Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2012-03-08 13:12

Trafikmaktordningen

"Man föds inte till bilist, man blir det." - Trafikmaktordningen
Utlovade inlägg om bilar och bilismen i veckan, men veckan går fort. Kanske dags att dra igång?


Aktivisterna och gratisåkarna på planka.nu har tagit fram en fantastisk liten skrift som alla som har såväl som de som inte har bil borde läsa - Trafikmaktordningen (eller Plankas lilla rosa som man kanske kan kalla den). Det är en otroligt konsekvent och välskriven analys av trafiksystemet och vad den gör med oss och samhället. Dessutom levererar den faktiskt inte bara gnäll utan även vad man vill se som lösning. Även bilister med ett öppet sinne borde kunna läsa boken och åtminstone börja reflektera över hur vårt samhälle ser ut.

Likt Magnus Redins När resurser sinar så finns det inte en mening utan innehåll, inte ett ord på fel plats.

Skriften, som är så kompakt att den får plats i byxfickan och med fördel läses ombord på pendeltåget, finns att köpa hos Adlibris (69:- SEK), hos Bokus (96:- SEK) eller direkt från förlaget Korpen Koloni för 72:- SEK

Förlaget beskriver boken enligt nedan.
"Automobilitet. Tillgänglighet. Metropolen. Staten och kapitalet sitter i samma bil. Trans­port­ål­dern. Hög­hasti­ghets­sam­hället. Hastig­hetens dolda disciplinering. Vi vantrivs i trafiken. Liberalismens högsta stadium."
Underlaget till boken är en rapport som Planka.nu tagit fram med samma namn och den och förlagorna finns att läsa gratis på deras hemsida. Jag har dock bara läst den lilla rosa, där texten är omarbetad och omredigerad, så jag kan inte svara på om förlagorna online är lika kortfattade och välskrivna.

Det är också från Trafikmaktordningen jag plankat (avsiktlig ordvits) begreppet oljekrönet som svensk översättning av peak oil. Boken handlar i allra högsta grad just om peak oil och hur samhället behöver ställas om bort från automobilitet (autonom mobilitet) och till tillgänglighet.


Planka.nu vill nämligen inte ha bort bilen till fördel för kollektivtrafik. Man vill istället som visionärer ta bort eller minimera behovet av transporter (åtminstone för människorna och individerna). Det är detta tillgänglighet handlar om. Gång- eller cykelavstånd till arbete, skola, bostad och service, inte som idag ett system som ställer allt mer och mer krav på automobilitet hos svenska folket. Krav vi inte kommer kunna svara upp på när resurserna sinar framöver. Och man är i skriften inte heller oresonlig utan förklarar att det faktiskt finns de som har behov av bil, t ex personer i glesbygden. Det handlar inte om att hata bilismen eller bilisterna, utan om att hata det bilismen gör med samhället.

Läs och njut, oavsett om det är gratis online eller med den lilla rosa i handen på bussen. Och inse att vi inte blir lyckligare av att sitta timmar ensamma i pendlingsbilen, lika lite som vi blir lyckliga av att pendla alls.

Vi designar idag samhället mer och mer kring just bilen och förutsätter alltså att bilen kommer finnas med oss i minst samma utsträckning och volym som idag. Det kan visa sig bli ett mycket dyrbart misstag.

Som vanligt kan de som är ideologiskt låsta avfärda Planka.nu och Trafikmaktordningen som vänstertrams. Vi andra läser, njuter och funderar. Har ni t ex tänkt på hur många tiotals procent av våra städer som tas upp av bilvägar och för att inte tala om parkeringar? Vi kunde bygga betydligt fler bostäder och arbetsplatser även i centralaste Stockholm om vi satte människorna och mänskligt umgänge före bilarna.

Tillägg: Boken är publicerad under Kopimi, så den är vad jag förstår helt fri att kopiera.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

55 kommentarer:

  1. Cyklar du till Åre nu för att ta emot priset? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag var bara nominerad för att PR-byrån skulle få gratisreklam på Sveriges största ekonomiblogg.

      Radera
  2. Det är väl fint att minska behovet av transporter.

    Däremot är vi nog många som tycker att det inte är rätt väg att gå att utestänga barnfamiljer och de flesta arbetspendlare från de kollektiva färdmedlen genom att förslumma dem. Vad är det för fint och "vänster" med att förvandla tunnelbanan till ett tillhåll för missbrukare och övriga som inte kan betala alls?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Vissa tycker kanske inte tycker att det känns helt okej att utestänga fattiga människor eller personer med beroendesjukdomar från vår stad heller. Vill man inte samsas om våra gemensamma ytor med HELA samhället spektrum kan man väl stanna hemma.

      Radera
    3. Väx upp.
      Anledningen till att många stockholmare faktiskt tar tunnelbanan till jobbet är att den är skapligt trevlig, städad och att det inte är fritt tillträde. Den dag som spärren tas bort och det blir gratis, kommer Medelsvensson att sluta åka. Om du tror att alla är villiga att sudda ut de sociala gränserna genom att resa i samma vagn som alkisarna tar du fel. De som kommer att resa är några svartklädda kultursideskribenter med slänglugg och frökenhänder, och resten blir dem utan pengar. Andra grupper kommer att finna andra alternativ.

      Slående analys i Trafikmaktordningen, där bilarna sätts högst och cyklarna lägst. Det har nog skrivits av någon liten svartklädd som aldrig cyklat. Cykling går genom alla socialgrupper, utom de klenaste kulturskribenterna, de åker taxi. Själv gillar jag bil och cykel. Frihet skulle några uttrycka det.

      Radera
    4. Det är vänster att det är "gratis" (dvs någon annan betalar), sen är det inte så noga med detaljerna.

      Radera
    5. @Anonym 04:55

      Fast det handlade väl inte om trafikslagens status i olika socialgrupper, utan om vilket faktiskt utrymme de ges och vilka resurser de kräver?

      Verkar f.ö. som bloggförfattaren känner sina ideologiskt låsta läsare rätt så väl ...

      Radera
    6. "De som kommer att resa är några svartklädda kultursideskribenter med slänglugg och frökenhänder"

      Skämtar du? Dessa personer är förmodligen de första att överge tunnelbanan. Samhällets baksida beundras nämligen bäst på håll.

      Radera
    7. Men driver ni? Vad är det för "medelsvensson" som inte kan tänka sig att åka tunnelbana tillsammans med människor av lägre social status än dem själva? Det låter helt sinnessjukt snobbigt.

      Radera
    8. Tja Rupert, du kanske gillar trängsel och att att lukta på alkisandedräkt men vi andra gör det inte. Bor du i ghettoförorten "och älskar den" också eller?

      Radera
  3. Så väldigt lagomsvenskt att översätta peak med krön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekulmen låter bättre, tycker jag. Men betydelsemässigt måste väl även oljekrön anses helt korrekt. Vari ligger det "lagomsvenska"?

      Radera
    2. Om det hette "oil crest" så skulle jag förstå "oljekrönet". I och för sig inte en så dum bild av verkligheten, eftersom vi nu befinner oss på krönet. Språkligt är dock oljekulmen en bättre översättning, men bäst är naturligtvis oljetoppen som beskriver vad det handlar om utan att låta konstlat.

      //Pelle

      Radera
  4. Kom ju nyligen en rapport som visade att arbetande människors upplevda lycka hade ett direkt samband med tiden som tillbringas till och från arbetet. De med längst restid upplevde sig själva som olyckligast. Vi måste börja ordna ekonomiska incitament för att ordna upp detta INNAN oljan blir betydligt dyrare. Att sänka reseersättningen är en bra början - i dag verkar många tycka att det är en självklarhet att sitta 20 mil om dagen i en bil och få skattepengar för det bara för att det är till och från det heliga jobbet.

    Det här kommer inte att vara hållbart med start NU, bara titta på bensinpriset och populisten anders burg gick för 1 år sedan ut och hotade med ett bensinpris på 14:- kr litern om oppositionens politik skulle genomföras. Ja se vart vi är nu och var det barkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller kan man försöka på allvar bryta ned industrisamhälleidén om att alla måste jobba på samma plats vid samma tidpunkt. Det har ju snackats om distansarbete och andra lösningar i decennier nu utan att något egentligen händer.

      Radera
  5. Vem är dem här många? De som bor på Solsidan, Östermalm m.m.??? Betalar skatt? Övriga får "stå ut med " människans variation. Fula, vackra, stinkande, roliga, tråkiga, snoriga osv. Kanske dags att visa barnen hur "verkligheten" ser ut på, gott och ont.

    Alternativt är ju att skapa lyx-buss linjer från dessa platser, men inte på min skatt-/ röstsedel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, idag fungerar tunnelbanan, och man ser en stark variation bland passagerarna, precis som du skriver. Om den blir gratis och ingen spärr kommer den inte att vara sådan längre. Det var just det som var poängen.

      För du menar väl inte att 800 SEK/månad utesluter alla utom Östermalm och Solsidan...?

      Radera
    2. Hur menar du då? Tror du alla som åker kollektivt idag gör det för att det är så mysigt i t-banan?

      Har förresten svårt att se hur alla dessa alkishorder du förespeglar ens ska få plats i tunnelbanan under rusningstid.

      Radera
    3. Det finns många tunnelbanesystem utan spärrar, som t ex Köpenhamn och Berlin. Såvitt jag kan se är inte den socioekonomiska sammansättningen av åkarna annorlunda där än i Stockholm, trots att alla horder av alkisar och knarkare bara kan knata rakt in.

      Radera
    4. Men det är inte gratis i Köpenhamn även fast de inte har spärrar.

      Radera
    5. Hoppas priset höjs drastiskt så att packet inte har råd att smutsa ner tunnelbanan med sin närvaro!

      Radera
  6. Kan ingen lägga upp boken på Pirate Bay så planka.nu får smaka sin egen medicin?

    / Lowrisk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken ligger under Kopimi-licens så det är antagligen helt OK att göra det om det inte redan är gjort. Oavsett så finns ju förlagorna online gratis redan.

      Radera
    2. Nope, ligger inte på piratebay. De vill väl skumma marknaden först (casha hem) som det heter på fint marknadsföringsspråk.

      Radera
    3. Jaså, det är så enkelt? Man bestämmer själv om man ska finnas på piratebay eller casha hem? Varför gör inte alla film- och musikbolag det då istället för att hålla på och gnälla?

      Radera
    4. Googlade fram en torrent: http://torrage.com/torrent/1DA2CB8CB29D1BED7470FFED0DB18D214C05B5E3.torrent

      Vad jag kan förstå är det den tryckta versionen. Och ja, det är Kopimi, författarna uttryckligen vill att boken ska kopieras och spridas.

      Radera
    5. Det verkar vara en inskannad och ocr:ad version. Det är lite andra typsnitt och en del skojiga ocr-fel (lite stycken som hamnat fel osv.). Fullt läsbar!

      /förläggarna

      Radera
  7. Tja -utvecklingen går ju inte direkt mot ökad tillgänglighet av service i kransorter och lantliga samhällen. Det är väl klart att det mest kostnadseffektiva för samhället är extrem urbanisering, men då skulle iaf jag vara betydligt olyckligare än att pendla några mil om dan.

    SvaraRadera
  8. "Designa samhället"


    FLUUUUM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kan det bli flum? Vet du ens vad Trafikverket, stadsarkitekter, etc gör?

      Radera
    2. Exakt, att avstå från att planera samhället känns väl betydligt flummigare i så fall?

      Radera
    3. sitter och fiser samt får betalt av staten

      Radera
  9. På sidan 8 i rapporten diskuteras det hur kollektivtrafiken är byggd efter bilisters behov och därmed inte blir använd. De propagerar för att detta måste slutas upp med och att man måste bygga ut kollektivtrafiken avsevärt för att passa samhällets behov.

    Det går faktiskt att göra, i Japan är det hur enkelt som helst att resa kollektivt och man kommer precis överallt och när man så önskar det genom att resa med bussar, järnvägar och tunnelbannorna.

    SvaraRadera
  10. Japan: 377 000 km², 128 milj invanare
    Sverige: 450 000 km², 9,5 milj invanare

    Kanske spelar viss roll i valet av kommunikationssatsningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast sån där jämförelse har inte så stor betydelse, vi måste anpassa oss efter den mängd drivmedel som vi kommer ha tillgänglig. Dock har Sverige betydligt mer naturresurser per capita så ur det perspektivet ligger vi mycket bättre till än Japan. Hur som helst så är det bara idioti att låsa in samhället i ohållbara transportsystem.

      Radera
    2. kommer just från ett möte med tekniska nämnden. Ikväll hade vi att ta ställning till ombyggnaden av den väg som är själva livsnerven i staden. Handlarna vill ha fler parkeringsplatser längs vägen och ledamöterna ikväll blev inte särskilt glada när det tillkännagavs att det blir nu bara 14platser istället för som idag 22 att ställa bilen på när gatan är klar i höst......

      helt rätt tänkte jag och mös......
      lagbas

      Radera
    3. @Anonym 01:25
      Haken med att ta bort bilplatser är att centrumhandeln utarmas när bilburna kunder i stället väljer att köra till en köplada.
      De flesta svenska stadskärnor är någorlunda fungerande för promenader och cykling. Vill man minska bilkörningen och skapa en levande stadskärna är det viktigare med åtgärder utanför centrum. Att kommunen inte tillåter expansion av externhandel, att kommunen prioriterar cykeltrafiken inte bara på cykelbanorna utan även i korsningar med motortrafik, osv.

      Radera
    4. Nej det är inte helt rätt, snarare idiotiskt, du dödar livsnerven och jämnar vägen för köpcenter. Dessutom behöver folk kunna parkera även utan bil. Om de så har trehjulig cykel eller häst och vagn.

      (När bilen kom lär den ha setts det som ett rent alternativ till häst och vagn som tar plats och skitar ner.)

      Vill du totalt döda din ort så som de flesta storgator har blivit i Sverige? Vill du bygga för framtiden skall du öka tillgängligheten på dessa centrala gator så att affärer etableras och folk kan enkelt komma dit med kollektivtrafik eller vad de nu färdas med!

      Radera
    5. Typiskt exempel på trafikmaktordningen. Måste. Ha. Parkeringsplatser. Bilen först.

      Sådan är ju verkligheten, just pga den rådande trafikmaktordningen.

      Radera
    6. Parkeringsplatser är trafikmaktsordning. Men att plocka bort p-platser i centrum är att börja i fel ände. Ta bort en tredjedel av externhandelns p-platser. Avgiftsbelägg resten. Det hade gjort nytta.

      Radera
  11. Att minska på bilismen är en bra idé. Skenande bensinpris, dyra svulstiga vrålåk som kostar en hel årslön att införskaffa, skatter och många andra faktorer gör bilägande och brukande förlegat för jobbpendling i mitt tycke. Jag tror många fler kommer komma till den insikten de närmsta åren, då bilresor blir för dyrt för gemene man.

    Men jag tycker inte att skattefinansierad kollektivtrafik är lösningen. Det är, om något, en del i det vänsterliberala kravmaskineriet. Det finns redan för många förmåner som finansieras med skattemedel. Att öka den mängden känns som en otäck återgång till "välfärdssamhällets" ideal.

    Fler borde cykla till jobbet. Bygg bättre cykelvägar istället.

    För även om kollektivtrafik är betydligt bättre ur alla perspektiv än att åka bil, så är cykling det absolut bästa. Kollektivtrafiken förbrukar antingen fossila bränslen, eller så kräver deras tillverkning och underhåll mycket fossila resurser. Cykling leder till en friskare befolkning, kostar mindre att tillverka, underhålla och köpa, samt förbrukar inga fossila bränslen när de används.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din tillgänglighets-fu är svag!

      Det borde satsas på att fler jobb ska finnas där människor finns eller att människorna finns där jobben finns så att det inte behöver vara längre än en promenad till jobbet.

      Radera
    2. Låter orimligt och totalt orealistiskt, eller är du måhända ironisk? Alla kan inte jobba med media på Södermalm, även om det är lätt att tro det.

      Att cykla, och att ha ett utvecklat cykelnät, är att vara tillgänglig.

      Radera
  12. Cykeln är individuell persontransport, precis som bilen. För en person som kör mycket bil tror jag det är enklare att börja cykla än att börja åka kollektivt.

    SvaraRadera
  13. Det är både önsk- och lovvärt med en svensk översättning på ”peak oil”, såsom oljekulmen, oljekrönet, oljetoppen etc. Det gäller att lyfta fram ”islänningen” i en! Själv föredrar jag oljetoppen, men accepterar det svenska uttryck den allmänna folkviljan föredrar.

    ”Trafikmaktordningen” verkar vara en bra bok, eftersom den, precis som jag, vill begränsa okynnestransporterna. Från min 08-horisont förmedlad 12-03-08, förvånas jag över hur våra nyliberala beslutsfattare i Storstockholm prioriterar bilåkandet, spårvägsutbyggnad samt negligerar den framtida oljetoppen. Jag, å andra sidan, föredrar av rationella skäl en ökad tunnel- och cykelbaneutbyggnad.

    Spårvägar (över jord) kan ibland vara bra. Men de kan inte matcha tunnelbanans transportflödeskapacitet (=antal resenärer gånger hastigheten) och pålitlighet. En anställd som fem dar i veckan måste åka till och från jobbet, och vill ha fritid efter jobbet, värdesätter snabba och tillförlitliga transporter.

    ”Cykelnätet”, dvs. cykelvägarna som bör gå kors och tvärs i Stockholm, är i förhållande till ”bilnätet” lågprioriterat, vilket märks när det kommer till vinterväghållning, tillgänglighet och utbyggnad. Jag anser också att de som kan cykla till jobbet och inte behöver ta bilen, får en bättre livskvalitet, hälsa och ekonomi.

    ”Trafikmaktordningen” borde också lyftas upp till överstatlig nivå – till den katolska EU-kolchosen, där det finns otroligt många transporteffektiviseringar att göra, för den som vill. Dels har vi EU-parlamentarikernas onödiga, monatliga pilgrimsvandring från Bryssel till Strasbourg, dels de transnationella slaktdjurstransporterna och dels gynnandet av långväga livsmedelstransporter till följd av en snedvriden, subventionerad, kvoterad jordbruksproduktion som i hög grad konkurrerar ut närproducerade jordbruksprodukter.

    Som exempel på det sista har vi Sverige, som numera har EU:s lägsta självförsörjningsgrad på livsmedel (cirka 50 %) och där den svenske skattebetalaren kraftigt subventioner andra EU-länders jordbruksproduktion.

    ”Trafikmaktordningen” är förmodligen en illa sedd bok hos ”den flygande halländaren som irrar runt i lufthavet” (Carl Bildt), eftersom den kan hota hans högtflygande planer.

    SvaraRadera
  14. Kanske lite off topic, men jag snubblade tidigare i kväll över en notis som berättar hur landshövdingen i Uppsala Peter Egardt (moderat, tidigare chef för Handelskammaren i Sthlm, Timbro osv) som tjänstebil valt en...Mercedes 400S.

    Det slog mig hur mycket av den planerande och exekutiva makten som fortfarande ligger i bil- och status-älskande gubbars händer...

    (Vad hände förresten med Alliansens löfte att viktiga tillsättningar skulle ske utefter kompetens, och inte partilojalitet ?)

    SvaraRadera
  15. Jag respekterar folk på landsbygden som behöver sin bil. Men mina jämnåriga, män i Stockholm i 50-årsåldern, som kör omkring ensamma i sina bilar och föraktar tunnelbanan för att den är full med kvinnor, ungdomar och invandrare, dem har jag mindre till övers för. De tror att de är för den enskildes frihet och mot statlig planering. Men deras åkande bygger helt och hållet på att det offentliga detaljplanerat staden utifrån maximal biltillgänglighet, med fritt bruk våra skattemedel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra skrivet !
      Dessa är dessa ensamåkande män som skapar den trängsel vi har på vägarna, och det är just dessa män som är på väg att tvinga fram stora skattefinansierade investeringar i "förbifarter" och dylikt.
      Deras makt över trafikplaneringen behöver brytas snarast, för allas vår skull.

      Radera
    2. Det stämmer att män kör mer bil än kvinnor även om skillnaden inte är stor. Jag tycker det vore mer intressant att veta hur kön- och åldersfördelning ser ut i Trafikverkets korridorer. Jag har en känsla av att många tjänstemän på Trafikverket är biltokiga män i 55-60-årsåldern. Och att denna skeva kön- och åldersfördelning delvis kan vara förklaring till varför vår väginfrastruktur är så extremt bilorienterad.

      Radera
    3. Ta en kik på hur mycket skatt nämnda köns- och åldersgrupp betalar, så ser ni en del av anledningen till att de har en del att säga till om...

      Radera
    4. 02:00 - ja exakt! Inte nog med att feministkommunistvänstern skall straffbeskatta normala människor, sedan skall dom hindra dom att köra bil också. Vidrigt. Trösten är att packet alltid kommer vara pack och vi som är framåt alltid kommer vara framgångsrika. Ni kan åka i er pissstinkande kollektivtrafik och ungås med era likar.

      Radera
  16. Det är oekonomiskt med bil, ja. Men uppenbarligen tycker många (med mig i spetsen) att det är vansinnigt trevligt. Perfekt temperatur, välj musik själv (gillar inte hörlurar), tyst och lugnt. Jag må va lantis i storstan, men jag ogillar kollektivtrafiken. Jag trivs MYCKET bättre i bilen.

    Med tanke på debatten, så är jag inte ensam.

    Absolut tycker jag det ska få kosta motsvarande extra yta/resurser man gör anspråk på, jämfört med de som vill stå bland de andra svettiga i tunnelbanan när jag kör med AC:n.

    Det är enkelspårigheten jag vänder mig emot. Alla ska beté sig ditt eller datt. Kollektivet!! Om 80% av befolkningen enligt någon studie blir lyckligare av något, då ska hela samhället ändras till det. Resultatet blir 20% olyckliga. Låt individen få anpassa sina egna livsval. Vi är alla sjukt olika varandra, även om vi har många likheter.

    SvaraRadera
  17. Problemet med bilismen är bara att den inte betalar sina externa kostnader. Trängselskatten till trots betalar den som kör bil i centrala Stockholm under högtrafik högst en tredjedel av de kostnader han (eller mindre ofta hon) åsamkar sina medmänniskor. Tredubbla trängselskatten och tillåt bilar med fler än en person i att utnyttja kollektivkörfälten! Då kommer citihaiq och andra smarta system för spontan samåkning (instant ridesharing)att snabbt lösa alla trängselproblem. Och den som vill betala vad det kostar att köra bil kan få fortsätta med detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skitsnack! Det är gnällvänsteraktivister som du som inte betalar sina kostnader!

      Radera