Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2012-03-26 08:07

En vecka utan lastbilar

2008 genomförde åkeriföreningen Sveriges Åkeriföretag Västra Götaland en enkätundersökning om vad som skulle hända om lastbilstransporterna stoppade i en vecka. Visserligen har den resulterande rapporten (Word DOC) snart fyra år på nacken, men Sveriges åkeriföretag har gjort fler rapporter sedan dess, t ex 2011 (PDF, läsvärd).


Citat ur en sammanfattning från medlemstidningen 2008 (PDF), min fetstil.
"Kallt redan på måndag
När intervjusvaren sammanställdes visade det sig att redan första dagen, måndagen, skulle boråsarna märka att lastbilarna hade stannat. Var det dessutom en kall vinterdag blev det än tydligare eftersom fjärrvärmeverkets behov av 60-70 lastbilslass bioenergi inte kunde tillgodoses. "Obetydligheter" som alkohol, dagstidningar och färskt bröd fick boråsarna också leta länge efter.under måndagen. Värre då med vissa apoteksvaror och rena textilier inom sjukvården för att ta några allvarligare exempel. Smutsiga textilier medför att man måste överväga att ställa in operationer.
Under tisdagen stänger med största sannolikhet apoteket. För personer som är beroende av läkemedel som inte lagerförs i större mängder får uteblivna leveranser allvarliga konsekvenser. I livsmedelshandeln tar färskvaror som kött, charkuterier och grönsaker slut under dagen. Trots att de tunga lastbilarna står stilla tar ändå dieseln slut på mackarna under onsdagen. Restaurangernas soprum är överfulla och soporna får ställas på gatan.
-Många tror kanske att det går att ersätta en lastbil med en Volvo V70 men den insatsen är nog marginell,
Onsdag:bensinen slut Under onsdagen blir det problem hos lantbrukarna. Mjölken hämtas inte men två dagars mjölkproduktion kan lagras i gårdens kyltankar, tredje dagen är det fullt och mjölken får hällas ut. Bensinen tar slut på flera tankstationer. Dialysvätska, som levereras varannan dag, är nu slut och dialysbehandlingar tvings ställas in. Allvarligt för patienterna.
Den fjärde dagen, torsdag, finns det inget att hämta på bensinstationerna. Allt, även alternativbränslen som gas och E85, är slut. De som kört slut tanken får gå eller cykla.
Det kanske allra allvarligaste blir ett faktum under fredagen.
Det är den uteblivna veckovisa leveransen av vattenreningskemikalier som får till följd att boråsarna under fredagen blir utan tjänligt dricksvatten. Andra följder under fredagen är påtaglig livsmedelsbrist i butikerna och att många fordon står stilla till följd av brist på drivmedel.
Under veckan har också flera företag stoppat produktionen i brist på såväl råvaror som insatsvaror."
Så ser just-in-time-samhället ut. Redan första dagen ställs operationer in eftersom sjukhusen inte har rena textilier då man förlitar sig på ett för regionen centralt tvätteri. Apoteken stänger, bensinmackarna gapar tomma, maten tar slut. På onsdagen upphör sjukhusen med dialysbehandlingarna. Och inom en vecka så slutar man ha dricksvatten i kranarna eftersom man saknar de kemikalier som är nödvändiga för att hålla vattnet tjänligt i de allt sämre kommunala vattenledningarna.

Läser man rapporten från 2011 så drabbas även reningsverken som sällan har kapacitet att lagra mer rötslam än för en vecka, så avloppen kommer också sluta att fungera, rent av slamma igen.

Nu är förstås strejkernas tid förbi i Sverige och åkarna kommer fortsätta köra. Inför en planerad strejk så lägger förstås alla upp lager i förväg. Men ovanstående är också vad som kan inträffa efter några månader om drivmedelsleveranserna till Sverige upphör av valfria orsaker - krig, blockad, upphörd exportmarknad.

Lite lustigt är förstås att åkeriföreningarna med detta menar hur viktiga de är för samhället, och där har de förstås helt rätt. Men samtidigt visar detta att vi måste minska beroendet av transporter. Hur kan t ex vattenverken motivera att de endast har kemikalier för en vecka? Kostnadsskäl förstås, men om det inte likt dialysvätskor handlar om absoluta färskvaror så finns ju ingen anledning att inte ha veckor eller månaders lager av kritiska tillgångar. Vattenverken är ju ändå lokala monopol. Ökar kostnaden tillfälligt för att man lägger upp lager så har inte kunderna något val ändå.

Samhället är hela tiden bara en veckas lastbilstransporter från upphöra att fungera, i många fall upphör verksamheterna redan första dagen. Värst av allt är att Systembolaget ganska snart får slut på billig sprit.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

26 kommentarer:

  1. Människans just-in-time uppbyggnad är ett bräckligt system. Här verkar syretransporterna ha upphört.

    SvaraRadera
  2. Det var väl länge sedan det fanns billig sprit på Systembolaget...?

    SvaraRadera
  3. Jag minns inte vilket år på 90-talet Göteborg blev insnöat, bara att det var den 17:e november. I vilket fall som helst tog varorna slut i affären framåt 12-1 i matköpet på redbergsvägen (en hyffsat stor butik). Ingen behövde gå till jobbet vilket gjorde att fler passade på att handla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Warrant Buffet2012-03-26 10:52

      Det var 1995. Mycket riktigt tömdes affärerna snabbt och på den tiden borde lagerhållningen ändå varit något bättre än idag.

      Den som är helt beroende av snabbköpen för att kunna äta i morgon är en idiot.

      Radera
  4. Om spriten på systemet riskerar att ta slut kommer svenne att offra den sista soppan i bilen för att säkra den sista suppen...

    SvaraRadera
  5. Vi minns 1998: http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.301250-arhundradets-snoovader

    SvaraRadera
  6. du menar väl ''billig'' sprit?

    SvaraRadera
  7. Angående vatten. Köpte en Big Berkey här https://www.bigberkeywaterfilters.com/
    Fick hem den i förra veckan. 2850 kr efter tull (tull är ju lite lotteri min hamnade på 593kr, ca 17% på varuvärde och frakt + 100kr till posten). Inklusive två black berkey och två arsenikfilter. Om man anger rabattkoden "liberty" får man 5% rabatt.
    Skippa arsenikfiltrena så spar ni $30 till. Vet inte riktigt vad jag skulle med dem. ;)

    Som jag fattar skall den kunna leverera 22 000 liter renat vatten innan filtrena behöver bytas.

    Ganska mycket billigare än svenska leverantörer.

    / Lowrisk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderade också på att köpa den för ett år sedan men ångrade mig. De fanns då billigare via en brittisk hemsida. Man hade sluppit tull. Men den varkar vara borttagen nu.

      Anledningen till att jag inte ser meningen med denna, är att det ändå inte håller i längden att rena vattnet kemikaliskt och vara beroende av att köpa nya reningsfilter från USA. Speciellt inte i ett kollapsat samhälle/survivalmiljö. Varför inte bara koka vattnet?

      Radera
    2. Vilket ju skulle kunna vara anledningen till att köpa från en svensk importör med eget lager.
      Det är dyrt att bedriva import i Sverige vilket gör det lite dyrare att köpa inhemskt.
      Stödjer man svensk verksamhet säkrar man å andra sidan att det finns produkter att tillgå i landet även under en extrem situation.

      Radera
    3. Att koka 22 000 liter vatten kräver mycket bränsle i ev. skarpt läge. 22 000 liter för bara dricksvatten räcker i många år även för min stora familj. Så man har lite betänketid att borra egen brunn eller hitta annan lösning. Kanske få tag på ett filter till på svarta börsen.

      JAG har i alla fall sett till så det finns två till filter i Sverige. Att inget göra är också ett val. ;)

      / Lowrisk

      Radera
  8. Känner flera som bor på landet och har egna farmartankar med diesel, dvs icke lantbrukare. 2-3 kubik diesel räcker länge för privat bruk.

    Den kloke är alltid förberedd på kaos och katastrof. Det man inte ska göra är att ha myndigheter inblandade, de kommer beslagta bränsle. Så har du tank, ha den i smyg.

    SvaraRadera
  9. Du menar väl längst ner i inlägget egentligen att "Samhället är hela tiden bara en veckas lastbilstransporter från att upphöra att fungera"?

    SvaraRadera
  10. Vem fan är så dum att han/hon handlar i sverige?
    Norr"män"?
    Man plannerar väl inför sommarmånaderna med inköp i europa?
    24 buteljer vin minst 10% rabatt t.ex
    Måste vara kul att stå i systemkön och bocka för statsmonopolet!
    Centralt placerad i europa kan man ju lätt vid smärre störningar för
    flytta sig till grannlandet
    Angående egna reserver
    Tack, herr Lars W.
    Bra tankeställare med lagring etc
    Fick oss faktiskt en fundering där...

    Isola Regina

    SvaraRadera
  11. Tänk om lastbildtransporterna från öst med trafikfarliga fordon kunde upphöra. Vore bra ur alla aspekter. Själv dricker jag ingen alkohol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade vi fått kilometerskatt på godstransporterna så hade vi sluppit mycket av det. Åkeribranschen var själva de som propagerade för kilometerskatt för några år sedan...

      Radera
  12. Hej Lars! Inte direkt relaterat till inlägget men får man fråga vilka aktier du äger nu? Såg att du trodde på Black pearl och den hade framtiden för sig. Tror du inte att oljepriset kommer vika inom den närmaste tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Oljepriset kommer krascha med världsekonomin förr eller senare. Då kraschar BP och då köper man mer aktier.

      Radera
  13. JIT är bra. Kokade just en kopp kaffe, blev sugen på en nu när jag druckit den första, men eftersom lagret var anpassat till en kopp/dag så får jag knalla över till ICA och se om deras lager är anpassade till att jag blev sugen på en påtår..

    /Tompan

    SvaraRadera
  14. Dialysvätskan levereras inte med lastbil för de som behöver dialys varannan dag.

    Dialysvätskan är renat kranvatten med tillsatser som dialysmaskinen själv tillsätter i form av koncentratpulver.

    SvaraRadera
  15. Hörde på radion i morse om oron för "kärnvapen terrorism".
    Jag undrar vad som skulle göra mest skada.
    En atombomb i någon europeisk huvudstad, eller om man drar av en i stratosvären för att maximera emp verkan, för att på så sätt slå ut så mycket elektronik som möjligt.

    Skulle hela Europas flotta av lastbilar då slås ut då dessa innehåller känsliga elektriska komponenter. Den efterföljande scenariot borde ju bli som beskrivs i detta inlägg, dvs samhället haverar redan efter en veckas stopp.

    Jag tror att den efterföljande systemkollapsen borde kosta mer liv/elände en en direktverkande bomb.

    Det behövs kanske inte ens en atombom för detta, en ovanligt kraftig soleruption borde kunna få samma effekt, dvs slå ut stora mängder känslig elektronik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant tanke. Har funderat i liknande banor.

      Räcker ju inte direkt med en folieinlindad mobil förvarad i jordkällaren för nätet är ju utslaget ändå...

      Det är nog bäst vi ser till att så få terrorister som möjligt har kärnvapen.

      Radera
  16. Mycket konstiga slutsatser du kommer till helt plötsligt. När jag skrev kommentarer om det orimliga med vår orimliga värld blev jag kallad ärthjärna. Resursbristen skulle komma tidigast 2040. Nu låter det annorlunda. Vadan denna plötsliga insikt? Hjärnsläpp eller? För att nu använda samma ordval som blogginnehavaren.

    SvaraRadera
  17. http://di.se/Artiklar/2012/3/29/263120/Brittisk-bensinpanik/

    Verkligheten ser ju om möjligt ännu mer dramatisk ut. Redan vid rykten om strejk tar ju bensinen på bensinstationerna slut, och polisen vill stänga alla pumpar tillfälligt.

    SvaraRadera