Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2013-08-19 12:24

Läsarnas dom: Västtrafik har den sämsta kollektivtrafiken i Sverige

Läsarnas dom är tydlig. Västtrafik har den sämsta kollektivtrafiken i Sverige och får absolut sämst betyg i gårdagens läsarundersökning.

Medelbetyg.

Med betygsmöjligheter 1 - 5, där 5 är bäst och 1 är sämst, fick SL bäst betyg i läserundersökningen med 3.29 i snittbetyg från 511 läsare, tätt följd av Skånetrafiken med 3.26 i betyg från 205 läsare. 

Västtrafik utmärker sig med avgjort sämst betyg och sämst betygsfördelning. Betyget för Västtrafik blev bara 2.30 enligt 376 läsare. Medan samtliga övriga kollektivtrafikbolag fick en 4:a som vanligaste betyg blev en 2:a det vanligaste betyget för Västtrafik, följt av en 1:a.
Betygsfördelning fördelat
på antalet röster, ej procent.

Övriga Sveriges kollektivtrafik fick i snitt 2.75 av 307 läsare. 

Medan ca 40% av de svarande gav en 4:a till Skånetrafiken eller SL, så gav endast 15% en 4:a till Västtrafik, samtidigt som 64% gav betyget 1:a eller 2:a till Västtrafik.

Västtrafik är alltså objektivt usla enligt sina kunder.

Något hopp om bättring finns förstås inte och ingen trängselskatt kommer ändra på det. Till skillnad mot Stockholms trängselskatt, där man enligt läsarna åtminstone har vad som kan kallas en någorlunda fungerande kollektivtrafik som alternativ, så har man i Göteborgsregionen påtvingats trängselskatt med endast usel kollektivtrafik att erbjuda.

Inkompetensen, inaveln och nepotismen fortsätter att råda i Västtrafik och Göteborgsregionen. Enda hoppet är att samtliga på ledningsnivå från mellanchef och uppåt, tillsammans med samtliga ansvariga politiker, åker på en gemensam kickoff med flyg till en tropisk ö utan telekommunikationer, där de sedan isoleras för all framtid. Men det är tveksamt om ens det hjälper.

Under tiden fortsätter skattebetalarna att betala 140:- SEK för varje 100:- SEK som resenärerna själva betalar. Inte ens det hjälper, lika lite som den totalkostnad om 445:- SEK per mil som Västtrafik kostar.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

16 kommentarer:

  1. verkar inte så objektivt att först skriva en negativ artikel om något och sedan göra en omröstning om detta. bara säger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig påstått mig vara objektiv.

      Radera
    2. @pie

      Cornucopia? har inte gjort någon undersökning avseende Västtrafik.

      Han har ställt frågan till sina läsare vad de tycker om kollektivtrafiken i Göteborg/Västsverige, ej specifikt vad läsarna tycker om Västtrafik.

      Radera
    3. Tror inte svaret varit speciellt annorlunda utan negativ artikel. Västtrafik har för många chefer som inte begriper kundvård och för många politiker som stoppat fingrarna i syltburken. De har fått fina resor till andra länder för att köpa in värdelösa produkter.

      Hur många har inte glömt att stämpla ut? Otroligt att man kan ha ett biljettsystem där man både skall stämpla in och stämpla ut

      Radera
    4. Apropå biljettsystemet; även fast jag ville använda mig av mitt Västtrafikkort på Västtrafiks fordon den 10 augusti fick jag en uppmaning av tågvärden att istället köpa enkelbiljett mot ett prispåslag motsvarande 29%.

      Tågvärdens motivering var att Västtrafikkortet inte alltid fungerar att betala med trots att det är laddat med pengar. Att deras grejer inte fungerar är juh inget nytt men att låta kunderna betala straffavgifter motsvaranse 29% på grund av detta är inte okej, och förhoppningsvis olagligt.

      Radera
    5. @Cornu

      Du skriver "Västtrafik är alltså objektivt usla enligt sina kunder" i blogginlägget och "Har aldrig påstått mig vara objektiv" i kommentaren här. Hur ska du ha det?

      Radera
  2. Linje 330 körs väl av norgeägda Nettbuss AS?
    I så fall är det till 100% Nettbuss ansvar att sätta in extrabussar vid behov.

    Det hjälper knappast att skälla på Västtrafik om de inte har något ansvar för de problem du beskriver ang hemresan från Göteborg. Ensam ansvarig är naturligtvis Nettbuss trafikledare och ingen annan.

    Anser för övrigt att Västtrafik är en katastrof som är bemannad med odugliga och överblivna anställda från regionens genom åren utkonkurrerade bussföretag samt några pseudoakademiker som här kan leva ut sina fascistiska böjelser.

    SvaraRadera
  3. Undrar vilken av regionerna som är mest självförsörjande vad gäller skattepengar och vilken som får mest robinhoodregionbidrag och om detta har något samband?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ptja Stockholm diar ju skattepengar såsom har påpekats tidigare här av Cornu så vettefan.. Småland?

      Radera
  4. I Dals Rostock drogs bussen tydligen in, Mellerud hade inte råd att betala Värsttrafik för att få behålla den. När andra bestämmer vad dina behov är, är detta vad som väntar dina välfärdslandsförmåner. Men skattetrycket kommer förbli.

    Det är en himla tur att det kommunala monopolet på kollektivtrafik är avskaffat. Snart kommer nog marknadsmässiga alternativ. Kanske minibussar, turer vid behov, kooperativt organiserad samåkning mm.

    Tyvärr är väl regelverket även för denna "avreglering" utformat så att inga marknadsmässiga förhållanden råder utan endast de som har råd att betala tillstånd och andra byråkratiska krav har möjlighet att etablera sig. Nu räcker det väl inte längre med busskörkort för att få köra buss utan flera organisationer får levebröd av diverse tillstånd?

    Är Sverige landet med världens största institutionaliserade korruption?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En taxi delad på fyra kan bli billigare än kollektivtrafiken. En stortaxi definitivt, om den är full. Detta förutsatt att man kunde få de där skattepengarna och betala 445:- SEK per mil... Taxi går på lägre än 445:- milen, iaf utanför stadstrafiken.

      Radera
    2. Det finns redan marknadsanpassade bussar ute. Det första i Göteborg var flygbuss till Landvetter från Netbuss, men jag har inte sett den på ett tag så den har väl kursat. Inga tillstånd krävs, men man får stå för alla avtal med markägare själv.

      Radera
  5. I mina fullständiga osjälviskhet tog jag mig friheten och nöjet att posta detta på Västtrafiks Facebook-sida, med följande text:

    "Ni är tydligen Sveriges sämsta kollektivtrafikbolag enligt en läsarundersökning på en av Sveriges största ekonomibloggar.

    Hur kunde det gå så?

    Kolla gärna på graferna med både betygsfördelning och medelbetyg."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västtrafik kommer ta lätt på kritiken och säga som de alltid gör, 4/5 av våra resenärer är nöjda. 80% med andra ord vilket skulle göra att de lägger bättre till än SL i Cornucopias undersökning (med Cornus egna dragna slutsatser)

      Jag har dock riktat kritik mot Västtrafiks, enligt mig, starkt missvisande marknadsföring men den har inte bemötts av företaget.

      Radera
    2. Kan medela att de idag har tagit bort mitt inlägg. De har tydligen inget intresse i att deras kunder tycker de är värdelösa. Inlägget är raderat. Kanske är det inte tillåtet att posta saker på deras vägg? Kanske vill de inte göra gratis reklam för midvintermörker, då omslaget dyker upp som bild på preview när man lägger in länken hit. Det är uppenbart att vissa företag inte riktigt fixar den fria informationsåldern iaf.

      Radera
  6. Var nyligen i Ukraina (Kiev och Jalta med omnejd).
    Valutakurs ca 8SEK = 10UAH

    Tunnelbana i Kiev 2 UAH
    Trådbuss i Jalta 1,25 UAH (Varför har vi inte Trådbuss i Sverige?)
    Trådbuss från Jalta till Simferopol 9 UAH (80km lång linje)
    Lokal busslinje i en väldigt liten ort 3 UAH så lite dyrare, men alla betalade och ofta var den överfull.
    Åkte även på en biljetkontroll. En ung ensam lite tjej (20år åldern).

    Nu skall dock sägas att lönerna är otroligt mycket lägre där, men har aldrig sett någon som inte betalar och lokaltrafiken funkar väldigt bra men är ofta fullsatt.
    Bussarna stannar om någon vinkar utanför hållplatserna. Vissa har jag sett släpper av på andra ställen än hållplatserna.

    Sedan är kvaliteten på bussar inte den högsta.

    Betyg 4 för deras lokaltrafik.
    Västtrafik får 2 (Missade undersökningen)

    SvaraRadera