Det brittiska elitförbandet Special Boat Service, SBS, tog på nio minuter hand om de sju fripassagerare som kapat tankfartyget Nave Andromeda. SBS och brittiska SAS anses vara bland världens bästa elitförband, och förebilder för svenska SOG, som också ska kunna omhänderta personer som uppför sig dåligt ombord på fartyg.
Cirka 16 operatörer från SBS bordade Nave Andromeda via vad som media uppger var två Merlin Mk 4, en Wildcat och en Chinook-helikopter. Man ska bland annat haft understöd av skarp- eller prickskyttar från helikoptrarna. Själva insatsen ombord på det 228 meter långa tankfartyget ska ha tagit nio minuter och de sju fripassagerarna som ska ha kapat fartyget efter att ha blivit nekade att komma iland i Storbritannien ska ha omhändertagits av SBS.
Kapningen skedde utanför HMS Nelson, dvs den brittiska flottbasen i Portsmouth och dessutom bekvämt nära RM Poole, där SBS har sin bas. Lite som att kapa en Göta Kanalfärja utanför Karlsborg.
Sedan kanske inte motståndet direkt var särskilt hårt eller svårt i det här fallet.
Tillvägagångssättet juridiskt var motsvarande som skulle gällt i Sverige, dvs den brittiska polisen bad om stöd från försvaret, som levererade detta och efter insatsen tog polisen återigen över.
Svenska SOG sägs i mycket vara modellerat utifrån brittiska SAS och SBS, som anses vara världens kanske bästa specialförband, och det är förstås intressant att det civila bruket juridiskt också påminner om det svenska, i och med att man underställs polisen vid inhemska insatser.
Uppgifter till bloggen gör för övrigt gällande att SOG mycket riktigt ligger nära SAS och SBS nivå, och bland amerikanska specialförband är det i princip bara Delta Force (1st SFOD-D) och Navy Seal Team 6 (DEVGRU) som ligger i samma härad. De flesta amerikanska specialförband ligger mer på en nivå motsvarande svenska elitförband, som amfibieskytte, kustjägarna, attack- och röjdykarna, fallskärmsjägarna och andra delar av UndBat eller de svenska jägarförbanden. Imponerande förmågor att leverera i den volym som amerikanerna gör, men alltså inte på SAS/SBS/SOG/DEVGRU-nivå.
Filmen ovan visar delvis hur SOG bordar en Stenafärja, dock från båt och inte från helikopter.
De svenska specialförbanden är under förändring, då uppgifterna och förmågorna för nationellt försvar ska utökas, liksom storleken på förbanden, samtidigt som uppgifter mot t ex terrorism, samverkan med polisen och insatser utomlands ska behållas. Samtidigt ska 31:a lätta bataljon från Livregementets Husarer i Karlsborg omformas från ett snabbrörligt lätt skytteförband till en jägarbataljon, med inriktning på att leverera stöd till specialförbanden. Exakt vad det innebär är nog svårare att få reda på, då Försvarsmakten är mycket sparsam i sin kommunikation kring specialförbanden.
21 kommentarer
Finns nog inga förband som väcker så mycket nyfikenhet som dessa. Och det är glädjande att det finns så lite information att tillgå¨.
Det som finns vekar vara en blandan av hjältedyrkan och killgissningar. Vilket ju ändå får vara bra.
Vad gäller denna incident så verkar det som om besättningen tidigt varit medvetna om fripassagerarna men i samband med att man skulle gå i land ville man sätta dem i "hyttarrest". Vilket då ledde till nån form av uppror och besättningen följde till punkt och pricka instruktionerna vilket var att låsa in sig i säkra rummet (the citadell) och invänta hjälp.
Rederiet i fråga har tydligen väldigt gott rykte och det var antagligen en välutbildad och kompetent besättning.
Bra genomförd operation av SBS med. 9 minuter för att säkra en båt är snabbt jobbat.
Svensk media var som vanligt ointresserad av detta skeende, låg inte i deras rapportering förrens sent på söndagskvällen och då som smånotiser. Kan kännas märkligt då det borde klassas som nyhet. Läste ett uttalande "The individuals were detained after they were met with overwhelming force", jo när polisen lämnar över till försvaret i UK så smäller det till, hotbilden torde ha varit en flytande bomb, någonting man inte vill uppleva.
Ytterliggare ett bevis på att om man förlitar sig på svensk klickmedia väljer man att förbli fördummad.
Tystnaden kan vara kopplad till att det var just fripassagerare det gällde.
Jag gissar att 9 minuter är ungefär den tid det tar för väl förberedda proffs att leta igenom en båt efter 7 rädda obeväpnade stackare som försöker gömma sig.
(Betyder inte att jag vill bagatellisera händelsen eller att jag inte är imponerad av proffsigheten hos alla inblandade. Tvärt om, mycket bra skött och självklart skall fripassagerare skickas hem.)
Hur benchmarkar man olika specialförband mot varandra? Gissar att det är vad förbandet som helhet kan få uträttat. Jag har svårt att se hur svensken skulle kunna mäta sig med amerikanerna och britterna. Normaliserat på kostnad ligger vi säkert bra till, men alla vet ju att det kostar att ligga på topp.
Det jag fick ta till mig var att amerikanska SF mest är att betrakta som flygeldledare, och jobbet utförs av flygvapnet.
Amerikanernas styrka är att de i så gott som alla lägen kan ropa efter flyg, att deras SF skulle sakna tänder skulle inte jag räkna med om jag satt på andra sidan. I alla situationer är det bättre om understödet tar hand om motståndet så man bara behöver säkra terrängen. Deras SF har historiskt (och vi behöver inte gå långt bakåt) klarat sig förhållandevis väl.
Boktips om SF Whiskey-Tango-Foxtrot v Lynne M. Black Jr, läsvärd. Jo, jag köper bloggarens böcker också.
En reflektion i sammanhanget blir då att hur har rederiet, speciellt i lastningshamnen, levt upp till förpliktelserna i ISPS-koden eftersom det möjliggjorts för stowaways att allaredan där ta sig ombord i fartyget utan upptäckt?
Troligen helt i enlighet med gällande security level, dock kryllar det av stowaways längs kanalkusten som främst är ett gissel för roro/ropax mot UK men också annat tonnage.
Nu har jag inte bemönat mig undersöka vilken hamn fartyget kom ifrån men oavsett är det inte svårt att ta sig ombord på ett fartyg osett, antingen alongside eller på redden – oavsett om det skett i europa eller längre bort.
En jolle och repstege i skydd av mörkret är det som krävs…
Bitterchiefen: Port of Departure var Nigeria och med tanke på tankfartyg så kan förmodas Bonny eller upp mot Port Harcourt.
Naturligtvis korrekt observerat att det på det sätt som du beskriver är en baggis att ta sig ombord … Vilket gör att man kan ifrågasätta graden av vakthållning ombord samt huruvida hamnarna bemödar sig leva upp till ISPS-koden. …
(Varvid man osökt kommer att tänka på hamnarna i det forna Östblocket … ingen större risk för stowaways där!)
Ironi om hamnarna i forna Östblocket?
Cornucopia: Kan naturligtvis tolkas som ironiskt sett med dagens ögon. Dock som så att faktainnehållet i påståendet är obestridligt … Nämligen att stowaways i Öststatshamnarna den gången inte existerade … så stark var kontrollen och övervakningen. Bara att ta sig in och ut i hamnområdet var komplicerat med passersedlar o. dyl. Därefter beväpnad vakt vid landgången som kontrollerade landgångspassen. Innan avgång dessa hamnar id-kontroll av besättning samt genomsökning av fartygen av beväpnad vaktpersonal med folkilskna hundar.
Har upplevts på ort coh ställe i dåvarande Sovjet, DDR, Polen och Bulgarien … Och ryktesvis var Albanien sju resor värre!
Vad var det för kapare och vad var deras motiv? Lyckas inte hitta nåt om det.
Egentligen är det väl så att i princip alla idag existerande specialförband är modellerade på brittiska SAS. T.ex. Delta har ju samma "sabre squadron" struktur som SAS och Deltas grundare var ju sekonderad till SAS innan han startade upp i USA. För övrigt när det kommer till amerikanarna så bör du till Delta och Devgru också räkna in 24 STS (flygvapnets komponent till JSOC), ISA (underrättelsedelen i JSOC) samt Ranger Regimental Reconnaissance Company (JSOC komponent sedan 2005) och förmodligen världens mest kompetenta när/fjärrspaningsförband. Vad gäller amerikanska SF (Special Forces) så är det ofta felaktigt använt som en benämning på specialförband när SF (Special Forces) är det specifika förband som också kallas gröna baskrarna (US Army Special Forces). De övriga komponenterna i USSOCOM benämns rätteligen Special Operations förutom JSOC komponenterna (Tier 1) som benämns Speical Mission Units. Vad gäller SF och flygledare så är det sannolikt flygvapnets Combat Controllers som åsyftas även om SF vanligen har s.k. JTAC (Joint Terminal Attack Controllers) i ett typiskt ODA, liksom övriga Special Operations valigen har egna eller samarbetar med flygvapnets JTACs.
Glömde en sak….för övrigt är det väldigt imponerande att köra igenom en tanker på 9 minuter, hitta och omhänderta fientlig personal oaktat deras kvalitéer.
Jag vill minnas att SOG fått utbildning och därmed har polismans befogenhet. Vilket medför att de kan agera utan att ställas under Polisiärt befäl.
källa: https://cornucopia.cornubot.se/2016/03/flash-sarskilda-operationsgruppen-har.html
Är SOG samma som SSG? Vi hade SSG som plockade ut de bästa från K4 när jag låg inne. En kille i min grupp blev utplockad och sedan såg vi inte honom mycket….
De ville komma iland i UK nu fick de komma iland antar jag.
"Samtidigt ska 31:a lätta bataljon från Livregementets Husarer i Karlsborg omformas från ett snabbrörligt lätt skytteförband till en jägarbataljon, med inriktning på att leverera stöd till specialförbanden. Exakt vad det innebär är nog svårare att få reda på, då Försvarsmakten är mycket sparsam i sin kommunikation kring specialförbanden."
En killgissning är väl att även detta är modellerat efter UK:s specialtrupper, och deras Special Forces Support Group, som är till för att understödja SAS/SBS när uppgifterna även kräver truppvolym.
20 dygn på en båt utan att bli upptäckta? Jag tror det är några som betalat en medlem i besättningen eller flera för att fly Nigeria utan spår. Planen gick fel när de blev upptäckta och så började de hota besättningen.
Min enkla gissning.