Aktuellt

Inträffade peak oil 2018 eller 2019 - och är energikrisen och den ekonomiska krisen därmed permanent?

Data från amerikanska energiinformationsmyndigheten EIA visar att eventuellt kan peak oil  inträffat 2018 eller 2019. Om det är så, så är de...

2012-04-24 12:16

Sveriges nya fiatpengar

Riksbanken presenterade idag hur de nya svenska sedlarna skall se ut. Håll till godo. Källa.

Vinnande bidrag var gjort av Göran Österlund, formgivare och gravör. Mer information hos Riksbanken.

Exempel på refuserade bidrag nedan.
Formgivning: Sirje Papp, grafisk formgivare och Vince Reichardt, bildkonstnär
Formgivning: Stockholm Design Lab – Björn Kussofsky, creative director,
Per Carlsson, grafisk formgivare och Martin Mörck, gravör och illustratör
Man kan förstås se motivvalen som en förberedelse för införande av republik i Sverige, alternativt att eftersom vi bara är en vasallstat till EU så skall svensk äldre historia fortsatt sopas under mattan. Inte för att någon vet vem Dag Hammarskjöld är och varför han skall få finnas på tusenlappen.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

71 kommentarer:

  1. Eurosedlarna upp i dagen. Våra makthavare har skickat ett tydligt besked.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer, färgskalan skriker EUSSR.

      Radera
    2. ha, min första tanke faktiskt.

      Radera
  2. Ja, det är dags att vi väljare skickar ett tydligt besked i nästa val och röstar bort dem.
    Baske mig, i dag känns det som om Kalle Anka Partiet är bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp EKAK.

      Mittenförslaget anser jag vara bättre.

      Dessutom behöver vi fler valörer, jag känner mig kränkt över att mitt landskap inte är med!

      Radera
    2. Haha, fast EKAK är ju en studentförening på Chalmers och inte ett parti man kan rösta på...? Men det kanske är mindre dåligt än de övriga alternativen?

      Radera
  3. Sedelversionen i mitten ser bäst ut. bättre kontrast i dom. Är sedlarna för lika så blandar folk ihop dom (första versionen av 20:an blandades ju ihop med 100-lappen av folk med synfel, och så fick vi den mer lila versionen idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mindre heter det.

      Radera
    2. Håller med, mittenserien absolut snyggast.

      Radera
  4. Rent utseendemässigt så tycker jag att rätt design vann, utan tvekan. Men jag håller med Herman Lindqvist(http://www.svd.se/naringsliv/valdigt-ytligt-och-populistiskt_6068967.svd) m.fl., det är lite för historielöst och alldeles för mycket fokus på "moderna" kulturpersonligheter. Det passar inte en sedelserie. Jag skulle vilja se en blandning av vetenskapsmän, regenter och kulturpersonligheter genom svensk historia, Bellman, Gurra Vasa t.ex. Och Alfred Nobel är ju given..
    Detta är ju bara ett steg ifrån Linda Rosing och Måns Zelmerlöw på sedlarna..

    Men jäkligt snygga blev de ändå, särskilt baksidorna med landskapen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med till fullo.

      Alfred Nobel
      Raoul Wallenberg
      Gustav Vasa\Karl XI\Gustav II Adolf
      Ingemar Bergman (gillar jag dock)

      Christopher Polhem tyckte jag var bra. Alldeles för stor fokus på kultur, alldeles för lite på innovation och företagande.

      Man ser ju vad nuvarande politikerklass vill ha för samhälle. Inte är det produktivitet som är i fokus iaf, riktigt synd...

      Radera
    2. Raoul Wallenberg tycker jag borde vara med.

      Radera
    3. Ja Polhem var helt ok, långt före sin tid, men det är inte många som har koll på honom och att han finns på 500sedeln dessvärre.
      Alfred Nobel har haft stort folkligt stöd i alla omröstningar jag sett, och om inte Gurra får vara på tusingen längre så tycker jag att dynamit-Alfred ska få vara det. Dag H känns bara blekt.
      Men man vill väl måla upp nån bild av Sverige som landet där vi lallar runt i sång och dans och är lyckliga utan innovation, vetenskap, politik och andra mer konkreta saker som driver samhället framåt istället för bara konstnärligt gestaltar det.

      Radera
  5. Det ser ut som mellanrummen mellan siffrorna är lite större vid entalssiffran. Kan det vara för att euroanpassningen skall ske naturligare?

    SvaraRadera
  6. Rätt uppenbart att det är reklamlappar för utländska turister. Svensken springer väl inte runt med sedlar längre, bara kort.
    Gäller få turisterna till A. Lindgrens värld osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handlar alltid med sedlar. Vi är tillräckligt registrerade som det är. Dina barnbarns barn kommer kunna se allt du köpt och alla sidor du surfat på när de släktforskar.

      Radera
    2. Kanske därför de blev till...

      Skepparn

      Radera
  7. Varför inte ha en avbild på profeten mohammed på 100-lappen, Sverige har ju alltid, enligt den omskrivna historien, varit ett land med starka muslimska influenser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill du ha inbördeskrig? Du kan ju prova och avbilda Mohammed, men kolla hur Vilks och Rushdie lever först.

      Radera
    2. Om ( när ) inbördeskriget kommer vill jag vara med!
      Snälla!

      " anonym "

      Radera
    3. Det är ju redan här, var har du varit, inte i förorterna i varjefall?

      Radera
    4. La morne plain tror jag det kallades av V. Hugo!
      40 000 döda c:a på 10 timmar
      Kan det vara något?
      Mopsare inte ,grabben (?)

      " anonym "

      Radera
    5. Lite självrättelse
      Skall vara " le morne plaine "
      Visade sig vara en lååång dikt
      Oftast citeras bara en liten del därav
      Fast det vet naturligtvis vår författare Lars W
      Nu i alla fall...
      Liksom jag.

      " anonym "

      Radera
  8. De nya pengarna ser ännu mer ut som leksakspengar än de nuvarande. Jag tycker dollarn är den sedel som ser mest seriös ut och borde få vara en förebild. Tänker gammalt aktiebrev..

    SvaraRadera
  9. Eftersom fiatpengar är den ultimata symbolen för flyktiga värden som inte består så är det väl helt riktigt tänkt att motiven bara anspelar på moderna kändisar snarare än historiska. Och nuvarande knug är väl fortsatt representerad på mynten, vill jag tro och hoppas.

    SvaraRadera
  10. Tycker också att serien i mitten var bäst. Snyggast motiv, tydligare kontraster och lättare att förstå vilka personerna är.

    Jag känner endast igen Astrid Lindgren på det vinnande bidraget. Bergman vet jag därför att jag läste en artikel om det imorse. Vilka de andra är har jag inte en aning om. Jag håller med om att de borde ha valt personer med mer historisk anknytning.

    SvaraRadera
  11. " ett slitet mynt som snart kasseras"
    F. Villon

    Skepparn

    SvaraRadera
  12. Inte en enda närande som har byggt upp Sverige, Polhem, Nobel, Eriksson med fler uppfinnare och industrialister, bara tärande...

    SvaraRadera
  13. Snygga samlarprylar. Inget fel på motiven heller, Peter Forsbergs straff är ju redan frimärke så..
    Noterar att alla monarker är borta, alla. Republik nästa! :)

    SvaraRadera
  14. Hörru Cornu!
    Att inte veta vem Dag H är kan ju betraktas som låg-vattenmärke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte konstigt alls...den som gått i den svenska skolan sent 80-tal och senare kan oftast inte stava och har ingen aaaning om något som hänt tidigare än när Carola vann med "Främling" tidigt 80-tal

      Radera
  15. Det är tydligt att makthavarna förbereder massan för euron.

    Jämför med

    http://www.vaxla.nu/images/currencypic/euro_notes.jpg

    SvaraRadera
  16. hoi där vad sägeru om detta hära:
    http://www.bloomberg.com/news/2012-04-24/google-chiefs-back-startup-mining-asteroids-for-metals.html

    /Ola

    SvaraRadera
  17. Haha - en gammal förvirrad h-bock på 2-hundringen! :D
    Kultureliten får en org--m.!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle du hellre se Fia Janssons pappa där?

      Rätt aktiv gubbe det med.
      Gillar dock hans farfar mycket bättre
      Den grabben var inte med vid le morne plaine men icke dessmindre fick han en gång i tiden vistas på den svenska 1000 kronorssedeln.

      Isola Regina

      Radera
    2. Tycker hellre att Percy Nilegård eller Ragnar Vanheden vore bättre motiv med tanke på att de nya sedlarna liknar EURO-sedlar.

      Radera
  18. Herregud vilka fula historielösa sedlar. Nästa giv om 15 år blir sedelmotiv med Robinson-vinnare eller melodifestivalen genom åren. Eller kanske så hemskt som Tiina Rosenberg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk Tanja och organismen Tiiina i samma ring!
      Ah!


      Skepparn

      Radera
  19. Spontana reaktionen var "skämt", men som någon redan påpekat så passar ju designen utmärkt vad den faktiskt representerar, skämtet fiatpengar. Ush. Tacka vet jag detta:

    http://www.amergold.com/vault/images/Austria_Gold%20Philharmonic_250o.jpg
    http://www.apmex.com/Resources/Catalog%20Images/Products/59159_Obv.jpg

    SvaraRadera
  20. Värdelösa skuldsedlar.

    http://limes.bloggagratis.se/2012/03/15/7545450-valutan-del-3/

    Men bra spanat: bankirernas (=globalisterna) huvudfiende har alltid varit nationalstaten. Det är alltså, precis som du säger, helt logiskt att de gör vad de kan för att underminera den.

    SvaraRadera
  21. Inflation är en dold skatt, en utspädning av pengamängden. Staten kan hypotetiskt avskaffa skattmasen och endast använda nyskapade pengar. Inflation är resultatet av att skapa nya pengar ur ingenting. G. Edward Griffin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet att det är bankerna och inte staten som skapar pengar nuförtiden? Så vem är det alltså som uppbär den dolda skatten...? Just det.

      Radera
  22. Inte för att någon vet vem Dag Hammarsköld är...

    Hmmm...?

    SvaraRadera
  23. Varför inte bara sätta melodifestivalvinnarna på sedlarna och få det överstökat på en gång?

    SvaraRadera
  24. Jag opponerar mig! Lägg ner centralbanken!

    SvaraRadera
  25. Von Falskmyntare2012-04-24 17:24

    En sedel med den store starke "Skogshuggaren" cornucopia hade varit århundradets skämt. Valören, en femkronors sedel!

    SvaraRadera
  26. Nej det verkar ju onekligen så. Hammarskjöld - annars var det rätt.

    SvaraRadera
  27. Robinson-Robban, Big Brother-Linda osse Meral ur..vad fan hette den såpan nu igen?
    Sen Borg med hästsvansen tillsammans med Sarkozy och Merkel, så att vi veet vad det egentligen ska stå på sedlarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller Jan-Emanuel, den nya tidens entreprenör
      rätt politisk inriktning och rätt affärsidéer

      Radera
  28. Corru om vi struntar i Fiatpengarna hur ska vi då kunna betala?
    Pengar är betalningsmedel som måste finnas i ekonomin.

    Pengar = betalningsmedel.

    Pengar är betalningsmedel i en betalningsmedelsbaserad ekonomi.
    Betalningsmedlet kan vara våra nuvarande kronor eller snäckskal, det viktiga är att storleken på betalningsmedlet är lagom stort, det har man missat i dagens ekonomiteorier och det leder till problem i ekonomin.
    Storleken på betalningsmedlet kan bara mätas i kvoten p/m, (penningmängden / medeltimlönen).

    Förenklat exempel
    Söderhavsön pärlan har 100 invånare och dom har 1000 snäckskal som betalningsmedel, och dom värdesätter en arbetstimme till ett snäckskal,
    man kan säga att deras betalningsmedel då är värt 1000 arbetstimmar. (1000 snäckskal kan köpa 1000 arbetstimmar med ett snäcksal i timlön)
    När dom har ett snäckskal i timlön (10 snäckskal per individ) så kan alla köpa en eller flera arbetstimmar av någon annan samtidigt.

    Om dom ökar sin timlön till 2 snäckskal så minskar värdet på deras betalningsmedel till 500 arbetstimmar
    Om dom ökar sin timlön till 10 snäckskal så minskar värdet på deras betalningsmedel till 100 arbetstimmar
    Om dom har 20 snäcksal i  timlön så minskar värdet till 50 arbetstimmar.

    Dom har bara 10 snäckskal per person och om en arbetstimme kostar 20 snäckskal så blir det matematisk omöjligt för alla att köpa en arbetstimme av någon annan samtidigt.


    Värdet på deras betalningsmedel kan återställas med en lönesänkning eller med fler snäckskal,
    20000 snäckskal med 20 snäckskal i timlön ger värdet 1000.





    Befolkningsökning ökar behovet av betalningsmedel.
    Dom hade 10 snäckskal per person från början och ett snäckskal i timlön.
    Ökar befolkningen pga invandring eller barnafödande till 1000 personer så har dom 1 snäckskal per person det blir svårare att köpa sälja.
    Ökar befolkningen till 5000 personer så har inte alla något snäckskal (hälften är utan snäckskal) dom står nu utanför ekonomin.

    Slutsats betalningsmedlets storlek måste anpassas till befolkningens storlek, fler personer fler snäckskal.
    Högre timlön kräver mer betalningsmedel för att ekonomin ska fungera.



    Ett problem som uppstår när vi ökar snäckskalen och timlönen är inflation,  det är Löneökningen som skapar alla problemen.

    Dagens ekonomi kan innehålla löneökningar som är lika stora som produktivitetsökningen, men inte större och vi måste även öka penningmängden lika mycket som löneökningen i %.
    Vi gör ett matematiskt fel i vår ekonomi nu, vi måste titta på värdet i vårt betalningsmedel.

    Samma sak gäller för oss nu M0 (endast sedlar och mynt) ca 100miljarder 9 miljoner personer det ger fördelat på alla 11000kr i varje plånbok teoretisk,
    Flyttar alla kineser in i Sverige 1 339 724 852+9000000=1348724852 personer då har varje person bara 74kr i plånboken teoretisk.

    Flyttar alla jordens 7 miljarder människor in i Sverige så har vi bara 15kr i våra plånböcker


    Exempel 1000 snäckskal i penningmängd och timlönen är 1 snäckskal kvoten blir 1000.

    vi fördubblar snäckskalen till 2000 och timlönen fördubblas till 2 snäckskal kvoten blir 1000 alltså oförändrad, så kan man hålla på i det oändliga kvoten ökar inte, betalningsmedlets värde blir oförändrat, värdet är kvoten.

    4000/4=1000
    8000/8=1000
    16000/16=1000

    Ökar vi däremot snäckskalen och behåller timlönen på ett snäckskal så ökar kvoten och betalningsmedlets storlek ökar.
    2000/1=2000
    4000/1=4000
    8000/1=8000

    Här går alla nuvarande ekonomiteorier fel dom ser inte kvoten dom tittar bara på penningmängden i kr och glömmer bort relationen till timlönen.

    Matte är fantastiskt p/m= är lika med hur många timlöner som kan betalas ut.

    Mitt framför era ögon så ser ni vad som är fel i dagens ekonomiteorier, det är ett simpelt matematiskt fel vi gör.

    Snart har jag hur många matematiska bevis som helst för att dagens ekonomiteorier är felaktiga.

    Penningmängden / arbetstimmar = medeltimlön
    mvh ekvationsteorin p/a=m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du cyklar mycket och på många bloggar, men ack så lite du kan.

      Radera
    2. Varför visar du inte på något fel i min matematik?

      Varför går det inte att inse att dagens ekonomiteorier är felaktiga?


      Vissa ekonomiteorier vill inte att vi ökar penningmängden, men tycker att det är okej att öka lönerna, det leder matematiskt till en timlön som blir större än penningmängden.
      Detta går helt enkelt inte att förneka rent matematiskt.

      Vi ökar lönerna varje år med 5% och penningmängden är oförändrad
      Säg att timlönen är 150kr och penningmängden är 100 miljarder.

      Det tar då 418 år för timlönen att bli större än penningmängden
      150*1,05^418=107948912194 (107 miljarder)

      När timlönen är större än penningmängden så har du nått en matematisk omöjlighet.

      Ge mig ett matematiskt bevis för att det går att öka lönerna år efter år utan att öka penningmängden, Du kan inte för det är omöjligt.

      Det enda jag ser är argumentationsfel.
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
      Men har man fel så finns det bara argumentationsfel att ta till.

      Radera
  29. Gud vad pinsam du är cornu...

    Hammarskjöld är ju mycket större ute i världen än vad Gustav Vasa är.

    Ska du börja propagera för SD också? Känns som du börjar närma dig deras nivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pinsam kan du vara själv. Hammarskjöld är väl den enda som hör hemma på en svensk sedel i sällskapet av personer ovan. Vänder mig mest mot de övriga. Men jag står fast vid att de flesta inte har en aning om vem Hammarskjöld var. Vilket iofs är passande, eftersom det är sällan man ser av någon tusenlapp (om man nu inte är i hantverkarsvängen).

      Radera
    2. Även i hantverksscenen så ser man inte tusenlappar. De förbaskade bankautomaterna spotter ju bara ut sig 500 lappar som högsta valör.

      Radera
    3. Trodde att det fanns massvis med tusenlappar som cirkulerar runt på de svarta marknaderna och aldrig hamnar hos banken. Blir jobbigt med sedelbyte för många...

      Radera
  30. Jag föreslår följande uppställning:
    Jonas och Mark (på samma sedel givetvis)
    Nalin Pekul
    John Lennon
    Och slutligen fotbollsspelaren Marta
    Vi måste nämligen kasta av oss alla våra föreställningar om svenskhet och göra upp all tidigare vurm för patriakal kanonisering av företrädelsevis vita heterosexuella män.

    SvaraRadera
  31. Om 20 år kommer vi väl att ha Mark&jonas kramandes om varandra på en sedel och Abiriak Waberi på en annan sedel.

    Dä blir nog bra de....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja. Det måste vara 50% kvinnor och 50% män på sedlarna totalt.

      Radera
    2. Nja, om 20 år kommer nog vara förbjudet att ta reda på vad hen har för kön. De som bryter mot detta lider av henofobi.

      Radera
  32. Dag H var väl Hungerskjölds son?

    Sedan är det väl trevligt att man slipper se en massa tråkiga uppfinnare, vetenskapsmän och entreprenörer, och fokuserar på människor som verkligen bidragit till Sveriges utveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska om något ha en variation av människor som alla bidrar till vad Sverige är. Även om det låter äckligt.

      Radera
    2. Jajamän. Ingmar Bergman finns ju där.
      Saknar Lars Norén dock. Den har killen har ju bidragit väldigt mycket.

      Radera
  33. Kulturellt pk men man vågar sig inte på en färgstark design, det vore ju provocerande. Kräk.

    SvaraRadera
  34. Kungar och möjligen vetenskapsmän ska det vara, punkt.

    SvaraRadera
  35. Pft, de här sedlarna är rena tramset. Istället för anrika och världskända personer så ska vi nu alltså ha massa personer från populärkultur som folk redan har glömt vilka de är.

    SvaraRadera
  36. Mittenalternativet var helt klart bäst.

    SvaraRadera
  37. Görtz borde varit självskriven, en föregångsman på det penningpolitiska området om man säger så:))

    SvaraRadera
  38. Hörde på Radion i morse att genusmaffian var besviken på att "Värdet" mellan kvinnor och män var ojämnlikt. Väldigt viktigt tydligen.

    Apropå genus så har jag upptäckt att könsfördelningen i svenska fängelser är väldigt ojämnlik, kanske kvotering för våldsbrott vore rätt?
    Eller är det möjligen så att man förtjänar en plats i ett fängelse till skillnad från en plats i en styrelse som ges bort till första bästa polare.

    /Martin

    SvaraRadera
  39. Ser att politikerna (?) har låtit kapa den del av personernas konterfej där cerebrum säges finnas.
    Avundsjuka,troligen...

    Vilket land ni lever i!
    " låtom oss odla vår trädgård"
    Voltaire, Candide

    Isola Regina

    SvaraRadera