Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2009-12-22 18:01

20 års exportolja kvar

I helgens Financial Sense var en av de många intressanta paneldeltagarna Lorenzo Ortega från Logi Energy, som specifikt fokuserar på att analysera de ekonomiska konsekvenserna av peak oil. Just det bolaget vänder sig bara till större investerare.

Som bekant finns det en modell som kallas export land model, som tittar på tillgänglig exportkapacitet för oljan, vilket är vad som avgör tillgänglighet och med det priset för oljan på de fria marknaderna.

Det är ju så att de flesta oljeexportörer ökar sin egen förbrukning, och även i de flesta fall sin egen befolkning i extremt hög takt. Det gör att exportkapaciteten faller ännu snabbare än deras oljeproduktion nu efter peak oil.

Just Logi Energy har kommit fram till att det inte kommer finnas några oljeexportörer kvar år 2030. Som importberoende land har man alltså bara 20 år på sig att helt sluta med olja. Olja kommer utvinnas även efter år 2030, efter år 2050 och efter år 2070, men efter ca år 2030 kommer det inte finnas någon olja att importera längre.

Vare sig Saudi-Arabien, Norge, Danmark, Ryssland eller ens Kanada med sina enorma oljesandtillgångar kommer ha någon exportkapacitet om 20 år, dvs de kommer producera färre fat olja per dag än de själva konsumerar.

För ett rent importland som Sverige innebär det konkret att vi bara har 20 år på oss att helt sluta med oljan. Det är alltså ingen idé att köpa utrustning som kräver olja (bensin, diesel, flygfotogen) om den utrustningen förväntas ha en livslängd längre än 20 år idag. Nu skrotas väl de flesta bilar inom 20 år, men det finns sektorer där man förväntar sig mer än 20 års livslängd, t ex försvaret. Att idag beställa fossildrivna fordon t ex stridsfordon, helikoptrar, krigsfartyg eller stridsflygplan som förväntas vara i bruk efter år 2030 är meningslöst. Att bygga anläggningar som skall få sin reservkraft från diesel, t ex SOS Alarm eller sjukhus, är också meningslöst om man räknar med att investeringen skall vara meningsfull även om 20 år.

Sverige kommer helt enkelt inte kunna köpa något bränsle. Istället måste alla samhällskritiska anläggningar se till att skaffa förnyelsebart bränsle, det måste avsättas produktionskapacitet av t ex biobränslen nog för att täcka det samhälleliga behovet.

Detta gäller förstås inte bara samhället, försvaret och blåljusmyndigheterna, utan även alla individer, men där är det personligt ansvar som gäller. Skall du absolut köpa ett fossilt fordon idag, se då till att det åtminstone är en generell diesel, där man alltså kan köra på det mesta utom just bensin. Det borde vara lite mer framtidssäkert. Men bara lite.

För att klara av att helt göra oss oljefria till år 2030 så måste alltså 1/20 av nuvarande fordonspark ersättas med fordon som går på förnyelsebara bränslen. Varje år. Det gäller allt från traktorer till bilar. För varje år vi inte ställer om 1/20 innebär att vi blir sittande med drivmedelsbrist om vi inte fixar förnyelsebara alternativ för hela det svenska behovet. Det räcker inte att fixa en bil som kan tankas med E85 (som för övrigt har 15% fossil bensin i sig), det måste också finnas hållbar produktionskapacitet av etanol också.

Så de helikoptrar som det svenska försvaret, sjöräddning etc kanske har i drift framåt år 2020 kommer i princip bara ha bränsle i 10 år därefter, om inte alternativ ordnas fram. Och just sådana här system är långvariga. T ex Saab 37 Viggen 1972 - 2005, JAS-39 1988-, strf-90 1993-, pbv-302 1961-. Osv. På just försvarssidan kan man säga att efter år 2030 så ser Sverige ut att helt sakna modernt försvar, om man inte ordnar hållbart förnyelsebart bränsle. Det blir cykelskytte som gäller igen, flottan blir segelfartyg och flygvapnet får bestå av luftballonger. Det samma kommer gälla för allt fler länder i Europa, t ex Baltikum och Finland, som kommer vara grannar med ett land som i många decennier till kommer kunna ordna bränsle till sin växande och toppmoderna krigsmakt, dvs Ryssland.

Logi Energy påtalade också att av den totala exportkapacitet som finns eller funnits år 2005-2030 så kommer hälften vara förbrukat på 8 år, fram till år 2013. Importdelen av oljekonsumenterna skall från år 2013 allså klara sig med lika lite olja på 17 år, som de innan dess gjorde av med på 8 år.

Sveriges välstånd har de senaste generationerna byggt på att vi kunnat köpa all den olja vi behövt. Så kommer det inte att se ut framöver, och definitivt inte efter år 2013. Alla förväntningar om business as usual bör nog funderas lite mer kring.

Glöm aldrig skillnaden mellan teknik, volym och tid.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

25 kommentarer:

  1. Detta var svårsmält, tror du verkligen själv att det är så illa? Ska vi t.ex. transportera vårt virke med häst igen menar du?

    Konstigt också att det i så fall inte uppmärksammas mer i media.

    Hu är det förresten med de svenska oljebolagen, kan de sälja oljan till vem som helst?

    Också skogsägare

    SvaraRadera
  2. Svenska oljebolag har ju sin verksamhet i andra länder. När dessa länder inte längre är nettoexportörer olja så återstår att se hur länge de accepterar att oljan säljs på den fria marknaden. Dock fungerar det t ex i Tunisien för PA Resources.

    Varför skulle det uppmärksammas mer i media? Tror du media skulle våga ta upp en sådan sak, speciellt som någon skeptiker bara skulle leverera någon one-liner i stil med "på 70-talet sade man att oljan skulle ta slut år 2000, alltså har man fel även nu" (men allt man sade i verkligheten på 70-talet var att peak oil skulle inträffa efter år 2000).

    SvaraRadera
  3. Om skog. Skogsbruket borde kunna göra sig självförsörjande på biodiesel, ex FT-diesel. Om inte annat kan man fixa moderna gengasaggregat.

    Skogsägare kan själva avsätta areal för att ordna biobränslet för skogens behov, ex sälja en viss procent råvara i utbyte mot att garanterad rätt att köpa biobränsle.

    Annars är förstås häst ganska energieffektivt, men kräver desto mer arbetskraft. Och det tar mer än 20 år att avla fram arbetshästar nog för att ersätta dagens skogsmaskiner...

    SvaraRadera
  4. Tunisien är redan nettoimportör av olja, och har väl(?) alltid så varit.

    SvaraRadera
  5. Se Collapse, en ny dokumentär om vår framtid med Michael Ruppert. Han tar upp Peak oil och hur ekonomierna kommer falla isär. Finns att hitta på olika torrent-sajter. Tyvärr finns inte filmen att köpa vilket jag ändå rekommenderar att man gör när det går eftersom det är en s.k. Indie-dokumentär som behöver få in lite pengar.

    SvaraRadera
  6. Tack för ännu ett upplysande inlägg. För övrigt kan jag, som Times prenumerant, upplysa dig om att din favorit, Ben Bernanke, har utsätts till "Times person of the year". Undrar vad man kommer att tycka om den utnämningen om 10 år?

    Fredrik
    Uppsala

    SvaraRadera
  7. Nu ska du inte få oss alla att sätta glöggen i halsen så här dan före dan före dopparedan ;-)

    Saudiarabien kommer att bli tvungna att exportera olja. Hur ska de annars ha råd att köpa mat till sina 28,5 miljoner invånare?

    SvaraRadera
  8. Kan man inte konvertera en bensinbil till diesel?

    FredrikN

    SvaraRadera
  9. @FredrikN: mysko kommentar - men såklart kan man det - byt motor bara - sen kommer det förstås inte finnas diesel heller men iaf :)

    2030 - det var snålt - peak oil har jag inga problem med att ta in- men att det i princip inte skulle exporteras olja alls efter 2030 tror jag nog inte riktigt på.

    För det första så handlar det om marknadspriser - om ngt annat land betalar mkt mkt mer så är det nog åtskilliga länder som gärna försakar olja för den interna marknaden...

    Ryssland: Där är det så, än så länge, att tex Sverige faktiskt raffinerar deras svavelhaltiga olja åt dem - dom har inte kapaciteten inom sitt eget land. Men visst med minskande mängder kan det beroendet snabbt ändras...

    E85 är en lösning, gengas, syntetisk diesel, rapsolja mm är också lösningar - jag skulle nog vilja säga att politikerna måste börja ta det i beaktande, och det har ju faktiskt redan tagit ett riksdagsbeslut om att Sverige inte skall vara oljeberoende 2020 (http://www.dn.se/opinion/debatt/oljan-ska-vara-borta-fran-sverige-ar-2020-1.393890) - tyvärr kan man fråga sig vad som görs praktiskt.

    Vi har åtminstonde ganska bra när det gäller elenergi - lite fler reaktorer samt uranbrytning inom gränserna så vore det ännu bättre dock...

    Och försvaret - well dom bör definitivt tänka framåt på ökad världsoro och oljebrist: Oavsett peak oil så kan en större konflikt innebära en kraftig ransoering av oljan.
    "fördelen" om det är en global brist är väl att ingen annan heller kan utnyttja olja i militärt syfte i ngn större utsträckning...mao förutser man detta så kan man vända det till sin fördel

    /K

    SvaraRadera
  10. Min gamle far berättar att under andra världskriget kostade tyskarnas syntetiska diesel från Leunaverken 20 gånger mer än den Jänkarna kunde pumpa upp och raffinera.

    Detta kan nog vara ett riktmärke över hur dyrt bränsle blir i framtiden. Kol lär det ju finnas gott om.
    /gurrapurra

    SvaraRadera
  11. Skrämmande framtidsutsikter. Men om inte oljetillgångarna nationaliseras eller försäljningen regleras på annat sätt så kommer oljan att säljas till den som betalar mest.
    Under 2 Vk framställdes bensin i Sverige från alunskiffer. Det finns en rykande slagghög i Örebrotrakten som minne av den tiden. Men det räcker självklart inte för att upprätthålla dagens missbruk.

    SvaraRadera
  12. Bleak outlook...

    2030 är nog lite väl tidigt. Men ingen omöjlighet. Politikerna är nog inte så sugna på att delge de yngre generationerna informationen om att samhället har ett "bäst före" som redan inträffat. Nu väntar vi bara på att det skall surna.

    Varför skulle någon vilja betala in till ett pensionssystem eller liknande om de visste att de aldrig skulle få ut något av det själva utan endast göda 40talistfrälset.

    Bäst med bussines as usual tills allt pajjar om man är "folkvald"

    hur givmild skulle du vara om du visste att detta var den sista kakan som någonsin bakas?

    SvaraRadera
  13. Spekulation. Vargen kommer.

    Det löser sig med biodiesel, etanol, metanol, flytande gas av olika ursprung och olja förstås.

    Oljan tar inte slut om 20 år - den blir bara mycket dyrare. Olja kommer alltid att finnas.

    SvaraRadera
  14. Peter, jag har uttryckligen skrivit att oljan inte tar slut om 20 år, jag skrev bara att det inte kommer finnas några exportländer efter år 2030, iaf inte enligt Logi Energy.

    Att bara ställa sig med armarna i kors och säga "det ordnar sig" är att göra det enkelt för sig. Det ordnar sig bara om vi aktivt vidtar åtgärder. Och med "vi" så menar jag inte "någon annan".

    SvaraRadera
  15. Uppskattar din blogg skarpt och du verkar vara en väl påläst person. Jag har dock en fråga, tror du inte att oljan kommer säljas till högstbjudande även efter 2030? Eller tror du att respektive lands regering kommer besluta om att enbart använda den internt? Jag har svårt att se ett sånt scenario. utveckla gärna!

    SvaraRadera
  16. Priset lär nog vara därefter. I princip hör högt som helst, och det handlar inte om att alls kunna köpa i närheten av de volymer man förbrukar idag.

    SvaraRadera
  17. Man kan lätt lura sig av rubriken "20 års exportolja kvar" att vi då i alla falla har 20 år av oljeanvändning framför oss.
    Vi har kanske 20 år av stenhårt arbete för att ställa om till ett samhälle utan behov av olja.
    För varje procents minskning av oljetillgången kommer sannolikt de finansiella aktiviteterna också att avta - med början i absolut närtid, för att sedan fortsätta avta.
    Då minskar också mängden riskkapital som är növändig för att utveckla alternativ till oljedriven infrastruktur.
    Om oljepriset höjs kraftigt kommer oljan att räcka längre men med allt färre spekulanter varför nyproduktion blir mindre intressant att satsa på.
    Som de flesta bedömmare konstaterar även jag att den omställning man nu ser som nödvändig skull påbörjats för 20-30 år sedan.
    Vi har satt oss i en situation där ekvationen ökande befolkning / minskande oljetillgång inte går ihop.

    SvaraRadera
  18. FT-Diesel?
    Jag föredrar förnybar syntetisk KDV-diesel som gör omvandlingen av t ex träflis till diesel i 3 min.
    3 kg helt torrt träflis ger 1 kg diesel.
    För FT-Diesel-anläggningar behövs det 3-4 miljarder SEK per styck. Verkningsgraden är dålig: Det behövs 5 kg träflis för 1 kg diesel.
    KDV-anläggningar är ekonomiska redan från 500 liter diesel per timme och producerar 4 miljoner liter diesel per år. Kostar ca. 4,4miljoner Euro per anläggning.

    SvaraRadera
  19. Den där exportlandsmodellen är en prognos och bör nog tas för en sådan. Man kan även tänka sig fler. Tänk om USA och Europa inte stillatigande ser på hur Saudi sitter på en massa olja, som en gång konfiskerades från amerikanska, holländska och brittiska oljebolag? Då kan man nog tänka sig att USA och Europa återtar den oljan, och så får de forna oljeshejkerna sitta där nere och käka sand. Lång näsa.

    SvaraRadera
  20. Carl Johan Hall, du är medveten om att den där beslagtagna oljan finns i oljefälten i Saudi-Arabien. Hur hade du tänkt att USA och England skall återta den? Saudi-Arabien är rätt väl beväpnat av USA själva, och världens muslimer lär inte stilla se på om kristna västvärlden försöker ockupera Det Heliga Landet...

    SvaraRadera
  21. USA och Storbritannien har kärnvapen, vilket inte Saudiarabien har. Extraordinära åtgärder, i och för sig.

    SvaraRadera
  22. Oljekällor och oljeinfrastruktur är lite känsliga för kärnvapen, så det fungerar nog inte som önskat.

    SvaraRadera
  23. Dessutom har nog Saudierna kärnvapen i praktiken. Vem är finasiären bakom Paskistans kärnvapenprogram .....

    Saudierna har en massa fin hårdvara made in USA, men denna hårdvara innehåller en massa mjukvara made in USA och .....

    SvaraRadera
  24. Jag hävdar att "above ground problems" och inte sinande oljekällor är orsaken till stigande priser. Det stämmer som C säger att det plötsligt stigande priset inte lett till ökat utbud av olja, men det beror i grunden på att oljeproducenterna avstod från investeringar under den period fram till 2004-2005 då oljepriset var relativt lågt.

    Med ökade investeringar i befintliga oljefält, djuphavsolja och oljesand samt kanske skiffer så kan produktionen av olja upprätthållas eller kanske till och med öka upp mot 95 mbpd.

    Jag tror inte vi står inför en annalkande oljekris, där inget land globalt som importera olja kommer att kunna köpa någon olja om 20 år.

    SvaraRadera
  25. Har tänkt lite på detta och tycker faktiskt det låter mycket märkligt. Det skulle alltså betyda att vi inga länder kommer kunna importera olja 2030.
    Men jämför då ASPOs oljeproduktionsprognos för 2030, som är 75 mb/d, med IEAs oljekonsumtionsprognos för 2035, som är 99 mb/d. Då verkar det som att vi "bara" kommer att ha ca 24 mb/d produktion för lite för att möta efterfrågan. Det kan väl knappast vara så att de oljeproducerande länderna står för så stor del av oljekonsumtionen att det inte blir något över till oss andra?
    När man beaktar dessa siffror känns det ju som att vi kan klara oss med samma typ av samhälle som vi har idag även 2030, även om oljebristen gör att det inte fungerar lika välsmort ;)
    I övrigt anser jag också att vi måste börja fasa ut oljan så fort som möjligt, men kan det vara så att det kanske inte är så bråttom som vissa menar?

    /Jocke

    SvaraRadera