardell bor på Solsidan (Nacka).

      Radera
  11. För ett tränat öga är det vackra bilder som skriker fulländad funktion.

    Med det är ett renoveringsobjekt. Efter genomgripande renovering och förbättrad finish, kan även ett otränat öga uppleva Slussen som ljus och fräsch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du på riktigt, eller försöker du bara provocera?

      Radera
    2. Skribenten har säkert inandats någon ohälsosam rök...

      Radera
    3. Ah, betongvalv där man fortfarande kan se ränder efter formvirket. Kollar man noga kanske man kan se märken efter spikskallarna som nån grovis slog in under bygget. Äkta hantverk, till skillnad från glidformar och prefabriceringar. Och se vilken omsorg som lagts om ytskikten - kakelklädda väggar som säkert klarat hur många vintrar som helst.

      Stål och betong i fulländad förening - se här vad människan plockat upp ur berggrunden och i sitt anletes svett ändamålsenligt format, med sin egen hand. Ett monument till beslutsamheten, sannerligen!

      Radera
  12. Vackra bilder blir tårögd efter att passerat där sedan 70-talet, snart rasar allt och bara bilder och minnen finns kvar.

    Självklart måste det byggas nytt. Det är svårt att kunna reparera längre. Samtidigt måste boende från Nacka och Värmdö kunna komma in till tunnelbanan. Ett alternativ är att riva något/några kvarter nära Medborgarplatsen för bussterminal och prioritera busstrafik dit under nybyggnationen av Slussen. Bättre är en massiv satsning på båtpendling mellan olika hamnar för att avlasta busstrafiken och en restriktiv utbyggnad av nytt boende i Nacka och Värmdö tills tunnelbanan till Forum är klar.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  13. Nu blir jag upprörd!!
    Ja, du har verkligen missat något! Kruxet för det stora flertalet av oss Stockholmare är inte att själva det slummiga gamla slussområdet försvinner! Det är att alternativet som nu gäller dödar all utsikt och alla vyer som i princip just gör Stockholm till "Nordens Venedig" som du så missunnsamt och avundsjukt raljerar.
    Du brukar vara väl påläst och jag har vanligtvis ingenting emot dina pikar mot de många underligheter som försegår i Stockholm, men det här var okunnigt och dumt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit i Sthlm så få gånger så jag minns det knappt men är verkligen staden så liten att om ett område "försvinner" (?) så "dödar" det "all utsikt och alla vyer"?

      Vad hade man tänkt bygga där nu? Sopberg?

      Radera
    2. ...vilket påminner mig om den s k skär-gården, som i Stockholm benämns så pga allt krossat glas som ligger där och som man kan skära sig på.

      Radera
    3. Bra!
      Du förtalar Stockholms skärgård.
      Utmärkt.
      Det kanske kan få folk att hålla sig borta därifrån.
      Vill liksom ha den för mig själv.
      Hjalmar Söderberg lär väl ha kallat området för kalops i romanen Doktor Glas.
      Kul kille den doktorn.
      Jag kom ej på iden en gång...

      Radera
  14. Du har missat en viktig sak, och det är bilderna på rostig armering som tittar fram ur sprickorna och visar att slussen som konstruktion har nått slutet på sin livscykel. En renovering av slussen låter sig knappast göras, det är rivning som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så, du dömer ut konstruktionen pga ett kantavslag? Meh. Möjligt att den är helt slutkörd och söndersprucken, men det är inget som bilden bevisar.

      Radera
  15. Inte oroa sig för trafikbelastningen inte, egenvikten brukar vara betongens största problem.
    O Slussen är 'handräknad' med avrundningen åt rätt håll o sen lite drygt.
    Dom nya konstruktörerna är bättre på att få saker att säcka ihop, knektar i brobygge i Älandsbro var felräknade o sen på detta snålbyggda av tillverkaren, 2 dog.
    PEAB lyckades få ett affärshus att rasa på ena hörnet natten innan invigningen, skärmtak, väggar ja gud vet allt som rasar o blåser ner numera.
    Så nya slussen kommer att ha en kortare livslängd.

    SvaraRadera
  16. Slussen är fallfärdig, det behöver vi Stockholmare inga dryga utsocknes som förklarar för oss. Problemet är att politikerna vill bygga bort utsikten ovan jord, så att man inte längre ser vattnet. Att det är åt helvete borde även en fårbonde från Göteborgstrakten begripa.

    SvaraRadera
  17. Jag förstår inte hur vissa kommenterare kan applådera Sten Nordins dysfunktionella "Nya slussen". Det måste vara hål i huvudet. Hans förslag har ju på inga sätt löst den viktiga kollektivtrafikbiten som berör främst Nacka och Värmdölandet, och som väcker ont blod hos dessa lokalpolitiker. Hålet i huvudet växer när man beaktar Stockholms läns vidlyftiga befolkningsplaner med en befolkningsökning på ca 600 000 människor till 2030.
    http://www.swedishwire.com/business/15789-stockholms-growth-a-big-draw-for-airlines-

    Om vi låter Sten Nordin få effektuera sin dysfunktionella ”baby” så kommer det bli otroligt dyrt för skattebetalarna när vi efterhand måste lösa kollektivtrafikbiten. Var så säker!

    SvaraRadera
  18. Kul reportage. Synd att du inte knallade fram till thé-handeln på Hornsgatspuckeln (Hornsgatan 46). Då kunde du fått med dig en påse Söderblandning hem till familjen. Det vore nåt det. Rekommenderas.

    Råtthålet Slussen måste renoveras. Det är alla överens om. Tjafset gäller hur. Som vid alla större förändringar blir det många missnöjda. Beslutat förslag blir delvis dåliga kompromisser och delvis för mycket kommersiella ytor för att klara finansiering. Bråttom nu. Slussen förfaller inte längre, den har börjat rasa.

    Nacka/Värmdö-trafiken bygger på en motorväg som passerar nålsögat Danvikstull samt en enkelspårig järnväg. Tunnelbanan ligger många år bort. Alla bussarna måste inte till Slussen. De kan spridas till flera ställen från Gullmarsplan till City. Hela grejen otroligt misskött. Såna bekymmer slipper ni i Knäckebröhult.

    SvaraRadera
  19. Som jag ser det är det inte så att Slussen är så mycket att försvara. Problemet är att det man vill ersätta Slussen med förändrar hela stadsbilden, förstör utsikten, riskerar att bidra till ökad bilism, mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eh... nej.

      Radera
    2. Du menar minskad bilism va? Att minska mängden bilvägar borde snarare leda till minskad bilism.

      Radera
    3. Gamla slussen är byggd för att klara 90000 fordon/dag (vilket det var innan centralbanken byggdes). Nya slussen är dimensionerad för en tredjedel av den trafiken.

      Radera
    4. CentralBRON. Jävla rättstavning! Men det var väl inga innan riksbankshuset byggdes också....

      Radera
  20. Jo man kan bli lite trött över alla spaltkilomter som skrivs om Slussen. Det berör några få högljudda högdjur, i ett hörn, inne i city men ändå skall det stå om det i tidningarna varje dag.

    Tänk om viktiga saker kunde få samma utrymme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kanske inte vill att viktigare saker får samma utrymme, cyckelställsfråga?

      Radera
  21. Stockholms kollektivtrafik och vägnät är ett enda stort skitigt r-vhål och det accepteras av någon anledning. Ingen mellanstor/liten stad med självaktning skulle ha det sådär.

    SvaraRadera
  22. Utsikten för vissa rika i husen bakom förändras. Det är de som skriker i högan sky och finansierar dyra propagandafilmer. För staden i övrigt kommer nya utsikter istället för de som finns nu. Fast många fler utsiktspunkter på ställen som dessutom är byggda för fotgängare. Till skillnad från den nuvarande motorvägsanläggningen som sätter bilvägarna på gräddhyllan.

    Det är bara titta på en flygbild för att se vilket idiotiskt, ineffektivt utnyttjande av den dyrbara marken det är. Det är bilvägar precis överallt. För det får vi måttlig biltrafik som rullar ok. Men i gengäld en 3-4 hektar stor dödens zon mitt i det historiska Stockholm.

    Sen är klagandet på fula glas- och stålhus befogat. Men ser vi vad som har byggts de senaste 80 åren kan man konstatera att byggherrar, arkitekter och skönhetsråd kollektivt är oförmögna att bygga vackra hus.

    Är det värt det att sätta tusentals människor för livsfara och utsätta staden för trafikinfarkt bara för att processa ett decennium till för en annan lika oinspirerande kompromiss? Nej, bygg bara.

    SvaraRadera
  23. Klart att vi måste bevara alla dessa arkitektoniska höjdpunkter som minner om när Sverige förvandlades till ett DDR.

    http://polytempik.blogspot.se/

    SvaraRadera
  24. När Slussen som den ser ut nu byggdes var den länken mellan Södermanland och Uppland, varken Västerbron eller Essingeleden fanns. Ej heller T banan.
    Den består av monoliter grundlagda på åsmaterial, berg och avfall. Monoliterna rör sig separat.
    Den går att rädda som den ser ut nu! Geotekniskt är det helt möjligt.Ekonomiskt oxå!
    Något jag förordar! Har gjort det sen 80 talet, då frågan utreddes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte möjligt utan en total rivning och återuppbyggnad... Det har utretts många gånger redan.

      Radera
    2. Den som jag syftar på hade jag god insyn i!
      Utredningar som visar annat har säkert andra mål och syften!
      Varför skulle det inte vara möjligt att förnya grundläggningen och betongen? Bit för bit.
      Monolit för monolit.
      Trams!

      Radera
    3. Allt är möjligt - frågan är om det är ekonomiskt riktigt.

      Radera
    4. oppti, jag förstår. Du har fått säkra uppgifter från någon som känner någon som en gång satt på samma buss som någon som läst på en blogg att det går visst det!

      Brade.

      Radera
  25. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  26. Stockholms politiker förstörde Stockholm totalt från 50-talet fram till 70-talet, och tyvärr har det fortsatt fram till dags dato. På grund av den tidiga förstörelsemanin på 50/60-talet då man tog själen totalt i en av Europas vackraste städer, så har man sedan aldrig kommit i takt igen. Allt som nu byggs är överlappningar och nya (dys)funktionella vansinnesprojekt. Postterminalen vid Klara t.ex, en sann studie i svensk betongsocialism, stod bara ett par decennier innan den revs och ersattes med ett nytt och lika galet sterilt mastodontbygge.

    Slussen är inte vacker, och din ironi är naturligtvis berättigad. Problemet är att det förslag till det nya Slussen som finns,än mer kommer att förstöra området estetiskt (hur det nu kan vara möjligt). Slussen och området kring Gamla Stan borde planeras för att restaurera den gammaldags stadsmiljön igen, och då måste trafiklederna som skär rakt igenom hjärtat av medeltidsbebyggelsen bort, bort och bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slussen var iofs första steget på denna ödeläggelse av centrala Stockholm...

      Radera
  27. Moventia:
    Så går det när en plats försummas och inte renoveras efterhand. Fanns det någon baktanke med det? Någon rivningsslysten makthavare? Det blir billigare att renovera än att bygga någon av de anskrämliga förslagen. I framtiden cyklar vi alla. Då är Slussen en härlig upplevelse en tidig morgon när måsarna skränar och vattnet kluckar. Låt oss slippa kontorsglashus och gallerior. Nej. Jag är inte kulturelit. Inte längre innerstadsbo. Men älskar platsen ändå och är ofta där. Varför beter sig Stockholm annorlunda jämfört med Rom och Paris. I London har de prins Charles, som provocerar och försvarar stadssiluetten. Vakna upp Victoria och Daniel. Nyskapande kan arkitekterna ägna sig åt i förorter. Varför är vi ett folk som alltid ska vara så rationella och moderna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du kluckande vatten så borde du uppskatta att stora ytor med bilväg ska tas bort och bli till vattenyta. Rimligen borde måsarna uppskatta det och fortsätta skräna tidiga mornar.
      Samtidigt dras nya gång- och cykelvägar nära vatten på flertalet ställen. Då kommer du nära fåglarna också om du vill det.

      Sen kan man ju inte nog understryka. Det går inte att renovera den nuvarande anläggningen. Man måste bygga om från grunden. Det blir på inga sätt billigt. Knappast billigare än att bygga ett ändamålsenligt Slussen.

      Att den här dödsfällan överhuvudtaget är öppen idag beror på att det är en omistlig plats. Innerstadens nord-sydliga samband är beroende av den här punkten.

      Stigbergsligan och andra Nej-till-alla-förändringar-lallare leker med människoliv när de obstruerar bygget. De vill lägga ett decennium till för att ta fram ett annat oinspirerande alternativ. Då kan vi under de här åren börja räkna dödsfall eller stänga av bit för bit och följa effekterna av helt stoppade kommunikationer vid Slussen.

      Radera
  28. Samtliga söderbor jag känner är lantisar med hipsterambitioner. Få infödda Stockholmare flyttar till knivsöder. Det sitter lite för djupt rotat att det är ett ställe för narkomaner, fyllon och husockupanter. Rätt komiskt att det blivit trendigt bland inflyttade lantisar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dessutom lantisarna som är de drygaste stockholmarna.
      De har en bild av 08:or som dryga och överlägsna, och sen när de kommer hit och ska smälta in förfinar de dessa attribut till perfektion. Blir dryga hipsters, en perverterad pastisch på stockholmare direktinporterad från landsbygdens inavlade avkrokar.

      Radera
  29. Verkar som om slussen var tagen direkt från Europas hjärta: Bryssel.
    Men i Bryssel kan du troligen få även ditt lystmäte på bilar.
    Jag skriver ej trafik då den ofta står still.
    Dessutom saknar Bryssel synligt vatten.
    I alla fall nästan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bryssel, eller åtminstone Belgien, representerar allt som är dåligt med Europa:
      -Byråkrati
      -Dioxinskandaler
      -Etniska motsättningar
      -gammelkolonialism (minns Rwanda!)
      -Papister
      -Den dåliga matkulturen
      -...etc...

      Bryssel kan inte vara europas hjärta. Snarare en ospecificerad tumör på den europeiska kroppen.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Bryssel är helt ok. Speciellt om man ser till hur bra brysslarna har det trots att deras politiker är precis lika odugliga som sina svenska kollegor. Belgarna lever som kungar i oändligt stora gröna villaförorter. Den stora skillnaden mellan brysslar och 08r är att emedan alla 08r tänker precis likadant är brysslarna extrema individualister. En annan stor skillnad är att de rika belgarna skiter i hur ders huvudstad ser ut bara de kan tjäna en hacka på ett schysst byggprojekt.....eh vänta nu...likhet skulle det vara?

      Nulli secundus

      Radera
  30. Slussen är omgiven av rödljus samt att det är en hel del avstängningar som redan trätt i kraft. Du kan inte som privatbilist åka från Hornsgatan eller Katarinavägen längre. Det påverkar naturligtvis trafikflödet. Istället trängs alla på de andra gatorna som blir ännu mer igenproppade. Lite tröttsamt med detta 08-komplex som många har. Hela Sverige vinner på att landets största stad fungerar bättre kommunikationsmässigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela Sverige vinner på att landets största stad fungerar bättre kommunikationsmässigt.

      Det som övriga Sverige verkligen skulle tjäna på vore om Stockholmarna kunde se till att man kunde passera deras stad i 110 km/h.

      Radera
    2. Nära stall fart, det!
      Eller du tar helikoptern?
      Klokt val.
      Ger bättre möjligheter att fotografera.
      Ja, ja!
      Lugn, Lars, IPad bilderna var helt ok...

      Radera
    3. Ben: det är på gång. Men "lantisarna" är ju arga på förbifarten också....

      Radera
  31. Frågor från en annan lantis:

    Finns det något direkt konstruktionsfel på den nuvarande slussen som gör att trafiklösningen är suboptimal? Behövs stora ytor för kommersiella lokaler i området?

    Att slussen är gammal, skabbig och eventuellt har nått slutet av konstruktionens livslängd samt är konstruerad på ett sätt i grovt tillyxad betong som inte tilltalar majoriteten idag kan vi lämna därhän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slussen håller på att rasa för betongen med armering är slut och delar sjunker. Provisoriska lagningar har skett länge. Tunnelbanan kommer att upphöra fungera om ombyggnad dröjer länge. Bilarna kan köra andra vägar men med långvariga förseningar. Den andra halvstora vägen, Södra Länken, är fylld nästan varje morgon och stängs då ett tag. Nacka och Värmdö med en enda större förbindelse 222an som huvudsakligen fortsätter i Södra Länken eller in mot Slussen. Trafiken med bussar och bilar har växt kraftigt de senaste årtiondena, medan ansvariga politiker misslyckats med sitt uppdrag. Nästan alla bussar går till Slussen för omstigning till tunnelbanan.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Jag uppskattar svaret men att Slussen var i dåligt skick visste vi väl redan?

      Jag tolkar ditt svar som att Slussens nuvarande utformning är helt ok. Det kanske inte behövs så många förändringar? Riv det som inte är lönt att renovera och bygg upp en snarlik lösning där mindre problem åtgärdats.

      Problemet är väl egentligen ganska enkelt och består av två komponenter vad gäller trafikensituationen som verkar vara det huvudsakliga ämnet man träter om. Ringled och Slussen. Antingen dimensionerar man Slussen för en stor trafikvolym eller så bygger man Österleden. Bara att välja. Jag kan se en poäng med att minska trafiken som skär rätt igenom centrala Stockholm men om det faktiskt ska genomföras är det lämpligt att presentera en alternativ färdväg.

      Vad gäller förtätningar och nya fastigheter som "stör utsikten" kommer folk alltid att vara emot dylika ting så det gnället är inte mycket att bry sig om. Allting kan dock inte se ut som det alltid har gjort och vill barnbarnen absolut ha tillbaka utsikten är det bara att de river fastigheten.

      Radera
    3. Ocke Slussen måste rivas för att jobbet ska gå snabbt. Slussen byggdes på 30-talet men kalla vintrar havets salt och allt tyngre fordon har gått hårt åt betong och armering men hur nya Slussen utformas är ett obetydligt problem. Det är tiden för bygget som ställer till det för Nacka och Värmdö. Hur kunna lämna kommunen under morgonen medan nya Slussen växer fram? Det är ett stort antal bussar som ska lämna av sina passagerare på ett säkert sätt vid bygget. När det gäller bilarna är problemet lite mindre.

      En liten del av pendlarna kan idag resa med båt till skilda hamnar och jag tror att det är där en stor av problemen kan lösas. Båtar och större hamnar går snabbt att få fram. Infartsparkeringar i anslutning är svårare. Har själv sommartid cyklat till en hamn längre ut för båttur med kaffe i trevlig miljö ombord med färd nästan in till svampen på Stureplan.

      När sedan tunnelbanan har byggts ut till Nacka Forum om många år är det mesta löst (om inte folkmängden hunnit öka kraftigt). Mer flextid och utspridd början på skoldagar är andra åtgärder. Idag börjar i princip alla skolor och klasser samtidigt, vilket gör att föräldrar med skolbarn startar sin färd i stort sett samtidigt.

      En Österled tar många år att bygga och vi har inte samma behov av utrymme för biltrafiken när autonoma bilar är vanligast. Nästan all distribution av varor på trängre sträckor sker då förmodligen på nätter och helger. Mycket av biltrafiken i city består av bilar som letar parkering, med autonoma bilar är problemet i stort borta.

      I stället för de biltullar som kallas trängselavgift kunde ett system med äkta trängselavgifter betyda en del dvs bilarna belastas med avgift så länge de finns inom ett område med differentierad tidstaxa.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  32. Yo, vad menar du med att Nacka-Värmdö är på kulturelitens sida? Vi som bor där lider ju mest av alla av gamla slussen. Tror jag snackar för de flesta öster om stan: riv skiten nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis är det så, precis som att de flesta på söder också önskat att slussen sprängs snarast. Men alla de mest högljudda kritikerna (konspirationsteoretikerna) är hemmahörande på söder eller nacka/Värmdö. Förutom Benny, men honom har man ju inte hört något av på ett tag...

      Radera
    2. Aha, du tänker så. Då är jag med på noterna.

      Radera
  33. Bäste Emailens ägaren ,

    Vi är för närvarande erbjuder lån till intresserade personer till ett bra pris med hjälp och stöd från våra banker .

    Vi erbjuder säkrade lån till privatpersoner och företag till låga räntor , erbjuder vi även lång -och kortfristiga lån . Vårt företag har spelat en hel del genombrott i tillhandahållande av förstklassiga finansiella tjänster till våra kunder , särskilt när det gäller lån och kapital avsättning för privatpersoner och företag .

    Du kan ansöka om ett snabbt lån här och få den med ease.Perhaps du behöver ett lån för skuldkonsolidering , hem förbättringar , en ny eller begagnad bil köp , ett nytt hem , Investering / Business Expansion ändamål , eller ens en vacation.We kan höja upp till ? 50 miljoner euro för att finansiera olika typer av projekt .

    > I vår låneprogram taggade " lån under två veckor " , varje kund både lokalt och internationellt har en garanti för att få ett lån från detta företag

    Intresserade personer bör vänligen förse oss med följande information :

    Namn :
    land :
    Kontakt Adress /
    Mobil Telefonnummer :
    Yrke :
    Lånebelopp :
    Lån Varaktighet :
    Månadsinkomst :

    Öppenhet är det som håller oss på i tävlingen . Vänligen skicka din låneansökan till oss via [email protected] för mer information om våra låneprogram .

    Hälsningar ,

    SvaraRadera