Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2008-12-25 12:00

Bensin- och dieselbrist i Australien mfl platser

För de som tror att efterfrågan på olja faller i världen, så rapporteras det nu om brist på drivmedel i bl a Australien över jul.

På annat håll rapporteras det också om brist, t ex Bolivia, Uganda, fd OPEC-medlemmen Indonesien och Kenya.

Detta förutom långbänkar som Pakistans mer eller mindre konstanta strömavbrott mm.

Från Mexico rapporterar det stagliga oljebolaget Pemex att produktionen i världens näst största oljefält, Cantrel, fallit med 6.5% på ett år.

Det är bara att konstatera att priset på olja inte nödvändigtvis säger någonting om den faktiska tillgången idag, och det rapporteras förstås om färre bristsituationer än i somras då det rent av vad brist hos oljeexportörerna Kanada och Saudi-Arabien. Som vanligt är det på Energyshortage.org man får sammanställningarna om hur det egentligen ser ut runt om i världen.

Det är en lätt gissning att när man inte kan få tag på bensin i Australien så är oljepriset lika nedspeku lerat nu som det var uppspekulerat i somras.

Och fortfarande har inte oljeproduktionen i världen ökat sedan slutet 2004. Peak oil är här, men det är svårt att se skogen för alla träden i takt med att ekonomi och samhälle kollapsar.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

5 kommentarer:

  1. Hittade hit idag. Fortsätt skriva så fortsätter jag att lära. /F

    SvaraRadera
  2. Frågan är om vi får en deflations eller inflations ekonomi i framtiden. Båda sidor har goda argument. Hittills har vi fått se fallande priser på allt utom dollar och obligationer. Aktier, fastigheter, råvaror som guld, olja, säd falla kraftigt. Det sägs bero på att alla tvingas sälja allt för att få pengar att betala skulder med.

    Priserna på olja har fallit från $147 i juli till $35 i december och förhållandet guld/ola är nu 848/35 dvs 24.2 och har historiska pikar på 26.

    Det är logiskt att tro att vi snart får inflation när centralbankerna ökar penningmängden så kraftigt som de gör. Japan är dock ett exempel som talar emot detta som haft lågräntepolitik och massor av stimulanspaket i 18 år nu. Om inte de kommersiella bankerna är villiga att låna ut alla pengar som centralbankerna trycker och företag och privatpersoner varken vill eller kan låna mer oavsett ränta ja då fortsätter deflationen.

    Jag vet inte idag vilken utveckling jag bedömer som mest sannolik idag. Kan dock konstatera att oljan börjar bli historisk billig i guld räknat och att konsumtionen bara minskat med 0.5% och att världen behöver upptäcka ett nytt Kuwait om året för att täcka tillgångsminskningen och investera en biljon dollar om året för att öka produktionen vilket inte sker på grund av det låga oljepriset. Det kan bara vara en tidsfråga om när oljepriset börjar öka igen och eftersom oljan förbrukas hela tiden så blir det hela tiden bara mindre av den, guld förbrukas inte även om tillgången är begränsad.

    Jag tror på prisökningar i olja, guld, säd när bankkrisen stabiliserat sig om inte förr.

    SvaraRadera
  3. Bensin- eller dieselbrist behöver inte nödvändigtvis innebära global oljebrist, även om det kan vara en indikation på att så är fallet.
    Det kan lika gärna betyda bristande raffinaderikapacitet eller problem i distributionen. Båda dessa kan i och för sig också vara allvarliga.
    Sommarens skyhöga oljepriser kan ha eftersläpningseffekter som fortfarande påverkar fattigare länder som Pakistan, Bolivia, Uganda och Kenya. T.ex. kan drivmedelsdistributörer i fattiga länder ha gått i konkurs i början av året och nu saknas därför kanske tillräcklig distributionskapacitet i dessa länder.
    Saken måste utredas närmare för att man ska kunna säga vad som är den egentliga orsaken bakom bristen. Orsakerna kan ju dessutom vara helt olika i olika länder.
    Jag vill bara tillägga att jag är helt med på peak oil och anser att vi troligen redan passerat peaken. Men man måste akta sig för att okritiskt ta till sig allt som verkar stödja ens övertygelse.
    Tack förresten för tipset om energyshortage.org!

    SvaraRadera
  4. Vad var det jag sade? Läste lite vidare i en av artiklarna.
    "supplies from the Caltex refinery at Lytton ran low.
    The shortage followed the complete shutdown of the refinery on December 12 following a fire.
    Prior to the incident, diesel supplies at Lytton had diminished by 50 per cent due to machinery problems."
    Så var det alltså med Australiens drivmedelsbrist. Raffinaderiproblem...

    SvaraRadera
  5. Per, det är i dollar som guldet fallit i pris. I SEK och många andra valutor står guldet nära ATH. Se de grafer jag postat varje vecka.

    Flute, ja, just Australien beror på raffproblem, men det förklarar t ex inte Kenya, Indonesien mfl. Däremot är Australien ett bättre exempel för att få någon att reagera, se det som rubriksättning. Brist utanför västvärlden är inget ngn svensk bryr sig om.

    SvaraRadera