Cornucopia?

Aktuellt

Lönerna i IT-branschen 2018 yrke för yrke - var ligger du?

Programmerare sägs vara det vanligaste yrket i Stockholm i takt med att den massiva automatiseringen i IT-branschen effektiviserat och skapa...

2012-03-16 20:05

Länge leve nordiskt (och NATO) samarbete!

En kort illustration av det flyg som bidrar till räddningsarbetet kring det havererade norska Herculesplanet på svensk mark. Alla bilder från Wikipedia.



Källa till vilket flyg som finns tillgängligt är Sjöfartsverket som leder räddningsinsatsen från Göteborg (!). Nästan all flygaktivitet i räddningsarbetet har varit utländskt flyg, medan det svenska står på marken då det inte klarar väderförhållandena (svensk vinter), undantaget JAS-planen.

Norska försvaret sammanfattar det hela rätt väl på sin hemsida:
"Norwegian and Danish helicopters and planes are being deployed in the search."
Specifikt så beror detta på att norska Sea King och danska Merlin är utrustade med avisning, FLIR (infraröda system som bl a kan se genom dåligt väder), NVG (mörkerförmåga) och den höga uthållighet som behövs, något som Sverige inte har idag.

Även om man kan spekulera om exakta orsaker till olyckan så hade den antagligen inte hänt om vädret varit bättre. Att ha räddningskapacitet bara för gott väder vintertid blir därför lite av Moment-22. För en förklaring till vad som sannolikt skett, se bloggrannen Chefsingenjören.

Sverige

I ordning ovan hkp 10 Super Puma x2, hkp 15 Augusta A109 x2, JAS 39 Gripen x2. 1 st polishelikopter

Värt att notera är att ingen av de svenska helikoptrarna man har tillgängliga har avisning och fungerar alltså högst bristfälligt om alls vid dåligt väder vintertid. Dock skall våra hkp 16 (nyinköpta amerikanska Blackhawk) ha avisning, men är inte operativa än, liksom hkp 14 (NH-90), men de är inte i bruk förrän kanske 2020. Hkp 14 och 16 kommer också ha FLIR och NVG, så iom hkp 16 får vi egen förmåga, förhoppningsvis redan senare under 2012.

JAS 39-planen har inte varit i luften, vilket dock norska F-16 nedan har varit. De två hkp 15 (Augusta A109) och den ena hkp 10 (Super Puma) från F 21 Kallax dök inte upp förrän över ett dygn hade gått.

Sverige har inte värnpliktiga militära förband längre, utan yrkesmilitärer för att vi skall kunna få tag på resurser "här och nu", vilket i fallet med tre av räddningshelikoptrarna innebär över 24 timmar. Polisen och Sjöfartsverket var dock på plats tämligen omgående, även om man inte kunde verka pga vädret.

I rättvisans namn finns hemvärnet på plats på marken, liksom ett antal jägarsoldater (bergsplutonen, ca 30 man?) ur 193. jägarbataljon, som råkade öva i området vid tillfället. Om dessa hade kallats in om det inte pågått övning och hur lång tid det hade tagit låter jag vara osagt. I slutändan verkar det vara så att det är dessa som gjort vrakfynd först. Det finns även svenska frivilliga civila fjällräddare inblandade.

Intressant nog har svenska försvarets insatsledning inte skickat upp de specialutbildade flygbasjägare som specifikt övat och övar just för sådana här räddningsoperationer, inklusive att man övat just sök och räddning i det drabbade området vintertid.

Men svenska flygresurser är alltså inte dominerande ens på svensk mark. Länge leve nordiskt (och NATO)-samarbete. Vi får hoppas att vi har tillgång till grannländerna inom NATO om det sker ett motsvarande civilt flyghaveri eller en upprepning av Estonia-katastrofen eller kanske Scandinavian Star. Det är viktigt att notera att Sverige inte kan hantera en sådan här olycka själva, utan även för fredstida räddningsinsatser måste vi förlita oss på våra NATO-grannar. De som inte vill att vi skall samöva med NATO kanske lever kvar på 80- eller 90-talet i tron om att det finns svenska resurser för liknande incidenter. NATO-hatarna kommer förstås säga att olyckan inte hade hänt om vi inte samövade med NATO, men nästa gång kanske det är ett civilt plan som störtar i svenska fjällvärlden.

Se nedan för utländskt flyg.

Norge


Norge har värnplikt och lyckades omgående ordna fram flygresurser till svensk mark. En förklaring till det kan vara att flygbasen i Bodö har beredskap 24/7/365 trots värnplikt.
I ordning Bell 412 x4, Sea King x1, Orion x1, F-16 x4

Danmark
Danmark har också värnplikt och kan sägas ha en bit till Kiruna, även om man får hoppas att det var enheter som redan fanns i området pga övningen Cold Response. 
Westland EH101 Merlin x2. Dessa har avisning och har varit uppe.

Storbritannien

AWACS

USA

C130J Super Hercules, samma som det störtade planet, en modernare variant av de Tp 84 Hercules från 50-talet som Sverige har.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

52 kommentarer:

  1. Avslöjande C
    självklart borde Sverige ansluta sig till Nato!
    hur ska vi annars klara oss i en kris?

    SvaraRadera
    Svar
    1. NATO är bara intresserat av medlemmar som har kapacitet att försvara sig själva, så varför skulle Sverige vara intressant för dem?

      //Pelle

      Radera
  2. En del påstår Hawkeye en del AWACS. Troligen är det Hawkeye som används.

    SvaraRadera
  3. Här går att följa vad som händer och vad som hänt samt med vilka insatser:

    http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Organisation/Affarer/Sjo--och-Flygraddningscentralen/JRCC-Online/Norskt-Hercules-plan-saknas-mellan-Evenes-Narvik-och-Kiruna/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns som klickbar länk överst i blogginlägget.

      Radera
  4. Det en militärnörd som C med flera tyvärr någongång måste inse är att det inte spelar någon roll vilket typ av maskinpark vi innehar.
    Mot naturen har vi inte en suck när det kommer till extremfallen.
    Det väder som nu pågår uppe i Kebnekaise är ett sådant extremfall. Lev med det och beakta bara det tragiska i händelsen. Det hade inte spelat någon som helst roll vilka hjälpmedel vi än haft. Det går inte att söka i ett område med de väderförutsättningarna.

    Sedan är ju uttrycket "svensk vinter" så korkat så man rodnar. Det blir lite alltför tydligt att C nog inte varit särskilt ofta norr om Luleå i sina dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vinter. Det är svensk mark. Svensk. Vinter.

      För övrigt är det inte ovanligt att flygolyckor som inträffar sker just vid dåligt väder.

      Radera
    2. anonym 12 26 är nog representativ för en stor grupp svenskar som tror att man bemästrar risker och faror genom att bortse från dem. Somliga rodnar!
      Tack cornu för din ihärdighet.
      pAPAGAI

      Radera
    3. Shit Norge å Danmark måste va helt galna som flyger å letar i den hemska svenska vintern där uppe i tuffa Norrland. vi är duktiga vi svenskar som inser att de är ingen ide äns att försöka å klar utå flyga i tuffa vinter Norrland. Dumt som fan å hålla på så där på vinter när de finns sommar å bra väder.

      Radera
    4. Anonym 12:51 - Hur kom du till din slutsats? Var skriver Anonym 12:26 att man bemästrar risker och faror genom att bortse från dem? För det var precis det han INTE skrev.

      -"Det är vinter. Det är svensk mark. Svensk. Vinter."
      Det där var så då dumt att mitt bokmärke till denna blogg just försvann.

      Det är dumt. Det är blogg. Blogg. Dumt.

      Radera
  5. Fast det här är snarare ett argument för att återgå till värnplikten i Sverige samt stärka upp försvaret på hemmaplan och inte delta i krig i andra länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan argumentera bäst man vill. Så här är verkligheten i Sverige idag.

      Radera
    2. Håller med Cornu, det är dock en sanning som varit känd sedan länge.
      "Vi får protestera i Sverige och ge hals, det är bara det att det hjälper inte alls."

      http://www.youtube.com/watch?v=g4kiAEgeGx4

      /LH

      Radera
  6. Att påstå att de svenska helikoptrarna bara stått på marken är befängt. Läs nyhetsflödet på sjöfartsverkets hemsida som du själv länkat till. Dessutom kunde man i TV¤'s nyhetssändning kl19 se Hkp10 flyga i området, och det var inte solsken och vindstilla vid tillfället..

    /H

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kan ju bevisligen inte bara stått på marken, de måste ju ombaseras till området. Men du kan notera hur lång tid detta tog.

      En tumregel för försvarets flygräddning är att det inte skall ta mer än 90 minuter för dem att nå ett haveri. Inte ett dygn.

      Radera
  7. Hade man inte kunnat använda den där berömda spaningskapseln som Gripen marknadsförde i Libyen? Eller är den inte lämpad för sånt här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kunde man.

      Men Libyeninsatsen var inte något man tog sig för oförberett och dessutom var det väl enheter ur Nordic Battlegroup man plockade till Libyen.

      Hur det är med "här och nu" till vardags låter jag vara osagt. Flygspaning med spanings- eller målkapslar (som även klarar IR) täcker in ett betydligt större område snabbare än helikopter. Dock ligger Bodö närmare i det här fallet.

      Radera
    2. Spaningskapseln kom efter min tid, men visst kunde flygspaningen vara en resurs i det här läget. (Hur viktig resurs låter jag vara osagt, men det kan ju inte skada i alla fall.) Jag gjorde GU på F21 i Luleå, bl a på just spaningsdivisionen och på den tiden hade det inte tagit lång tid att få upp både spaningsflyg och hkp. Fast det var förstås 20 år sedan och då var flygspaningen i luften varje dag, så även flygräddningen.

      Radera
  8. borde bett ryssarna om hjälp, dom kanske till o med har förhandsinformation var planet datt ner

    SvaraRadera
  9. Att gå med i Nato ger oss inte några nya resurser.
    För att vara med där måste vi ändå skaffa mer egna resurser för att ha något att bidra med.
    USA kommer kräva mer av alliansmedlemmarna när de själva måste dra åt pga ekonomin.
    Själklart ska vi samverka med alla våra grannar.
    Och lika självklart borde vi ha egna resurser.
    Finns mycket återtag att göra för oss.
    /Grönvita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, men det ger en garanti att de hjälper oss när vi behöver. Om man inte är med i NATO får man hoppas att NATO kommer för att vi hjälpt dem så mycket, förut och gratis.

      Som Georgien.

      Radera
  10. Alltid samma känsla av maktlöshet när det värsta väl inträffar och den svenska beredskapen kommer med det som finns tillgängligt. "Vi" har avskaffat enorma delar av samhällskroppen som finns (fanns) till just för att kunna verka i kris, krig eller katastrof.

    Det är bara att huka sig och invänta massmedias ramaskri, "VEM ÄR ANSVARIG FÖR DETTA?". Och varken media, folket eller politikerna orkar med det uppenbara; Det är vi alla som är ansvariga för hur vi utformar vårt samhälle.

    Samma visa varje gång skiten träffar fläkten. Och när det väl lugnat ner sig efter ett tag smyger sig ledarskribenterna in igen och påpekar vilka miljardbelopp inom försvar och räddningstjänst som kunde gått till annat, mycket viktigare istället (Läs: Genuspedagoger på dagis, platt-TV-skärmar till kumlabunkerns klientel och såklart riksdagsmännens årliga höjning av arvodet).

    Låt oss hoppas att besättningen på något mirakulöst vis klarat sig och att detta blir en väckarklocka för befolkningen - vår krisberedskap måste förbättras.

    SvaraRadera
  11. Även om det finns mycket bra IR och "FLIR" kamera system så har även dom sina begränsningar. Speciellt vid nederbörd.
    Sedan kallnar en krashsite rätt fort vid storm. Vilket suddar ut en eventuell IR signatur som skulle kunna uppfattas.

    "Svenskt vinterväder"? Tjaa svenskt vinter fjällväder kanske?
    Ta en "normal" snöstorm, multiplicera med 5 så börjar ni närma er det som dom bergsplutonen mfl står i...

    Tyvärr visar det sig gång på gång att vi inte är kapabla att ändra på oss.
    Brister rapporteras dagligen på alla nivåer, men så länge som "det funkar" doktrinen gäller så kommer det inte ske någon ändring.
    Och glöm att någon i högre position får sparken...då ansvaret inte är tydligt går det inte att peka ut någon..och alla sitter kvar-.

    SvaraRadera
  12. Ironiskt nog samtidigt som Försvarsmakten har stora annonser om att de sysslar med civil fjällräddning (och letande efter folk som gått vilse).

    SvaraRadera
  13. FLIR är nog det sämsta företag jag någonsin varit i kontakt med. Deras företagskultur verkar odla riktigt dryga typer. Vi valde att köpa från annat företag.

    SvaraRadera
  14. Det saknade planet var alltså en av tre "flygande fästningar" som skulle anfallas av svenska Jas Gripen när de kom in över gränsen. Något gick snett. Mycket snett.
    Vad har de andra Jas Gripen-piloterna att säga om saken? Fick de in en fullträff eller nöjde de sig med att störa ut "Siv's" instrument för höjdmätning?

    Media lägger nu grunden för nya fräscha konspirationsteorier:

    "Det var torsdag ettermiddag at tre transportfly skulle ut på det som i utgangspunktet skulle være et rutineoppdrag: Hente kjøretøyer og soldater i Kiruna i Sverige, før de returnerte til Evenes flystasjon.

    Nøyaktig klokken 13.30 tok det første av flyene, en tysk C-160, av fra Evenes.

    Noen minutter senere takset Forsvarets aller nyeste transportfly, det knapt halvannet år gamle C-130J Hercules-flyet «Siv».

    13.41 tok «Siv» av fra Evenes, og la kursen sørvestover mot Kiruna i Sverige.

    Drøye ti minutter etter, klokken 13.53, tok det siste av de tre transportflyene av. Også det var en norsk Hercules. Også det la kursen sørvest over det øde fjellmassivet i retning Kiruna."


    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079228

    ---------------------

    "Deltog i militärövning

    Det var i torsdags som Herculesplanet med fem militärer ombord plötsligt försvann från radarn.

    Det deltog i den norska försvarsmaktens övning Cold Response och skulle, enligt en svensk pilot som deltog i övningen, agera "flygande fästning" tillsammans med ett annat transportplan. Svenska och norska stridsflygplan skulle låtsas anfalla respektive försvara transportplanen, vars enda uppgift var att flyga från Evenes i Narvik till Kiruna flygplats på en utsatt tid.

    Enligt pressofficeren för den svenska övningsledningen kunde övningen inte genomföras som planerat eftersom de norska stridsplanen aldrig kom upp i luften.

    Jas Gripen-piloten Stefan Kaarle berättar för Pitea-tidningen.se att han vid ett tillfälle såg ett av transportplanen i luften. Men det andra dök aldrig upp. Sedan kom information om att radiokontakten var bruten.

    – Jag fick dåliga vibbar med en gång. Det ska liksom inte inträffa att ett flygplan bara försvinner och att radiokontakten bryts, säger Kaarle till tidningen."


    http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.890623-sokandet-har-aterupptagits

    SvaraRadera
  15. Ang flygbasjägarna så är det väl som med alla andra svenska förband: de är helt enkelt inte direkt gripbara. De enda förband som kan användas på kort varsel är de som av andra anledningar råkar befinna sig i området och har rätt utrustning med sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Militär verksamhet; Världens största självändamål.

      Radera
  16. Cornucopia,
    huvudet på spiken!

    Sveriges uppenbart dåliga beredskap vid denna olycka är ett av många olycksbådande tecken på hur nyliberalen tillika landsförrädaren, f’låt landsfadern Reinfeldt et consortes, i sin EU-underdånighet och med en omotiverat hög självgodhet som man får av allt för mycket indoktrinerande medieträning, helt har missuppfattat den nyliberala ideologins slutmål – nattväktarstaten (= staten sörjer för inre och yttre säkerhet).

    Istället vill han uppenbarligen att staten Sverige ska drivas vidare mot ett konstitutionellt upplösningstillstånd, för att på så sätt tvinga Sverige att söka hjälp utifrån för att upprätthålla ”nattväktarsysslorna” samt att göra Sverige mer till en pengagenererande, energi- och råvaruproducerande region i EU.

    Min innerliga önskan är att lägga den egoismbejakande, suboptimerande, antinationella nyliberalismen till handlingarna, och istället återinföra pliktkänsla, hederlighet, hänsynsfullhet, fosterlandskänsla och bildningsidealen som bärande drivkrafter i det svenska samhället.

    Gör också som våra närmaste grannländer, återinför värnplikten. Då får vi också betydligt bättre beredskap vid civila kriser. Det verkligt allvarliga är dock vår förmåga att militärt försvara Sverige, vilket vi förmodligen återigen har blivit varse i samband denna flygolycka. Här finns det förbättringspotential, för att använda en sliten utvärderingsklyscha!

    SvaraRadera
  17. Jag vet inte om jag vill fortsätta läsa din blogg Cornu? Jag blir så beklämd att för samhället så livsviktiga funktioner på så kort tid försvunnit.

    Jag får säkert i och för sig läsa om det när något allvarligt inträffar i framtiden men nu är det kanske dags att göra som strutsen.

    Att sedan Danmark kan skicka helikoptrar men inte Sverige pga. vädret säger väl allt.

    SvaraRadera
  18. "Men svenska flygresurser är alltså inte dominerande ens på svensk mark. Länge leve nordiskt (och NATO)-samarbete"

    Och utan detta samarbete hade det nu inte funnits ett förolyckat flygplansvrak kring kebnekajse. Mao hade vi inte haft ett problem som tar en massa skatteresurser i anspråk

    SvaraRadera
    Svar
    1. "NATO-hatarna kommer förstås säga att olyckan inte hade hänt om vi inte samövade med NATO, men nästa gång kanske det är ett civilt plan som störtar i svenska fjällvärlden."

      Citerar mig själv ovan. Som sagt så hade vi inte haft resurser om ett civilt plan hade förolyckats i fjällen.

      Radera
    2. Vilka "skatteresurser"? All flygmaskinerm fordon mm, är redan betalda och deras flygtimmar hade tillkommit ändå men genom ren övning istället för vid skarp insats som nu.
      Det som kostar extra är personalens övertid.

      Radera
  19. Personligen förstår jag inte varför vi skall vara med i krigarklubben NATO. Vad har vi i NATO att göra. Vad ska vi med ett försvar? Hur mycket kommer ett åderetablerat försvar att kosta är det verkligen värt risken? Tjänar vi något på det hela?

    Finns det pengar för att bygga upp en krigsmaskin i Sverige? Varför skall vi ens ha ett försvar? Vem betalar för kalaset & hur lång tid kommer det ta att bygga upp försvaret igen?

    Varför kan vi inte ha ett handelsavtal med Ryssland istället för att oroa oss om sagor om "den hemske ryssen under sängen". Cornu ta det inte personligt, men du börjar verkligen låta som en äkta Neo-con.

    Ryssland är inget hot emot oss & har inte varit det sedan 1810.

    /Mvh Herr Höger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har vad jag vet inte nämnt Ryssland i det här inlägget. Bara konstaterat att vi inte ens kan bedriva flygräddning utan NATO-hjälp längre. För övrigt har Ryssland baserat några bra sjöplan för släckning av skogsbränder i Kaliningradenklaven. Vi borde samöva bekämpning av skogsbrand med Ryssland och knyta avtal, då vi också helt saknar resurser för vattenbombning av skogsbränder sedan vi skrotade våra "bananhelikoptrar".

      Radera
    2. Hade marknaden fått styra fritt så hade förmodligen privata företag fått ansvar för räddningen = mer effektivt & förmodligen hade man kunnat rädda några få liv än de vad den så kallade "militären" nu lyckats göra.

      Men tillbaka till huvudfrågan hade vi inte haft något försvår så hade denna händelse inte inträffat alls. Dessvärre så är statliga organisationer är i grunden inkompetenta & oföränderliga. Dom styrs utav Byråkrater som baseras i grunden på planekonomi. (Sovjet är ett exempel på planekonomi)

      Vidare så hade marknaden kunnat sköta detta bättre då det förmodligen hade funnits ett marknadsvärde i det hela. Men efter att ha sett hur statliga organisationer har misslyckats totalt under större delen utav min livstid är jag inte förvånad över deras inkompetens att hantera situationer som dessa.

      Vi behöver lätta våra socialistiska bojor svenska planekonomi & bli ett riktigt kapitalistiskt land.

      /Mvh Herr Höger

      Radera
    3. Läs på. Flyg- och sjöräddningen privatiserades och lades ut på Norrlandsflyg. Det gick åt helvete, och resultatet av det ser vi nu - för få helikoptrar som inte kan verka i dåligt väder (när de flesta flyg- och sjöhaverier råkar inträffa...).

      I höstas tog Sjöfartsverket över verksamheten igen, eftersom det inte gick att driva det hela privat, men har inte hunnit åtgärda bristerna.

      Radera
    4. Fast det beror ju också på att det inte var fullt privatiserat. Hade det varit det så hade marknaden kunnat bestämma hur organisationen skulle sett. Kom ihåg att privatiseringen hindras av bla regleringar & regler.

      /Herr Höger

      Radera
    5. Det står dig fritt att betala din egen räddning ur egen ficka nästa gång du förolyckas eller behöver ambulans.

      I USA kostar det ca 100 000:- SEK (15000 USD) att bli hämtad med ambulans.

      Radera
  20. Viktualiebrodern2012-03-17 12:41

    Det är inte skrivet i sten att Kebnekaise är svensk mark.

    Separatism i de råvaruproducerande delarna av Sverige närmar sig agendan.

    Det visar inte minst övningar som "Cold Response", där det som kallas för terrorgrupper och miliser också kan ses som separatister eller rentav befrielserörelser. Allt beror på om perspektivet är mottagaren av utdelning från LKAB, Vattenfall och Sveaskog, eller från dem som bor där utan telefon och utan ambulans och sjukvård. Hårdraget förstås.

    SvaraRadera
  21. Att inte svenska försvaret har utrustning som kan användas i landet även i vinterväder är bara för mycket. Inte särskilt smickrande för FM/FMV trots massor av pengar och arbete med hkp-anskaffning.

    SvaraRadera
  22. Du har en viss poäng i inlägget men inte i de rent tekniska detaljerna. Du menar att svenska försvarets operativa helikoptrar 15 och 10 hindras av vädret pga att de saknar avisning. Detta är inte korrekt. Isbildning uppstår inte vid flygning i klar luft utan endast vid flygning i moln, dimma eller underkyld nederbörd. Om man, som i detta och de flesta militära fall, har ett uppdrag att lösa på en specifik plats, leta efter ett vrak, luftlandsätta trupp eller spana mot något etc. så kräver detta givetvis en viss sikt, alltså INTE flygning i dimma eller moln och därav inte heller något krav på avisning. Avisning är bra om man skall ombasera mellan två flygplatser eller för att ta sig genom dåligt väder för att sedan övergå VFR och lösa uppgiften på en plats där vädret blivit bättre. Man kan även åka lite längre in i säcken och veta att man har en utväg, att stiga uppåt, in i moln, om vädret skorpar till sig ordentligt. I det fallet han man annars ingen annan utväg än att landa och invänta väderförbättring.

    Alltså, i detta fallet är inte avisning en begränsande faktor. Om du tittar i sjöfartsverkets händelselogg så ser du gott om tillfällen då både helikopter 15, 10 samt norska 412 flyger. Beträffande responstider och varför det är så mycket helikoptrar från andra nationer på plats och så få svenska så beror det förstås på att dessa fanns i området med kompletta besättningar ingående i övningen. Hade detta inträffat vid något annat tillfälle när det inte var en stor övning i området så hade det förstås inte funnits lika mycket utländska flygfarkoster på plats.

    Jag råkar dessutom veta att personalen på de bägge hkp15 redan under torsdag kväll/natten till fredagen stötte på uppåt för att få ansluta från den plats de befann sig men fick avslag. Detta kan alltså inte heller lastas helikoptern i sig eller försvarsmakten utan var förmodligen en avdömning hos ARCC att man inte behövde fler helikoptrar för tillfället.

    Mycket kan kritiseras hos försvaret och det svenska samhällets beredskap och resurser men det skall ske på rätt grunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också uppgifter om att divisionschef för en av divisionerna på F 21 skall ha varit beredd att skicka upp JAS 39 med Litening eller SPK för flygavsökning men fått avslag även där.

      Men beredskap och resurser är inte bara möjligheten att använda resurser, utan även viljan. En anledning till brist på vilja kan vara att det kostar pengar och flygtimmar. Har man resursen men inte viljan så har man ingen resurs alls.

      Radera
    2. Det är alltså inget fel på personalen, som antagligen varit väldigt frustrerade av att inte få sättas in, utan det är ett ledningsproblem. Sedan kanske det var mer rationellt att operera flyg från Bodö än från Luleå, men man kunde t ex ombaserat JAS 39 till Bodö istället för att låta norrmännen dra hela flygspaningslasset på svensk mark.

      Radera
    3. Tack, Hovermode. Än en gång står Cornucopia med byxorna kring fotknölarna när någon med verkligt kunnande och insyn kommenterar. Är det inte dags att lägga ned militärinläggen nu, Lars? Fokusera på det du kan och är bra på.

      Radera
  23. Att verka med JAS 39 över det aktuella området med basering F21 är inget problem. Stridsflygförband från F21 har nämligen flugit över nordnorge med basering i Luleå under hela cold response. Just nu är även våran Tp84T(Herka med lufttankningskapacitet) baserad på F21 vilket ytterligare höjer uthålligheten över området.

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Ovningar/Cold-Response/Nyheter/Vi-finns-dar-vi-bast-behovs/

    Och åter igen, anledningen till att det inte alltid flugits med helikopter i området är den dåliga sikten, de skulle helt enkelt inte gjort någon nytta. Men jag kan inte förneka att det blir intressant att se om det är HKV eller JRCC som fördröjt frambasering av svenska enheter till området.

    /H

    SvaraRadera
  24. "Brist på vilja" kan ju också, som jag skrev, i detta fall egentligen vara att ARCC inte efterfrågat erbjuden hjälp. Du kan omöjligt veta detta, därav att du hamnar lite fel i din kritik. Jag lovar dig att om människoliv är i fara så kommer ingen säga nej till att avdela resurser (inom rimliga gränser) för att försöka rädda dessa liv även om det innebär en smärre kostnad. Jag har själv varit ute och letat efter äldre, dementa, människor som försvunnit i skogen t.ex.

    I detta fall var det så att man hade tillräckligt med flygspaningsresurser och fler helikoptrar hade varken gjort från eller till pga att det var vädret som var den begränsande faktorn (sikten, inte isbildning). Det är också vanskligt att separera flygtrafik över ett så begränsat område med dålig sikt och för många flygetyg i luften hade kunnat leda till ännu ett haveri. För att använda en känd liknelse, det tar en kvinna 9 månader att föda ett barn...osv.

    SvaraRadera
  25. I tider då allt är så nerbantat att vi inte ens i fredstider kan klara av en nationell olycka så finns det fortfarande folk som vill ha fler skattesänkningar. Vad blir nästa steg att skära ner på ? Avskaffa de två första åren i grundskolan för att spara pengar ? Eller kanske avveckla hela marinen och sälja ut rubb och stubb ?

    Fy fan vad nere i skiten vi är nu.

    SvaraRadera
  26. Mardrömmen blir en flygolycka vid arlanda med ett stort flygplan. Sjukvården är redan överbelastad som den är.

    Lean fungerar inte i ett samhälleligt människoperspektiv. Men 08 moderaterna verkar tro att de sköter en high tech industri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sällan det är något större antal allvarligt skadade i flygolyckor. Oftast dör i princip alla, eller så är det bara lättare skador.

      Radera
  27. Anonym 07:35

    Vad är det som inte "klarats av" i detta?

    SvaraRadera
  28. Sedärja, det har visst flugits spaningsuppdrag med JAS 39 med Spk39 över Kebnekaise i helgen..

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Norrbottens-flygflottilj-F-21/Nyheter/Spaningsbilder-till-stod-for-haveriutredning/

    Dessutom en rote som påbörjade eftersök omedelbart efter haveriet..

    /H

    SvaraRadera