Cornucopia?

Aktuellt

Extra Revolut-kort som säkerhet på restaurang - få 200 kronor om du blir kund

Detta inlägg innehåller reklamlänkar för Revolut. Om du som tecknar dig för ett Revolut-kort via denna länk får du som ny kund 200:- SEK i...

2011-06-23 10:31

Vi fick iaf en dubbelspårig pendeljärnväg!

Det var en gång ett Litet Svenskt Bilföretag (LSB) som i princip aldrig hade visat en krona i vinst på egen hand. Vinsten låg möjligen en gång i tiden i kunskaps- och tekniköverföring inom den lastbils- och försvarskoncern som biltillverkaren tillhörde och delade namn med.

En dag kom ett Stort Amerikanskt Bilföretag (SAB) och ville köpa LSB. Det fick de. LSB (ej att blanda ihop med SLB - svensk låglandsboskap) mjölkades på teknik och pengar genom att inte producera några nya bilmodeller, iaf inte i den takt som konkurrenterna gjorde, och kunde rent av under något enstaka år som del av SAB visa vinst på ren tur. Men annars var det förluster.

SAB började kräva mutor av svenska staten för att fortsätta driva LSB inom Sverige, och inte flytta varumärkets produktion utomlands. Den svenska regimen stod med mössan i hand och sade tack, tack, tack snälla för att ni vill driva kvar LSB i Sverige. Vill ni ha en motorväg mellan Sveriges svar på Detroit och Göteborg, samt dubbelspårig järnväg? Ja, tack sade SAB. När väl den dubbelspåriga järnvägen och motorvägen var upphandlad av Vägverket och Banverket (numera Trafikverket) och staten inte längre kunde backa så kom beskedet från SAB att LSB skulle läggas ner eller säljas.

Först ville en bilverkstad/korvkiosk i Ängelholm, specialiserad på plastic padding-lappning av sportbilar, köpa LSB, men istället blev det en belgisk plastic-paddingfirma som fick äran att köpa LSB. Fast eftersom LSB aldrig kan gå med vinst utifrån planerade produktionsvolymer så tog från statens utlånade pengar snart slut och den belgiska plastic-paddingfirman fick ta in kineser för finansiering (??). Kineser har som bekant ingen som helst koll på det där med pengar, så de kunde ställa upp på en dålig investering enligt den kända kinesiska devisen too big to fail. Som bekant är det alla kinesiska företags mål att vara ett av de tre största i sin sektor i Kina, så de när kraschen kommer skall få statlig hjälp och därmed bli av med alla konkurrenter. Eftersom det bara finns tre biltillverkare i Sverige, Volvo, LSB och korvkiosken i Ängelholm, så trodde kineserna att enligt too big to fail-tesen så kommer LSB för alltid räddas av svenska staten.

Men nu har LSB kommit till vägs ände.

LSB är förstås SAAB, och SAB är GM. Övriga aktörer i sagan ovan lämnas till läsarnas fantasi.

Saab kan inte längre betala ut några löner eller sina underleverantörers fakturor. Men konkurs, nej, det kan det inte bli. Inte alls. Varför begär ingen underleverantör bolaget i konkurs kan man fråga? Saab har hamnat i en sorts limbo.

Sverige fick iaf lite infrastruktur så att alla arbetslösa i Trollhättan lite enklare kan ta tåget till Göteborg för anställningsintervjuer. Men bäst är att kända platser som Ale, Surte, Nödinge mfl kommer få riktigt fina standardiserade pendeltågsstationer och därmed kunna pendla bra till Göteborg. Se bilder.



Motorvägen ger jag inte mycket för, då den kommer gapa allt tommare ju längre efter peak oil vi kommer. Men vi fick iaf en dubbelspårig pendeljärnväg för statens pengar avsedda att behålla GM i Sverige!

Som gammal trollhättebo så kan jag förstås hysa viss sympati med de tidigare grannarna. Viss. Sympati. Efter att ha gjort en fältstudie på McDonalds i Trollhättan så är jag dock tveksam över vilken nivå man bör ha på sympatierna. Som ett tecken på arbetslösheten på orten hade antagligen McDonaldspersonalen den högsta snittålder jag någonsin sett hos franchisekedjan, tänk ålder 30+ hos den LAS-trygga personalen.

Hade jag varit i närheten så hade jag dokumenterat hur lång kön till Systembolaget är i Trollhättan idag. Det är ändå midsommarafton i morgon, men några tusen personer på orten fick ingen lön. Frågan är om ens spriten kan dämpa den ångesten?

Men man kan ju alltid köpa en nyproducerad 4-rumslägenhet byggd av Peab på ett gammalt industriområde i Trollhättan. Priset är endast ... vänta ... nu kommer det ... är ni beredda ... 4 286 000:- SEK. Japp. Fyra miljoner tvåhundraåttiotusen kronor. I Trollhättan. Till det får man också en månadsavgift på 6 190:-. Och de säger att det inte existerar en bostadsbubbla och att det inte finns någon risk att bostadsrättsföreningar går i konkurs den här gången. Jorå.

Mäklaren (med bild och allt) som har i uppdrag att sälja sagda lägenhet(er) kan inte annat än beundras. Snacka om att slita i uppförsbacke, motvind, hagel, åska och drivis. "Hagel, åska och drivis" är för övrigt ett Magnus & Brasse-citat från tidigt 80-tal, eventuellt samma skiva som Kupletten svångremmen, nedan tolkad av Robert Gustavsson i modern tid, låtande skrämmande lik Magnus Härenstam (blunda och visualisera Härenstam så inser ni Roberts storhet). En för tillfället högaktuell text.

Texten innehåller även handfasta och konkreta förslag till trollhätteborna hur de skall lösa frågan med spriten när Saab inte kan betala ut lön. Utrota en maskros med vatten och jäst.

Peab-aktien har fallit ca 25% de senaste månaderna. Det krävs dock en noggrannare analys av bolaget för att kunna dra någon slutsats. Finns det blodvittring i vattnet eller lyckas bolaget dumpa över alla byggprojekt på snart konkursade bostadsrättsföreningar? Ett uppslag för noggrannare analys.

En skål för Trollhättan iaf. En rätt vacker stad med en helt unik miljö längs vattenkraftverken och de gamla och nya slussarna, väl värt ett besök som turist. Men det får bli en skål med vatten i glasen. För något annat vore osolidariskt mot de Saab-"anställda" som inte fick någon lön idag. Dessutom är det fortfarande förmiddag och torsdag.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

45 kommentarer:

  1. Inte helt oväntat. Saab borde ha omstrukturerats rätt mycket mer än de gjorde för att kunna överleva. Det är trist men samtidigt inte oväntat.

    Jag har bott i Thn när jag gjorde mitt examensarbete på Volvo Aero, då hyrde jag en trea på 82 m2 för 5000 SEK i månaden med min kompis. Förstår verkligen inte vem som skulle köpa en lägenhet i trollhättan för 4 miljoner.

    SvaraRadera
  2. Kan inte någon anställd begära bolaget i konkurs så vi en gång för alla blir av med skiten?

    ;T

    SvaraRadera
  3. Dom på saab som inte har en sparad buffert sitter ordentligt i skiten. Jag har varit med om en konkurs och den måste vara klar innan lönegarantin träder i kraft. Då först behandlas den av staten så med lite tur så kan dom få sina pengar om tre månader.

    Arbetsförmedlingen får dom heller inte gå till förrens konkursen är klar. Dom har ju faktiskt fortfarande ett jobb så a-kassan dröjer också.

    När det begav sig för mig, snart tio år sedan, var taket på lönegarantin 100.000:- innan skatt. Med sparad semester osv så slår man snart däri.

    SvaraRadera
  4. Var på systembolaget i Trollhättan för en timme sen. Var väldigt lugnt, hoppas dock att det beror på att alla Saab-anställda som varit "lediga" har passat på att handla i god tid.

    SvaraRadera
  5. Lönegarantin är 4 basbelopp så det är max 171.200 som man kan få. Vilket borde räcka till alla Saabs arbetare i vilket fall. Men det kan som sagt dröja hela sommaren att få ut, om det vill sig illa.
    Buffert, är av största vikt att ha för alla.
    Samtidigt vet man vad många som lever ur hand i mun, man klarar inte ett månadsskifte utan sina vanliga inkomster.

    SvaraRadera
  6. ... än mindre en sommar :(

    SvaraRadera
  7. Ja fy tusan, en entreprenööör försökte vända på skutan trots att både GM och regeringen jobbade hårt med att sätta krokben.
    Nej tacka vet jag lönsamma investeringar i vindkraft.
    Subventionerade städtjänster som försörjer 100 tals hand ut mun företag.

    Eller varför inte pricken över I, import och omhändertagande av ekonomiska lycksökare, de sägs ge ett rejält + i kassan för kommunerna.
    de kan inte läsa o skriva men lönsamma är de, Trots allt är det någon som heter staten som betalar.

    Har vi lite tur kan vi bli av med både köttproduktionen och mejerinäringen så är lyckan fullständig, då kan vi alla sjunga. Jalla Jalla mer Maud Olofsson åt allah.

    /Skyll inte på mig jag röstade rätt

    SvaraRadera
  8. tur att det finns sms-lån för de som saknar buffert......

    SvaraRadera
  9. Lägenheten för 4 mille är ju såld nu. Frångår du inte traditionen av att inte hänga ut enskilda BLT?

    SvaraRadera
  10. Hur hopplöst omoderna bilar de än tillverkar där på SAAB så *är* det sorgligt att de försvinner. Kalla mig nostalgiker, men känslor rår man inte på. Det är ungefär som när man till slut tvingas avliva en gammal sjuk hund - trots att man på ett intellektuellt plan visste vad som oundvikligen väntade så känns det tomt och sorgligt när jycken till slut är borta.

    SvaraRadera
  11. Till 12.59
    I svåra tider börjar människor procicera sin usla tillvaro på andra. Din kommentar, om den nu är rättvisande för en del av befolkningen, är en tydlig indikation på att den statistik som nu rullar in över detaljhandelsförsäljning, huspriser, nya order etc är på väg rakt in i väggen. Men visst, det är invandrarnas fel att man lägger ner SAAB.

    SvaraRadera
  12. Ingenjören2011-06-23 14:04

    @Anonym 12:49:
    Statens investeringar i vindkraft är, som Cornucopia skrivit om tidigare, pyttesmå. Det är väldigt tacksamt att säga att allting är någon annans fel, men den ekonomiska tyngden som 'ekonomiska lycksökare' utgör är väldigt liten. Som en jämförelse kan man med en enkel jämförelse, med hjälp av ekonomifakta och SCB, konstatera att jobbskatteavdraget under ett år minskar de offentliga intäkterna med 6 ggr mer än vad som betalas ut i socialbidrag i hela Sverige under ett år(jag lägger mig inte i om jobbskatteavdraget är en bra eller dålig idé, jag noterar bara att i jämförelse är mycket annat som folk brukar tycka är stora summor faktiskt bara småpotatis).

    Problemet är inte att vi inte har pengar, problemet är att vi inte har något sätt vi kan använda pengarna på utan att det blir skit av alltihop.

    SvaraRadera
  13. Hur stor är chansen att de kan ställa om fabriker till att producera saker nyttiga för samhället? Jag tänker vindkraft och solceller etc? Är alla maskiner så specialiserade att de endast kan bygga bilar eller kan allt kapital ställas om och kanske i statens tjänst börja producera vettiga saker för nationalstatens Sveriges räkning?

    Off topic, på tal om nationalstat, vad finns det för skäl till att vi är med i eu? Fri rörlighet och fri handel köper jag, men till det behöver vi väl knappast parlament eller president?

    SvaraRadera
  14. Glöm inte att vi slipper växla pengar innan semestern om vi har euron också. Dom riktiga skälen får vi aldrig reda på.

    SvaraRadera
  15. re ingenjören

    Jag säger inget om jobbskatteavdraget, däremot känns vindkraft, rut sänkt krogmoms som minst lika "dåliga" sätt att använda pengarna som att låna ut några miljarder till SAAB mot ränta.
    Men ibland är skattesubventioner jättebra och ibland är de idioti uppenbarligen.
    Sen verkar de flesta korkhuvuden mest sitta vid sidan och vifta med flaggor och heja på sitt lag oavsett vad skit de föreslår.

    SvaraRadera
  16. Jag trodde alla hade en årslön på banken?

    http://www.gp.se/ekonomi/1.659738--antagligen-konkurs-

    SvaraRadera
  17. Jag förstår inte riktigt vad GM skulle tjäna på dubbelspår och nya motorvägen? Förklara gärna.
    Trevlig midsommar.

    /Fd Vänersborgare boende i GBG som mycket ser fram emot nya dubbelspåret!

    SvaraRadera
  18. Samhället bör inte stödja direkt men kan stå för infrastruktur. Därför fick de väg och järnväg för en stor slant för att regeringen-vilken det nu var-ville visa sitt stöd.

    SvaraRadera
  19. Fd Vänersborgare 16:11, missuppfatta mig inte, järnvägen är oerhört positiv. Det hade dock varit billigare att bara bygga en järnväg och inte låna ut en massa pengar till Saab eller bygga en motorväg.

    Hur tjatet från GM gick vet jag inte, men när GM hotade att flytta från Trollhättan (som ju har rätt dåliga kommunikationer med moderna mått mätt (=bil)), så klubbades snabbt dubbel järnväg + motorväg igenom.

    Motivet är väl att man skall kunna rekrytera kompetent folk från Göteborg eller låta anhöriga jobba i Göteborg, samt snabbare just-in-time-transporter etc (istället för t Uddevalla och sedan E6-motorvägen). För Trollhättan i sig är väl den kommun i Sverige som har störst alkoholproblem om jag inte minns fel, iaf var det så förr. Så man vill inte rekrytera lokalt...

    Seriöst så anses ju infrastruktur vara lockande för företag, men nu sålde GM ändå.

    SvaraRadera
  20. Järnvägen och motorvägen (om de byggs färdigt) kommer ju iaf vara kvar oavsett Saab eller inte.

    SvaraRadera
  21. Känner inte riktigt till detta men är inte Volvo Aero en större skattebetalare till Trollhättan än vad Saab har varit på några år? Vad kan hända med fabrikerna vid konkurs? Volvo Aero tar över?

    SvaraRadera
  22. Magnus Redin2011-06-23 18:33

    Mötesseparerade väger blir trevliga att ha när biltrafiken består av gigantiska lastbilar och små äggskalsbilar som drivs med el eller små förbränningsmotorer.

    Om motorvägstrafiken glesnar rejält blir det kanske ett räcke till och cykelbana på vägrenen...

    SvaraRadera
  23. Ja, det är mkt trevligt. Men det diskvalificerar de flesta nya, raka potentiella vägsträckor helt från en krigsorganisation. Men man kanske kan förlita sig på civila flygplatser istället?

    SvaraRadera
  24. du låter som Per Ahlmark är du kanske han?

    Han reds av maror liknande dina vad jag minns?

    SvaraRadera
  25. Magnus Redin2011-06-23 18:54

    Att lita på civila flygplatser borde räcka för en basorganisation som är rejält mycket större än den vi har i dag.

    Om framtiden blir så dålig att något liknande försvaret under kalla behöver byggas upp igen är det inte så dyrt att plocka bort vajerräcken och bygga nya flygplansfickor. Det borde gå hundra gånger fortare och kosta ungefär en hundradel av fixandet av ny personal, utrustning, kommunkationsmedel, fordon, bränslelager, vapen och vapenförråd.

    Det kan t.o.m. vara så att man inte vill ut på riksvägarna utan skulle föredra att bygga vidare på fristående rullbanor, övergivna militära eller civila då det blir lättare att mobilisera. Men det är bara en spekulation.

    Sedan är det ingen nackdel om trafikverket fortsätter bygga nya kilometerlåga, raka och vajerseparerade 2+1 eller 2+2 vägar där terrängen är platt och marken stadig. Vem vet, någon dag gör det kanske nytta och det kostar nästan ingenting extra där terrängen är lämplig, det det kolliderar med är metoden att ha en ständigt svagt slingrande väg för att hålla förarna alerta och de inbjuder även till höga hastigheter.

    SvaraRadera
  26. Herr c-pia
    Inte belgisk!
    Det var en holländare...
    Man kan inte skylla allt på belgarna.
    Bara nästan.

    SvaraRadera
  27. Vi får hoppas att ny motor till JAS räddar Trollhättan då.

    SvaraRadera
  28. Creative destruction. SAABs era är över. Det dags att låta olönsamma verksamheter gå i konkurs. Hoppas omställningen inte blir alltför plågsam.

    Skål och godnatt SAAB\LSB
    /J. Schumpeter

    SvaraRadera
  29. Jag får en association till diskussionen om Grekland.
    Politikerna vill ju låna ut enorma belopp till Grekland, som de mycket väl vet är att slänga pengar i sjön.
    Till SAAB, där det trots allt finns en liten chans att få tillbaka något, om inte annat på löneskatten och arbetsgivaravgiften, är det helt stopp.
    Visserligen är inte någon av utlåningarna särskilt lyckade, men att gynna Franska och Tyska banker framför SAAB är inte försvarbart ur svensk synpunkt.

    / Åke M

    SvaraRadera
  30. Ang: Peab-aktien har fallit ca 25% de senaste månaderna.
    Jag tror iofs att de står bättre positionerade inför framtiden gentemot ex JM som många glorifierar numera eller NCC för den delen..
    Och då tänkte jag på att de verkar ha "förutspått" denna kris lite mer o satsat på infrastrukturen som är en mer säker satsning i rådande stund- Apropå allt och inget:P

    SvaraRadera
  31. Magnus Redin2011-06-23 22:39

    Vilken produkt har Saab automobile på gång som är så bra att den kan bli en storsäljare? (Ingen vad jag vet men jag är inte bilnörd så jag kan ha missat något uppenbart. ) Utan det är det svårt att motivera att ge dem pengar.

    Finns det någon personbilstillverkare som saknar fabrikskapacitet? (Troligtvis inte)

    Finns det något land som vill köpa know-how och bygga upp en systerfabrik för bilar för den lokala marknaden? (Synd att det inte vart något av Ryssland, det hade varit handelspolitiskt intressant med en bra Rysk partner. )

    Finns det något företag som vill tillverka avancerat lackerade plåtprodukter med mycket monteringsarbete som är lika stora eller mindre än en bil? Elbilar, scootrar, kylskåp i metallicfärg, designade värmepumpar, whatever. Synd att jag är tveksam till spårtaxi. Det skulle förvåna mig om vindkraftverksnav i MW klass passar i lokalerna men vem vet?

    Jag har träffat på en form av affärsidé som kanske skulle passa en sådan lokal, maskinpark och personal men den tar flera år att förverkliga.

    Vem vill köpa fabrikens avancerade maskinpark? (Kina? Brasilien? Indien? Ryssland? ) Men vad är den värd utan kunskapen att utnyttja den?

    Sedan är det att leta efter helt andra verksamheter för lokalerna och personalen. Det vore trevligt och produktionskunnandet kom till nytta.

    SvaraRadera
  32. Snart vaknar svenskarna.

    http://www.gp.se/kulturnoje/1.659889-rasmus-malm-varfor-sover-svenskarna-

    SvaraRadera
  33. "Snart vaknar svenskarna."
    Och somnar om till jobbskatteavdrag #5...

    //Håkan

    SvaraRadera
  34. Peab aktien har sjunkit pga mutanklagelser vid bygget av nya Nationalarenan i Solna. Fälls dem kan de inte längre lämna anbud när myndigheter ska upphandla.

    SvaraRadera
  35. Magnus Redin: Nästa generation av 9-3 (något oklart om den kommer att heta så) har faktiskt goda förutsättningar att bli en storsäljare. Halvkombi igen, Saabs gamla kännetecken, för första gången på ett decennium eller så. En troligen mycket "saabigare" och mindre utslätad design signerad nye chefsdesignern Jason Castriota. Revolutionerande hybridfyrhjulsdrift med elmotorer vid bakhjulen som komplement till förbränningsmotorn (från BMW) för framhjulen. Detta ger förutom förbättrad väghållning också mycket bättre bränsleekonomi. Saab sägs tillsammans med sin partner e-AAM ha något års försprång på konkurrenterna med den här tekniken (om den nu inte blivit försenad av allt strul på sista tiden). Och dessutom ett nytt infosystem baserat på Android, som man likaledes är först med och redan fått mycket positiv uppmärksamhet för.

    Nästa 9-3 släpps hösten 2012 (med reservation som sagt för förseningar), och modellen är färdigutvecklad förutom finslipningar, så de stora kostnaderna är redan tagna. Det vore mycket synd, för att inte tala om ett stort resursslöseri, om Saab gick i putten innan 9-3:an hann släppas.

    Det är naturligtvis en subjektiv åsikt, men som jag ser det finns det en god möjlighet för Saab att bli långsiktigt livskraftigt. Den av ett otal instanser granskade affärsplanen visar att man kan gå runt på mindre än 100 000 sålda bilar om året, vilket är en siffra man har överträffat de flesta år (tills strulet började). Problemet är ju "bara" att man vid skilsmässan från GM inte fick med sig likviditet nog för att kunna driva verksamheten med förlust det år eller två som krävs innan man är på banan igen.

    SvaraRadera
  36. Börjesson, se realistiskt på SAAB, de må ha hur lysande framtidsplaner på pappret, men företaget klarar inte ens av att generera kassaflöde för att kunna täcka lönebetalningarna. När ett företag nått den punkten är det kört oavsett lysande papppersplaner....

    Synd om arbetarna, men tecknen har länge varit tydliga på SAABs problem och den som bara haft möjlighet har säkert till största delen redan sökt ny anställning annarstans. så skulle i alla fall jag gjort i sammma situation. Men om man har reserver för någon vecka, lever från lönecheck till lönecheck, har skuld på bostaden utöver billån mfl krediter, då sitter man i smeten och vågar/kan helt enkelt inte ta risken och söka nytt jobb....

    SvaraRadera
  37. Är det någon här som kan förklara varför ryssen Antonov hindrades från att gå in i SAAB och stötta med sina pengar?

    SvaraRadera
  38. 09:28 Politik så klart. Skulle tex inte förvåna mig om regeringen lämnat garantier till GM någon gång tidigare. Säpo kanske påstår att sverige inte vill ha in honom i företagssverige osv. Dom riktiga bakomliggande skälen till politiska beslut får vi aldrig veta.

    SvaraRadera
  39. SAAB har inte gått med vinst sedan 1997. 25 miljarder har runnit ut från bolaget men inga pengar kommer in. 45 miljoner i veckan har SAAB gått back, 19 000 kronor i förlust per tillverkad bil. Varför ska skattepengar gå till ett företag vars produkter marknaden inte tycks vilja ha? Okej att det NordKorea kör den modellen men sist jag kollade levde vi i ett marknadsanpassat samhälle och vill inte marknaden ha några SAAB-bilar, well, då kanske man ska fundera på att tillverka något annat. Alternativt tillverka bilar som kunderna vill ha...

    Så svårt kan det väl inte vara att förstå hur ett företag fungerar, väl?

    SvaraRadera
  40. Anonym 08:49: Jag tycker faktiskt att jag ser ganska realistiskt på Saab. De långsiktiga möjligheterna skulle vara mycket goda, med kinesiskt och så småningom ryskt kapital på väg in, en ny och mycket lättrörligare affärsmodell där man plockar russinen ur marknaden och fogar till sina egna grejor istället för att behöva bygga allt själva, och den bästa modelluppsättningen i företagets historia - OM man bara lyckas ta sig förbi den gigantiska stötestenen att hitta tillräckligt med kapital på kort sikt för att driva stället med förlust i ett år eller två tills man är på banan igen. Pengarna från försäljning av lokalerna - det pratas om storleksordningen 900 MSEK, även om pressen slarvigt brukar skriva 300 MSEK, vilket bara är första utbetalningen - räcker knappast.

    Peter Madison: Om Saab har gått med vinst eller inte vet varken du eller jag. Det vi vet är att GM har valt att inte redovisa någon vinst i Sverige, då vinstskatterna är högre här än på andra håll. Vi vet också att mycket utvecklingskostnader för GM i stort hamnat i Trollhättan, och att GM tagit intäkterna från Saabs försäljning på USA-marknaden rätt ner i egen ficka. Inget fel i det, som global koncern gör man ju vad som är mest gynnsamt, och det var totalt ointressant för alla inblandade att ha separat koll på hur just den lilla svenska underavdelningen gick.

    SvaraRadera
  41. Börjesson 12.59

    Well, när det inte ens finns löner till de anställda och pengar till underleverantörer så känns inte SAAB som något livskraftigt företag. Har så inte gjort sedan 1997. Antingen lever man i en drömvärld och på lånade pengar eller så börjar man titta verkligheten i ansiktet.

    SvaraRadera
  42. Saab kanske kunde blir ett företag som jobbar åt andra biltillverkare istället för att göra egna bilar. Visst tillverkningssida tappar de flesta jobben, men utveckling kanske har en framtid.

    Någon gång måste man inse att affärsidén inte är bärkraftig? Det gäller att kunna tänka i nya banor.

    SvaraRadera
  43. Automobilvagnar är gammaldags. Svävarfarkoster är framtiden.

    SvaraRadera
  44. Får man nåt som man faktiskt kan använda tycker jag inte man ska gnälla. En vän till mig sa upp sig pga värdelös chef i norge och det visade sig att man ändå har rätt till pengar efter några veckor. Trots att man betalar in 150k om året så är man glad om man får tillbaks 5k. Få en hel jäkla dubbelspårig järnväg är som att vinna på lotto ju :) Kan säkert dra upp bostadsbubblan lite mer dessutom i de områdena

    SvaraRadera
  45. Dödskampen fortsätter. De kanske lyckas sälja sitt tak över huvudet. Det kanske håller till nästa löneutbetalning. Eller tills de skall betala hyran. Konstigt, det talas ju alltid om hur mycket billigare det är att "äga sitt boende", gäller inte det för företagslokaler?

    "Kicking the can down the road" som jänkarna säger. Man blir alltid förvånad när det går att sparka burken en gång till. Och en gång till. Det finns väl alltid lite mer bonus att klämma ur. Muller skall ju inte behöva lida.

    SvaraRadera