Cornucopia?

Aktuellt

Prognos: Kraschen i Stockholms bostadsbubbla - om 90-talets nedgång upprepas

Utvecklingen för Stockholms lägenhetsprisindex speglar än så länge väldigt exakt utvecklingen för lägenhetspriserna på Östermalm under 90-ta...

2013-08-06 11:10

Identifiera JAS-flygning som övning

Som bekant får jag in väldigt många och sedan i våras allt mer frekventa rapporter om vårt flyg i luften. Något har helt klart, enligt vittnena, förändrats sedan förra året - antingen incidentberedskapen eller flygvapnets övningsaktivitet, eller bägge. Men hur identifierar man om en flygning är övning eller inte?


Incidentberedskapen flyger som bekant generellt utan påhängda vapen och är alltså endast beväpnade med den interna automatkanonen. Detta för att minimera kostnader i form av bränsle och slitage på flygplan och robotar, samt antagligen för att spara tid och markpersonal (också en kostnad). Jaktrobotar slits av att flygas och vi har ett högst begränsat antal av dem. Till våra ca 72 JAS 39 i våra fyra krigsdivisioner har vi enligt SIPIR:s databas importerat 266 Rb 99 AMRAAM och 400 Rb 98 IRIS-T. Man kan alltså inte slita ut dessa hur som helst genom att hänga dem på incidentberedskapen rutinmässigt, utan sparar dem till riktigt speciella situationer.

Så om flyg inte har något hängt på vingarna kan det vara incidentberedskapen. Det kan också vara något annat, t ex en ombasering av flyg.

Däremot är det relativt "enkelt" att identifiera när JAS 39 används för luftstridsövningar. Då hänger det nämligen en ensam IRIS-T på ena vingspetsen.
Klicka på bilden för högre upplösning.
JAS 39 med en IRIS-T på ena vinspetsen.
Läsarbild.

Rb 99 AMRAAM simuleras med mjukvara i flygplanet, där man använder flygplanets egen jaktradar då AMRAAM är en radarjaktrobot. Men IRIS-T är en bildalstrande IR-jaktrobot och JAS 39 A/B och C/D har inte något egen IRST-sensor, vilket dock eventuellt kommande E/F kommer ha. För att få en korrekt sensor för att öva luftstrid med så hänger man alltså på en IRIS-T på sin plats på en vingspets. Med JAS 39 E/F lär man väl inte ens hänga på en IRIS-T och på så sätt spara ytterligare markpersonal, bränsle och minimera slitaget ännu mer.
JAS 39 med en IRIS-T
på ena vingspetsen.
Läsarbild.

AMRAAM hängs alltid på balkarna under vingarna, liksom övriga robotar eller bomber för mark- eller sjömål. Vingspetsarna är i praktiken endast för IRIS-T, eller tidigare Sidewinder.

Man kan alltså med mycket hög säkerhet identifiera en lufstridsövning genom den asymetriska bestyckningen med en enda IRIS-T. Se bilderna i blogginlägget.

En cigarrformad kapsel under buken är standard på JAS 39 och är en extratank med bränsle och ingen beväpning. Att det är en extratank ser man på att den är i princip helt symmetrisk. En mark- eller sjömålsrobot har styrfenor längst bak och inte en symmetrisk form, och hängs på nuvarande JAS generellt på vingbalkarna. JAS 39 A-D har helt enkelt för lite bränsle för att med dagens fåtal flygbaser kunna åstakomma speciellt mycket, något som JAS 39 E/F ska åtgärda, så man även kan bära beväpning under buken, på förmodat två nya balkar.

Spaningskapsel eller åtminstone målbelysningkapsel för markmål kan också bäras under buken, då förskjuten åt sidan på en särskild balk på höger sida, ungefär under cockpit, tillsammans med extratanken på sin vanliga placering. 

Nu kan det förstås vara mycket svårt att hinna se bestyckningen, men lyckas ni få upp kameran så kan ni även med en kass mobilkamera i efterhand kanske identifiera om JAS-planet är bestyckat. Är det i så fall asymetriskt bestyckat med en enda robot på ena vingspetsen handlar det om en luftstridsövning. Annars kanske det kan vara incidentberedskap. Enklast att identifiera bestyckningen är förstås i anslutning till start eller landning, när fart och höjd är relativt låga och chansen till förvarning är som störst.

Tillägg: Man har även en IRIS-T på ena vingspetsen under attackövningar, då attackutrustade JAS 39 har IRIS-T för självförsvar. Även attacklast simuleras inuti planet och lastas alltså inte om man nu inte har en mycket ovanlig skarpskjutningsövning. JAS 39 kan förstås också både lastas för jakt och attack samtidigt, så exakt vilken sorts övning man övar går inte att säga. Poängen att en enda IRIS-T innebär en övning kvarstår dock.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

11 kommentarer:

  1. FVI har till undertecknad på flygvapenbloggen svarat att man minsann inte flyger incidenten utan robot för att det är dyrt.

    Den påstådda anledningen var att inte "uppfattas som provocerande" och verka hotfull mot övriga aktörer och inte minst mot eventuella civila luftfartyg som ådrar sig incidentens uppmärksamhet.

    Jag överlåter till läsaren att själv bilda sig uppfattning av FVIs svar http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2012/10/12/incidentverksamhet/

    SvaraRadera
  2. Cornu - har du sett denna?

    http://kkrva.se/korridoren-till-kaliningrad-prolog/

    En 7 delar lång bloggserie om ett fiktivt scenario 2015.

    Prolog och del 1 finns tillgängligt än så länge och de ska komma en ny del varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sett. Tänkte länka när hela serien är klar.

      Radera
  3. JAS = luftrummets svar på trabant. Bara en motor och avsaknad av stealth teknik. En lätt match för lede fi med andra ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ändå har Gripen haft färre haverier på grund av motorproblem än t.ex Eurofighter.

      Radera
  4. Vän av ordning vill påpeka att "extratanken" heter fälltank och inget annat. Fälltanken kan vid behov släppas under flygning, därav namnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som kontrast hade t.ex. fpl 32 Lansen för det mesta hade en extratank under buken. Den var fast monterad och kunde alltså inte fällas under flygning.

      Radera
  5. Hur är det med Robot 15? Använder flygvapnet den fortfarande? Hur många kan i så fall tänkas finnas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Används.

      Antalet är hemligt, SIPRI har bara uppgifter för import/export, Rb 15 är tillverkad i Sverige.

      Radera
  6. Jo, det är ju en gammal fin svensk produkt, användes även av mitt gamla och numera nedlagda vapenslag Kustartilleriet, samt av flottan.

    Man undrar om det finns 1, 10, 100 eller 1000 sådana användbara robot 15 inom flygvapnet idag.

    SvaraRadera
  7. Jag gjorde lumpen på F7 just när Gripen höll på att introduceras. De anställda teknikerna höll på utbildas på den då, vi värnpliktiga fick hållas med Viggen även om några av oss som hade sådan tjänst fick ha en del att göra även med Gripen. Som jag minns det fanns det en balk vid sidan bredvid extratanken men det var så trångt att det inte gick att hänga något mer skrymmande där än AMRAAM eller en spaningskapsel. BK90 eller Robot 15 fick inte plats. Den yttre av de två balkarna under vingen fick heller inte bära tunga vapen annat än i skarpt läge då det förkortade livslängden på vingen, AMRAAM och allt däröver räknades som tungt så det enda som var aktuellt till vardags var i princip Robot 75. Jag har lite vagt för mig att det höll på att testflygas så kanske ändrades det till mer generösa regler efter att jag muckat. Det skulle heller inte förvåna mig om FV har ett antal attrapper som används på vingspetsen under övning utan verkansdel och drivdel där endast sökarhuvudet är "skarpt" så att säga. Den lägre vikten gör dem lättare att hantera och orsakar mindre slitage på flygplanet. Vi hade gott om dylika "vapen" till Viggen i varje fall.

    SvaraRadera