Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2014-01-29 13:13

Meka själv med bilen förbjuds

Tillägg: Naturvårdsverkets förslag är, liksom länkad artikel, två år gammalt. Det blev ett ramaskri och stoppades. Däremot är det ett gott exempel på hur våra kära myndigheter resonerar, men också ett exempel på att arga människor kans toppa vansinnet. Artikeln uppdaterades idag och dök upp i flöden igen, men ursprungligt publiceringsdatum är från 2012.



Naturvårdsverket föreslår att det ska bli förbjudet att meka själv med sin bil. Speciellt ska det bli förbjudet att återanvända reservdelar från uttjänta fordon.

Exakt var gränsen kommer gå återstår förstås att se. Om politikerna i sin goda tillväxtvänliga välvilja driver det hela till sin spets, så kommer man inte ens få byta däck på bilen själv framöver. Vad som är säkert är att det kommer bli förbjudet att ta emot uttjänta bilar och plundra dessa på reservdelar för att hålla liv i en annan motsvarande bil.

I artikeln framgår det inte heller om endast personbilar omfattas. Exempelvis är idag bönder deltidsmekaniker och måste ständigt lappa, laga och byta ut reservdelar på traktorer och andra jordbruksmaskiner. Att lägga ut det på en extern aktör skulle knuffa många jordbrukare över kanten och tyngda av ännu en välvillig sten skulle fler jordbrukare lägga ner. Särskilt, som alltid, småskaliga jordbrukare som fortfarande använder en 40-årig traktor och varsamt håller den i liv med reservdelar från uttjänta traktorer.

Mellan 100 000 och 500 000 svenskar kommer alltså bli kriminella och få sig en prick på Lexbase karta för att de använder begagnade reservdelar och mekar själva med bilen. En hel kultur och en hel del oersättlig kunskap ska utrotas eftersom det finns individer som inte sköter sig.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

36 kommentarer:

  1. " som inte sköter sig"?
    D.v.s de fortsätter att reparera?
    Men då hålles väl kunskaperna vid liv?
    Eller...

    SvaraRadera
  2. Jäkla trams, lägg istället ner Naturvåldsverket likaså Arbetsförmedlingen, personalen kan väl hjälpa de gamla med snöskottning.

    SvaraRadera
  3. HAHAHA Gränsen för tramseri når inga gränser!

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Ja det är så här slipstenarna dras. Man bestämmer vad som skall göras. Offentliggör, folket protesterar, förslaget dras tillbaks för att sedan återkomma efter några år av smygpropaganda (information). Till slut har folket tröttnat och förslaget går igenom.
      Cykelhjälm, trafikkameror, tvingad pappaföräldraledighet, listan kan göras lång. Ideologerna vet vad som skall göras.

      Radera
  5. Håller landet Sverige på att bli helt galet?

    SvaraRadera
  6. Håller landet Sverige på att bli helt galet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev galet för länge sedan...

      Radera
  7. Mitt myndighetsförakt gick just upp med ytterligare 15%.

    SvaraRadera
  8. Vi får väl se. Det verkar inte bli förbjudet att köpa reservdelar från skroten...

    Dessutom är rubriken direkt missvisande eftersom det är privatskrotning som blir olagligt inte bilmek.

    SvaraRadera
  9. Förstör inte glädjen att gotta oss åt vansinnigheter.
    Kan ju vara något vettigt i grunden.
    Men varför skulle s/s avslöja det redan nu?

    SvaraRadera
  10. Förslaget drogs tillbaka. Blev en folkstorm och veteranbilsorganisationerna reagerade. Artikeln är från 23/7 -12

    SvaraRadera
    Svar
    1. Artikeln uppdaterades idag: Uppdaterad 29 jan 2014 12:58. Detta kan ha gjort att en del nyhetsflöden trodde det var en ny artikel. Naturvårdsverkets önskan och förslag verkar dock ha kommit utanför verkets väggar vilket visar lite på vad våra statliga verk pysslar med...

      Radera
  11. Naturvårdsverket anser alltså att lösningen på att en del inte följer dagens regelverk vid skrotning av bilar (vilket gör dessa till brottslingar idag) är att göra alla som inte är auktoriserade (registrerade av staten) till brottslingar om de rör bilen...

    Idag följer inte alla hastighetsbegränsningarna på våra vägar, lösningen på detta borde vara att alla som kör bil och inte är auktoriserade (registrerade av staten) att köra för fort (som t.ex. ambulansförare och poliser) skall vara brottslingar.

    Alla följer inte reglerna hur man ska laga mat på restauranger, lösningen på detta borde vara att alla som inte är registrerade av staten att sköta matlagning skall vara brottslingar.

    Går ta fler exempel men det verkar som vi går mot ett samhälle där alla skall registreras, alla skall riskera åtal och fällande dom om staten vill sätta dit personen och alla skall övervaka varandra (genom Lexbase, Ratsit m.fl offentliga databaser som privatpersoner inte behöver tillstånd för att ha tillgång till). Tycker det låter väldigt mycket som polisstat, antingen med Gestapo eller Stasi som förebild beroende på vinklingen på maktfullkomlig politiker som tar makten med mer eller mindre demokratiska medel i framtiden. Regelsystemet anpassat för en diktator förbättras varje dag...

    SvaraRadera
  12. FÖRBJUD privatpersoner och företag att installera mjukvara, modifiera mjukvara och hårdvara på sina datorer, plattor och mobiler. ÄVEN insättning av SIM-kort måste utföras av en IT-teknisk person.

    Endast IT-teknisker/IT-ingenjörer ska få bygga hemsidor, installera program, installera appar (jo, du kan faktiskt få en memory overflow om en app är felkonstruerad och då hackas din mobil och kan skada dig eller din omgivning ekonomiskt).

    Så håller vi IT-branschen i Liv

    SvaraRadera
  13. Sorgligt för alla som håller på med veteranbilar och även andra bilentusiaster för den delen. De jobbar med ett kulturarv som inte uppskattas det minsta, tvärtom föraktas det bara.

    SvaraRadera
  14. Det man vill komma åt är förmodligen illegal export av skrotbilar till bl.a. Afrika. Man lär även i fortsättningen kunna ha en avställd bil att plocka delar av till den man brukar. Ingen lär veta hur komplett den är och om avställningsavgiften på 65 kr per år inte har betalats på fem år (har jag för mig) avregistreras bilen. Man får väl skära ner de rester man inte behöver till slut och lägga i kommunens metallåtervinningscontainer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara för att en del håller på med olaglig verksamhet kan väl aldrig lösningen vara att kriminalisera samtliga (förutom auktoriserade/registrerade)? Vad är det som säger att en auktoriserad skrothandlare inte är den som idag utför olaglig verksamhet vid sidan av idag?

      Radera
  15. Det återstår att se vad som räknas som att ta emot utjänta fordon - det kan ju vara alltifrån att köpa en begagnad bil och göra sånt som man traditionellt bara gör på skroten. Jag antar att det blir frågan om det sistnämnda eftersom det är svårt att få det till att det är ett problem att folk byter torkarblad själva.

    Normalt när man mekar med bilen själv så köper man väl delarna från skroten och det gör för övrigt märkesverkstan också så det är ju knappast så att det föreslås bli förbjudet (det vore ju hål i huvet att inte tillåta att man återanvänder helt funktionsdugliga delar på uttjänta bilar).

    SvaraRadera
  16. Konstigt. Upplever att det är just svenskarnas känsla för vardagsteknik som gör att vi klarar oss i konkurrensen med utlandet trots att många arbetar hårdare (tex kineser) eller effektivare (tex tyskar). Däremot är min bild att det sällan fastnar här eftersom folk överlag är vana att lösa vardagsproblem själva.

    SvaraRadera
  17. Jag skulle tro att det här är lagstiftning som drivs av biltillverkarnas lobby organisationer. De frontar förstås inte öppet med detta eftersom det skulle skada kundrelationerna utan man låter det föras fram av tankesmedjor i green-wash-zonen. Det är svårt för ett litet land med små resurser att stå emot sånt. Revenue protection kallas det på corporate bullshit språk. Men syftet är förståss att höja vinsterna på eftermarknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta låter vettigt. Alltså din förklaringsmodell låter vettig, förslaget tvärtom.

      Radera
  18. Vådan av att ha stalinister i administrationen.
    Apropå vådahändelser finns det ju fina svampplockningsområden jag tror att Naturvårdsverket skulle behöva besöka i oktober.

    SvaraRadera
  19. Jag var arbetslös förra vintern.
    Köpte mig två skrotbilar och en heynes bok för att lära mig meka (vilket jag aldrig gjort).
    Jag var nitisk med att ta hand om allt på ett miljövänligt vis, fick t.o.m en vvs-kille att komma förbi och suga ur gasen ur AC-systemet. Alla vätskor sorterades för sig och märktes noga och kördes till kommunens "farligt avfall" anläggning.
    Nu har jag bara karossen kvar från den ena bilen, och använder den som växthus.
    Den andra bilen (som jag fick igenom besiktningen) bytte jag mot en tvättmaskin.

    Kör numera omkring i en tredje bil av samma modell, som jag lagat massor på, med hjälp av mitt reservdelsarkiv ifrån den skrotade bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådan initiativkraft kan vi inte ha här i landet! Var skulle det sluta? (Ironi, själv tycker jag det var duktigt.)

      Var det inte Sträng som sade till Rausing att vi behöver inte sådana som du i det här landet?

      Radera
    2. Ja tänk vad den bilen har fått vara med om mycket när den till slut skrotas i form av kartong, rökrum eller avatar av Shiva eller vad det nu är den har blivit då. Sådant har de ingen förståelse för, byråkraterna på Naturvårdsverket.

      Radera
  20. Visst är det problem med skrotbilar. Men bara med dom som folk "dumpar" här och var. Dom tvingas markägaren ta hand om. Det är ju bara att ta bort nummerskyltarna och chassinumret och låta skrotet stå så är det plötsligt någon annans problem. Det enda sunda är att återinföra skrotningspremien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så tar man bilen till metallåtervinningen och får 1 krona kilot för resterna.

      Radera
  21. Bosse bildoktorn lär gråta. Och jag med honom.
    Måste dock lyfta på hatten för de helt enorma foliehattsnivåer man lyckas uppnå. En prestation.
    Bästa naturvårdsinsatsen är en rejäl skrotningspremie.

    SvaraRadera
  22. Myndigheter!!!!!
    Liksom försäkrings kassans handläggare. Som gör att de behövande mår ännu sämre p.g.a deras osunda handläggning. Som gör en sjukare och längre sjukskrivning som följd.

    Ett smart sätt att hålla kvar sitt arbete!

    SvaraRadera
  23. Den där "nyheten" skulle cornu haft med Sommaren 2012 när den var aktuell, Till sommaren kanske cornu talar om att EU vill registrera och införa obligatorisk kontrollbesiktning på alla gamla 30 mopeder mot en blygsam kostnad på runt 3000kr per moped om dom klarar av ursprungskontrollen.

    SvaraRadera
  24. Ungefär som att dom vill ta bort bössorna för jägarna, då kommer bovarna inte att ha några AK47:or.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast om de registrerar sig hos staten mot en registreringsavgift och går en teoretisk utbildning en gång per år som de själva får betala kostnaderna för så kan de kanske behålla auktorisation (så länge staten känner för det). Gör sedan samma sak med motorsåg, därefter yxa och sedan kan man ta knivar längre än 10 cm eller något liknande.

      Polisen kommer ha fullt upp med att registrera vanligt folk och deras överträdelser så att bovarna kan sitta lugnt med sina AK47:or...

      Radera
    2. Jag tycker ändå inte att det ska vara helt självklart att jägare ska ha vapen. Har man en verklig passion för jakt och viltvård borde man ju definitivt vara beredd att brotta ner älgarna och göra slut på dem med en morakniv.

      Radera
    3. Gärna!
      Jag ställer upp.
      Men de där dj-a älgarna springer ju undan.
      Tips?

      Radera
  25. För nån 20-år sedan så drev ju biltillverkarna på för att bil registrerad med Good Year BARA får ha exakt samma Good Year däck, eller andra av bilmärket godkända.
    Det resulterade i att Biltema och . . . måste ha nånting, samt att avgasrör mönsterskyddades i 10-år innan 'pirat' fick säljas.
    Bill Gates skulle ju mönsterskydda en IF-sats.
    Patent o mönsterskydd är ju idag en stor inkomstkälla.

    SvaraRadera