Aktuellt

Nya extrema Ygeman-rekord för elpriserna - 630 öre per kWh i södra Sverige på måndagen den 29:e november

"Vi har inte elbrist." - energiminister Anders Ygeman (S) till Expressen 8:e september 2021 Nordpool har nu fastställt elpriserna ...

2011-04-16 09:55

Statligt ingripande leder bara fel

Det är bara att konstatera att det vi sagt hela tiden fortfarande gäller. Statliga ingripanden i enskilda företag eller branscher ger bara olönsamma och dödsdömda verksamheter konstgjord andning. Det gällde den svenska varvsindustrin. Och det gäller Saab.

Saab har ingen chans att överleva på en bilmarknad som lider av överkapacitet och överetablering, oavsett vad en liten grupp med hängivna kunder tycker. Nu uppnådde kanske alliansregimen sina mål med att låna ut pengar till det döende bolaget, genom att på så sätt köpa några få röster ifrån Trollhättan. Dyra röster.

Nu ser åtminstone de statliga låneåtagandena ut att minska i och med att Antonov skall köpa Saabs fastigheter som sedan skall hyras tillbaka till bolaget. Som om det är något annat än ytterligare konstgjord andning?

Man kan konstatera att varje dag som går är vi en dag närmare nästa lågkonjunktur, recession eller depression. Visst kan personer som Antonov eller Müller med för mycket pengar fortsätta att pumpa in pengar i Saab-liket, men till vilken nytta? Saab kommer inte överleva, utom möjligen som ett rent varumärke, frågan är bara hur mycket det skall kosta och hur lång tid det tar.

Intressant för övrigt att Maud Olofsson är rasist och förutsätter att alla ryska miljardärer måste vara kriminella.

Schibsted/SvD undrar om svårigheterna aldrig tar slut. Jo, det gör de. När bolaget sätts i konkurs. Dags att stänga av respiratorn. Och den dagen det sker förvandlas svenska statens utlånade miljarder till en förlust för svenska skattebetalare. Tack, Maud.

Verksamheter som behöver statliga lån, oavsett om de är biltillverkare, varv eller banker, skall inte hållas vid liv. De individer som tycker att staten skall gripa in kan väl istället själva ställa upp med pengar om det är en så bra affär?
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

33 kommentarer:

  1. Stater är alltid beredda att ge pengar till döende bil och flygbolag. Allt pekar på att SAAB och SAS inte överlever en till lågkonjunktur, men staten envisas med att ge pengar till dessa dödsdömda bolag.

    Anledningen till detta beror nog på prestige, att dessa företag har många anställda, och att statliga tjänstemän inte kan någonting om investeringar.

    I SAABs fall är det nog billigare att ge bolaget lån så att man kan hålla de anställda sysselsatta ett litet tag till. Det är lättare än att ge de anställda utbildning, bidrag eller en ny arbetsplats.

    /Stefan

    SvaraRadera
  2. Ja du, det ska bli intressant att se hur detta går.

    Jag vad på ett föredrag med Mats Carlsson som är bilanalytiker. Det är förvånande att vi skriver ner Saab så mycket som vi gör i Sverige. De flesta länder gör vad som helst för att få en bilindustri. I Sverige har vi två företag som dessutom ligger i Premium-segmentet, eller Post-Modern-Premium-segmentet med krocksäkerhet i världklass.

    Om nu t.ex. Saab behöver en miljard för en månads drift så genererar väl detta en hel del moms- och skattepengar till landet Sverige? Nu har företaget varit igång i ytterligare 14 månader sedan "förra döden", och med gårdagens beslut så verkar det rulla på ett tag till. Syftet med de säkerheter som EIB och staten ställer är väl just att säkra skattebetalarnas pengar, eller jag missförstått något här?

    Jag ser bara positivt på detta, varje månad med Saab igång är bra för både Sverige och "kinesiska" Volvo.
    /Mattias

    SvaraRadera
  3. I dessa sammanhang hur ser du på SSAB som var i en liknande situation?

    Var det några särkilda omständigheter som gjorde den affären bra eller kan vi bara säga att att det gick bra med facit i hand?

    Nu har jag väldigt svårt att se hur SAAB skulle kunna bli ett SSAB men frågan är lite intressant ändå.

    SvaraRadera
  4. Erik Holmberg2011-04-16 11:01

    Ja med facit i hand var SSAB en bra affär för staten. Dock fanns det en anledning att ingen trodde på den när det begav sig och det var att ingen hade räknat med att Kinas efterfrågan på stål skulle explodera. Såhär efteråt kan man väll säga ett det finns investeringar som verkar fullkomligt vanvettiga när det begav sig men så här i efterhand visar sig bra.

    Med detta sagt staten gick inte in i SSAB beroende på att de trodde att efterfrågan på stål från dåvarande u-länder skulle öka kraftigt utan för att köpa röster.

    SvaraRadera
  5. Volvo PV söker 1000 ingenjörer, vore jag anställd på saab skulle jag se mig om efter ett tryggare arbete.

    Jag förstår inte svenskars nostalgitripp över Saab, deras historia är en lång rad av förluster, under svenska ägare och utländska ägare.

    När ska den sista optimisten ge upp?!

    Denna katt har fler än 9 liv och den har kostat andra enorma summor sedan start. Nu ska vi alla med och solidariskt dela på förlusten.

    Kanske ska västkustfolket syssla med annat, tex fiske och sillstrypning? Det trogna röda väst, de vill inte släppa sargen utan drömmer om 1960-talets än. Samtidigt breder den politiska korruptionen ut sig snabbt.

    Müller plockade ut 15 miljoner ur bolaget..haha!
    Inte en käft gnäller om det i sossedala. Svenskars övertro på folk i högre position är degenererande.

    Saab är lika illa ute som Facit och Uddevalla varvet! Endast känslor styr inte förnuftet. Ge upp kära sossearbetare!

    SvaraRadera
  6. Gissar LKAB och nordea räknas till dina fiaskon du hänvisar till?

    SvaraRadera
  7. Det är väl med Saab som med kärnkraftsektorn och försvaret, alla kompetenta anställda har stuckit eller håller på att sticka, kvar finns de som inte har ekonomiska möjligheter att ta risken att bryta upp eller allmänt undermånligt folk ....

    SvaraRadera
  8. Jag undrar varför nya ekonomichefen stack innan han hann börja på Saab nyligen. Starkt utvecklad självbevarelsedrift månntro ?

    SvaraRadera
  9. Sydkoreansk varvsindustri rationaliserades och subventionerades kraftigt på samma gång med lyckat resultat. Men den forskning som gjorts på det menar att det rådde väldigt speciella kulturella förutsättingar i Sydkorea som gjorde det möjligt. Snarare ett undantag som bekräftar regeln. SAAB gör bilar inte tillräckligt många vill köpa, ett lite allvarligare och akutare problem. Alltså måste man tillverka något annat. Norska SMART-car behövde väl produktionsutrustning för ett tag sedan, där kan statliga stöd och förlustgarantier faktiskt göra nytta. Svenska staten borde bli garant för att möjligöra ett norskt övertagande av produktionsanläggningarna i Trollhättan så att man kan börja spruta ut de små elbilarna på en marknad där de, till skillnad från SAABs bilar, går åt som smör i solsken. För vi vet alla att det är en strukturrationalisering (elbils-utvecklingsblocket) som vi inte har tid att lämna över till marknaden. Enligt Hirsch-rapporten tar det årtionden att omsätta fordonsflottor. Tid som vi inte har.

    SvaraRadera
  10. Till skillnad från marknaden kan staten, om den vill, se vart det barkar med peak oil och styra över SAAB till att tillverka nåt som har framtiden för sig.

    /Freddy

    SvaraRadera
  11. Freddy,marknaden har samma möjlighet att anpassa sig till peakoil,kanske just därför det går så dåligt på bilmarknaden.

    SvaraRadera
  12. Kan inte Staten ge varje svensk en ny Saab?

    SvaraRadera
  13. @11:02
    Hade västkustfolket bara fått syssla med fiske och sillstrypning som du så föraktfullt
    utrycker det så hade nog pengarna flutit in, Norska fisket och odlingen omsätter mer än
    40 milljarder varje år och förutsättningarna i Sverige för detta var ju minst lika goda.

    Istället valde vi Svenskar att göra hela kusten till badbalja för stadsbefolkningen
    och lägga en död hand över all verksamhet som störde sommarfolket.

    SvaraRadera
  14. Man måste nog vara en röd sosse för att gilla subventionerade privata företag? Ser inte hur någon som tror på marknadsekonomi kan gilla detta upp lägg?

    Saab startades för att flygdelen blev övertalig efter ww2, det gick inte sådär jättebra och Scania fick ta över saab. Till slut gav scania upp och sålde till GM, som även de gav upp och ville lägga ner, men charmades av Müller.

    Fortfarande trots alla års förluster tror flertalet svenskar på Saab. Man kan ju inte vara helt ok i skallen om man tror på att saab ska bli en vinstmaskin helt plötsligt, it is diffenrent this time!

    Saab gick inte ens lysande på 80-talet, hur skulle det kunna bli annorlunda nu när världen är globaliserad?

    Nostalgi skapar sällan vinstdrivande verksamheter. Kanske ska man förstatliga saab då och avskaffa vinstkravet? Bilverket..

    SvaraRadera
  15. Vår övertro på politiken är beklämmande. Jag är däremot inte lika övertygad om att bolaget "behöver" gå i KK, men varför inte sälja på rea till en indier eller kines?

    SvaraRadera
  16. varför inte låta ryssen slösa bort sina pengar på bolaget?

    SvaraRadera
  17. @ Anonym 12:21

    Jaså, gjorde vi? För jag bor på bästkusten och här fiskas det till den milda grad att den kustnära fisken är borta. EN torsk (5cm) på fem års kustfiske från land när man tidigare inte kunde doppa draget utan att få torsk.

    Och vad synd att vi inte har en sån där penicillinbalja som laxen bor i i varje havsvik. De är ju så bra för den marina miljön....

    SvaraRadera
  18. Riktiga entreprenörer ger sig inte när det är lite motigt. Det är killar med lite krut i som orkat dra SAAB så länge trots att alla Svenssons (fårket tror jag cornu säger) räknar ut dem hela tiden.

    Själv kör jag två svensktillverkade SAAB:ar. Ni andra får köra vilka riskokare ni vill men jag har i alla fall gjort vad jag kan för Svensk industri.

    / Lowrisk

    SvaraRadera
  19. Apropå överkapacitet och överetablering så var väl Apple i en liknande situation en gång i tiden?

    SvaraRadera
  20. De tysta vittnenas kyrkogård. Skall vi räkna upp alla 100-tals, kanske 1000-tals datortillverkare som gått under? Att Apple rest sig bevisar absolut ingenting. Müller är ingen Jobs.

    SvaraRadera
  21. Ja ni på västkusten är ju för goa som ni själva skulle säga. Lever kvar och kramar om gamla reliker som SAAB Cars, Volvo PV,Volvo LV. alla dessa är tre skit företag med skit produkter. Varken saab bilar, volvo bilar eller volvo lastbilar eller bussar är något komma med. har klena montorer inget drag i. de ända som kan bygga bilar och lastbilar är tyskarna i europa eller oss americans som fortfarande bygger kvalitet med kraft.

    SvaraRadera
  22. Ska vi jämföra apple med Saab finns många paralleller men också vitala skillnader. Apple hade några svåra år, varför? Jo, de tillverkade produkter som var sämre och dyrare än jämförbara datorer från andra tillverkare. Det enda Apple hade var befintliga kunder att jobba emot som var låsta i Apple-världen, men fler och fler bytte från Mac till Wintel för att det var bättre och billigare. Appledatorerna var inte ens snyggare under den här tiden. När Jobs kom tillbaka kom apples själ tillbaka och man började så sakteliga hämta tillbaka de kärnvärden som gjorde Apple till Apple. Man skapade helt enkelt datorer som på något sätt var mer unika än de konkurrenterna hade.
    Nu för tiden är inte apples datorer dyrare än jämförbara PC, men en hel del arbete har lagts ner på design och gränssnitt vilket gör att man har en unik produkt att komma med.
    Jag upplever inte att SAAB idag har en unik produkt till ett konkurrenskraftigt pris. Jag är i bilköpartagen och har därför kollat lite på SAAB, men de är alldeles för dyra kopplat till vad man får, och då väger jag även in "mjuka" värden som varumärke och framtida värde. Man vill vara BMW och Audi, men varumärket är, med alla turer, brist på nya plattformar och GM's allmäna vanskötsel i mina ögon svagare än Dacias. Ska jag lockas att betala över 350.000 för en bil vill jag att det ska finnas ett andrahandsvärde och en serviceorganisation om fem-sex år när det är dags att sälja.
    SAAB har nog tyvärr ingen Jobs att luta sig tillbaka på.

    SvaraRadera
  23. SAAB planerar att sälja sina fabrikslokaler. Vore det inte bättre om den koncentrerade sig på att sälja bilar. Problemet för SAAB är att de bilar de producerar är för dåliga i förhållande till priset. Ett företag som gör bilar som inte folk vill köpa kan inte överleva. Möjligen kan ryssen bygga en fabrik i Ryssland och göra om Geelys framtidsinriktade satsningar på Volvo-fabriker i Kina.
    Om ett år gissar jag att SAABs Trollhättefabrik står tom. Men det trodde jag å andra sidan för ett år sedan också.

    SvaraRadera
  24. JOhan - att du tycker att Volvo bygger skitbilar och påstår att amerikaner bygger kvalitet säger verkligen allt vi behöver veta om dig. Hallå, jorden anropar... befinner du dig i omloppsbana eller?

    Tragiskt att många på östkusten verkar hysa ett sådant passionerat hat till västsverige och vår viktiga industri. Detta hat är precis lika skadligt för Sverige som västkustens ökända socialistkramande och sossekorruption. Framtiden ser mörk ut. Sverige är splittrat, öst mot väst, svenskar mot invandrare, män mot kvinnor, socialister mot arbetande...

    SvaraRadera
  25. Vi ser ner på er obildade metallare såklart, när det går dåligt ropar ni på hjälp, vi övriga får klara en konkurs utan hjälp.

    Man förtjänar sin respekt, det är inget som man får gratis!

    Inaveln på västkusten har satt sina spår i genpoolen gissar jag på, ni verkar oförmögna att utvecklas med tiden.

    Antonovs representant är en känd bedragare, en viss Larsson, kul att ni bjuder in ännu en bolagsplundrare utöver Müller. Ni har er själva att skylla!

    Sillstrypare!

    SvaraRadera
  26. Muller är inte Saab Automobil. Om Mullers bolag går omkull kommer Saab Automobil att säljas, helt eller i delar, för att täcka förlusterna. Sist Saab var ute på marknaden var det många som ville köpa, exempelvis BAIC och Bernie Ecclestone. Sannolikheten för att Saab försvinner helt i närtid ser jag därför som låg oavsett vad Muller gör.

    Men det är nästan komiskt att se statlig inblandning som Saabs räddning. Muller vill ju bara ha bort all statlig inblandning så att han kan använda Antonov som finansiär och koppla bort EiB. Det är ju just den statliga inblandningen som gjort att Saab inte kunnat låna upp rörelsekapital.

    Den statliga ekonomiska inblandningen fick man på halsen av statligt ägda GM och svenska staten i och med att enda möjligheten (december 2009) att köpa ut Saab från GM var att följa Koenigseggs affärsplan som krävde ett lån från EiB och pantsättning av Saab tillgångar.

    Det som Saab för närvarande har är ju en likviditetskris, balansräkningen är såvitt känt fortfarande positivt.

    Däremot så var det säkert helt nödvändigt med politisk inblandning för att GM skulle avbryta nerläggningen av Saab som började 2008.

    SvaraRadera
  27. C´mon, we´re in the end of the full cycle.
    This is just the beginning.
    Prepare for wars, famine, earthquakes, diseases, the return of a false Messiah.
    The Fourth Reiche.
    May our Lord have mercy.

    SvaraRadera
  28. anonym 16:00: Om du syftar på att Ford ägde Volvo PV tills de sålde det China så finns det klart även folk i USA och i Europa som inte har råd eller kan uppskata kvalitet och därför köper skit som Volvo PV. dessutom har du sätt några road trains i australien som kör med Volvo LV eller iceroad truckers med Volvo LV?

    Jag befinner mig omlopsbana runt en skärgårds ö i min fina båt här på solsidan i sverige på östkusten. Dessutom är det inte inom industri på västkusten de nya jobben bildads utan här på östkusten läs i DI http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=287104&rlt=0&pid=232922__ArticlePageProvider&epslanguage=sv. Jobbar själv mot företag inom finance, bank and trading och inte inom industrin som tur är.

    SvaraRadera
  29. Ja, bank och finans. Det är ju en bransch som klarade sig fint utan statliga nödkrediter 2008-2009...

    SvaraRadera
  30. bra Talebinspirerat inlägg. dock hör till saken att även en blind höna kan finna ett korn; dvs man kan göra riktigt bra investeringar trots att man grundar sina placeringar i astrologi, slumpen, eller en dålig strategi ("köp H&M för den har alltid gått bra").

    fast man köper inte H&M för att det gått bra historiskt, man köper för att de har en avkastning på totalt kapital (ROIC) på 180%, en direktavkastning på 4.5%, varje butik gör en snittvinst på 60 MSEK/år och de kommer öppna mer än 200 nya butiker per år de kommande ~10 åren. visst kan man köpa aktien för dyrt ändå men som utdelningshöjare och inflationshedge är H&M svårslaget i mina ögon.

    SvaraRadera
  31. "Ja, bank och finans. Det är ju en bransch som klarade sig fint utan statliga nödkrediter 2008-2009... "

    Ja och bla letterna fick betala ett högt pris för att de svenska bankerna skulle klara skinnet ....

    SvaraRadera
  32. JOhan - unsuccessful troll is unsuccessful.

    Oh lawdz!

    SvaraRadera
  33. Ett annat sjukt fenomen som blivit vanligt är att företagen delar ut all vinst och lånar till investeringar, räntan är ju såååå låg..
    För det första kostar det mer att låna än att ta av vinsten, redan det ett argument mot kvartals kapitalismen.

    Det andra stora problemet är när det blir som på 90-talet eller 2008, krediterna sägs upp av banker med diarré, då står man på arslet som företag.

    Nu äntligen har vissa företag fattat nyttan med att sälja obligationer istället för bankfinansierade lån. Men det är troligen för sent för många. Personer som Gardell köper in sig och kräver mer utdelning, det gick ju jättebra för Volvo 2008 tack vare att de delat ut vinsten innan pga Gardell.

    Utvecklingen går mer och mer mot att allt är sårbart vid kreditåtstramningar, kassan delas ut. Idioti av kortsiktig profithunger. Må kortsiktigheten drabba alla skitstövlar hårt nästa gång luften går ur bubblan.

    SvaraRadera