Cornucopia?

Aktuellt

Säkerhetsfunktionerna i Revolut - skaffa kort och få 200 kronor

Detta inlägg är reklam för Revolut . Om du använder denna länk för att registrera dig för ett konto och kort får du 200:- SEK insatt på ditt...

2011-02-12 08:57

Äta kakan eller ha den kvar?

Gnället efter att det kommit någon decimenter snö samtidigt som det blåser är enormt. Bonniers ekonomitidning rapporterar om ett internt bråk i regeringen där infrastrukturministern visar varför Sverige ligger mycket illa till inför de kommande kriserna, t ex peak oil.

Infrastrukturministern stoppar nämligen huvudet i sanden och hoppas på business as usual.

"Det jag tror att människor vill se mer av är information när det blir väntetider och fördröjningar. Sedan är det fråga om vilka vintrar vi kommer att få framöver. Vi hade tidigare ett antal gröna vintrar"

Man tar sig för pannan. Snöproblem skall lösas med en websajt på Internet.

Eftersom det gått bra förut så behöver man inte anpassa sig till verkligheten.

Uppsidan med detta är den sk svenska "tigerekonomin". Man får det man betalar för. Betalar man för inget får man bra statsfinanser.

Nu är dock väghållningen inte nödvändigtvis en statlig fråga. Det är en kommunal fråga. Och för riks- och länsvägar och en del mindre vägar på landet en fråga för Trafikverket. Det är bara den senare som staten har att göra med.

Vi som bor på en vägförening kan dock ha utmärkt väghållning. Det råkar ju vara så att vi betalar snöröjningen ur egen ficka. Vill vi komma till jobbet (eller nja, fram till Trafikverkets eller kommunens vägar) får vi också betala för det.

Och det är problemets kärna. Hur många av alla de som gnäller över att det kom lite snö är beredda att betala mer i skatt för att slippa problemen de enstaka dagar snösvängen inte mäktar med? Eller tror folk att någon annan än just de själva skall betala.

I slutändan tror jag att de flesta kommer gå på infrastrukturministerns linje. Hålla tummarna att det är engångshändelser så de slipper betala mer i skatt.

Under tiden betalar vi som har privata vägar vår egen snöröjning och sandning och höjer avgifterna vid nästa årsmöte. Visserligen får man en del tillbaka på kommunal- och vägskatten för besväret, då vägföreningarna via bidrag ersätts för att samhället inte utför det man betalar skatt för. Men alla kostnadsökningar betalar vi helt och hållet själva och i praktiken med hävstång.

Gnäller vi? Nej. Vi väljer att äta kakan vi köper. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Så är det.

Nej, vi bor någon timmes flyg från nordpolen och då får vi leva med snö. Betala för snöröjningen eller ta skidorna till jobbet. Det finns inga gratis luncher.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

38 kommentarer:

  1. Ministern i fråga är ju också en typisk alliansare, okunnig, inkvoterad och nonchalant.

    Reinfeldt den mesen verkar inte ha höga krav på sina ministrar, ett gäng nickedockor som mest är intresserade av lönen de inkasserar.

    Kvartalskapitalismen är alliansens metod, i Stockholm är det lika illa, även här styr nymoderaterna. Man vill helst se kommunen som ett företag som gör bra affärer, vilket kan leda till toppjobb som centernas guldgosse tex.

    Trötta betongsossar och kortsiktiga nymoderater, Sverige har inget riktigt ledarskap längre. Hur ska dessa nickedockor klara av en energikris? Jag tror de skulle bemöta energibrist på samma sätt, äsch det ordnar sig bara vi har tålamod och stoppar huvudet i sanden.

    Ångrar att jag röstade för dessa gummiryggar, köttgrytorna är det viktigaste för dem och snälla farbrorn i rosenbad..får lust att klappa till fjollan, skaffa lite ryggrad din jäkla mes!

    Var tog de gamla hederliga moderaterna vägen?

    SvaraRadera
  2. Kan du inte skriva ett inlägg om samhällskonsekvenserna av inställd kollektivtrafik? Genom att SL säger att de inte tar några risker och ställer in allt, förskjuter dom riskerna och gör dom dessutom större (när exempelvis vårdpersonal och poliser inte kan ta sig till jobbet). Är förvånad att media inte tagit upp det.

    SvaraRadera
  3. Bor i stockholm och alll busstrafik var inställd igår. Som tur var hade man jobbat in en del tid så man kunde vara hemma och slapp promenera 15 km till arbetet.

    Lastbilar, Grönsakstransporter, sopbilar hade inga stora problem att ta sig fram på vägarna.

    Problemet är att bussarna saknar vinterdäck och blir stående med fullt gaspådrag och snurrande däck på de busshållplatser som har det minsta motlut med perfekt skridskois som konsekvens. Detta orsakar en stor trafikpropp även för den trafik som hamnar bakom.

    Det var faktiskt bättre förr.
    Förr fanns det sandlådor utplacerade med jämna mellanrum på platser där man befarade att det ibland fanns behov av extra sandning. Där kunde man ta sig en skopa och slänga under under det slirande däcket vid behov. Varför inte en sandlåda med lite saltad sand vid de platser där halkproblem bruka uppstå? Varför har inte bussar ordentliga däck på vintern? Eller varför kan inte busschauffören ha en hink sand med sig i bussen när h-n kör fast istället för att invänta bärgning. (Ingår väl gissningsvis inte i arbetsuppgifterna!)

    Förresten har inte bussar diffspärr i slutväxeln, om inte varför?

    /Irriterad

    SvaraRadera
  4. Det anses väl för dyrt att skifta däck inför vintern, så man kör med en och samma däck året runt och byter löpande när de är för slitande. Man ser väl också storinköpsfördelar med att inte behöva hålla olika sorters däck etc.

    Naturligtvis är det idiotiskt, men man får faktiskt vad man betalar för. Vill stockholmarna betala med i skatt (till subventionerad kollektivtrafik) eller ti biljettpriser? Antagligen inte.

    SvaraRadera
  5. Vi Stockholmare vill hellre ge kommunpolitikerna lönehöjningar på 10%/år än att satsa på kollektivtrafik.
    /Irriterad

    SvaraRadera
  6. Stoppa omedelbart den senast beslutade skattesänkningen. Och lägg dessa pengar på infrastruktur, plus lite till. Nästa val ligger 3,5 år fram i tiden. Alliansen håller på att bli en svensk Tea-Party rörelse.

    Sten

    SvaraRadera
  7. Jag tycker vi skall minska investeringarna på infrastruktur samt höja skatterna och istället öka massinvandringen.

    SvaraRadera
  8. Pratade lite med sopgubben som kom igår förmiddag mitt i snöstormen (hade snöat oavbrutet i 30 timmar). Och visst var det lite besvärligare att köra tyckte han men egentligen inga problem fast han skulle runt till ensliga gårdar här på landet. På något ställe hade han varit tvungen att sanda lite under däcken. Sand som han givetvis har med sig.

    Här är det förövrigt en fantastiskt vacker vinterlördag. Minus 13 grader, vindstilla och gnistrande snö i solskenet. Uppfarten om 100 meter till gården samt hela gårdsplanen är nyskottad. Jag gör det med en snöskyffel så får jag gratis träning på köpet...

    Jonas

    SvaraRadera
  9. Igår var ju gatorna oplogade 6 timmar efter snön hade slutat falla, 6 timmar!! Huvudgator som St eriksgatan tex..

    Allt är utlagt på entreprenad, dessa gör inget utan betalning i förskott. Perfekt upplägg, alla kan skylla på alla och inget blir gjort.

    Det tog kommunen 2 månader att rensa trottoarerna från is, detta gjordes när det blev milt igen.

    Det finns ju bevisligen vägskrapor att tillgå, men det kostar extra såklart. Varför inte ha en flexibel budget? Men det är klart, nu när täbys politiker ska höja sina löner med 30% hänger alla andra med. hellre höjda löner än färre lårbensbrott, olika konton, landsting och kommun..

    Arbetslinjen innefattar tydligen att stanna hemma pga snökaos? Skallepär är en katastrof, visserligen poppis hos kvinnorna, men han får inget uträttat!

    Nu har jag det bra, går till jobbet, 4 km, men igår var det farligt, djup modd med is under. idag har jag ont i hela kroppen, måste spänt mig i rädsla att skada mig?

    Sedan jag sålde bilen har jag gått, vägrar betala SL för 2-3 stationer, på vintern är det halkan och istappar på sommaren cyklister. Det var säkrare att köra bil faktiskt. Cyklister verkar inte ha körkort och kunna trafikregler? Rött ljus verkar bara gälla andra?

    Håller på att bli en sån gnällgubbe känner jag :) och ölmagen växer trots promenderna.. Eländes elände!

    SvaraRadera
  10. Jonas, här har sopbilen upptäckt den gamla uppfinningen snökedjor när väglaget är uselt. Har aldrig hänt att soporna inte hämtats pga snö, och då är det uppförsbackar som gäller. Branta och hala.

    Snökedjor borde för övrigt fungera utmärkt för bussar.

    10:33:

    1. Skaffa brodar.
    2. Sluta dricka öl.

    SvaraRadera
  11. Till Anonym
    St Eriksgatan var välplogad igår morse kl 07.30 med halvmeterssnövallar runt parkerade bilar. Att den såg oplogad ut senare under dagen beror inte på att den inte plogats utan att det var 35 cm (!) snö som föll.

    SvaraRadera
  12. En liten spricka i alliansen och alla (s)ombies får luft. Ojja sig för lite snö när vi kommer att möta verkliga problem i framtiden.

    Det är bra att ministern inte faller för trycket. Vi kanske får fem gröna vintrar på raken. Då kommer snöplogarna stå och rosta sönder. Håll i stålarna ministern det finns angelägnare hål att stoppa dem i.

    SvaraRadera
  13. Håller med om den stora naiviteten och ovilja att betala för något. Sparsamheten får konsekvenser. Vår kommunala villagata ligger lite avsides och plogades inte på hela dagen. Det svåraste för oss var att komma ut till en större väg. Tack och lov hade jag SAAB och rejäla dubbdäck. Släng er i väggen miljöpartister. Fick hjälpa till att knuffa på två andra bilar vid barnens skola. Antagligen körde de dubbfritt...

    De "goda" statsfinanserna man får när man drar in på sådant kostar säkert mer än de smakar, med produktionsbortfall. Men varför frågar sig ingen varför skatterna är så fruktansvärt höga redan, men ändå inte räcker till det nödvändigaste? Om vi talar höjning så talar vi höjning från världens högsta nivå. Något måste vara fel. Pengar måste gå till fel saker.

    Och hur mycket beror detta på den idiotiska klimatreligionen? Folk har itutats att vintrarna ska bli varmare till den grad att det blivit en folktro som påverkat även planeringen och politikerna. Nu flyttar man målstolparna och säger att kylan beror på klimatförändringen. Men fortfarande tycks man oförmögen att tänka sig kalla vintrar med snö...

    SvaraRadera
  14. Mikael, produktionsbortfall? Nej, faktiskt inte. Folk har flextid i allt större utsträckning och får jobba in förlorad tid en annan dag, alternativt ta från inarbetad tid.

    I en tjänstestad som Stockholm skulle jag nog påstå att produktionsbortfallet blir högst marginellt.

    SvaraRadera
  15. Problemet är att vi har kommunpolitiker med för stor trut, för liten hjärna och för bra betalt. Man pytsar hellre pengar på glasade busskurer som ungdomarna slår sönder var och varannan vecka än på en sandlåda för en bråkdel av summan. Då kunde ju folket själva kan hjälpa till att sanda åt kollektivtrafiken vid behov, ve och fasa. Eller är det något välavlönat skönhetsråd som anser att nödvändigheter är för fula.
    /Irriterad

    SvaraRadera
  16. Hur hindrar man ungdomarna från att ha sönder sandlådorna eller rent av tömma dem på sand och stjäla dem? Går väl iofs att bulta fast dem i ett betongfundament, men hur hindra vandalism?

    Kan tillägga att inte ens vi i vår lilla vägförening har spadar i våra sandlådor längre. Spade får man ha i bilen. För spadar i sandlådor mitt ute i skogen blir iaf stulna...

    SvaraRadera
  17. Om vi inte klarar av ett simpelt vanligt snöoväder hur ska vi då klara av energibrist?

    Var finns beredskapen i samhället? Minsta störning ställer till ett kaos på 3 sekunder verkar det som. Minns ni gudrun, folk var utan el och tele bra länge.

    Tsunamin borde varit en väckarklocka för alla MBAs och kvartalsekonomer. Sverige har nonchalerat sin infrastruktur i 30-40 år. Kommunala VA nät beräknas numera med 300 års livslängd, man lappar och lagar.

    Vart går världens högsta skatter? Tja massor går till administration, sociala rättigheter, genusforskning, politiska prestigeprojekt och bistånd. Ryssland och Kina behöver verkligen bistånd..

    Altruismen blir detta folks undergång, det är inte fel att vara egoistisk ibland, alla andra länders folk är det. Det verkar vara medfött i svenska gener att vara altruist, men samtidigt sköljer kvartalsekonomin in i detta i en omöjlig kombination.

    Läste om momsregler inom EU som tvingar bort svenska tjänsteföretag utomlands, skatteverket gör inte sitt jobb. Var det inte just tjänster vi skulle ersätta industrin med? Hatar svenskar sig själva? Varför motarbetar vi oss själva?

    Endast en riktig kris och nöd kan vända denna skuta, fast vi befinner oss ca 3 minuter från vattenfallet nu..

    SvaraRadera
  18. Här i norr har timmerbilarna en särskild låda full med sand som sitter framför drivhjulen. Om det är risk för att hjulen börjar spinna i halkan trycker föraren på en knapp och sanden sprejas precis framför drivhjulen de metrar som behövs t ex i en uppfart från en skogsväg till en större väg.
    Det skulle fungera lika bra för en buss från en hållplats till ut på gatan. Dessutom sparar det massor med sand.

    SvaraRadera
  19. Föräldrar måste lära sig att se efter sina barn och i större mån veta vad de har för sig på fritiden och med vem.

    Som samhällsmedborgare måste vi nog åter börja ta större ansvar för vad som händer omkring oss och våga säga ifrån när man ser vandalism, gärna med bättre uppbackning från ordningsmakten.

    Det var bättre förr för då fanns det en hel del arga tanter och farbröder som gav en tillrättavisning om man gjorde nåt man inte borde. Buset var också av en helt annan art där det mer handlade om att våga reta/irritera den arga farbrorn. Dagens föräldrargeneration tillåter väl knappast någon okänd att tillrättavisa ens barn.

    För två månaders sedan föll en farbror ihop utanför Icabutiken där jag bor, mitt på dagen, och dagens stressade människor bara gick förbi, man trodde väl att det var ett fyllo som stupat eller så hade man inte tid, kanske gav man helt enkelt fasiken i honom. Det visade sig att det rörde sig om hjärtproblem. Hoppas det inte är jag nästa gång som blir liggande, någon kan ju snubbla på mig och slå sig. Har även noterat att folk i allt större utsträckning inte ens längre har tid att stanna upp och hålla upp dörren till den som kommer bakom.

    Det är inte bara bostadsbubblan som behöver spricka, det finns även ett behov av att folks ständigt växande egobubbla spricker så de kan se medmänniskorna omkring sig. I framtidens kommande matkris, energikris, -kris kommer vi nog ha behov av att hjälpas åt och se varandra betydligt mer än idag varken vi vill det eller inte.
    /Irriterad

    SvaraRadera
  20. Efter att noga ha följt den här bloggen under ett halvårs tid har jag kommit fram till slutsatsen att ni alla är underälskade pappskallar vars fruar förmodligen styr era liv.

    Och ja, jag fattar vinken. Folk på landet är bäst, ni är smartast, ni är sååååå jääääävla självförsörjande. För helvete, ja, ja, jävla halleluja för helvete.

    Hejdå!

    SvaraRadera
  21. 12:03
    Korrekt observerat, egobubblan måste brisera. Dagens föräldrar borde inte få skaffa barn. Nu ska samhället formas efter deras ligistungar, sandlådorna ska vara i betong, busskurar i titan.

    Vi angriper ju problemet från fel håll, det är inte samhället som ska bygga okrossbara kurar, det är ungarnas föräldrar som ska hålla efter sina terrorister.

    Det kommer krav på lämplighetsbevis för hundägare, varför inte samma krav på föräldrar? Tror nog att fler människor skadas av människor än av hundar.

    Sen när blev banuppfostran samhällets ansvar?
    Vid nyår så sköt en del ungar raketer längs gatan på folk här. Jag sprang ikapp dem och gav dem en gammeldags predikan, tror du de lyssnade?..

    Det är inte bara barnen som måste växa upp och mogna, det är deras föräldrar också. Ingen är så viktig så att den inte har tid att hjälpa en gammal man som faller ihop, ingen! Det handlar om respekt för andra medborgare, en naturlig handling mellan medborgare! Finns det inga uppfostrade svenskar kvar?!

    SvaraRadera
  22. Kan inte någon nationalekonom räkna på hur mycket samhället skulle tjäna på att ta ROT/RUT-pengarna och använda dessa till skötsel och underhåll av infrastrukturen så att folk kommer till arbetet?

    Det måste väl vara en rimlig fördelning av resurserna att de används där de gör störst nytta?

    Tydligen inte i Allianssverige.

    /Fredrik L

    SvaraRadera
  23. Enligt de tokmarknadsliberala tankar som genomsyrat både sittande och tidigare (s)-regim så använder marknaden alltid pengar optimalt där de ger mest samhällsnytta och vinst.

    Hade det alltså varit samhällsekonomiskt lönsamt att skotta snö, så hade snön blivit skottad.

    Så fungerar iaf resonemanget.

    SvaraRadera
  24. Jag börjar mer och mer ogilla kapitalism, från att ha varit ultra liberal, det är nog ingen fara att jag blir socialist, men jag tar avstånd från dagens kapitalism i västvärlden.

    Sneglar lite avundsjukt på Estland över Östersjön med platt skatt och en nattväktarliknande stat. Hur fungerar deras snöröjning?

    Mitt stora problem är nog att samhället har förändrats radikalt och inte jag. Hur blir jag en som trivs i samhället? Måste jag gilla schlager och lets dance?

    Hur gör jag för att inte se och höra? Är less på att vara kärring mot strömmen. Har blivit just det jag inte ville bli, den där muttrande bittra gubben som tycker att allt var bättre förr.

    Har tiden sprungit ifrån en eller finns det hopp, man är ju inte ens 40..

    SvaraRadera
  25. nåja, det snöade faktiskt rätt rejält i Stockholm igår. Problemet på vår parkering var att det inte hade hunnit skottats och däcken (vare sig dubbfria eller dubbade) nådde ner i marken. Bottenplattan ställde sig på snön!!

    Ehhum, jag har ju en stor amerikansk miljövänlig SUV, med 5,7 liters V8 och 4-hjulsdrift (miljö-vänlig = stänger av 4 cylindrar när man är i marschfart, tjena...) så jag agerade plogbil och tog några varv runt parkeringen för att spåra... blev lite bättre sen

    Jag förstår att entreprenörerna av bussarna ställde trafiken igår morse/fm. De hade bussar på prov ute som alla körde fast. Om vi skall hänvisa till körkunskaper eller vädret skall jag låta vara osagt (finns säkert någon gammal uv som säger att det minsann aldrig varit något problem för denne...), men för SL var det bara "fait a complait", entreprenörerna ställde trafiken pga säkerhetsskäl. Mtp hur irriterade alla andra bilister blir och det kaos som uppstår när bussarna kör fast tycker jag nog det var klokt.

    Cornu: kolla i vägföreningen, de skyfflarna finns nog hemma hos någon. I sann sosse-anda har de konstaterat att de minsann har betalat för dem via föreningen och därmed kan ha de på lån hemma och sedan har glömt lämna tillbaka dem.
    Hittade så en styck gräsklippare, två skottkärror och andra redskap när jag tog över materialansvaret i min förening och började rota runt. Att grejorna var märkta gör det ju bara lite lustigt, de blev väldigt röda om kinderna. Att två personer sitter i styrelsen och alla(!) påkomna har tydliga sosse-sympatier säger väl rätt mycket om varför Sverige blivit som det är idag....

    SvaraRadera
  26. Är det inte en fråga om var vi ska satsa pengarna snarare än om vi vill ha höjd skatt?

    Hur många miljoner läggs på kultur, hur mycket på att subventionera icke lönsamma energislag? Hur mycket på meningslös utbildningar och forskning? Hur mycket försvinner i ett jättelik byråkrati?

    Som jag ser det kan vi lätt finansiera bättre vägar och järnväg om vi slutade slösa på resurser i vår byråkrati.

    SvaraRadera
  27. Ja ny opera tex, det är viktigare än snöröjning. Nya stadium växer som svampar, de nya moderaterna i Stockhomsområdet har fått storhetsvansinne och byggfeber.

    Nu rivs det ett hus byggt under 80-talet på kungsholmen, snacka om kort livslängd!

    Likt Sovjet var en fin yta viktigt, vad som fanns bakom brydde man sig inte om. Vi kommer ha de finaste stadions i landet och ett fett operahus, men ingen kommer fram till dessa pga att snöröjningen prioriterades ner.

    Såg ni förresten gestapo kvarteren de vill bygga vid värtan? Grannar skulle hålla koll på varandra med rökning och motion,sopor etc. Den yngre generationen som tagit över stadshuset verkar ganska radikala. Alla kloka jag kände i muf blev aldrig politiker, det verkar vara eliten som stannade kvar..haha

    Jaja, jag är i minoritet, det är bara att leva efter majoritetens vilja.

    Allt detta kommer upphöra vid ett oljepris på 200 dollar skulle jag tro. Om vi inte kan hålla liv med sedelpressen likt Usa.

    Dags att gå ut i snön och halkan..

    SvaraRadera
  28. Robjoh står för den mest vidsynta kommentaren idag.

    SvaraRadera
  29. Problemet är att allt det där slöseriet går till högljudda väljare som gnäller alla dagar om året om de inte får sina pengar, inte bara när det snöar. Kulturarbetare, föreningar etc.

    Var det inte en fruktansvärd massa gnäll över att föreningslivet i Stockholm skulle Nej, dfå mindre pengar?

    Att få byråkrater att dra ner på byråkratin är önskvärt, men inte realistiskt. Istället kommer de alltid dra ner något annat. Vill du t ex byta bättre snöröjning mot att dina barn inte får (nya) böcker i skolan? Nej, då gnälls det även på det.

    Det bästa kanske vore om vägarna i stan privatiserades i vägföreningar. Så får folk betala ur egen ficka via medlemsavgifter och kunde få direkt demokratiskt inflytande över anslagen. Gnäller man är det bara att betala mer, inte att någon annan skall betala utan just du som gnällde (eller iaf vägföreningen som kollektiv).

    SvaraRadera
  30. Kan ta ett exempel, i min bostadsrättsförening ville ingen städa som vi gjorde förr, de flesta är unga nyinflyttade nu.
    Ok då hyrde vi in tjänsten och fick höja avgifterna, då börjar gnället om avgiftshöjningar.

    Gnäll och krav, svenskar har bara rättigheter och inga skyldigheter.

    Vi fick höja avgiften för att sophanteringen blev dyrare pga att ingen orkade källsortera längre, gnäll om det igen..

    Man ska bo i hus, det är det enda sättet att slippa gnällkollektivet, du betalar vad det kostar själv. Flyttar en barnfamilj in som granne kostar det inte dig mer i sopor och vattenanvändning eller värme.

    I mitt hus har kostnaderna ökat mer än Fortums prishöjningar, här bodde mest äldre som aldrig skapade sopberg eller slösade på vatten och värme. De unga idag är ena riktiga egoister och otorligt ignoranta och krävande. Speciellt kvinnorna tror att bostadsrätt är som hyresrätt. Här bor ingen butler har jag lust att säga.

    SvaraRadera
  31. @Cornucopia
    Jag skulle kunna tänka mig att vi privatiserar kulturen först :-)

    Fast jag kan nog tänka mig att privatisera stora delar av vårt vägnät till olika föreningar samt sänka skatterna. Betalar hellre själv för vad jag använder än att jag blir överskattad för att hålla igång något jag inte ser nyttan av. Beror lite på hur ett sådant systemet ser ut dock.

    Sedan instämmer jag att en byråkrati är väldigt svår att skära i. Vilket är anledningen till varför jag inte tror särskilt mycket på vår kära stat eller för den delen storföretag.

    SvaraRadera
  32. ....Å jag är otidsenlig och o-PK och kör SUV. En sån engelsk med nästan tre decimeter under axlarna och kuggväxlar i alla differentialer och lådor. Den kostar en liter diesel per svenskmil, men det har hittlills inte hänt att vi inte kommit fram. Däremot har vi agerat mat-och-sjuktransport åt grannar (relativa sådana, även här bos det på Astrid Lindgrenlandet) vilka snöat fast med sina välplastade XC70:or.

    Men det går väl åt helvete i takt med oljetillgången det där med. Fast tills dess tänker jag fortsätta att sitta en meter över alla andra och i lugn och ro gräva mig fram genom drivor och vallar. Frys ni bara, exilnollåttor...

    SvaraRadera
  33. Guldhamstern2011-02-12 22:33

    Det är iaf i vår vägsamfällighhet ytterst sällan det bli ngn utdebitering. Inte på 10 år för att vara exakt. Våra bönder med traktorer utför arbetet med vägen och tjänar pengar på det, allt betalt av både statsbidrag och kommunbidrag samt momsåterföring. Kanske något att ta efter när det gäller samtliga glesbygdsvägar. Det blir både billigare och effektivare när de som bor i området sköter om vägarna...

    SvaraRadera
  34. Jag tycker att vi klarat oss ganska bra trots att det på ganska kort tid kommit 50 cm snö samtidigt som det blåste ganska hårt.

    Men en äkta (s)o(m)bie förväntar sig att det ska passera obemärkt. Det är väl bara att gå ut till bilen/bussen i lågskor precis som i juni...

    SvaraRadera
  35. Ja,vem är John Galt...

    SvaraRadera
  36. De vägsamfälligheter jag är delägare i har i alla år klarat sig med bidragen. De räcker till allt sedvanligt underhåll som kantskärning, grusning, saltning, sandning, underhåll av vägtrummor o.s.v. Vid större arbeten som breddning av vägen har vi fått extra bidrag.

    Skogsägare

    SvaraRadera
  37. Skogsägare, inte min erfarenhet tyvärr. Samtliga vägföreningar jag är eller har varit med i utdebiterar. Närheten till storstaden drar väl upp de priser som bönderna kräver för väghållningen får man förmoda.

    22:15 Med en brittisk dieselmotor så kan du väl elda vad som helst, så bränsle blir väl inget problem, om det så är bukfetma på gamla får. Bara man förvärmer det först så...

    SvaraRadera