Cornucopia?

Aktuellt

Valueguard: Största prisraset för lägenheter i april någonsin

Valueguards kvalitetsjusterade prisstatistik för lägenheter visar på det största raset för lägenhetspriser någonsin, oavsett om det är lande...

2011-08-08 14:12

Guldpriset i SEK per gram vecka 31 augusti 2011 - Nytt ATH

Förra veckan fick vi se nya rekordpriser för guld i svenska kronor per gram. Även om det inte avspeglas i charten nedan, då den inte spårar priset i SEK per gram minut för minut, så var guldet uppe över 350:- SEK per gram.

Idag måndag har priset varit uppe på åtminstone 356:- SEK per gram som mest.

I USD ser vi också rekordnivåer nu, samtidigt som GVZ, volatilitetsindexet för guldet också toppar.

Kan i övrigt rekommendera följande tio minuter långa intervju som GoldMoneys James Turk håller med Jim Sinclair.

Vad Sinclair pratar om här är att om guldet bryter igenom 1764 USD per troy ounce så kommer det sticka iväg rejält när vi går in i den tredje fasen i guldprisets uppgång. Dvs den hysteriska bubbelfasen, även om goldbugs förstås inte kallar den vid sitt rätta namn. Se graf om marknadsbubblors anatomi nedan.

Iaf den fas där priset sticker iväg till skyn innan det tids nog kraschar. Uppgången i guld vi sett hittils kommer vara bagateller i jämförelse med det som sker under fas 3, om nu Sinclair prickar in denna korrekt. Det betyder i så fall att det inom något eller några år är dags att sälja av guldet, men det också under dessa kommande år som man kommer tjäna de stora pengarna på ädelmetallen. Om man nu ser till att gå ur i tid förstås och realisera vinsten över till något annat verkligt utanför pappersvärlden.

Återkommer vid ett senare med ett blogginlägg om hur högt guldet bör stiga under bubbelfasen. Den procentuella uppgång bör vara avsevärt större under bubbelfasen än under den andra fasen då priset steg ca 200%.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

55 kommentarer:

  1. ”Det enda som verkar glimma är guld, som av någon outgrundlig anledning ses som något kul trots att det varken används till något produktivt eller ger någon ränta.”
    - Henrik Mitelman, 2010-11-26
    http://di.se/Default.aspx?pid=220253__ArticlePageProvider

    SvaraRadera
  2. Jag såg att Tavex har tillfälligt slut på guld och därför inte tar fler ordrar. I vilken fas passar den pusselbiten in? Är det entusiasm, girighet eller är det det kanske rädsla? Om det är rädsla så är nästa steg kapitulation...

    SvaraRadera
  3. Svårt att komma in på libertysilver nu.

    /Johanneberg

    SvaraRadera
  4. Även om uppsidan på guld i nuläget är okänd, om du tar hänsyn till risken för nedsidan så kan det vara ostrategiskt att göra inträde i guld vid denna tidpunkt.

    Risk/payoff är inte i närheten av motiverad iaf för mig att gå in i PM och särskilt guld nu. Spreaden som flera leverantörer erbjuder är dessutom omotiverat hög.

    Oavsett hur detta utvecklar sig så kommer vi att ha vi ha ett behov av ett medel för utbyte i framtiden, min magkänsla säger att SEK kommer att vara SEK om 20 år, dock kanske utspädd något mer..

    SvaraRadera
  5. Slut på guld hos Tavex:
    http://www.tavex.se/index.php?main=61&newsID=256

    SvaraRadera
  6. Sälja om något år med dessa kraschade ekonomier? Nej, jag skulle inte tro det.

    SvaraRadera
  7. 14:46 Slut på senap på willys. 14:49, lycka till med dina investeringar.

    (Försöker desperat låta bli att sälja mina ädelmetaller när jag ser alla nyreligiösa som verkar dyka upp överallt. Snart är alla ädelmetallexpert/finansexpert.)

    SvaraRadera
  8. Eftersom nästan alla läsare tydligen är alltför normalbegåvade för att ordna länkning (hur svårt kan det vara, Anonym 14.46?) så får jag väl göra det, för det här är faktiskt ett viktigt meddelande.

    Citat: "Med anledning av det rådande globala finansiella situationen har intresset för fysiskt guld drastiskt ökat. Detta har medfört att de Europeiska guldproducenterna har sålt slut på guld vilket har medför att guldhandlare i Europa har svårt att få tillgång till fysiskt guld. Med anledning av detta kan därför Tavex tillfälligt inte mottaga fler guldorder. Denna situation är exceptionell och saknar motstycke i Tavex 20-åriga historia. Vi bevakar situationen nära och vår bedömning är att situationen är av tillfällig art och att vi snart skall kunna fortsätta vår guldhandel som vanligt. De kunder som redan har lagt och betalat en order kommer att få sina produkter."

    /Guldkalle

    SvaraRadera
  9. 14:32, det var svårt att komma in på bilprovningen.se förut.

    SvaraRadera
  10. @ 14:25

    Pusselbiten passar nog in i gränsen mellan Väckelsefasen och Bubbelfasen i grafen ovan.
    Dvs att media lär nu vakna när guldhandlarna inte säljer längre!
    Tro inte att de sålt slut på sitt guld ... - inte fan säljer de sitt lager i detta läget :-)

    / Z

    SvaraRadera
  11. Så Cornu - hur investerar du i guld utifrån det scenariot? Fysiskt eller kanske också warranter?

    SvaraRadera
  12. This time it´s different!

    SvaraRadera
  13. Liberty Silver tar fortfarande ordrar men börjar även dem få slut på guld

    SvaraRadera
  14. De som kommer tjäna på denna guldrusch är leverantörena av dessa ädelmetaller. Jag tror nog ni ska lugna er lite. Det är ingen nyhet att guldet skulle spika för de som kan 1+1 och vet var man ska kolla vilket också skett. Jag siar inte mer om framtiden när det gäller guldet då det redan har nått höjden som jag förväntade mig. Jag minns att inte ens den allsmäktige Cornu var medveten om detta för några år sedan men nu har även Cornu vaknat. Kände mig som en liten fisk när jag försökte förklara att guldet kommer explodera här i kommentarerna för nått år sedan men fick mestadels motkäft. Kul att veta herr Cornu är en mänsklig varelse med brister.

    SvaraRadera
  15. Fanny + Freddy nedgraderade nu...

    SvaraRadera
  16. Hur menar Cornucopia att vi ska ha kunnat passerat fas 2 när institutioner inte har köpt guld i någon nämnvärd omfattning?

    SvaraRadera
  17. Hur menar du att det är garanterat att institutioner KOMMER att köpa guld?

    SvaraRadera
  18. Kul om du även kunde ta med silvret i det inlägget, undra var silvrets mattematiska gräns går ?

    Mvh Peter

    SvaraRadera
  19. Silvrets mattematiska gräns? Jag vill inte låta negativ här, men ibland tror jag att 90% av ädelmetalldyrkarna inte borde investera i någonting överhuvudtaget, utan istället koncentrera sig på att betala av sina lån. Det är tyvärr ni som kommer att hamna på de stora spelarnas slaktbord.

    SvaraRadera
  20. Uran då? Det var ju i ropet för några år sedan. Blev den marknaden kall i och med Fukushima?

    Mycket pimp att ha en uran-tacka hemma på spiselkransen...

    SvaraRadera
  21. haha 16,25
    har du varit blind och döv, institutioner har köpt guld ett par år nu. om du varit på ett köpcentrum,lyssnat på radio eller kollat på tv så kanske du har hört talas om bl.a guldbrev.se, guld365, smsguld, saljaguld.n.nu, stureguld.se eller guldpunkten.se. har däremot inte sett någon form av reklam för intutioner och företag som vill sälja guld föränn idag på Di.se. De säger i alla fall lite om vad som håller på att hända

    SvaraRadera
  22. 16.47
    Om du lyssnar på ovan klippet så kommer du höra att det va jim som nämnde att guld hade en mattematisk gräns vid 1764 usd/uns,, alltså borde väll silvret ha en sådan med eller ?

    Och vad gäller minna investeringar i au/ag så är jag mer än nöjd

    Peter

    SvaraRadera
  23. Jaha, då kanske man så småningom skall ta en funderare på vid vilken nivå man skall sälja. Och vad man skall göra med pengarna.

    SvaraRadera
  24. Kan det vara så att Bank of America nu hänger löst?

    SvaraRadera
  25. Gött att alla sosseekonomer hade fel, FRB systemet suger k*k!

    Vi sk domedagare hade rätt hela tiden, det går inte att lösa ett låneproblem med nya lån.

    FU BLT losers! :) Knackar fogden på imorgon?

    SvaraRadera
  26. Gällande Guld och alla som säger att det kommer att falla så undrar jag en sak. När man investerar i guld så är väl tanken att man garderar sig mot fallande värden gällande valutor om ni förstår vad jag menar.

    Jag ser guld som en fallskärm. Brakar allt samtidigt så kan jag nog garantera att valutorna störtar i 110 km/tim medans guld kanske lägger sig runt 30 km/tim.

    SvaraRadera
  27. Ska du inte börja skriva om guldbubblan? Ett tillgångsslag som ökat så otroligt mycket kan ju inte vara hållbart...

    SvaraRadera
  28. @ 19:15

    Men åååh! Du har inte fattat varför guldet ökar hör jag. Men eftersom du tror att guldet är uppspekulerat kan du väl peka ut dom stora spekulanterna? Låt höra!

    SvaraRadera
  29. Galghumor från andra sidan Atlanten!

    Should I be looking up to watch for falling bodies as I walk along the side-walk? Or is it too soon for that? I just don't want to miss it. I want to make sure I have the op to take a giant, clevland steamer on some bankster fuck who did a perfect 10 belly flop from the 50th.



    If I saw a body hit the pavement from a window at GS, JPM, the NY Fed, I would definitely piss on it. It'd be worth getting arrested for.



    Your piss is too good for them. Maybe a cop could issue them a ticket for littering.

    SvaraRadera
  30. Man kan väll se det även på detta sätt,, per har investerat under några år 100 000kr i guld & silver,när han började köpa så fick han ca 10 brödlimpor för 1gr guld,, men om han när det börjar blåsa storm på alla marknader med inflationer av alla typer man nu kan tänka sig, så har han helt säkert stört möjlighet att köpa 10st brödlimpor ovs priset i det läge han ä tvungen att använda sitt sparkapital,, medan Bob som hade en mille på banken och kände sig rik inte har en aning om hur han skall fixa lånen & mat till familjen..

    En tanke,,

    SvaraRadera
  31. 19:22, förklara gärna varför guld går upp? Guld, silver och alla andra råvaror KOMMER att sluta i en brutal bubbla. Blir det dessutom någon sorts guldstandard är guld vad man INTE vill äga, om det ens är lagligt då. Konfiskeras det inte så förbjuds handel med guld vilket gör det omöjligt att bli av med på laglig väg. Visst kan det vara en bra investering men INTE i det långa loppet. Tyvärr lär de flesta inte hoppa av i tid.

    SvaraRadera
  32. Till dem som ratar guld och silver:

    Vad ska man annars investera i? Vad ger bättre avkastning/bevarar värde bättre?

    Kom gärna med förslag för jag kan inte tänka mig nåt annat

    SvaraRadera
  33. Jag skulle säga att det inte är guld och silver som går upp, det är valutorna som faller. Och det är det som de flesta missar....

    SvaraRadera
  34. Jag ratar inte guld och silver, jag säger bara att det INTE är så säkert som de religiösa ledarna tutar i er. Dessutom tror jag att de flesta istället för att investera borde göra något ännu bättre och smartare. Betala av sina lån.

    För den som inte har några lån är det nog ändå smartast att glömma det där med avkastning, det kommer inte gälla på ett tag framöver ändå. Köp isåfall vad som helst med en praktisk funktion, mark, någonstans att bo skuldfritt, saker som gör dig så självförsörjande det går etc etc)

    SvaraRadera
  35. varför köpa mark, någonstans att bo etc. när allt detta just nu är övervärderat? tycker cornus analys vad det gäller guldbubblans start känns rimlig, tror dock att den framtida kraschen inte kommer att gå under dagens köpnivå.

    SvaraRadera
  36. 20:22. Gör som du vill och lycka till.

    SvaraRadera
  37. Oj vad man rör upp känslor när man nämner något negativt om guld. Guldet ökar i värdet därför att människor sätter sin tilltro till det, så enkelt är det.

    Bubblor kommer och går så länge människan är idiotisk vilken hon är till sin natur. Vem vet, någon läsare kanske har någon holländsk släkting som på 1630-talet trodde att tulpaner var the shit...

    SvaraRadera
  38. Lite Off-Topic men ändå inte.
    Jag kan kort konstatera att det verkligen syns att denna blogg fått ett ordentligt påslag av nya läsare den senaste veckan.

    Kommentarerna är direkt lysande kvällshumorlyrik att läsa.

    Ett riktigt gott tips till alla nykomlingar.
    Börja beta av och läs igenom de, minst, senaste två årens inlägg så får ni en lite bättre bild av denna pionjär bland de ekonomiska bloggarna.

    Cornucopia har all rätt i världen att vara toknöjd med sina goda resultat den senaste månaden. Han har, mer eller mindre, ohämmat skrivit om alla varningstecken i flera års tid.

    Jag vill egentligen bara säga:

    Fortsätt skriva så tänkvärt och bra som du skriver. Du tar upp ruggigt viktiga saker och jag älskar din provokativa ton i inläggen även om jag inte håller med om allt.

    /Jonas

    SvaraRadera
  39. 20:35

    Eller så har han någon holländsk släkting som köpte guld för tulpanlökarna...

    SvaraRadera
  40. Har inte Sinclair sagt att denna gång kommer ingen sättning utan att ett nytt valutasystem kommer till slut med guld som med ett högt värde eleminerar staters skuldsättningar?

    SvaraRadera
  41. Tack Cornucopia för att du fått upp ögonen hos mig och att jag gått likvid! Räddat en och annan krona!

    SvaraRadera
  42. Jont, um. Jag kallas goldbug och anklagas titt som tätt för att haussa guldet. Fast det finns väl grader i helvetet, så i dina ögon är jag tydligen en guldbaissare. Försöker vara lite balanserad bara.

    SvaraRadera
  43. Nu har guldpriset alldeles nyss gått förbi platina: 1720 mot 1711 just nu. Dessa priser ska ses i ljuset av att guld är cirka tre gånger så vanligt som platina!

    /Guldkalle

    SvaraRadera
  44. Tack för en grymt bra blogg ! tänkte bara kolla om du kan lägga upp en snabb TA av S&P 500, har tyvärr inget program för utlänsk TA. Borde ha dödskors dör nu också antar jag?

    Håll upp det extrem bra jobb du gör :)

    SvaraRadera
  45. Platina är ju minst lika kemiskt stabilt som guld. Den kemiska resistensen är anledningen till att guld fick sin status som penningmetall till att börja med. Kan man kanske spekulera i att folk går över till platina som värdemetall nu när guldbubblan verkar uppenbar?

    Sen har vi ju de närliggande och likaledes stabila metallerna osmium och palladium. Vad tror ni om dessa? Osmium är bräckligt och allstå svårt att gjuta, men väldigt kemiskt stabilt (oxiderar inte). Palladium likaså.

    Mitt grundargument är alltså att dessa metaller är värdemetaller precis som guld, och inte industrimetaller i första hand, som silver t ex, eller uran och cerium (samt övriga sällsynta jordartsmetaller).

    SvaraRadera
  46. Petter: Vad tror du centralbanker använder för att backa upp förtroendet för sina länders valutor? En ledtråd är att det är guldfärgat och att de varit nettoköpare sedan typ ett år tillbaks.

    Den dag de bestämmer sig för osmium, palladium, rhodium eller pottaska kanske guldet bubblar klart. Hur sannolikt tror du det är? Guld är sedan 6000 år referenspunkten som kommer användas för att reglera globala valutaflöden i framtiden. Det kan därför vara en ide att skaffa så mycket av det som möjligt.

    SvaraRadera
  47. En annan tanke är att guldmyntfot, been there done that.

    En ny världsvaluta med silvermyntfot?

    SvaraRadera
  48. Det ar val ingen som missat att Sydkorea kopt guld? 25 ton, 2:a augusti, vill jag minnas. Nu beror det ju iofs att dom hade toppat sitt lager av utlandsk valuta och inte ville samla pa sig mer.

    For ovrigt sa rankas fortfarande SEK, NOK, AUD och CAD hogt bland varldens finansexperter.

    I aktier ar det fortfarande bolag som har realtillgangar, positivt cash flow och domedagsoverlevarstill som galler: godis, underhallning, etc.

    Titta pa midjemattet hos de runt omkring dig sa inser du nog att tv-soffan och chipspasen har hallit mer an en fet svensk vid gott humor de senaste 50 aren...

    Robert

    SvaraRadera
  49. Nu har vi varit uppe och vänt över 1764. Verkade vara ett motstånd ungefär där.

    SvaraRadera
  50. Det hade varit intressant med förslag på köpwarranter med guld som bas baserat på bubbel teorin ovan. Tack för en läsvärd blogg.

    Simon

    SvaraRadera
  51. "Vad tror du centralbanker använder för att backa upp förtroendet för sina länders valutor? En ledtråd är att det är guldfärgat och att de varit nettoköpare sedan typ ett år tillbaks."

    Visst vet jag att guld har den rollen i den globala ekonomin, och har haft den länge. Antagligen kommer sig detta av att flera viktiga länder en gång i tiden hade guldmyntfot. I mitt inlägg var jag helt enkelt inne på att leta efter investeringsobjekt som kan tänkas samvariera med guld, men som inte nått bubblenivå än, eftersom de inte är lika etablerade som guld.

    SvaraRadera
  52. Tavex tar emot ordrar igen, nu med mycket högre "spread".

    /Guldkalle

    SvaraRadera
  53. "Square of the numbers"? Vilket skitsnack!

    Synd för han hade i övrigt kloka tankar. Hittar ingenting på nätet om Livermores Square of the numbers.

    Verkar som om bubbelanatomichartet och nivån var felaktig också efter senaste veckans prissättning.

    SvaraRadera