Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2010-09-09 16:21

Oljekonsumtion per capita

Gårdagens graf över väldens 50 största oljekonsumenter väckte som väntat frågan om oljekonsumtion per capita, dvs per invånare i respektive land.

Nedan följer en graf över de tidigare 50 länderna, och deras oljekonsumtion per capita. Alltså inte de 50 konsumenterna med högst oljekonsumtion per invånare.

Spridningen blir förstås enorm. Den stora oljeproducenten, oljeexportören OPEC-landet Nigeria hittar vi i botten med 2.8 dl olja per person och dag, och detta visar alltså att det landets befolkning lever i misär trots landets stora oljetillgångar. Man kan konstatera att landet inte har något nationellt oljebolag utan överlåter oljeproduktionen till främst västerländska bolag som Shell. Då går det som det går.

I andra ändan hittar vi Singapore, som i princip är en stad utan några som helst egna naturtillgångar. Men överflöd lever man uppenbarligen i.

Därefter kommer två OPEC-länder som till skillnad mot Nigeria har nationaliserat sin egen olja, nämligen Kuwait och Saudi-Arabien. Ett fat olja är ca 159 liter, så varje kuwaitier gör av med 16.67 liter olja om dagen, medan man i Saudi-Arabien gör av med 14.23 liter per dag och person.

Sedan kommer vi in på västvärlden, där Kanada och Nederländerna faktiskt slösar mer med oljan än USA. Nederländerna är ett mycket litet land och har faktiskt ingen ursäkt för detta, utan får nog anses vara extremast i väst. Transporterna borde vara minimala pga de små avstånden, men liksom Singapore så verkar inte det spela någon roll. Ironiskt nog är Nederländerna ett av de första länderna i väst som riskerar översvämmas av eventuella klimatförändringar, men det förhindrar dem inte att bränna olja som om det inte finns någon morgondag.

Som kontrast har vi Kanada, världens näst största land med massiva behov av transporter och gruv-, olje- och skogsindustri som slukar mängder med olja. Den tunga basindustrin och långa transportsträckor kan förklara detta. Plus att den egna oljeproduktionen, specifikt oljesanden, slukar energi...

Först på sjätte plats kommer den stora satan, USA. De som riktar sin ilska över oljekonsumtionen mot USA bör istället börja med att rikta den mot t ex Nederländerna. Skulle vi haft med alla länder i världen kunde mycket väl USA petats ner ytterligare några positioner, men det lämnas som en övning åt läsaren att titta upp t ex Luxembourgs oljekonsumtion.

På plats femton hittar vi så Sverige.

Andra frågeställningar som jag återkommer till senare är oljekonsumtion i förhållande till BNP, som blir en mätare på hur man effektiviserat sin ekonomi. Motsägelsefullt nog innebär det också att länder som är väldigt oljeeffektiva, som t ex Sverige, är extremt känsliga för störningar av oljeleveranserna. Kontraintuitivt, men tänker ni efter så inser ni att det stämmer. Vi kan i Sverige t ex inte dra ner värmen om oljeleveranserna uteblir, utan det enda vi i princip kan göra är att sluta transportera varor och människor, vilket direkt slår mot ekonomin.

Relaterat kan man också titta på intensiteten i oljeanvändandet, dvs hur mycket av oljeanvändandet som går till transporter. Även här gissar jag att Sverige placerar sig någonstans i toppen.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

14 kommentarer:

  1. Intressant graf. Vi har ju länge hört att Sverige varit mycket lyckosamt med att minska vårt oljeberoende. Men att hamna så högt upp som på 15 plats i denna ranking gör mig lite överraskad.
    Bra C, att du fortsätter grotta i dessa viktiga frågor!
    Mvh
    Bosse

    SvaraRadera
  2. Nederländerna är stora producenter av grönsaker från växthusodlingar, som t.ex. tomater och paprikor.
    Se t.ex. det här SR-reportaget från ett enormt växthus för paprikor. I slutet av reportaget sägs i förbifarten att allt värms upp med naturgas. Visserligen inte olja men nog så fossilt ändå.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3737&artikel=3505877

    SvaraRadera
  3. När man bara slår ut landets oljeförbrukning på dess invånare så får man ju med sådana effekter som energislukande industri. Jag gissar som Kalle ovan att det i Hollands fall är de många växthusen som är fossil-eldade, när man kommer flygande in mot Amsterdam ser det helt absurt ut med alla dessa växthus!

    Jag inser att det skulle vara svårt att få fram siffror på , men tycker ändå att det skulle vara intressant hur mycket energi man som familj konsumerar, alltså sådan energiförbrukning som man kan råda över själv, via värme, vatten, elförbrukning, mat och resor. Lite svårare blir det ju om man tar med kläder och sk kapitalvaror/sällanköpsvaror.

    SvaraRadera
  4. Bosse, notera att jag bara plockat fram de 50 länderna från igår, dvs de som konsumerar mest olja totalt. Jag har inte tagit fram oljeförbrukning per capita för alla länder. Sverige hamnar antagligen något längre ner om man tar med alla länder. Kanske någonstans på 20-30:e plats.

    SvaraRadera
  5. Vad Nederländerna inte har, vilket t ex USA och Kanada har, är långa transportsträckor. Och inte heller speciellt kallt klimat, vilket t ex Kanada har.

    SvaraRadera
  6. Oljan är ju inte hela energiförbrukningen. Gör man sin el i oljeeldade kraftverk blir konsumtionen högre. Jag antar att det kan gälla t ex Singapore och Kuwait. Mvh Artur

    SvaraRadera
  7. http://www.nationmaster.com/graph/ene_oil_con_percap-energy-oil-consumption-per-capita

    För 2007, men i alla fall...

    SvaraRadera
  8. Jo Kornet, du påpekar ju titt som tätt hur mycket olja som har gått åt till att producera datorerna som dina läsare sitter vid. Räknar du in sådant i den här statistiken över förbrukning? Eller räknar du datorns oljeförbrukning vid tillverkning och transport till tillverkningslandet?

    SvaraRadera
  9. Den här statistiken tar inte hänsyn till importerade prylar, utan primär förbrukning av olja i respektive land.

    SvaraRadera
  10. Och hur bär man sig åt i Singapore för att bränna sådana mängder olja? Har alla som fritidsintresse att hoppa med monstertruckar, eller flyger man jämt helikopter när man ska någonstans? Har aldrig varit i det landet så jag har ingen aning.

    SvaraRadera
  11. I så fall ligger Sverige mycket högre egentligen, eftersom det produceras väldigt lite här (lite järnmalm vid Kirunavaara och lite bilar i Trollhättan, annars inget att notera). Länder som Tyskland och Frankrike har åtminstone en riktig, energislukande bilindustri, där de tillverkar fordon som sedan rullar i Sverige. Det tar _många_ år att bränna lika mycket olja genom att köra sin bil som det gick åt vid tillverkningen. Så mycket för miljöbilar, en muskelbil från 70-talet bättre för miljön än en nytillverkad miljöbil.

    SvaraRadera
  12. Guldkalle, det vill jag nog argumentera emot. Sverige är ett klart nettoexporterande land med handelsöverskott. dvs vi skickar iväg mer än vi tar emot.

    Dock är vår nettoexport kopplad till ett fåtal sektorer där skogsprodukter och stål är det som i själva verket är nettoexporten. Plockar du bort dessa sektorer så är vi plus minus noll.

    http://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2009/Mars/Skogen-och-stalet-viktigare-an-nagonsin/

    Annars så tycker jag det är förbaskat tråkigt att Sverige ligger så dåligt till som vi gör när det gäller oljekonsumtion. Skulle tro att en hel del har att göra med stor andel basindustri, långa avstånd, fordonspark med stora bilar osv osv

    SvaraRadera
  13. Antar att oljekonsumtionsdatan du använder inkluderar sjöfartens (och luftfartens) bunkeroljor, som registreras där fartygen tankas. Jag noterar att det högt upp i listan finns ett antal stater (Nederländerna, Belgien, Grekland(?), Singapore) som är viktiga hubbar för den internationella sjöfarten. En ganska ansenlig del av dessa staters oljekonsumtion går förmodligen till att försörja de fartyg som fraktar råvaror och prylar över världshaven. Merparten av dessa varor fraktas sedan vidare till andra länder.

    SvaraRadera