Till och med juli mÄnad registrerades 10 495 elbilar i Sverige. Marknadsandelarna hittas nedan, medan traditionella media för att fÄ favoriten Volvo i topp istÀllet redovisar laddhybrider och pratar om laddbara bilar. Tre bilmÀrken har nÀstan 50% av elbilsmarknaden i Sverige. Graf nedan.
En nÄgot pimpad Tesla Model S. |
Tesla leder förstÄs elbilstoppen med 22.8% av marknaden eller 2 389 nybilsregistreringar i Är, flÄsad i nacken av Kia pÄ 14.3% med succén e-Niro och sekundÀrt Soul, och Renault med Zoe, Sveriges nÀst mest sÄlda elbil efter Tesla Model 3. Tillsammans har man 49.2% av marknaden.
PÄ fjÀrde plats hittas Audi med sina 1 211 registrerade E-Tron, som kan sÀgas vara en försÀljningsmÀssig succé och har i Är sÄlt mer Àn Tesla Model X och Tesla Model S tillsammans.
Nybilsregistreringar elbilar till och med juli 2020. Data: Bil Sweden |
VÀrd att notera Àr Porsche, som med nya Taycan mitt under coronakrisen lyckats komma in pÄ tionde plats och 198 nyregistrerade bilar. Bilar som dÀremot floppat Àr Jaguar I-Pace, men det kan förstÄs bero pÄ att Jaguar inte vill sÀlja bilar till nÄgon som inte Àr lönnfet 55+ med flint. MÄlgruppen för de dyraste elbilarna Àr kanske nÄgot annorlunda Àn vad Jaguar Àr vana vid.
Antalet nyregisterade Kina-Volvo har stigit till 56 stycken Polestar 2, vilket talar för att leveranserna till kund kommer igĂ„ng nĂ€r som helst, dĂ„ det endast var sex bilar – sannolikt demobilar – registrerade i juni. Det blir myckeet spĂ€nnande att se om Polestar 2 kan brĂ€da exempelvis E-Tron, Ă€ven om Tesla Model 3 sannolikt Ă€r ohotad i toppen.
Tidigare ledande Nissan Leaf ser sig omsprungen av allt fler bilmodeller, men stÄr sig uppenbarligen inte i konkurrensen, utan Tesla Model 3, Renault Zoe, Audi E-Tron och Kia Niro Àr större idag. Gammal Àr inte alltid Àldst, och en anledning kan hittas i att Leaf alltjÀmt förblir förra generationens elbil, vilket i och för sig Àven gÀller Zoe.
TillvÀxten i elbilsregisteringar under Ärets sju första mÄnader var blygsamma 11% jÀmfört med 2019. Dock kan introduktionen av Tesla Model 3 dragit upp registreringarna förra Äret. Kanske kommer Polestar 2 göra att andra halvÄret blir starkare och drar upp den totala tillvÀxten i elbilar under 2020?
I övrigt saknas Volvo pÄ elbilslistan, men nÀr vÀl alla svenska biljournalisters Àlskling med sina fullstÀndigt och alltid perfekta anmÀrkningsfria bilar börjar sÀljas kanske man kommer börja redovisa elbilar separat istÀllet för att tala om laddbara bilar. Men bara om Volvo sÀljer mest, annars fÄr vi nog nöja oss med pratet om laddbart istÀllet.
29 kommentarer
Det Àr lustigt hur enormt olika det ser ut i Sverige och Norge.
I norge ligger Audi i topp med 17.7% och Tesla model 3 pÄ femte plats med 5% andel, knappt fler bilar sÄlda Àn BMW i3 (1818 mot 1443). Detta Àr alltsÄ för hela 2020.
Smaken Àr som baken. Eller Àr det bara att Norge Àr en mognare marknad?
Notera att jag summerat bilmÀrkena ovan. Tesla Àr tre modeller. Model 3 har ca 17% av svenska marknaden i Är, E-Tron ca 12%.
Sedan Àr Norge en mognare marknad. I Sverige har elbilsköparna gÄtt pÄ fossillobbyns yranden om rÀckvidd. DÀrför sÀljer BMW i3 sÄ bra relativt Model 3 i Norge, norrmÀnnen vet att de inte behöver köpa lÄngfÀrdsbilar.
Det Ă€r fruktansvĂ€rt ekonomiskt fördelaktigt med elbil kontra fossilbil i Norge, inte bara de Ă€r skattefria utan bom-avgifter etc som utgĂ„r (ja jag vet att oslo har andra regler för dessa bommar). Detta driver i tillĂ€gg till att elbilar Ă€r fantastiska đ
Norge slipper vÀl EU-tullar pÄ Tesla och sen har vÀl de ganska tuff beskattning pÄ bensindrivna.
TullmÀssigt likt, eu/eÞs Àr Norge med i. Elbilar sÀljs utan moms och andra avgifter som co2-avgift etc vilket gör elbilar mycket attraktiva. Vidare Àr vÀgutbyggnad finansierat med vÀgtullar och i huvudsak Àr elbilar fritagna frÄn dessa. Summa sumarum sÄ Àr försÀljningen efter detta
MisstÀnker att e-tron kommer dala framöver om inte Audi fortsÀtter prisdumpa den. Jag leasar min e-tron i tvÄ Är för ca 120000:-. Motsvarar knappast vÀrdeminskningen.
Vet inte om det Ă€r fossillobbyn eller teslahjorden som yrar mest om rĂ€ckvidd och effektivitet đ
Hur som haver. Finns det batterier eller gÄr det ens tillverka i den volym som behövs för att ersÀtta HELA fossilflottan? Det Àr det som Àr intressant.
Troligen inte om Musk fÄr bestÀmma, att minsta acceptabla rÀckvidden Àr typ 500 km.
Sa han inte 40 mil? Jag menar att det rÀcker med 35, men det Àr bara personligt.
300 miles, 480 km, överdrev lite. Men i övrigt som du sÀger, det Àr helt personligt vilken rÀckvidd man behöver, personligen har jag klarat mig med 18-20 mils rÀckvidd i fyra Är, och ÀndÄ kört sthlm-gbg, ungarna mÄste ju rastas pÄ liseberg emellanÄt.
Det tillverkas idag runt 90 miljoner bilar per Är, nÄgon miljon av dessa Àr i dagslÀget laddbara. RÀkna med att det kommer ta mÄnga Är att bygga ut batteriproduktionen för att dessa ska kunna elektrifieras. VÀljer man batteribilar med stora batterier likt Tesla sÄ kommer det att ta lÀngre tid Àn med laddhybrider dÀr batteriet kan vara betydligt mindre. Du kanske kan fÄ fem laddhybrider för varje batteribil för samma batteriproduktionskapacitet, dessutom kan man vÀlja mindre energitÀta kemier utan alltför stora nackdelar som litiumjÀrnfosfat istÀllet för NCA.
Hoppas P2 lyckas möta efterfrÄgan, kan sÀkert bli en dundersuccé. Kul med en vettig konkurrent till Tesla 3, mot vilken den Àven vunnit de flesta tester som bÀsta köp.
Jag bor i bostadsrĂ€tt i Stockholmsförort. Det finns en laddare vid köpcentret 5 minuter hĂ€rifrĂ„n sĂ„ laddning gĂ„r att lösa. Har provkört Tesla Model 3 och efter 30 sekunder ville jag ha en. Priset Ă€r fn för högt för plĂ„nboken men infrastruktur finns för jobbresorna. HĂ„ller ett öga pĂ„ bilar med 35 mils plus rĂ€ckvidd. Ăver 40 Ă€r önskvĂ€rt. Det Ă„terstĂ„r att se vad det blir för EV men pris vs laddstruktur avgör om tvĂ„ Ă„r.
Det Àr ganska sÀllan man kör lÀngre Àn 20 mil. Jag skulle helst se att man enkelt kunde koppla pÄ en liten vagn som kunde hyras pÄ macken med extra batteri efter bilen de fÄ gÄnger man ska lÀngre..
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/batterie-anhaenger-ep-tender-gegen-reichweiten-angst-2020/
Fantastisk anlÀggning, klimatavtryck?
kontrar med den hÀr.
http://www.gengas.nu/bilder/144.shtml
Gengas med generator skulle vara intressant, eftersom generator kÀnn nytt as alltid pÄ högsta verkningsgrad.
https://electrek.co/2020/01/06/tesla-model-3-hybrid/
Anekdot: tÀnkte slÄ till pÄ en ID3 som tjÀnstebil (den eller Kia e-niro som kÀnns realistisk för smÄbarnsfamilj, nÀr 8,5 basbelopp Àr begrÀnsning).
Max 6 mĂ„naders vĂ€ntetid trodde dem, dessutom finns det osĂ„lda "1st Edition" som gĂ„r att fĂ„ med princip omgĂ„ende leverans (dyraste modellen för 530 tkr). SĂ€ljaren kunde dock knappt nĂ„got om bilen och kunde inte ens prissĂ€tta den eftersom VW inte bestĂ€mt rabattsatser för företag Ă€n…
Fossillobbyn Àr onödigt pessimistisk kring elbilar, finns ingen förbrÀnningsmotor som kan lagra och nyttja kolkraft som elbilen, kolkraft Àr under stor utbyggnad och sÄ naturgas dÀr elbilen
Àr Àven dÀr betydligt bÀttre Àn förbrÀnningsmotorn.
Elbilen Àr den verkliga flexifuel bilen.
Bensin/dieselmotorn ersatte Ängmaskinen för över hundra Är sedan men övergÄngs perioden var lÄng sÀrskilt pÄ fartygssidan och pÄ jÀrnvÀgen och det blir samma sak nu lÀttare fordon först, sedan lastbilar och hur det blir med flygplan och fartyg vete sjutton.
VÀtgas och brÀnsleceller med batteri enbart för att jÀmna ut effektuttaget.
Jag har inte varit speciellt bekymrad över rÀckvidden vad gÀller elbil förrÀn jag i helgen drog runt pÄ en husvagn med laddhybriden och var glad över att jag inte behövde knö in mig pÄ en laddplats med pÄkopplat ÄbÀke pÄ kroken.
Ăn sĂ„ lĂ€nge finns det ju inte mĂ„nga elbilar som klarar av en husvagn men nĂ„gra finns och fler lĂ€r det bli. Dock kommer det att behövas laddas oftare vilket stĂ€ller en del krav pĂ„ hur laddplatserna utformas.
Husvagn med inbyggt batteri? đđ»
Var lite orolig över rÀckvidden med ca 1400 kg husvagn med e-tron 50. Det gick bÀttre Àn jag trodde. Ca 17 mil rÀckvidd. Vi drar sÀllan vagnen lÀngre Àn sÄ.
Sen tog det tvĂ„ dygn att ladda bilen pĂ„ camping-el…
En personlig anekdot ang. e-tron och deras ökning Àr att de har (hade Ätminstone nÀr jag bestÀllde min) vÀldigt attraktiva leasingpriser. De vill alltsÄ trycka ut dem pÄ marknaden helt enkelt.
Bilen kostar ju ca 900 kkr, men leasingkostnaden Àr mindre eller likvÀrdig vilken "normal" tjÀnstebil som helst runt 7,5 pbb.
Första Polestar 2 levererades till kund i onsdags (29/7) enligt Vi BilÀgare. https://www.vibilagare.se/nyheter/forsta-kunden-i-sverige-har-fatt-sin-polestar-2