Cornucopia?

Aktuellt

Jämför dig inte med andra - om du inte vill vara bitter - sätt upp dina egna mål och jämför med dig själva!

"If you compare yourself with others, you may become vain or bitter, for always there will be greater and lesser persons than yoursel...

2012-05-02 10:03

Bilförsäljningen ner 19%. Bil Sweden: "Bättre än prognos"

"Spik i foten? Jajamensan!"
Alla älskar optimister. Språkblandarna hos Bil Sweden är sådana.


Nyregistrerade personbilar,
april 2012 i svart
Jämfört med april 2011 föll nybilsförsäljningen med nästan 19% april 2012 (Schibsted/SvD). Bil Sweden ser detta som positivt (pressmeddelande), då det är bättre än prognosen. Nybilsregistreringen är nu sämre än 2010, men det är alltså positivt.

Faktum är att det endast är under det dåliga året 2009, efter sviterna av den akuta finanskrisen, som man sett så dåliga försäljningssiffror för nya bilar i april som under 2012. Åtminstone om man tittar tillbaka till 2006.

Att se ett tvärt ras för försäljningen i april månad är dessutom unikt för perioden 2006 - 2012.

Mer illustrativt. 2012 i svart.
Den skarpa och unika nedgången
april 2012 syns tydligt.
Men Bil Sweden är alltså nöjda. Antagligen stolta också.

67% av alla nyregistrerade personbilar är nu diesel. Med tanke på varningen från professor Kjell Aleklett om akut dieselbrist i Europa och eventuellt ransonering redan till 2017 eller senast 2022 så bör man nog gå mot strömmen här och köpa en gasbil, bensinbil, eller E85-bil istället. Om man nu alls skall ha en (ny) bil.

Värt att notera för alla tekniknaivister är alltså att omställningstakten för fordonsparken är fallande i och med allt färre nyregistreringar, inte accellererande.

Maj månads nyregistreringar blir intressanta. Fortsätter mot förmodan raset i försäljningen kan man nå 2009 års nivåer. Vilket antagligen skulle göra Bil Sweden ännu mer nöjda.

Tillägg: Undrar om denna kreditkontraktion, för de flesta köper bil på kredit, också kommer avspegla sig i bostadsprisstatistiken för april månad?
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

26 kommentarer:

  1. hohohoho. Det gäller att tala upp produkten, positivt i alla lägen. De är ju -bilhandlare- för guds skull, och om de skulle berätta och peka på hur mycket försäljningen fallit och fortfarande faller får de kanske bara ännu fler att haka på nedåttrenden. Dagens bilhandlare är lite som gamla tiders hästhandlare också kunde vara.:) "Det gäller att sälja hästen innan den är död." Så det kan vara dags att skåda hästen i munnen kanske?

    SvaraRadera
  2. Hej

    Gissa vilken bil som är den bästa miljöbilen. Jo den du redan åker i, och det beror på att den redan är byggd och finns. Även om den släpper ut massor av avgaser jämfört med en ny bil är den ett bättre miljöval.

    När en bilhandlare hör detta går de i taket.

    Varför är den då ett bättre miljöval. Jo en gammal bil finns redan. Den behöver inte byggas med alla de råvaror och energi som går åt att bygga och distribuera en ny bil.

    En begagnad bil gör dig till en miljökämpe. De som köper nya bilar av vilken sort som helst förbrukar resurser som inte ska förbrukas.

    Av all energi en bil förbrukar under sin livslängd är ungefär hälften i att bygga och leverera den till kunden.

    Tänk bara på all reklam man producerar för att sälja nya bilar. Bilmässor och tidningars skriverier mm.

    Behåll din gamla bil gör en insats för miljön, och inte för att hålla bilindustrin gående vilket har varit fallet så här långt.

    Tänk istället för att lyssna på propaganda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra det, vilket jag skrivit om många gånger på bloggen.

      Radera
    2. 01:15:
      Har du några länkar på bilar totala energiförbrukning? För den som kör lite är det nog i princip glasklart att bensinförbrukningen står för en mindre del av den totala energiförbrukningen men ju mer bilen rullar destor större andel blir det ju. Borde finnas en brytpunkt där.

      Radera
    3. Nej, sett över hela livscykeln är tumregeln att ca 10% kan härledas till produktion och destruktion. ~90% härrör ur användningsfasen.

      Radera
    4. Har två tio år gamla bilar och tänker behålla dem tills det finns något vettigt alternativ till bensin. Och i värsta fall får jag väl laga punkan på min gamla monark.

      Radera
  3. Kanske Svensson har bättre koll än vi tror?

    Bensin, diesel, gas är inte alternativen. Alternativen är
    - minskade/minimerade transporter
    - cykel, promennader
    - vid långa persontransporter tåg eller buss

    Cykel försäljningen går bra, speciellt Elcyklarna är populära. Jag hörde i nyheterna förra veckan att de till och med är ett miljö och säkerhets problem.... !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en elcykel och den är väldigt trevlig, vad var det för miljö- och säkerhetsproblem nyheterna tog upp?

      Radera
    2. Batteritillverkningen är inte speciellt miljövänlig. Säkerhetsaspekten är väl densamma som för alla cyklar (möjligtvis att det kan finnas risker med batterierna) samtidigt ökar antalet cyklister och det kan ju leda till fler olyckor när cykelbanor inte är anpassade och det blir mer trängsel med motorfordon.

      Personligen skulle jag vilja se fler hybridfordon där man kan nyttja både muskelkraft och eldrift för högre hastigheter än 25km/h. Vet att det finns en tysk hybridcykel som gör 80km/h. http://www.youtube.com/watch?v=VIhqHeoWE2w

      Radera
    3. Okej men batterier för elcyklar måste ju ändå vara en ganska liten del av världens batteriproduktion och säkerthetsaspekten gäller egentligen vilken cykel som helst då. Iofs går det ju lite snabbare så lite farligare är det säkert.

      Wow, den där är brutalt mycket coolare än min elcykel, synd att den är så dyr.

      Radera
  4. Det är väl nästan bara bankirer som köper nya bilar nuförtiden?!

    SvaraRadera
  5. Ronny är inne på helt rätt spår. Med tanke på att vi måste arbeta 2h för att kunna betala 1h bilåkande så är det vid första anblick besynnerligt att vi åker bil till jobbet. Cykeln är snabbare. Om du dessutom lägger tid på att motionera, så kan du räkna cykling/promenad som kombinerad motion/nyttotransport, så blir cykeln ännu mer tidsbesparande. I vintras rapporterade Sveriges Radio att i i-världen har vi nått "peak car travel". Den personliga resursen "tid" är alltför värdefull för att vi skall kasta bort den på att arbeta för att åka bil till arbetet. Man kan äga en gammal bil för nöjestransporter, och promenera/cykla/åka kollektivt till jobbet. Inga parkeringsbekymmer eller trafikköer. Att sitta stilla i en bilfåtölj, med adrenalin & stresspådrag är f.ö. förödande för hälsan. På cykeln får du utlopp för fight&flight hormonpådraget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med med peak car travelling är intressant och blir mer intressant ju tätare städerna blir. Var hittar man bra länkar och statistik?

      Btw,
      Cornucopia? skrev om att cykeln är snabbare än bilen. Tänkvärt....

      http://cornucopia.cornubot.se/2009/02/cykeln-ar-snabbare-bilen.html

      Radera
    2. Bodil Jönsson skrev om detta att cykeln är snabbare än bilen redan för över tio år sedan, men även den gamle David Henry Thoreau var inne på samma tema i "Walden, or, life in the woods", för över hundra år sedan. Fast på den tiden gick jämförelsen ut på att det går snabbare att gå till fots än att arbeta ihop till sin tågbiljett... Och jagsjälv i ASPO Sveriges nyhetsbrev för några år sedan.

      Wikipedia är kanske ingen tillförlitlig referens, men de har i sin tur en referenslista som kan vara användbar:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_car

      Radera
  6. Ja, eller också är det så enkelt att vädret (som inte var någon höjdare i april) gjorde att många bilköpare väntade. Ser fram emot rapportering av statistiken i maj...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädret var ingen höjdare i april 2011, men försäljningen i år är 19% lägre än förra året. Om jag minns rätt hade vi på vissa håll 1 meter snö förra året i april. Det hade vi inte i år, iaf inte i Stockholm.

      Radera
    2. Det är utmärkande för den här bloggen att fokusera på det negativa. Säger inte att bloggen är ointressant för det, men jag hoppas att läsarna kan se igenom detta. På samma sätt som man kritiskt måste granska det som skrivs i "mainstream"-media.

      Bilhandlarna vill sälja bilar. Att säga att marknaden är på väg neråt vore kanske inte så lämpligt ur försäljningssynpunkt.

      För övrigt var det en ganska rejäl dip dec-10 till dec-11. Vad berodde denna på? Normaliserades efter detta. Varför kommer inte samma sak ske denna gång?

      En siffra är ingen trend. Som sagt vore det bättre att (åtminstonde) vänta in majsiffrorna innan man slår på stora trumman.

      Radera
  7. Om det är bättre än prognos så är det ju en positiv överraskning. Man/vissa kanske skulle ta sig en funderare varför prognosen är som den är, kanske är det så att branchen förväntar sig att nybilsförsäljningen är i en nedåtgående trend?

    SvaraRadera
  8. Har man inte pengar och köpa cash så borde man få cykla.

    SvaraRadera
  9. Bilförsäjningen är en stark konjunkturindikator, går den ned så är det ett tecken på ett sämre ekonomiskt läge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flygtrafiken är också en god konjunkturindikator.

      International Aviation Transport Association, IATA, raporterar att de globala passagerarvolymerna för flygbolagen ökade med 7,6 procent under mars månad jämfört med motsvarande månad i fjol.

      Går Sverige och Världen i otakt?

      Radera
    2. Svensk bilförsäljning ovan var för april, inte för mars månad. Mars månads nybilreg i Sverige var i stort sett oförändrad mot 2011.

      Radera
    3. Kommentaren hamnade fel av någon anledning....

      Ronny: Ett enskild land behöver inte följa exakt samma trend som världen, det kan vara regionala och nationella faktorer som spelar in. Sen kan det också vara så att den globala trenden syns tidigare/senare i vissa länder. Västeuropa hade en sjunkande bilförsäljning redan i mars. http://di.se/Artiklar/2012/4/11/263959/FORDON-BILFORSALJNINGEN-VASTEUROPA--71-MARS---LMC/

      Kina och Indien har fortfarande en växande bilförsäljning och den globala trenden blir därför svårare att ha som indikator om man vill bedöma den ekonomiska utvecklingen i väst. Det kan hända att vi har en global ökning av både bilförsäljning och flygresor men att det sker genom en ekonomisk omfördelning från väst till Asien.

      Radera
  10. Ronny: Ett enskild land behöver inte följa exakt samma trend som världen, det kan vara regionala och nationella faktorer som spelar in. Sen kan det också vara så att den globala trenden syns tidigare/senare i vissa länder. Västeuropa hade en sjunkande bilförsäljning redan i mars. http://di.se/Artiklar/2012/4/11/263959/FORDON-BILFORSALJNINGEN-VASTEUROPA--71-MARS---LMC/

    SvaraRadera
  11. ...luckrativt... ...accellererande...

    Normalbegåvningen lyser igenom.

    SvaraRadera