Cornucopia?

Aktuellt

Lönerna i IT-branschen 2018 yrke för yrke - var ligger du?

Programmerare sägs vara det vanligaste yrket i Stockholm i takt med att den massiva automatiseringen i IT-branschen effektiviserat och skapa...

2012-05-23 10:11

Kungälvs kommun uppmärksammar peak oil

Kungälvs kommun norr om Göteborg (tänk Täby(Kungälv)-Österåker(resten)-Vaxholm(Marstrand) som jämförelse för er som bor i Stockholm) har börjat informera lite diskret om peak oil. Och man har den goda smaken att läsa den här bloggen.


Det här betyder förstås inte att peak oil ännu landat i beslutsfattande politikers och genomförande tjänstemäns vardag än, men i de senaste två utskicken av kommunens Internet-miljötidning Nyckeln har peak oil omnämnts. I marsnumret (PDF) med en länk till den här bloggen och med en graf lånad härifrån (helt OK iom referens) och i majutskicket (PDF) med en länk till kommunens än så länge rätt enkla sida om peak oil.

Ett konkret kvitto på att bloggandet åtminstone har en viss påverkan på samhället på marginalen, även om ett utskick likt Nyckeln kanske mest läses av redan närmast sörjande. Förhoppningsvis kanske Kungälv kan kavla upp ärmarna och faktiskt börja anpassa förd politik i kommunen därefter och ta hänsyn till peak oil vid samhällsplaneringen. Men där är man inte än vad jag vet.

Men jag upplever generellt en växande medvetenhet om peak oil hos kommunerna i de kontakter jag får. Kommuner kan i kraften av att vara fristående från staten skita i att staten och alliansregimens officiella linje nu är att peak oil är trams. För övrigt skall Timbro hålla ett seminarium om sin tramsrapport Peak oil - peak whale idag, med Per Bolund från (mp) som inbjuden att agera alibi för tramset genom sin närvaro. Kreationisterna på Timbro fortsätter att driva sin samhällsfarliga agenda. Svagt av Bolund att bli inlurad som alibi, då man även har Torbjörn Iwarsson från Handelsbanken närvarande, som hos regeringens seminarium förklarade att oljan är oändlig och att peak oil är trams.

Omställningen kommer istället ske bottom up. Individer och organisationer tar saken i egna händer och gör vad de själva kan. Inte alla, men en del. Och det är bättre än det inget som regimen och Timbro står för.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

14 kommentarer:

  1. Du kanske haft något inlägg om det förut, men vad kan jag som radhus ägare till en stockholmsförrort göra att lindra smärtan som kommer om 10-20 år när bristen på drivmedel är stor.
    Minska lånen?
    Minska bilåkandet?
    Försöka odla mat hemma?

    Matpriser kommer sticka i höjden kan man ju tänka sig, förutom att bristen/ransoneringen på drivmedel kommer ske.

    Mvh Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minska lånen är väl bra, men inte om det sker på ett sådant sätt att det kraftigt beskär möjligheterna att förbereda dig själv för samhällsförändringen. Den kommer oavsett hur du själv agerar.

      Det kan vara bra att börja odla lite samt plantera fruktträd och bärbuskar om de får plats. Det är knappast meningsfullt att satsa på självförsörjning på en radhustomt; men om väldigt många gör lite grand så kommer man en bra bit när det gäller att minska det totala behovet av transporter.

      Minska bilåkandet är väl själklart, och kommer i många fall inte ens vara en fråga om val, utan endast ett faktum. Försök köra bilen när du inte har råd med bränsle om något decennium... Elbilar är på gång, men de kommer nog att vara betydligt dyrare i inköp relativt nuvarande fossilbilar. Men för de som behöver bil kommer dessa, tillsammans med solceller, kunna ge utrymme för lite bilåkande oavsett tillgång på olja.

      Om du har tunnelbana eller pendeltåg i närheten och det fungerar som alternativ pendling, så är det bara att tjata på lokalpolitiker och SL så att de bygger cykelparkering, t.ex. som i Älvsjö. Då blir pendlandet i vart fall lite mindre besvärligt.

      /Enskede

      Radera
    2. Om 10 - 20 år?

      Varför inte redan denna höst!

      Det pågår väldigt konstiga händelser runt om oss, och en mycket märklig person i USA Lyndon Larouche varnade igår för brist på livsmedel i USA redan nu i sommar.

      Men han är inte den ende som ser tecknen det man förr kallade järtecken. De finns för den som vill se och lysnna.

      När det händer är det för sent att göra något - endast den förberedde klarar sig.

      Radera
    3. Sälja bilen är en fundering. Andrahandsvärdet lär rasa när bränslebristen blir allvarlig. Iaf bör man inte sitta med en relativt ny och högbelånad bil i det läget. En gammal avbetald blir en mindre förlust.

      Radera
    4. Hjälp...smöret håller på att ta slut..peak-butter ???

      Radera
  2. i alingsås finns numer peak oil inskrivet i energiplanen som är antagen av kommunfullmäktige

    SvaraRadera
  3. Kungälvs kommun storsatsar sedan några år tillbaka på cykelbanor, vilket ju i alla fall är rätt. Till 2016 tror jag att hela kommunen är sammanbunden av cykelbanor med nuvarande tempo, vilket inkluderar Marstrand, Kärna, Kode, Kareby, Diseröd, Ytterby och en rad småställen som plockas upp på vägen. Tveksamt däremot om detta görs pga. peak oil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men å andra sidan bygger man industri- och bostadsområden på kommunens bästa odlingsmark. Ullstorp och Kareby längs E6.

      Radera
    2. Likaså runt Ytterby. Och man har mage att kalla det hållbar utveckling...

      Radera
  4. Bravo Kungälv! Hoppfullt att detta börjar uppmärksammas av ett antal kommuner - visserligen kanske ännu mest av ett fåtal tjänstemän och politiker, men någonstans ska ju både en mental och en praktisk omställning börja.

    Att regeringen och Timbro aktivt vägrar inse sakernas tillstånd är inte det minsta förvånande. Det beror dels på att de är ideologiskt förblindade (medlemmar i Tillväxtkyrkan) och dels på att de (=regeringen) också är bakbundna av sin väljarkår - medelklassen vill inte på något sätt ha sina cirklar rubbade...

    /fredrik b

    SvaraRadera
  5. Läste du gårdagens GP Cornu? Stort reportage om en man som "passiviserar" sitt hus. Bland annat täcker han hela taket på villan med solceller.

    Angående elbilar kan jag bidra med lite inside info: Göteborg kommer högst sannolikt att snart sätta upp en anläggning för elbilar som fungerar lite som en drive-in tvätt för bilar. Man kör in bilen, den laddas upp genom en anordning i golvet, man kör ut. Skall gå snabbt och smidigt.

    Gällande strutsarna i Timbo så blir man ju galen. De tar ju helt och hållet ur klimatpåverkan av utsläppen i sin argumentation. Priserna kommer säkert justeras på något sätt. Men incitamenten för att åtgärda skador på miljön? De vill dessutom helt slippa regleringar... Naiva stollar.

    SvaraRadera
  6. Ett litet fenomen i Stockholm... Cykelköer!
    Jag har cyklat riktigt mycket i stockholm till för tre-fyra år sedan. Sen har jag kört galet mycket bil pga arbetssituation. Blivit lite lönnfet.
    Köpte en ny cykel i helgen och har varit ute nu på några enkla turer i innerstan. Galet! Så mycket cyklister har det blivit. runt Slussen och på många andra strategiska platser bildas cykelköer med 30-40 cyklister per rödljusintervall. Klart intressant. Min egen amatörhypotes är ökade bränslekostnader och trängselavgifter som driver detta. Så vi lär se mer cyklister i framtiden.

    var tvungen att googla efter en tur igår och hittade denna artikel.
    http://www.alltomstockholm.se/start/article2989033.aos

    Well, lite kuriosa från Stockholm

    SvaraRadera