Aktuellt

Havsbaserad vindkraft olönsam - får 236 öre per kWh i subvention i blåsiga Storbritannien - dubbelt mot kärnkraftens garantier i landet

Ny havsbaserad vindkraft, av den typ som antikärnkraftslobbyn nu vill använda som halmstrå för att slippa rädda Sveriges energiförsörjning g...

2012-06-25 13:45

IT-strul som lösning för bankernas likviditetskris?

Strul med datorer och Internettjänster kan ge bankerna välbehövlig likviditet vid likviditetsbrist och minska behovet av inlåning vid flaskhalsar.



Idag har som bekant Swedbank stora problem (IDG), tjänsten är när man väl lyckats logga in extremt långsam och buggig. Även Danske Bank har problem idag. Och användarna ger upp, vilket ger banken en likviditetsförstärkning. Läste just följande på Twitter "Halleluja! Lyckades efter flera timmar betala 1 räkning! Resten får vänta tills #internetbank #swedbank fungerar normalt igen." Swedbank tackar och bugar för likviditetsförstärkningen.

Kort sagt fungerar datastrul utmärkt för att förstärka likviditeten. Folk har nu fått in pengar på sina lönekonton och om banken kan sprida ut betalningen av räkningarna över några dagar istället för direkt, så kan man förbättra likviditeten med miljarder och därmed slippa låna in dessa med ränta från Interbankmarknaden eller Riksbanken. Våra lönekonton är ju räntefria.

Förslagsvis flyttar man sin lön till ett räntebärande konto i väntan på att det går att betala räkningarna, så  blir det åtminstone inte gratis inlåning för banken. Går att göra med telefonbanken.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

3 kommentarer:

  1. Är det någon som betalar räkningarna den 25:e fortfarande? För er kan jag berätta att man kan ställa in vilket datum man vill betala räkningarna på internetbanken!

    SvaraRadera
  2. Annan intressant detalj i sammanhanget är sparkontona med något bättre ränta och en löptid på tre månader, av någon anledning *går* det inte att köa upp dessa för avslutning vid nästa förfallo via exempelvis SEB's internetbank, utan man måste ringa banken och säga upp kontot med god marginal innan förfallo. Marginellt bättre ränta visst, men pengarna blir klart mera svårtillgängliga. Svårare att göra bank runs via telefon än internet. Skulle inte förvåna mig om det hela är en stor fet vinstaffär för banken i slutändan.

    SvaraRadera
  3. Intressant tankegång, och absolut inte helt fel heller. Somliga skulle säkert säga "haverist/konspiratorisk", men jag gissar att vi kommer att få se alltmer av "IT-problem" framöver..

    SvaraRadera