Cornucopia?

Aktuellt

Mina e-noveller nu som ljudböcker på Storytel

Mina tre e-noveller Valet, Berget och Oscar finns nu som ljudböcker på Storytel . I väntan på min nästa roman Höstregn, uppföljaren till Hös...

2012-11-03 12:21

Dieselpriset hotar elförsörjningen

Inget i dagens samhälle är oberoende av tillgången till olja och drivmedel, vilket inkluderar vårt elnät. För drift, underhåll, utbyggnad och reparationer krävs bränsle till fordon och en hel del portabla maskiner. Men de höga dieselpriserna hotar allt mer akut vår elförsörjning på ett annat sätt.


Elnätets transformatorer, stora såväl som mindre lokala transformatorer, badar nämligen i transformatorolja som kylning. Denna transformatorolja har blivit allt mer attraktiv att stjäla i takt med att dieselpriserna eller priserna på villaolja stiger. E.Off har på kort tid drabbats av två stölder (Public Service/SVT) från transformatorer, vilket om det hade handlat om inkopplade anläggningar hade lett till brand, explosion och utslaget elnät tillhörande transformatorn.

Bolaget förnekar att oljan skulle gå att använda till något, men det är förstås en ren lögn i hopp om att få stopp på stölderna.

Verkligheten är en annan. Oljan går utmärkt att använda i dieselmotorer eller i villapannor, speciellt om man blandar in hälften med vanlig diesel eller villaolja. Se t ex en relativt ny diskussionstråd hos 24 Volt, där någon blandat in 50% "gratis" transformatorolja både i sin bil och sina traktorer, med ökad prestanda som resultat. Denna bild har jag också bekräftat med branschkällor, som menar att även decennier gammal transformatorolja går utmärkt att använda som diesel.

Förr i tiden innehöll transformatoroljan även miljögiftet PCB, men den oljan ska generellt vara utbytt. 

Ett potentiellt problem är att de mindre transformatorerna allt mer flyttats ner till marken istället för att sitta uppe i stolpar, och alltså blivit mer lättillgängliga för personer med dålig uppfattning om mitt och ditt och dåligt samhällsansvar.

En mindre transformator kan bada i hundratalet liter olja, medan de större kan ha tusentals liter.

Kort sagt har de som stjäl diesel ur farmartankar och från entreprenadfordon upptäckt en ny källa att tappa av. Men den här gången drabbar de inte bara enskilda bönder och entreprenörer, utan slår direkt mot samhällets infrastruktur och kan dessutom vara direkt livsfarligt för omgivningen. Man vill inte befinna sig i närheten av en transformator som exploderar.

Och nej security by obscurity är ingen säkerhet. Det räcker inte att tiga om problemet.

Vi riskerar tvärt om att detta blir ett allvarligt problem. För informationen och kunskapen om detta finns bevisligen redan där ute, oavsett vad E.Off försöker påskina.

Även om vi inte kommer få se skyhögt högre dieselpriser, kanske upp mot 20:- SEK per liter, så riskerar vi få se ransonering eller ren brist i intervallet 2017 - 2022. Tillsammans med en stagnerande ekonomi och ökande arbetslöshet som konsekvens av peak oil kommer antagligen stölderna att öka i omfattning när folks ekonomiska marginaler minskar. 

Till kopparstölder av kablar från tele-, elnät och järnvägar får vi lägga till transformatorolja.

Vad kan samhället göra? Speciellt handlar det rimligtvis om att landsbygden blir utsatt, där buset kan arbeta ostört och utan risk för upptäckt. Man behöver helt enkelt återinföra patrullerande ordningsmakt även på landet, men verkligheten är istället att kontorsplatserna för landets poliser byggs ut snabbare än alliansregimen anställt fler poliser. Den här typen av brott förebygger man, liksom en lång rad andra brott, genom polisiär närvaro ute i samhället. Inte från en stol på ett kontor.

En annan åtgärd är att börja DNA-märka transformatoroljan, så man kan bevisa stöld, häleri eller köp av stöldgods om man lyckas spana fram misstänkta. Antagligen går det även att ordna viss teknisk övervakning och larmning av transformatorstationer, så att dessa kan stängas ner vid tappning innan de exploderar katastrofalt. Stationerna är redan uppkopplade som en del av moderniseringen av elnätet. Men höjd säkerhet får naturligtvis alla vi kunder vara med och betala.

Dagens samhälle är en komplext korthus där allt hänger samman. I fallet transformatorolja så är det ett av korten längs ner i huset. Och tar man bort den faller mycket annat.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

43 kommentarer:

  1. Nuförtiden försöker man dock bygga med luftkylda transformatorer, just för att försöka undvika såväl miljöproblem som brandproblem. Men visst, de får väl byta ut dem snabbare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. försöker och försöker, det är möjligt att dom små distributionstrans formatorerna kommer att bli luftkylda när dom byts ut någon gång, men annars är dom oljeisolerade hela bunten inte minst av utrymmesskäl en 400 kilovolts luftkyld 3fas transormator skulle inte gå att transportera på dom svenska eller utländska järnvägarna

      Radera
  2. I enlighet med rådande tidsanda så kan väl polisen öppna en dedicerad websida där detektiven allmänheten kan rapportera iaktagelser i enlighet med beskrivna oljebrottslighet.

    Då kan kontorspoliserna agera snabbt och skriva uppdaterade rapporter med tillhörande anmälan.
    I bästa fall nästan i realtid. Avskrivning av ärendet kan få ta några dagar så att det inte ser illa ut.

    Ingen behöver resa extra och polisen sparar bilpengar. Kan kallas "grön" anmälan så låter det bra också.
    Polisens statisktik påverkas även den positivt.
    Det ni!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Polisen har eller har haft, men ingen kollade på dom, inget automatmail, polisen hade ingen aaaning om vad 'tänkarna' i HQ skapat.

      Radera
  3. Finns det inte någon typ av lagstiftning, som ger skärpta straff för sabotage och terrorism?
    Tillämpa denna för stöld av ledningar, som bland annat gett tågstopp, och stöld av transformatorolja.
    Stoppa dessutom alla möjligheter för domstolarna att hänvisa till att de inte till 100% kan bevisa uppsåt.
    Tyvärr är det så att stölder av koppar, och nu även transformatorolja, med ofta allvarliga följder i praktiken, är ett resultat av riksdagens och regeringens flumpolitik. Att det i praktiken är helt ofarligt att stjäla. Låg risk att åka fast och låga straff.
    Tyvärr innehåller en transformator alltid olja. Oljan en del av isolationen, skyddar övrig isolation och delar från fukt och förbättrar värmespridningen inuti transformatorn. Att transformatorn är luftkyld innebär bara att oljan, via höljet, kyls av den omgivande luften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du menar att ABB talar osant när de säger att "Dryformer"-transformatorn är oljefri?

      Radera
    2. Torra transformatorer har väl dessutom funnits jättelänge? Svavelhexafluorid har det ju bråkats om sedan 1990-talet åtminstone, och det används väl som en ersättning för olja i "torra" transformatorer.

      Radera
    3. Har ABB dragit igång Dryformer igen?

      Från Ny Teknik 2002:

      "Som Ny Teknik kunde avslöja i förra numret har ABB tills vidare lagt ned Windformer, sin stora satsning på vindkraft. Detsamma gäller Dryformer, en oljefri transformator som bygger på samma teknik.

      - Vi har nog varit för tidigt ute. Våra kunder är ännu inte beredda att betala för de miljöfördelar Dryformer innebär, säger Lars Nilsson, vd för ABB Transformers.

      Dryformer är, enligt uppgift, cirka 20 procent dyrare än motsvarande konventionell transformator.

      ABB hann leverera två Dryformer innan nedläggningsbeslutet kom för ett par veckor sedan. Beställarna, Birka Energi och Fortum Kraft, är nöjda med sina nya oljefria transformatorer och beklagar nedläggningen. Ytterligare en Dryformer var beställd för leverans till kraftföretaget BC Hydro i Kanada men nu skickar ABB i stället dit en konventionell transformator. "

      Radera
    4. Jag måste erkänna att jag inte följt utvecklingen de senaste åren, men ett snabbt googlande ger intrycket att detta är en nyhet med inte alltid helt lyckade resultat.
      Vad jag beskrev var en helt vanlig standardtransformator, med lång livslängd och som fungerar utan problem.
      Att vi skulle byta ut våra väl fungerande transformatorer mot dyrare med oprövad livslängd på grund av flummig lagstiftning och oduglig polis verkar vara en tidstypisk kommentar.
      Tyvärr är vår kraftförsörjning och signalsystem inklusive telefontrafik svår att skydda och lätt att sabotera.

      Radera
    5. Jo terrorism och sabotage är straffbara i svensk lag, dock är det tveksamt ifall stöld av transformatorolja kan betraktas som terroristbrott. Problemet kan vara att styrka uppsåtet - det krävs ju att gärningsmannen inser eller borde inse att transformatoroljan är nödvändig för att transformatorn skall fungera.

      Kan man styrka gärningen som sådan blir det dock svårt att hävda att stölden inte var uppsåtlig. Dock är kan det vara svårt att visa det ifall åklagaren yrkar på grov stöld (dvs att gärningsmannen inser att skadan är betydligt större än stöldgodset - vilket i sig inte är tillräckligt för att betraktas som grov stöld).

      Radera
    6. Åke M, du missar det faktum att den oljefria transformatorn har ett flertal fördelar jämfört med den oljeisolerade transformatorn. Sedan ska det väl tilläggas att den oljefria transformatorn idag inte helt ersätter den oljeisolerade, Dryformer fanns exempelvis bara för spänningar upp till 145 kV. I princip så ersätter man papper och olja som isolering med XLPE (cross linked polyethylene).

      Den största fördelen med en torr transformator är att den är säkrare (ingen explosionsrisk, liten brandrisk, ingen hantering av miljöfarliga kolväten mm) vilket förenklar installationen och ger möjlighet att placera transformatorn närmare elkonsumenten, även inomhus placering är möjlig. Detta innebär att man kan minska överföringsförlusterna i elnätet då förlusterna blir lägre om man kan göra omvandlingen till en lägre spänning närmare förbrukaren.

      Att polisen inte kommer kunna övervaka alla transformatorer är ganska uppenbart, precis som de inte kan övervaka all järnväg för att se till att ingen stjäl kopparkabel. Det effektivaste sättet att minska stöldrisken av denna typ av gods borde vara att införa lagar som minskar efterfrågan. Blir det svårare att sälja vidare, eller om man löper risk för höga böter om man använder stöldgodset så blir det inte längre lika attraktivt att stjäla.

      Radera
    7. Jag har ett dunkelt minne från 1960-talet, då det talades om fördelarna att använda PCB i transformatorer.
      Det var bra på alla sätt och inga nackdelar. Just som Edis säger: ingen explosionsrisk, liten brandrisk och möjlighet att fritt placera transformatorn, även inomhus, t ex i shoppingcenter eller vad dom nu hette på den tiden. ( Miljöfarliga kolväten var ointressanta på den tiden ).
      Jag tycker att jag känner igen snacket.
      Missförstå mig rätt, jag är på intet sätt någon teknikhatare eller motståndare till teknikutveckling - tvärtom. Men jag har en viss misstro mot produkter som verkar alltför bra. Speciellt om informationen verkar komma från försäljningsavdelningen och allt sägs vara helt problemfritt.

      Radera
  4. Alltså.
    Det största problemet för landsbygden är just att det är landsbygd.
    Ty i Sverige räknas alla utanför tullarna som bonnläppar och bland sådana vill man bara vara på semestern...
    Så därför skall alla lämna landsbygden och så sker då inget land inom EU har en så landsbygdsfientlig skattepolitik som Sverige.
    Alltså utöver en inkompetent hantering av CAP.. av skogspolitiken, som nu åter drivs som "baggböleri"...med mera...
    Att lösa landsbygdens elproblem blir att snegla på hur man gör på den nordamerikanska landsbygden.
    Eget kraftverk, alltså...

    SvaraRadera
  5. Transformatorolja som inte huvudsakligen består av PCB kan vara ändå vara kontaminerad med det. PCB är lösligt i olja, och om transformatorn har tillverkats eller underhållits med samma utrustning som PCB-innehållande transformatorer så kan oljan ha blivit kontaminerad. Det räcker med extremt små mängder för att det ska vara farligt. Att försöka förbränna PCB (i en motor, oljepanna eller likande) resulterar i en extremt giftig blandning av PCB-liknande ämnen (dioxiner) som är giftigare än vad PCB var från början. Dioxinskandalen för några år sedan (det Irländska köttet, om någon kommer ihåg den) kanske orsakades av att maskiner för att torka foder eldades med gammal transformatorolja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert rätt och riktigt, men jag tror inte att de som tappar transformatorer bryr sig om giftiga dioxiner.

      Radera
    2. Dioxinaffären har jag för var i Belgien. Man blandade dioxinkontminerat material i djurfoder.
      Så försvinner det ju....
      Resultatet blev ytterligare en byråkratisk karusell där varje bonde måste deklarera allt som ingår i foderverksamheten. Beordrat från Bryssel.
      Problemet kom egentligen från en stor fodertillverkare, inte från vanliga bönder....

      Radera
    3. Jag tänkte på Irland. Men du har rätt, liknande händelser har inträffat tidigare i Belgien. (Och säkert på flera andra platser i mindre utsträckning, om jag ska spekulera).

      Radera
    4. Jag kan ge dig ett exempel ur verkligeten, jag läste om ett examensarbete där man hade mätt pcb halten i avloppsnäten med ett särskilt öga åt dom platser där gamla transformatorstationer funnits.

      och man hittade i stort sett inga alarmerande pcb halter någonstans, utom från ett område som dom inte på något vis kunde förklara, då det aldrig funnits några transformatorer i det området.

      vad dom missade totalt var att mitt i det område som hade förhöjda pcb halter bodde sedan länge en gammal skrothandlare som sedan urminnes tider både värmt upp villan och kört sina dieselbilar på transformatorolja som han tog reda på från skrotade transformatorer i stället för att lämna in den på destruktion.

      Radera
  6. Det bör kanske understrykas att motorn som de diskuterar om på forumet, 24 volt, är en VAG 1Z motor som är en äldre 1.9 liters Volkswagen TDI. Självklart går det att köra vissa dieselbilar på tranformatorolja. Ingen nyhet där. Äldre förkammardieslar går på alla oljor inklusive vegetabiliska. I teorin kan de köras på koldam. Försöker du däremot köra en ny Volvo med typ Common-Rail-teknik går det nog garanterat åt helvete. De har 2000 bars insprutningstryck och är mycket känsliga för skillnader i viskositet. Just saying.

    Men traktorer, reservkarftsaggregat och äldre dieselbilar går nog ok. Så det finns säkert en marknad.

    Frågan är hur bra motorn går och hur länge. Hen säger ju i tråden att den inte går rent på alla fyra de första sekunderna vilket helt och hållet hänger på hur lättflytande oljan är.

    Så att det enligt din branschkälla går "utmärkt" är kanske ett lite starkt ord.
    Det GÅR, men, frågan är HUR länge det går att köra 30 år gammal olja i en helt omodifierad motor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, men om du köper en ny Volvo diesel, så har du såpass gott kassaflöde att dieselpriset knappast är ett problem.

      Radera
    2. Det går alldeles utmärkt att köra på transformatorolja det luktar lite konstigt och ryker lite mer men det märker inte du som kör, förutom att bilen går bättre.

      jag skulle gissa att det är betydligt hårdare krav på transformatorolja än dieseln du häller i din nya volvo

      Radera
  7. Eftersom polisen slutat bekämpa brott och dömda brottslingar så gott som aldrig frihetsberövas, så är alla slags säkerhetsåtgärder totalt verkningslösa, med mindre än att man försvårar fysiskt tillträde.

    Apropå bensinbrist och LAGRING av bensin, så har jag läst att i USA tvingar staten oljebolagen att spä ut all bensin med etanol. Och detta gör att den inte går att lagra mer än några få år innan den blir obrukbar p.g.a. att etanolen reagerar kemiskt. Är det så i Sverige också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bensin ska man inte lagra några längre perioder ändå, men det är ett icke-problem. Man ser bara till att kontinuerligt rotera sitt bensinlager.

      I Sverige bör man lagra på vintern, då etanolinblandningen är avsevärt mindre vintertid. Sedan roterar man nästa vinter, fungerar utmärkt för iaf mig. Kom dock ihåg att man privat inte får lagra speciellt mycket bensin.

      I princip är det bara 100 liter tillståndslöst för privat bruk och 250 liter för yrkesmässigt bruk om man inte har en farmartank utomhus.

      http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/lagring-av-flytande-branslen.html

      Radera
    2. Iaf om man vill få ut något på försäkringen om huset brinner upp.

      Radera
    3. Etanol har ett högt oktantal, och kan användas som tillsats för att höja oktantalet utan att använda bly (TEL). Diesel (åtminstone den som säljs via bensinmackar, det kanske går att beställa "riktig" diesel till generatorer och sådant men det har jag inte heller någon koll på) innehåller dock enligt lag några procent biodiesel som försämrar hållbarheten. Jag roterar bensin- och dieselförrådet en gång i halvåret.

      Radera
    4. Hur menar Cornu att försäkringsbolaget i efterhand ska kunna se om du hade 100 eller 200 liter diesel hemma?

      Radera
    5. på den tiden staten ansvarade för oljeföråden ansågs 100 oktanig bensin kunna hålla sig i uppåt 10 år vilket alla som gjort militärtjänst som någon slags fordonsförare kan intyga så unket som det luktade när man tankade ute i busken.

      Radera
  8. Man kan alltså gå till polisen med hur fina lvervakningsfilmer som helst, vittnen, DNA-bevis o.s.v. Men det enda man får för det är ett brev med posten några veckor senare som kort och gott lyder:
    "Förundersökning ej inledd. Spaningsuppslag saknas."
    Så är det i ca 90% av alla brott som allmänheten anmäler. Antalet utdömda frihetsberövande påföljder uppgår till ca en promille av alla anmälda brott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt korrekt.

      Sedan bokar man tusentals brott för de man väl åtalar för att snygga till statistiken, se

      http://cornucopia.cornubot.se/2012/09/allting-gar-salja-med-mordande-statistik.html

      Radera
  9. Dessvärre Cornu så handlar det inte bara om transformator-olja, utan samhället är totaldopat med fossil bränsle för att fungera som vi vill att det ska göra och upprätthålla den kringskurna välfärd som borgarna har levererat. Har man inte fattat det du skriver är man illa ute oavsett politisk uppfattning: "För drift, underhåll, utbyggnad och reparationer krävs bränsle till fordon och en hel del portabla maskiner. Men de höga dieselpriserna hotar allt mer akut vår elförsörjning på ett annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför blandar du in borgarna? Är peak oil deras fel, eller?

      Radera
    2. Belli, det är klart att det är borgarnas fel. Allt är borgarnas fel. Men när vi med skogsmulle och MP får plocka pinnar i skogen kommer allt att lösa sig, och Schlaug rider stolt in på en vit springare för att leda massorna till miljöns nirvana där vi tillsammans soporterar i evighet. Gemenskap och sopsortering är alltså hemligheten till politisk framgång.

      Radera
  10. Det kan väl knappast klassas som dålig sak att elnätet ligger nere? Folk glor mindre på teve och kanske rör på sig istället? Eller rent av umgås med varandra? De kanske börjar fundera över sin resiliens och skaffar alternativa uppvärmnings och matlagningsmöjligheter? Skaffar matförråd? Fabriker stoppar produktionen med mindre råvaruåtgång och giftutsläpp som följd. Butiker stängs och en mängd meningslöst skräp blir inte sålt med mängder av positiva följder. Det är bra att du uppmärksammar detta cornu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast typ 90% av befolkningen är beroende av el för att hålla sig varma på vintern. Det kan ju då t ex vara en dålig sak med att elnätet ligger nere, att folk fryser ihjäl i sina sovrum.

      Radera
    2. Man får väl krypa ner tillsammans väl påklädda för att hålla värmen,den bortglömda nattmössan kommer att gå en ljus framtid till mötes.

      Radera
    3. "De kanske börjar fundera över sin resiliens och skaffar alternativa uppvärmnings och matlagningsmöjligheter?"

      Radera
  11. Skulle vara glad om priset gick upp till 20 kr, omgående, så det får nån effekt. :) Jag kör för övrigt över 3000 mil om året. Men så är jag egoist också... :)

    SvaraRadera
  12. I Södermanlands Nyheter http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1594802 skrev man häromdagen om polisvolontärer som patrullerar stan. ...ett tecken på krackelerande komplexitet? Vad är nästa steg? Kommer polisen så småningom att se mellan fingrarna när landsortsborna själva ordnar bevakning av för dem viktiga serviceinrättningar? Lite "Jägarna" men för att skydda sig själva? "Grabbar, vem tar första passet vid transformatorstationen?", kanske ett motorblock genomskjutet av en 9,3x74 kan utgöra en fin trofé?

    SvaraRadera
  13. hihihihi, http://www.expressen.se/kvp/tusentals-utan-strom-i-skane-1/

    här verkar det också ha hänt något på anläggning i skåne som sagt. "Omkring 6 500 elkunder i Åkarp, Burlöv och Lomma drabbades av strömavbrott under en knapp timme på lördagskvällen.
    Många av dem fick uppleva samma sak förra veckan.
    Och boven i dramat har båda gångerna varit råttor som tagit sig in på transformatorstationen i Tågarp.
    – Antagligen har råttan fått en stöt och det har blixtrat till vilket har aktiverat en säkerhetsfunktion, säger Jonas Andrén på Eons pressjour.
    Hur ska ni se till att det inte händer igen?
    – Vi måste naturligtvis titta på hur vi stoppar råttor från att komma in eftersom det uppenbarligen är ett återkommande problem på den här anläggningen.
    "Jobbar mycket"
    Patrik Gelo, 22, är en av personerna som drabbats av strömavbrottet två lördagar i rad.
    – Det är inte så kul när man har en ledig dag, jag jobbar rätt mycket. Man undrar ju hur råttorna kommer in där, säger han.
    Sydsvenskan rapporterade först om händelsen."

    så ur artikeln reagerar jag på två saker: "råttor" och
    "det är tydligen ett återkommande problem på den där anläggningen" osv :D

    SvaraRadera
  14. Ständigt dessa kommunikatörer, Rymdis. Undrar hur stor den faktiska risken är för att vi andra börjar stjäla diesel om vi får reda på att den kan stjälas? ;-)

    SvaraRadera
  15. Det där med mitt och ditt. Kan någon som kan förklara detta för mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kapitalisten tycker att avkastningen på ditt arbete tillhör fabriksägaren, marxisten att det tillhör staten. Libertarianen tycker att det tillhör dig, men är å andra sidan så förvillad att han tror att du kommer att ge bort det av fri vilja.

      Sossen står nånstans i mitten av denna Bermudatriangel och tror på nån slags kompromiss.

      Radera
  16. Borde vara enkelt att blanda i nåt som är otrevligt att få i motorn - glykol t ex.

    SvaraRadera