Aktuellt

Andra världskrigets tre slutdatum i Europa

Andra världskriget slutade med Nazitysklands ovillkorliga kapitulation i princip på tre olika datum i Europa. Minst känt är antagligen den...

2013-08-18 11:42

Roger Waters The Wall anno 2013

Kraftigt off-topic nu. Var och bevistade Roger Waters senaste uppsättning av rockoperan The Wall på Ullevi igår kväll. Kanske sista gången någonsin man får chansen att se denna klassiska rockopera i full skala och med modern teknik, speciellt med tanke på att Waters nu är en 70 år gammal vältränad gubbe.


The Wall har blivit en extremt imponerande uppsättning med en 100 m bred scen och mur, som användes som Världens Bredaste Filmduk, upplyst som en enda skärm ifrån åtminstone 48 st perfekt synkroniserade projektorer.

Dessutom har Waters uppdaterat uppsättningen med nya visuella element, rent av nyinspelningar av vissa scener från filmen The Wall, bl a till låten Young Lust, som uppdaterats klädmässigt, frisyrmässigt och nu innehåller mobiltelefoner. Flygplan, flygande grisar, jättedockor av rektorn, mamman, hustrun mm finns förstås kvar men har moderniserats något även om de visuella grundelementen på dockorna är samma som 1980.
Fullt och slutsålt på Ullevi.


Budskapet har också moderniserats till att handla om övervakningssamhället, kriget mot terrorismen mm och inte bara över att Waters deppade ihop över att hans far dödades på Anzios stränder under andra världskriget och den känslomässiga mur som han kände sig bygga up via skolsystemet, överbeskyddande liv och kändislivets fjärmande från sin hustru. Tidigare anti-konsumismbudskap finns förstås kvar och är lika aktuellt idag som 1980. Ironin i att betala 670:- SEK (plus 400:- SEK för en T-shirt) för antikonsumismbudskap går mig inte förbi.

Bring Your Daughter To Work Day
- The Wall Mixer Table Version
Inga foton kan förstås ge det hela någon som helst rättvisa åt denna uppsättning. Placerad vid mixerbordet och därmed med nästan perfekt ljud och inget folk framför (även om mixerbordets tak skymde något, vilket ni ser på iPhone-bilderna nedan). Ändå var alltså den 100 m breda scenen så stor att den varken gick att fånga på ett foto eller ens se hela samtidigt. För att se hela scenen samtidigt behövde man nog stå kanske 50m längre bak.

Suddiga iPhone-foton följer nedan ändå i ett naivt försök att skildra detta. Generellt lyckas jag bara fånga halva scenen och därmed bara hälften av de visuella elementen.
In the Flesh?. So you thought you might like to go to the show? Var lustigt att se en del yngre besökares
reaktioner. Tror inte de hade en aning om vad de skulle få se... Medelåldern var säkert 45+.
YouTube från Göteborg med vy av nästan hela scenen. Även flygplanet i slutet av In the Flesh? finns med.
The thin ice. Eller kanske Another Brick in the Wall part I.
Varje sten i muren visar upp en bild på någon dödad i krig, förtryck, terrorism eller mord (t ex Olof Palme)
The happiest days of our lifes. Komplett med rektorn.
Another Brick in the Wall  part II. Ungdomskör. Första Apple-referensen med iBelieve.
Mother. Balladen Mother hade visuellt förändrats till att handla om övervakningssamhället och den socialistiska
välfärdsstatens diktatur, vilket lyfter texten till nya höjder. Mother should I trust the govermnent? Waters sjunger
här duett med sig själv från en inspelning från 1981, även om han nu blivit så gammal att han använder en yngre
sångar för refrängens lite högre krav på skönsång.

Mother. Komplett med docka. Övervakningskameran säger allt. Trust me. En av rockoperans höjdpunkter, men så
är också första halvan av The Wall alltid den starkaste rent musikmässigt.
Goodbye Blue Sky. Här bombades det med bl a kristna kors, hammare och skära, muslimska röda halvmånar,
amerikanska dollar, Mercedesmärken och Shell-logotyper. Apple-äpplen saknades dock.
Don't leave me now. Försök till panoramabild på hela scenen, men mixerbordets tak skymmer alltså ändå åt höger.
Tog inga bilder under höjdare som Empty Spaces och Young lust, så vill ni se strippor och
nakna bröst får ni gå på konserten själva. 
Goodbye cruel world. Muren är nästan färdigbyggd och försluts strax efter fotot och den introverta delen av
rockoperan tar vid efter pausen. Mixerbord till höger.
Paus. Bilder på offer under pausen. Försök till panoramabild över hela scenens 100m längd.
Hey you. Introvert värre. Bandet helt bakom muren, som ursprungliga uppsättningen av The Wall.
Ironiskt nog upplysta med scenens strålkastare, som riktades in mot sångare eller sologittar etc,
fast man inte kunde se dessa. Sedan börjar muren successivt visa sina glipor.
Nobody home. Ute på vänsterkanten.
Bring the boys back home. Föregående Vera Lynn visade familjefilmer från återvändande amerikanska soldaters
återföreningar med sina överraskade och överlyckliga barn. Ni har sett det på YouTube, men inte på en 100m bred skärm med flera återföreningar samtidigt.
Comfortably numb. Jag har sett gitarrsolot live fyra gånger - Delicate Sound of Thunder x2, Division Bell x1 och
nu en fjärde gång. Denna gång avgjort bäst på alla sätt - bäst solo, bäst ljud, bäst visuellt, trots frånvaro av David Gilmour.
Comfortably numb. En ensam Roger Waters rör vid muren, som faller samman och spricker upp i färg. Tillfälligt. Stort.
En upptagning från Göteborg hittar man på Youtube
In the Flesh. Flygande gris uppe till vänster. I got news for you, sunshine. Pink isn't well, he stayed back at the
hotel. So they sent us along as a surrogate band, we're gonna find out where you fans really stand!
Run like hell. Även om första halvan av rockoperan är bäst musikmässigt, så lades desto mer krut visuellt på andra
halvan. Vilket är bra, eftersom musiken efter Run like hell inte direkt kan kallas för ett klimax. Men visuellt...
Run like hell. iPay. Även iBelieve, iTrust, iFollow mfl skymtade förbi.
Run like hell.
Run like hell.
Waiting for the worms. Öppnade med Ein, zwei, drei, Google.
Waiting for the worms. 100 meter bred hammarmarsch.
The trial. Rakt av från filmen, men med "lite" mer widescreen. Tack och lov också med nya visuella element enligt nedan.
The trial
The trial.
The trial. 

The trial. Tear down the Wall! Muren faller både visuellt och fysiskt.
Ända sedan andra halvans version av In the flesh har den flygande grisen flugit runt över arenan, men med
murens fall hissades även den ner.
Outside the Wall.
Outside the Wall. Som traditionen bjuder avslutas det hela akustiskt, amatörmässigt och lekfullt.
The bleeding hearts and artists make their stand.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

14 kommentarer:

  1. Tänker du inte skriva något om: ”Polis kritiserar dödsskott i Husby.”?


    ”Han kritiserar också att inga inledande förhör hölls med poliserna som var på plats vid dödsskjutningen innan de fördes iväg för avlastningssamtal, så kallad debriefing.
    ”Det kan ha påverkat innehållet i deras berättelser”, skriver Martin Marmgren och tillägger:
    ”Det förvånar mig att man särbehandlar poliser på ett sätt som man inte hade behandlat något annat vittne på.””


    Några av polismannens citat iAftonbladet:


    ”Mannen var så vitt jag förstår tidigare helt ostraffad//”

    ”//svensk polis är bra på mycket, men inte alltid på självkritik.”




    De finns. Poliser med ett samvete.



    .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket relevant i The Wall-sammanhanget. Retweetade blogginlägget på Twitter, och hade tänkt att skriva om det. Men du bestämmer inte när och inte i vilken ordning jag skriver.

      Radera
    2. Sedan citerar du förstås helt godtyckligt ur texten.

      Radera
    3. Bra text cornucopia.Såg dom i Tyskland long time ago,håller verkligen än "gubbarna" kanske för man själv blivit "gubbe" men inte så förtjust att knö på arenor längre.Off topic to ,men läste denna av Lars Syll,om övertillit till matematik ibland ekonomer:
      http://larspsyll.wordpress.com/2013/08/18/ekonomi-och-matematik/

      Radera
    4. Här är något annat du kanske kan skriva något lite om:

      "Alla livsval vi gör, när vi ska välja mellan arbete och fritid, påverkas av drivkrafter. När fler väljer jobb blir de arbetade timmarna fler, vilket stärker de offentliga finanserna. Det leder till tillväxt och i en starkare ekonomi blir jobben fler."

      Reinfeldt i http://www.dn.se/nyheter/politik/oppositionen-ger-nytt-skattepaket-kalla-handen/

      Jag bidrar med min kritiska analys av yttrandet om du skriver ett inlägg.

      Radera
  2. Kul! Det hade jag velat se. Och höra.

    SvaraRadera
  3. Intressant om bostadsbubblan i Roger Waters hemland:

    http://www.theguardian.com/books/2013/aug/18/default-line-extract-faisal-islam-housing

    SvaraRadera
  4. Synd att man missade både the wall och Ça ira av Roger Waters i Göteborg under veckan.

    SvaraRadera
  5. Skådespel åt folket, redan de gamla romarna kunde.

    SvaraRadera
  6. Fast det var förstås inte regeringen som stod bakom arrangemanget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej de har privatiseras jippona nuförtiden.

      Radera
    2. Ja, det är lite störande att den här typen av privata vinstdrivande spektakel tillåts.

      Sådant här borde i sin helhet skötas (och lagstiftas) av det offentliga. Någon betrodd samhällsbevarare som t ex Nalin Pekul kunde ansvara och bestämma innehåll. Och så kunde tillställningarna skötas av statligt anställda kulturarbetare, som vet från sin utbildning vad lämplig kultur är.

      Radera
    3. Ja nån jä..la ordning får det väl lov att vara.

      Radera
  7. Bästa versen är förstås: "We don't need no thought control". ;-)

    Sedan gick den församlade vänstern och skapade den värsta hjärntvättarskolan som hittills har skådats i början av 90-talet...

    SvaraRadera