Cornucopia?

Aktuellt

Var tredje tackar nej till jobb utan möjlighet till distansarbete - hälften av kvinnorna

Enligt en undersökning från Sifo, beställd av Sigma IT, så tackar 35% av svenskarna nu nej till ett jobb som inte erbjuder distansarbete. 46...

2012-04-16 14:48

En vända i Malmö

Passade på att göra lite korta empiriska studier av Malmös bostadsmarknad när jag var förbi detta kontinentalt platta rutnät till stad, i princip helt utan de geografiska riktmärken som kuperad terräng eller större vattendrag utgör i Göteborg eller Stockholm.

61-9140 Kollega till Peter och Mias
61-2230 i Midvintermörker. Dessa
siffror är anropsnr i Rakel. Mer om
civil (ej polisiär) Rakel i Skåne
hittar man t ex här, Rakelzoner
finns hos Socialstyrelsen (?), och se
även Skånes utbildningspaket om
Rakel. Internet är författarens bästa vän.

Innan någon kalenderbitare gnäller så kan jag upplysa om att samtliga foton är tagna ifrån stillastående bil eller rent av till fots. Så det blev t ex inget foto på Kronetorps Mölla pga motorväg.

En första reflektion är att jag såg fler polisbilar på en timme än man ser på en vecka i Göteborgsområdet. Enligt säkra källor (bloggrannen, FN-hjälten, fd polisen och samhällsbäraren Morgonsur) så är det dock till fots man förebygger brott, inte i tjugoåtta bilar.
Lutande Tornet

Det blev förstås en vända för att titta på Lutande Tornet i Malmö och gamla Bo 01-området, som verkar fantastiskt smakfullt så här drygt tio år efter jag senast var där.

Man förstår förstås att skåningarna edis, Michael mfl inom Nuclear Power, Yes Please, är kärnkraftskramare. Barsebäck är ju nedlagt, något man annars har utsikt mot från Bo 01-området.

Lätt att krama kärnkraft när man själv lagt ner det närmaste verket.

Barsebäck nästan exakt rakt i
strandpromenadens förlängda riktning
I övrigt är det inte så överraskande att bostadspriserna är som de är i Malmö, dvs på väg nedåt och svagast i landet. Exakt hur det ser ut den senaste månaden får vi reda på i morgon när Mäklarstatistik släpper sin data och Valueguard sin statistik.

För inte var det brist på mark i Malmö. Och då pratar jag inte ens om Sveriges bästa jordbruksmark som man utan minsta dåligt samvete asfalterat och byggt över när staden expanderat.

Nej, i anslutning till Bo-01 fanns det kanske ett 10-tal hektar obebyggd mark i form av grusplaner. Så inte kan det vara bostadsbrist som drivit upp bostadspriserna i Malmö inte.

Håll till godo. Obebyggd mark på vad som borde vara attraktiv plats, krypavstånd till ICA Maxi såväl som Öresund och alla kewla lägenheter och vackra människor i gamla Bo 01.
För er som inte tror på dessa foton så kan man få en överblick över denna obebyggda mark med prima läge via Google Streetview nedan. Bör tilläggas att jag bara såg tre (3) polisbilar i det här området.

Visa större karta

Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

27 kommentarer:

  1. Det där om markytan blev jag också förvånad över när jag var nere i Malmö förra året. Gott om ännu ej bebyggd mark t ex ute i Västra hamnen. Har man gjort glädjekalkyler när man skaffade sig byggrätterna kanske? Kan ju tänka mig att man kan komma att behöva ta ut löjliga priser för ev nybyggda lägenheter för att få det att gå runt, som folk nog är obenägna att betala idag.

    SvaraRadera
  2. Lugn, givetvis har man redan planerat för fler bostäder i västra hamnen. Det kommer inte finnas en kal fläck kvar på hela området när man är klar.


    Strukturplan VH 2012

    SvaraRadera
  3. Varför faller priserna i Malmö?
    Kanske såg du inte bron i Dimman?/Oppti

    SvaraRadera
  4. Det tar så klart mer än 10 år innan en helt ny stadsdel "sätter sig". Jag är förvånad över hur snabbt det ändå har gått här. Självklart kommer utvecklingen att gå lite i vågor beroende på konjunktur och jag vet inte i vilket tillväxthysterisk låtsasvärld all mark i området skulle varit bebyggd redan nu. Därmed inte sagt att bostadsmarknaden inte är på väg ned i Malmö ...

    SvaraRadera
  5. Ah, men. Den obebyggda marken är gamla mässan, gamla Saabfabriken, gamla Kockums plåthall. Dess rivning blev klar i fjor, där är planerat 18 kvarter, byggandet börjar i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, Cornucopia kanske skulle lugna sig med antalet inlägg och lägga lite mer tid på faktakoll i fortsättningen? =)

      Radera
    2. Varför förstöra ett bra inlägg med fakta!?

      Radera
    3. Området är ritat av Kanozi Arkitekter tror jag, dock kunde jag inte hitta projektet på deras hemsida.

      I övrigt har ju Malmö en udda modell för utbyggnaden då man väljer att ta utbyggnaden i maklig takt. Men det är kanske bra. Motsatsen (att vräka upp ett bostadsområde på ett par år) provade man ju på t ex Rosengård...

      Radera
    4. Det är Diligentia som ska bygga där

      Radera
    5. Hehe jag reagerade också på detta... Det stod "hus" där så sent som förra året och det planeras nya kvarter... Inte för att det komma att påverka bopriserna positivt.. och kanske bli byggena heller inte av... Men det är inte så att marken är glömd eller påtänkt.

      Malmöit

      Radera
  6. Det finns nästan lika mycket attraktiv mark vid havet i Limhamn. Skanska och NCC ha precis börjat bygga de första husen där Glasbruken tidigare låg. Samtidigt har man börjat riva betongfabriken intill och det ger ytterligare ett antal hektar med attraktiv havsnära mark. Längre ut bygger man också vid det gamla kalkbrottet. Så inte råder det någon brist på bostäder inte!

    SvaraRadera
  7. Det finns absolut mycket mark att bebygga i och kring Malmö. Förutom de områden du nämner i Västra Hamnen som kommmer att vara bebyggda inom de närmsta tio åren, dock inte enbart av bostäder, så finns det en hel del mark mellan Bunkeflostrand och Klagshamn som kommer att bebyggas. Malmö växer även hel del åt öster, dvs i riktning mot Lund.

    När man pratar om bostadspriser i Malmö skall man komma ihåg att Lund, Lomma, Bjärred, Staffanstorp, etc alla ligger inom pendlingsavstånd från varandra. När man pratar om Sthlm så tar man många stadsdelar som ligger lika långt bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helt rätt. Skillnaderna är väl bara
      1) att det mellan Malmös "ytterområden" inte finns någon som helst bebyggelse att tala om,
      2) att Stockholmsområdet har fyra gånger så stor befolkning, och
      3) att priserna i Malmö med omnejd av någon anledning rasat med mer än 10% det senaste året, medan priserna i Stockholm stått still.

      Varför jämföra över huvud taget?

      Radera
    2. Alla som undrar varför Stockholmare har det tufft i Skåne kan läsa ovanstående

      Radera
    3. 1) att det mellan Malmös "ytterområden" inte finns någon som helst bebyggelse att tala om,

      Hahaha

      Där mellan odlas det något som kallas... Mat.... men det är klart.. för en nollåtta finns maten på ICA....

      Radera
  8. Som några redan påpekat.. Området som bilderna visar är INTE samma område som syns på Google-maps. De tomma ytorna på kartan är området Fullriggaren i norr och Kappseglaren i söder.

    I Fullriggaren har alla hus (ca 600-650 lägenheter) nått sin fulla höjd. Några hus är redan inflyttade. I Kappseglaren söderom, har två byggherrar satt igång att bygga. Ett par privata till är på gång. Kommunala MKB har tagit beslut om projektstart för sitt hus och kör igång i sommar.

    Vad som är intressant är att det från början skulle det bli ca 50% bostadsrätter, ca 40% hyresrätter och ca 10% ägarlägenheter. Men allt eftersom marknaden svalnade av blev det mer och mer hyresrätter. Idag ser det snarare ut att bli ca 80-90% hyresrätter i områdena.

    Det planerades även för minst 70-80 ägarlägenheter i områdena. Dessa har dock visat sig vara i princip osäljbara. De som är färdiga har istället hyrts ut. White Arkitekters hus är under byggnation, vad sägs om 114 km för 5,3 MSEK, avgift ca 1200 kr/månad? Sannolikt blir det hyresrätter av även dessa, iallafall till en början.

    En annan intressant reflektion är att E.ON och White Arkitekter är två av byggherrarna i området. Känns lite halvvarning när även Energileverantörer och Arkitekter går in på bostadsmarknaden på det viset.

    Bilderna som du visar avser området Masthusen, som någon nämnt ovan är det ett område med 18 kvarter. Här planeras det för 1200-1500 lägenheter, kontor, viss handel och allmänservice. Området innehöll fram till i fjor industribyggnader där senast Malmömässan huserade. Eftersom hela området inte är detaljplanelagt har det inte varit möjligt att påbörja någon byggnation heller.

    Planarbetena mellan kommunen och byggherrarna är sannolikt nu igång. Den första har redan vunnit laga kraft och man har nu påbörjat byggnation av den första fastigheten som dock är helt kommersiell.

    SvaraRadera
  9. Akta dig, om du fortsätter att påpeka fakta kommer Cornu kalla dig för sinnessjuk och andra epitet då det motsäger bloginlägget.

    SvaraRadera
  10. Här går det att läsa om Masthusen: http://www.masthusen.se/

    Det verkar som om byggstarten är nära förestående, ett tiotal byggbodar har placerats ur.

    SvaraRadera
  11. Inte så konstigt om priserna går ner där, det är inte någon vidare trevlig stad.

    SvaraRadera
  12. Den enkla analysen fortsätter.

    "...ett 10-tal hektar obebyggd mark i form av grusplaner. Så inte kan det vara bostadsbrist som drivit upp bostadspriserna i Malmö inte."

    Ska man bo på grusplanerna alltså? Att priserna är höga beror ju (delvis) på att det är så dyrt att bygga. Men varför blanda in mer än en variabel i analysen?

    Det lika intelligenta motargumentet är att beviset på att det råder bostadsbrist i Malmö är att det finns hemlösa där.

    SvaraRadera
  13. Detta inlägget är ju sjukt okunnigt. För det första är byggmarken i Västra hamnen resultatet av att man rivit gamla Kockumsområdet, med alla kranar, dockor etc. För det andra är det knappast Sveriges bästa jordbruksmark i Västra hamnen, då hela Västra hamnen i princip är ett konstgjort grusschakt (som inte fanns för 100 år sen). Att det finns många öppna ytor i stan beror på att de gamla industrierna avlägsnas, och stan håller långsamt på att förtätas.

    Läs på nästa gång..

    SvaraRadera
  14. Cornu: Du har en fantastiskt bra blogg som jag ofta följer men den här tråden var grovt felaktig.

    Jag jobbar själv med stadsplanering i StorMalmö och kan som tidigare inlägg redan bekräfta att det rör sig om en ren tidsfråga. Västra Hamnen byggs ut i etapper och så fort ett område har detaljplanelaggts så kommer byggnationen att dra igång. De områdena som du fotat kommer att bebyggas och det finns en stor efterfrågan från exploatörer att få tillgång till den här marken.

    SvaraRadera
  15. Undrar om den sjunkande prisbilden har något att göra med `de 10.000 zigenare som förgyller staden? eller är det bristen på fritidsgårdar som spökar? eller är det alla danskar som åker dit och begår brott

    SvaraRadera
  16. För tio år sedan kunde man köpa obyggda lägenheter i Västra hamnen och sedan sälja dem med miljonvinst innan de var klara för inflyttning. Det var ganska många som tjänade stora pengar på det.

    SvaraRadera
  17. Apropå:

    "så är det dock till fots man förebygger brott, inte i tjugoåtta bilar."

    Alltså... om man rör sig lite mer i Malmö så ser du fler patrullerande poliser på en dag en på en månad någon annanstans i Sverige... Jag trodde det var ett skämt först... En kväll när jag cyklade hem såg jag åtta poliser... två och två men några hundra meters avstånd....

    Sen är antalet kontroller närmast att jämföra med en polisstat. Nästan varje dag ser jag massiva bilkontroller. Även nattetid i obskyra korsningar.

    Så cornu... nu ser jag hur snabbt du drar slutsatser när jag råka sitta på facit... Då förstår jag att du är ibland lite väl snabb även då jag inte kan kontrollera faktan.

    Förresten är det underbart att Malmö är så platt... Testa cykla i den här staden så förstår du... hihi

    allting gott

    Malmöit

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, kul.

      Glömde att skriva att jag såg underbart många cyklister, inklusive barnfamiljer mamma, pappa och barn i släpvagnar. Just att Malmö är platt främjar ju cyklar oerhört jämfört med exempelvis Göteborg där man får välja mellan backar eller långa omvägar.

      Radera
  18. Man förstår förstås att skåningarna edis, Michael mfl inom Nuclear Power, Yes Please, är kärnkraftskramare. Barsebäck är ju nedlagt, något man annars har utsikt mot från Bo 01-området.

    Lätt att krama kärnkraft när man själv lagt ner det närmaste verket.

    Den här kommentaren får du gärna förklara Cornu. På vilket sätt menar du att nedläggningen av Barsebäck skulle ha påverkat min åsikt i frågan eller att det skulle vara lättare att tycka bra om kärnkraft bara för att man bor bredvid ett inaktivt kärnkraftverk?

    Kan för övrigt notera att jag bott inom 6.5 mil från Barsebäck sedan 1990 och 2 mil ifrån det sedan 1993, då det fortfarande var igång. Ifrån en tidigare arbetsplats i Sigma-huset i Västra Hamnen i Malmö hade jag direkt utsikt från mitt fönster rakt mot Barsebäck.

    SvaraRadera