Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2013-04-26 12:50

Stridsflyg på låg höjd över Gävle i morse - Luftfartsverket och Försvarsmakten nekar

Gävle Dagblad rapporterar nu om flera uppgifter om stridsflyg på låg höjd över Gävle i morse. Enligt Försvarsmakten har de inte haft flygningar och Luftfartsverket nekar också förekomsten av flygplan. Masspsykos som förstoras upp via sociala medier på grund av den ryska våren, eller intrång är frågan?


Främmande makt har ju fått facit på att Sverige bara har incidentberedskap på kontorstid och kan passat på att testa luckor i svensk radarövervakning, eller gjort det i en kombination med nya störningsattacker med elektronisk krigföring.

SVT har bekräftat att svensk incidentberedskap bara är 60 timmar i veckan, eller drygt åtta timmar om dagen (åtta timmar plus en halvtimmes lunch). Övrig tid finns inget flyg och frågan är om man ens "var på jobbet" när det lågflygande planet eller planen hördes över Gävle klockan 09:38 i dag.

Från försvars(m)inister Karin Enström kommer nu tirader om att incidentberedskapen och relaterat, som den elektroniska krigföringen mot svensk radar på Gotland inte ska diskuteras offentligt i media. Folket har ingen rätt att veta! För övrigt utsätts Nyheter 24, där Den sjätte mannen har sin blogg och uppgifterna om elektronisk krigföring först publicerades, för överbelastningsattacker och ligger nere eller är svårt att nå. Vem eller varför är inte känt, men det känns inte som en slump att det sker just nu.

Bor du i Gävle? Såg du något? Hörde du något? Känner du någon som sett, hört eller rent av fotograferat?

I kommentarerna till GD:s artikel framgår det att planen setts och hörts även i Sandviken, artikeln nämner också Ockelbo. Ett vittne påstår att det var fyra JAS-plan, men Försvarsmakten förnekar att de flög i området. Flera kommentatorer säger att det var tre eller fyra flygplan i formation, men Försvarsmakten nekar att de var dem och de såg inte heller något på sin radar. Säger man. Om det nu var JAS-plan, varför förnekar Försvarsmakten att de flög på låg höjd över Gävle? Samtidigt finns det (väl?) inget internationellt luftrum mellan Åland och Sverige, så det går inte att nå Gävle utan att kränka endera Sverige, Finland eller det demilitariserade Åland. Finnarna lär knappast hållit tyst, så slutsatsen blir att det var svenskt flyg eller annat flyg som flög där med godkännande av Försvarsmakten, även om FM:s presstjänst tydligen inte har koll. Eller så var det ett omfattande intrång, vilket ter sig mindre sannolikt.

Tillägg: Ytterligare en artikel hos GD.se
"Då hörde jag, och såg, att det kom fyra militärplan västerifrån. De såg ut som stridsflyg att döma av vingformerna. De flög i formation men ett av planen längst bak hade hamnat osymmetriskt. [...] Försvarsmakten har å det bestämdaste förnekat att stridsplan befann sig över Gävles luftrum under fredagsmorgonen. Luftfartsverket har inte beviljat tillstånd till flygningar i området."
Tillägg 2: En läsare rapporterar om stridsflyg över Kristinehamn vid 9-tiden, vilket ibland sker från F 7 Såtenäs. Det var dock mulet så det gick inte att se flygplanen, men av motorljudet att döma var det alltså flera stridsflygplan. De kan rimligtvis fortsatt bort mot och över Gävle, men Försvarsmakten har i så fall inte koll då de alltså förnekar att de skulle flugit med några plan.

Tillägg 3: Försvarsmakten reder nu ut det hela och ber om ursäkt. Det var svenska JAS-plan, men försvarets informationsavdelning glömde att det finns en flygflottilj i Luleå, F 21 Kallax. Det var deras plan, som återvände från en övning utomlands (GD). GD söker nu bekräftelse från F 21, men klockan är snart 15:00 på en fredag, så ... (Aftonbladet)
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

40 kommentarer:

  1. Vore ju fantastisk humor om det var ryssen på besök. Hur skulle Enström, Silwer m fl försvara den goda svenska beredskapen då?

    Hoppas, hoppas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hela måste i så fall förnekas och tystas ner. Feta kvalhemliga dubbelrutade stämplar på det.

      Radera
    2. Flankerfamiljen är ju otroligt vackra flygplan. Hoppas att de kommer in och gör några flygövningar på låg höjd över centala Stockholm när det är långhelg så vi kan få bilder på fanor som vajar vid slottet med Su35or som gör omöjliga luftkonster en bit bort.

      För den oinvigde så ser vi här vad dessa flygplan klarar av.

      Då har vi, likt i fallet med de rivna lamorna, fotobevis från tredje part över den statliga inkompetensen. Vad gäller radarstörning och flygning på internationellt vatten så är det, likt arbetarens stängslingskompetens, svårt att ge otvivelaktig fotodokumentation.

      Radera
  2. Som Carl Bildt sade då de dök upp reklam för nakna ryskor på hans blogg efter att han glömt att betala avgiften till Wordpress. "Vaksamhet anbefalles! Det är någon slags hacking på gång!".

    Jag skulle vilja förstärka uttalandet med: "Vaksamhet anbefalles! Intag högsta beredskap, foliehatt på!"

    SvaraRadera
  3. Hmm, om flygningen vid gottland var för att man ville få en reaktion man kunde spionera på så kanske detta är ett steg längre. Ryssen kanske är angelägen om att få se något intressant, frågan är hur mycket vi skall tvinga ryssen att leva loppan för att få som han vill...

    SvaraRadera
  4. Lite info som kan hittas på andra håll (=officiell och ej hemlig information), det behövs ca 70 personer för att hålla en incidentrote igång - per arbetspass. Det krävs 4 arbetspass/skift omlott för att upprätthålla 24h beredskap. Alltså behövs det 280 pers per dygn för att upprätthålla incidentberedskapen på en flottilj. Det har FM helt enkelt inte råd med i nuvarande budget när man skall möta arbetstidsregler, fackliga lokala regler och har brist bland de anställda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa frågeställning blir om man ens har 280 personer anställda...

      Radera
    2. Eller som det kallas "här och nu!".

      Radera
    3. Vi har i dagsläget 80 piloter och 280 tekniker inom insatsorganisationen, med alla arbetstidsregler så förstår ju alla vad det innebär.

      Radera
    4. Och ingen frågar sig *varför* det krävs 70 personer på sin arbetsplats för att hålla två flygplan i beredskap?

      Nej - skygglappar på - mer pengar till försvaret bara så blir allt bra.

      Radera
    5. Magnus 6THHIx - återigen en kort kommentar utan insikt...

      Har du någonsin funderat på vad som skiljer ett stridsflygplan från en cykel? Om du skall cykla runt knuten för att kolla vad det var som väsnades, så behöver du inte mycket mer än din hoj och trampa iväg. Om du skall iväg med ett stridsflygplan behöver du följande:
      - Klarering av flygplan (genomgång av system, tanka, hänga vapen, ammunitionstekniker osv)
      - Klarering av pilot (nåja, i alla fall ngn som säkerställer att säkerhetsutrustning fungerar innan flygning och återställer efter flygning)
      - Klarering av bana (dvs personal som säkerställt att friktion är enligt regelverket)
      - Vidmakthålla basen man opererar från (övervakning och intrång)
      - Flygstridsledare (på samma vis som för civil luftfart så behövs flygtrafikledare för att leda flygplan och kommunicera med civil luftfart)
      - osv

      Dvs det krävs något fler än vad du behöver för att svänga runt knuten. Jag vill inte kommentera om det är antalet 30/50/70/90/110 som är det korrekta, men anser att du skall fundera på hur du uttrycker dig, men du har rätt i att med mer pengar så kan man utträtta mer.

      Radera
    6. Problemet jag har är bara att man tar en siffra och ifrågasätter den inte det minsta, utan skakar på huvudet och säger voj voj voj. Speciellt när det - som i detta fallet - gäller Other Peoples Money.

      I alla fall har jag väldigt svårt att få ihop det till att det skulle behövas 70 personer, även inklusive de punkter du räknat upp - och ett gäng till.

      Jag förstår självfallet att det krävs med än för ett par cyklar. Men det skulle inte förvåna mig om försvaret ansåg att de hade behov av 10 personer för att få iväg ett par cyklister.

      Radera
    7. Skillnaden är krigsorganisation vs fredsorgnisation.

      Vi skickade 130 personer till Libyen för att hålla Gripenplanen operativa, alla arbetade över 12 timmar per dygn.

      Översatt till Svenska förhållanden så är det 195 pers för att hålla lite mer än ett rotepar (5st i FL02) i luften om all personal godkänner att arbeta natt 11 ggr per månad och ingen är ledig på helger.

      Radera
    8. floxer: "men du har rätt i att med mer pengar så kan man utträtta mer."

      Det är tveksamt om mer pengar hjälper, det kan nog mycket väl var tvärtom, speciellt i en organisation som verkar ha grava organisationsproblem, om man är ovillig att ta tag i dessa.


      Victor: dina siffror är svåra att jämföra med reguljär fredsincidentberedskap.

      Man får ju anta att det skickades ner en hel del personal som knappast behövs på en flygplats där allt finns tillhanda.

      Men du vet ju säkert bättre än jag? Behövs 70 personer för att upprätthålla incidentberedskap en lagom fredlig novembernatt i sverige?

      Radera
  5. Vi kanske inte har några flygplan, det kanske är dummies utav masonite och papp som står uppställda för att skrämma den lede fi och lura skattebetalarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lars! You made my day! Att moddarna inte tänkte på det, måste messa Borgen om ditt lysande förslag! Istället för det gripbara försvaret som vi skulle ha haft, här och nu, enligt Enström, kommer de lansera potemkinkulissförsvaret!

      Radera
    2. Idén är redan tagen. Kallas för "demonstratorförsvar". Man demonstrerar förmågor man skulle kunna ha om de verkligen behövs...

      Radera
  6. I början av femtiotalet var det de där spökflygarna över Lappland. Vet inte om det klargjordes vad det handlade om. Lite tidigare lär det ha varit ett dj-a liv om överflygning av Skåne som Sovjet beskylldes för. Senare kom det fram att det var västligt flyg som tränade inflygning för kärnvapenkrig mot Sovjet. Att ett neutralt land låg i vägen verkar inte ha varit något hinder. Slutsatsen kan ju vara att andra stater än Ryssland/Sovjet har flygplan (samt ubåtar, tavelförsäljare och annat skumt). Men jag vet inte hur man politiskt kan motivera inför svenska folket en militär upprustning som pekar ut hot även från NATO. Då är det enklare att köra ryssen enligt gamla formulär.

    SvaraRadera
  7. Tack Cornu!
    Jag trodde att jag skulle dö av ålderdom men nu inser jag att jag kommer att skratta ihjäl mig...
    :-D

    SvaraRadera
  8. Var ute och lekte med barnen vid tidpunkten och såg 4 st jaktplan flyga i prydlig formation över himlen. Tyvärr så tänkte jag inte på att ta kort, min enda tanken var att försvarsmakten nu skulle visa att de visst kan flyga sina plan.

    SvaraRadera
  9. Enligt GD så har alltså något vittne som varit anställd i flygvapnet som hävdade att det rörde sig om Gripen:

    "Det var några JAS 39 Gripen, som flög på cirka 300 meters höjd från Sandvikshållet, över Mackmyra mot Gävle, i cirka 4- 500 kilometer i timmen”.

    Att försvarsmakten förnekar något de har gjort (är det gripen så bör det ju vara svenska sådana) kan bero på att de inte vill bekräfta det av en eller annan anledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. JAS 39 Gripen var det jag tänkte på rent spontant också när jag såg formen på dem.

      Radera
    2. Hypotes: Finska F-18 på väg hem f utomlands

      Radera
    3. När jag tittar på bilder så tycker jag vingarna såg mer ut som jas än f18, men jag är ju ingen flygexpert. Sedan var min tanke bara att nu håller försvaret på att visa upp sig för att tysta media, så jag la inte mer energi än nödvändigt på dem.

      Radera
    4. Å andra sidan kanske det inte är så att någon gävlebo hann plocka upp kameran ur fickan och ta en snygg bild utan snarare så att man har tagit och använt någon arkivbild för att illustrera artikeln?

      Radera
  10. Troligtvis JAS plan. Men vi har nog hamnat i ett läge där FM har täppt till info helt och hållet, inget varken officiellt (annat än på FM:s initiativ) eller via "läckage" kommer från och med nu att komma ut. Säk vänder nog upp och ner på det mesta för att hitta orsak till uppkommen situation. Direktiv beträffande detta har nog varit kristallklara från de som styr FM.

    SvaraRadera
  11. Det är lite smått roande att läsa notiserna och de efterföljande kommentarerna på gd.se.

    Jag har bott i Linköping i ett antal år. En stad med en flygflottilj på ena sidan stan och Saabs flygplats där de provflyger JAS på den andra. Där blev man van vid att se och höra stridsflyg över stan titt som tätt. Även plan från utländska flygvapen så som sydafrikanskt tankflyg. Att lågt flygande JAS eller SK60 "stör" golfrundan hörde inte heller till ovanligheterna haha

    SvaraRadera
  12. Finns det fler än Gripen som bara har en motor ?

    SvaraRadera
  13. "men Försvarsmakten har i så fall inte koll då de alltså förnekar att de skulle flugit med några plan."

    Nej det följer inte. De skulle faktiskt kunna ha koll och ändå förnekar. Det kallas för att ljuga och kan göras av olika anledningar.

    SvaraRadera
  14. Satt på möte i Gävle efter 0900 när ett jetplan dundrade över. Inte hört på många år, sa jag. Det kanske var ett ryskt plan? sa ngn annan, skämtsamt. Planet(en) flög riktning öster.

    SvaraRadera
  15. Hörde ljud av lågtflygande plan på förmiddagen idag när jag satt på kontoret, i Gävle. Tänkte att det var någon JAS-pilot som tittat på för mycket Top Gun och återvände till jobbet...

    SvaraRadera
  16. Med tanke på att det kom hem 9 Gripen från Holland till F21 imorse, så var det nog det dom hörde/såg. Landade F21 10:30. Detta är fakta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrade också när Frisian Flag skulle vara över.

      Radera
  17. Tog själv emot ett av dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra info, äntligen har försvarsmakten lagt ihop 1+1 även de http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16676634.ab

      Radera
  18. Svårt att hålla sig för skratt, men kanske mindre bra att det tar närmre sex timmar att svara på frågan? Inte minst för förtroendet? Vem håller ordning på vad inom FM egentligen? "Jag ringde runt men glömde ringa till Luleå?". Det är så dumt jag storknar. Och, mest fundersam blir jag över att när ingen har koll på egna flygplan, vem har då koll på de som inte är egna???

    SvaraRadera
  19. Som flygnörd boendes i Gävle blev jag lite upphetsad av att få höra mysigt jaktplansljud i stan, för det är första gången på dom fyra år jag hört det. Såg dom dock inte för persiennerna på jobbet är för roddiga att snabbmanövrera. Är dock inte så flygnördig att jag kan höra skillnad på Flanker och Gripen, men eftersom Försvarsmakten tillslut gått med på att det är deras plan så är det väl utrett. Lustigt med personer i GDs kommentarsfält som kallar flygning på 300 meters höjd i några hundra km i timmen för "busflygning".

    SvaraRadera
  20. Skärp dig Cornu, Gefle Dagblad heter tidningen.

    Nej, jag har varken hört eller sett något idag, varken i Gävle eller Ockelbo, ingen som har pratat om det överhuvudtaget.

    SvaraRadera