Det riktas allt mer kritik mot svenska myndigheter och regering för hanteirngen av coronapandemin. Det tål dock att påminnas om att det inte är beslutsfattarna som genomför besluten, utan dessa hänger alltid på genomförarna längre ner och deras chefer. Det finns inget scenario där Folkhälsomyndighetens ledning eller regeringen blir de som själva utför allt arbete i frontlinjen.
Smnittförande ämnen. |
En vanlig missuppfattning är att alla blint lyder, alla är kompetenta, alla har resurser lokalt och att alla omständigheter är likadana. Verkligheten är istället annorlunda.
En liknelse för krishantering vore att ett land är i krig. Beslut tas om strategier på högsta nivå, dessa beslut skickas nedåt som order och förvandlas till operativa strategier och sedan taktik, som därefter ska genomföras av enskilda soldater och annan personal.
Men alla är inte lika kompetenta och motståndaren bjuder också på olika hårt motstånd på olika platser. Det är inte den högsta ledningen som genomför allt, de kan bara skicka ut sina beslut som order. Det räcker alltså inte att det är en order att försvara Berlin. Staden faller ändå, för oavsett viljan finns det inte resurser nog till de som ska genomföra själva försvaret.
Hoppar vi över till coronakrisen, så spelar det ingen roll vad för beslut om strategier Folkhälsomyndigheten och regeringen tar, som regionernas smittskydd omvandlar till operativa planer, och sedan sjukvårdens och vårdens chefer omvandlar till taktik som vård- och omsorgspersonalen utför om det inte finns resurser till att börja med eller om motståndaren är övermäktig resurserna.
Dessutom ser man att chefsnivån ute bland utförarna att alla inte är kompetenta, eller ens följer besluten från högre nivåer. En del är tvärt om extremt kompetenta. Utfallet i smittade och döda på olika äldreboenden varierar från noll till mycket höga siffror, beroende på besluten om taktik och vad för resurser omsorgspersonalen getts.
Ska det således kastas någon skuld mot högsta ledningen så är det inte på nuvarande ledning, utan på de som avvecklade den svenska krisberedskapen 1999 – 2015.
Det räcker inte att säga att det ska vara besöksförbud i äldreomsorgen, när man inte gav omsorgspersonalen skyddsdutrustning och utbildning, och därtill hela tiden använder nya tillfälliga vikarier som kan föra in smitta, eller där anhöriga bryter mot besöksförbud, eller de äldre själva beger sig ut och smittas, vilket förekommer.
Sedan kan regeringen och Folkhälsomyndigheten säga vad som helst och bli ett tacksamt mål att peka finger på. Men ingenstans från regeringskansli via Folkhälsomyndigheten hela vägen ner till vårdbiträdet är man något annat än människor med fel och brister, samtidigt som man oftast vill väl.
Krishanteringen är alltid beroende av själva utförarna, och de kan vara hur kompetenta som helst, men strategier från högsta nivå har alla möjligheter att förändras på vägen eller inte stödjas av de resurser som krävs för att kunna genomföra dem. I Sverige är det nämligen regioner och kommuner som sitter med pengarna för vård och omsorg, inte regeringen.
För er som ropar efter förbud – var finns polisresurserna som t ex skulle tillämpa ett utegångsförbud? Svaret är att de finns inte. Således skulle förbud vara meningslösa. Tyvärr gäller det även ordinarie lagstiftning, där politikerna gärna stiftar lagar, men inte ger resurser till rättsväsendet för att lagarna ska kunna tillämpas, utan i bästa fall handlar det om att något annat får prioriteras ner.
Kasta för all del skit på utvald grupp om det får dig att må bättre, men kom ihåg att alla är inte lika kompetenta som du. Det är ju bara du som är perfekt och sitter på alla de rätta svaren, tydligen. Förståeligt, för bara en kan vara bäst, och i fallet coronapandemin är det tydligen du.
63 kommentarer
Den åtgärd som nog skulle tillfört mest i att begränsa smittspridning blir att stänga alla med servereringstillstånd. Jag tycker nog inte att det skulle vara rimligt men efter det men redan gjort är det det jag ser skulle få störst effekt med minst påverkan, utanför den berörda branschen då.
Det är fortfarande väldigt oklart hur smittspridningen skett i Sverige så man får vänta med analysen om vilka åtgärder som haft mest effekt. Hittills har provtagning visat på betydligt mindre omfattande spridning än myndigheternas prognoser vilket förstås har en rad orsaker från åtgärder, smittsamhet, testernas kvalitet osv.
Är det fel på prognosen, verkligheten eller mätmetoden?
Svårt att säga i det här läget tror jag.
Kan det vara fel på verkligheten.. Men ja mycket är oklart.
Nja, det var kanske konstigt formulerat men det kan ju vara möjligt att antikroppar inte finns kvar i kroppen hos alla. Så är det med vissa sjukdomar har jag förstått, och då kan ju hur många som helst haft sjukdomen även om bara 7% går omkring och bär på antikroppar. Man kan ju inte mäta nåt som inte finns.
Givetvis är systemet beroende av kompetens genom alla led. Det kommer alltid finnas ett viss mått av mått kompetens och inkompetens hos alla. Varje individ bör utvärderas utefter sitt ansvarsområde. Jag hittar inte ordet ansvar någonstans i inlägget. Generellt väger ansvarsområdet ju högre upp i befattningen man rör sig.
En chef i toppskikten har ansvar inte bara över de strategiska avvägningarna på högsta nivå, men även för att se till att organisationen under vederbörande fungerar under rimliga förutsättningar. Vad spannet för dessa förutsättningar är ingår också att ha pejl på innan de händer. De som dömer dig kommer göra det efter det smällt och då avgöra om det var rimligt eller ej att du som ansvarig haft bättre beredskap. Orättvist kan tyckas. Det är som bekant betydligt lättare att vara efterklok. Men så är det också betydligt sämre betalt att vara efterklok än chef.
*växer ansvarsområdet, inte väger
Jag vill personligen se mer och hårdare kritik av ledare. Givetvis saklig och konkret och följd av hårdare påföljder. Jag tror inte att jag är ensam.
Absolut. Vi är oerhört dåliga på att utkräva ansvar i Sverige. Självklart ska höga chefer sparkas ibland när de misslyckats med sitt uppdrag. Ibland må det vara orättvist om förutsättningarna varit besvärliga, men det är faktiskt något som följer med ansvaret och den höga lönen.
Problemet finns ju dock i de olika nivåerna i svensk offentlig verksamhet. Det är svårt att utkräva ansvar från regeringen om det är regionen som har fallerat liksom det är svårt att utkräva ansvar från regionen om det är kommunen som har fallerat liksom det är svårt att utkräva ansvar av kommunen om det är det privata vårdbolaget som har fallerat. Ett alternativ vore då att avskaffa regioner, kommuner och privata vårdgivare för att kunna utkräva ansvar direkt från regeringen när något går fel. En socialdemokratisk statschef är ju liksom inte chef över en moderat kommunalpolitiker och kan varken sparka kommunalpolitikern eller bestämma vad hen ska göra inom det kommunala självstyret.
Oerhört dumt att skriva att ett utegångsförbud inte skulle hjälpa i och med att polisen inte har resurser för att upprätthålla det. En mycket stor majoritet skulle göra sitt yttersta för att upprätthålla ett utegångsförbud om det kommer som ett lagligt påbud och då då spelar det mindre roll om ett antal svenskboende inte följer uppmaningen. Polisen skulle inte klara av att utreda mord heller, om 50 procent av svenskarna började mörda, men det är ju knappast ett argument för att legalisera mord.
Ja, märkligt nog verkar t.ex. de flesta bilister hållas sig något så när inom hastighetsbegränsningen trots den minimala risken att åka fast för fortkörning. Det är nästan som att lagar har… någon form av signalvärde. Tanken svindlar, kanske skulle ett utegångsförbud få en stor del av befolkningen att stanna hemma utan att polisen behövde vifta med batonger?
Fast det bör ju faktiskt vara tillräckligt med de rekomendationer som finns.. eller ni menar att ett i praktiken fiktivt straff på att vara ute trots symptom skulle få en avgörande skillnad? Dessutom så borde det väl redan vara olagligt corona är väl klassad som samhällsfarlig, så medvetet smitta någon så bör man kunna dömas.
Underskatta inte medborgarnas vilja att hjälpa till och följa uppmaningar vilket jag tycker 99 % gjort. Sedan finns det alltid enstaka individer som gör en grej av att vara motsträviga och får rubriker som kan misstolkas till att "alla" gör si och så.
Jag håller inte med här i slutsatsen.
Om FHM analyserar situationen och inser att ev rekommendationer inte går att tillämpa på äldreboenden exempelvis är det viktigt att de sköter sitt jobb och funderar ut nya rekommendationer som är implementerbara.
Man anpassar sig efter situationen.
De är ändå experterna. Sedan kanske de saknar all expertis för att göra så flexibla analyser, baserat på att alla funktioner är dimensionerad för ett icke krisläge.
Rätt i princip, men jag tror inte man kunde gjort annorlunda på äldreboendena faktiskt. De flesta som bor där måste antagligen ha hjälp av personal flera ggr/dag så har man ingen skyddsutrustning kan man liksom inte skjuta upp att ge dem mat.
Sen är ju det som hänt på äldreboendena ganska katastrofalt oavsett, men jag har svårt att se hur det hade kunnat sluta annorlunda faktiskt.
Exakt så. Låter lite tomt när Tegnell gång på gång påpekar att äldreomsorgen misslyckas då han har haft månader på sig att arbeta runt detta i vetskap om att det inte fungerar. Den analysen och det förändringsarbetet borde FHM gjort för länge sen om man nu hade denna planen för en pandemi.
Som svar på R.O.
Sedan hade man redan accepterat smittspridning med vanlig säsongsinfluensan på äldreboende sedan länge med hög dödlighet.
@Sjunkbomben:
Detta är antagligen en helt korrekt slutsats, läser man på lite så inser man att det inte kan vara på nåt annat sätt.
Så är det.
Vinterkräksjuka och säsongsinfluensa har varit ett återkommande problem inom åldringsvården.
Ett problem de flesta vårdanläggningar inte ens har försökt att förebygga.
I synnerhet vinterkräksjuka är jobbigt för alla på en vårdanläggning.
Så det är minst sagt märkligt att de inte har haft några som helt rutiner för att bromsa smittspridning.
Självklart hade man på många äldreboenden kunnat gjort ett bra jobb och inte ett totalt inkompetent jobb – att en chef beordrar en att jobba trots smitta är ju bara stört (finns i fackförbundets tidning vårdfokus). Att chefer förbjuder skyddsutrustning med märkliga ursäkter. Att man ska jobba med friska och sjuka. Det finns hur mycket som helst. Den jävla tystnadskulturen.
Ansvaret ska krävas av den som har det. Dock hade man kunnat göra mer från regeringens sida också. Det finns kunskap om hur äldrevården ibland inte fungerar alls.
Jämför med ditt eget jobb. Skulle du uppskatta om din chef ville att du skulle jobba i dosläge? Att era nyanställda var okunniga och inte lärdes upp? Alltså nja.
Anders Rydén:
Klart det finns rutiner, det finns vårdhygieniska riktlinjer för alla verksamheter. Efterlevnaden varierar, däremot.
@Ben.
Landstingen har i regel bra rutiner.
Kommunernas rutiner däremot är i en betydligt lägre division.
Som sagt var många har inte lärt sig ett slut än de återkommande influensautbrotten.
Hade de gjort det hade de räddat många liv.
Men som sagt var, de har antagligen prioriterat annat i sina budgetar
Så du menar att hela Sverige skall anpassa sig efter de som arbetar sämst med smittskydd? Bättre låsa in hela Sverige eftersom det finns personal på äldreboenden som inte sköter sitt jobb? Istället för att utkräva ansvar där det ligger? Mycket märklig inställning.
@Anders Rydén: Så nu är vi överens om att det finns rutiner för att minska smittspridning?
F ö tror jag att de grundläggande hygienrutinerna är samma och utfärdas av landstingen, och kommunerna (och privat äldrevård t ex) har att följa dessa.
Det ligger på högsta ledningen att veta vilka resurser det finns ute i verkligheten och sedan utforma sin strategi utifrån dem. Uppriktigt sagt har jag ingen aning om vad fhm skulle ha gjort annorlunda. Dock duger det inte att säga att vi ska skydda de äldre och sedan säga att de inte visste hur illa situationen var i äldreomsorgen. Det var deras jobb att veta.
Nja, kommuner och regioner har ansvar för sin egen katastrofplanering. I Region Skåne visste ledningen inte ens själva att de slopat en del beredskapslager osv eftersom de inte läst belustet innan de klubbat igenom det.
Visst, nån generell bild bör man väl ha över kommuner och landstings kapacitet, men att börja snacka detaljer, naje, då är det utförarens ansvar att vara rustad för förväntade uppgifter. En general skickar liksom inte ut detaljinstruktioner om hur en menig ska vara utrustad, utan det finns reglementerad utrustning och ett stort egenansvar att optimera sin egen förmåga att verka.
Alla tecken pekar på att (bland annat) följande har hänt:
*Kommuner och landsting har underfinansierat sin beredskap. Man har helt enkelt inte varit rustade för en pandemi med t ex utrustning. Man kan ha synpunkter på hur ansvaret ska fördelas, men det är enligt lag kommuner och landsting som har ansvarat för detta under en massa år. Det kan man liksom inte försöka föra över på staten nu, utan i så fall kan man ha åsikten att det borde ske en lagändring.
*Äldrevården, antagligen såväl privat som kommunal i olika omfattning, har underfinansierat sin personal, resursmässigt och utbildningsmässigt. Det finns kvalitetsundersökningar från innan pandemin som visar att hygienefterlevnad och kunskaper låg på en ganska låg nivå. Förmodligen har man haft livet av några hundra gamlingar en vanlig influensasäsong också, med dessa brister. När det sen dyker upp en pandemi har man i ett sådant läge inte en chans att sköta sitt åtagande med verkan och effekt. En militär parallell kan vara tredje rikets Volkssturm som skickade ut snabbutbildade barn och åldringar att möta erfarna ryska pansartrupper. Man kan inte lösa sitt uppdrag så.
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=60351
28% av personalen kunde svara helt rätt på hur grundläggande vårdhygien funkar. Det tycker jag inte låter nåt vidare. Hälften har inte fått utbildning av sin arbetsgivare. Osv osv.
Hade FHM tagit coronavirus-utbrottet på allvar i början av februari istället för att i månader förneka problemet så hade det funnits tid att ge personalen en grundläggande utbildning i vårdhygien, inventera och beställa PPE o.s.v.
Högsta ledningen som utarbetar strategier måste alltid ta hänsyn till om verksamheten har resurser att verkställa dessa strategier. Har verksamheten inte dessa resurser så är det ett misslyckande man har bäddat för.
Ledare som inte inser kompetens och kapacitet och tar beslut på felaktig bedömning av detta är naturligtvis dåliga ledare och ansvaret för det dåliga utfallet av dessa ledares beslut ska naturligtvis landa på just dessa.
Har ledarna dessutom inte heller sett till att utbilda och se till att tillräckliga resurser finns är det ytterligare klandervärt.
Med en enskild dåligt presterande individ så är just denna personen orsak till prestationen men med en hel grupp som inte klarar att utföra sina uppgifter tillfredsställande så är det gruppens ledare som är ansvarig.
En bra ledare identifierar dåligt presterande individer och matchar dem till rätt arbetsuppgift, utbildar eller gör sig av med dem (om de är omöjliga).
Ett stort problem är att vi konflikträdda svenskar inte vågar peka ut de individer som presterar dåligt och då istället antingen knyter näven i byxfickan och snackar skit om individerna bakom deras rygg eller så skyller man på att ledningen inte givit resurser trots att det bevisligen finns gott om individer som lyckas utföra sitt jobb med samma förutsättningar.
Det vore ju för eländigt om någon kände sig kränkt?
"För er som ropar efter förbud – var finns polisresurserna som t ex skulle tillämpa ett utegångsförbud? Svaret är att de finns inte. Således skulle förbud vara meningslösa"
Har inte ropat speciellt på uförbud, även om jag tycker det är befogat om det spårat ur så att man inte kan smittspåra.
Om andra länder kan ha förbud, så kan Sverige också ha det. Får folk inte röra sig, så frigörs ju massa resurser, t.ex trafikpoliser. Även om inte alla lyder alltid så kommer man göra det till minst 90% och det räcker för att dämpa spridning.
När det gäller organisation, så tror jag att är bäst att ha en en seperat sådan (skilt från staten) och förse den med en stor summa pengar, tiotals miljarder, och låta den ledas av högintelligent person med strategiskt tänkande och exekutiv förmåga. Någon som Elon Musk.
Exempel, om äldreboende behöver masker så kan den organisationen köpa upp masker från Kina och sen dumpa dessa utanför äldreboende med instruktioner etc. På så vis behöver man inte koordinera beslut i 290 kommuner och 21 län, och få det igenom en massa annan byråkrati (upphandlingar, riktlinjer, personlig integritet, omröstningar i beslutande församlingar etc.).
Vill de bruka maskerna så finns de där.
Inga lagar behöver ändras och den dag pengarna är slut så försvinner organisationen automatiskt. Blir det strul att få saker gjorda, så kan man bara slänga pengar på problemet. Vill du inte köra ut på en lördag, vad sägs om en bonus på 5000:-?
Organisationen kan hjälpa till med massa annat förutom masker, så som tester, forskningsstudier, skapa expertråd, ta fram appar mm. Inget hindrar att regioner eller kommuner själva gör vad de kan, men organisationen ser till att saker sker snabbt och att det inte faller mellan stolarna
Tiotals miljarder är en struntsumma jämfört med vad det kostar att hålla ekonomin nedstängd.
Lathet, flathet och bristande tillsyn, det börjar i toppen, om de styrande inte ställer krav som implementeras neråt och kontrolleras uppifrån så händer ingenting i Sverige…. Så fungerar beslutsfattandet i detta landet, Regeringen har ansvaret för det kaos som är mellan myndigheter, regioner och kommuner. Regeringen har inte visat någon vilja att skapa en beredskap för dessa situationer, ej heller har de den handlingskraft som krävs för att effektivt rätta upp det hela.
Hur kommer det sig att det fungerar i Finland? jo, de har en regering och regeringar innan samt myndigheter som faktiskt fungerar som de skall och tar till sig omvärldsanalyser korrekt.
Den som utför ett arbete har ett ansvar att meddela arbetsgivaren och skyddsombud att de inte kan utföra sina arbetsuppgifter på ett säkert sätt, mer komplicerat än så är det inte för dem.
Att Regering och myndigheter i Sverige är dysfunktionella i detta läget torde inte råda någon tvekan om, vart är granskningen av makten och deras val, vart är deras rannsakan om hur det gått så här långt? Hur kan vi ha så höga dödstal, Ministrar, FHM och andra myndigheter tittar ner i golvet på frågor om dödstal med beskedet att vi måste vänta och se… det är inte över än… vägen Regeringen valt via FHM med 4400 döda är en skandal i jmf med andra länder, men detta är priset för deras inkompetens.
WHO gav ju rekommendation testa, testa, testa, smittspåra och isolera, varför gjorde de inte det?
FHM gav besked 9 feb att Covid 19 kommer inte drabba Sverige. Hur ofta har FHM haft rätt i sina förutsägelser?
Det måste göras 3 planer
Värsta fallet
Bästa fallet
Medelvägen -vad kan vi göra givet där vi står p ga…
Dessutom måste dessa kommuniceras tydligt och öppet, om Regeringen är ok med att människor kommer dö p ga av de följer FHM rekommendationer så bär de i af ansvaret för dem, inte den anställde längst ner i kedjan som int ekan göra mer än sitt jobb.
Finland har en vettig president, Sauli Niinistö. Han ingrep redan tidigt i hanteringen av corona-pandemin. Den nya feminist-dominerade gröna vänsterregeringen var ganska handfallen.
https://www.hbl.fi/artikel/president-niinisto-till-dn-hur-hade-man-tankt-om-jag-hade-varit-tyst-hela-tiden-jag-ar-ju-preside/
Visst det stämmer att hela kedjan måste fungera och en minister har förvånansvärt lite makt att konrket göra saker i närtid men…….
……FHM:s råd att inte karantänsätta personer som kommer från Alperna/riskområden eller har familjemedlemmar som är sjuka bara du själv känner dig frisk har lett till felaktiga beslut hela vägen ned. Detsamma oambitionen med massiv testning som gör att man vet för lite om hur man bör agera. Även om testerna har en felsannolikhet så rent statistiskt gör det skillnad.
Regeringens oförmåga att under många, många år följa de utredningar som påtalat bristen på lagerberedskap av medicin och skyddsutrustning i händelse av kris likaså.
Det senare gör att mycket av den ledningskapacitet som finns för att hantera en kris går åt för att hantera denna fråga istället för många andra saker som man borde hantera.
https://tegnellcitat.se/
Fyfan, vilket lamt försvar för FHM. Varför har du gift dig med Tegnell?
Han och FHM:s ledning är bara en grupp inkompetenta byråkrater som fick för mycket ansvar. FHM hade fel. De fattade sena felaktiga beslut och 4000 svenskar har dött på grund av det. Tar man hänsyn till åldern på de avlidna så motsvar det som hänt ändå en Estoniakatastrof. Sverige hade stora möjligheter att vara ett av de länder som klarade av pandemin bäst, både ekonomiskt och i antal döda och skadade. Nu hade vi skräp vid ratten och det gick uselt.
Vad gjorde man tidigare med generaler som tog felaktiga strategiska beslut?
Ge dem sparken, byt ut, gör rätt.
Ja, att försvara beslutsfattare genom att pissa på deras personal som kämpat, och själva blivit smittade när det jobbat utan rätt utbildning och tillräckligt med utrustning det är ju en inställning som man kan ha lite åsikter om.
Njae
inte i Sverige. Vi har ju anrika traditioner att försvara när det gäller att utkräva ansvar. Detta började senast någon gång runt 1628. Rättegången efter Svenska flottans största fiasko slutade som bekant med att ingen ansågs vara skyldig.
FHM och andra myndigheter har åtminstone varit duktiga med sitt genus och jämlikhetarbete.
Vilket regeringen har ålagt de att utföra.
Mycket resurser har har lagts på det.
Noga redovisat dessutom.
Så visst försöker de följa regeringens direktiv.
Sverige utvecklade på 20-talet rashygienen, nu är det åldershygienen. Man säger, att det kostar för mycket att vårda gamlingar med covid på sjukhus med syrgas och att deras rehabilitering efteråt skulle ha blivit för dyr för samhället.
Statliga, kommunala, regionala aktörer, varför tillämpar de inte alla nån slags smittoinformation? Typ om en på skolan, jobbet, sjukvården (?) smittats, att man åtminstone informerar det? Andra brukare i det systemet? En smittspårning vore ju så klart ännu bättre.
Det jag sett är i vart fall att man INTE säger flaska om vem som är/varit smittad, det sköts enbart via rykten. Finns inga kanaler för dylik info. Nåt man tror att det kränker någon om man säger det? Har man inte stöd i smittskyddslagen att informera om sånt?
Vidare, varför kan inte fler få testa sig? Min region säger NEJ om det inte är medicinskt eller om arbetsgivaren anser du måste testas. Jag bor inte i nån av de städer, där det börjat (?) säljas tester på vissa apotek.
Har precis motsatt upplevelse faktiskt, offentliga verksamheter har informerat om var när hur det förekommit smittade i verksamheten och därmed skickat hem folk att jobba hemifrån och sånt.
Bra för dig, ni läsare får ta min historia som en anekdot då.
Väldigt många vettiga kommentarer, kul att läsa!
Det är värre än så. Flera förskolor har medvetet vägrat att informera brukare om det förekommer Covid19 smitta på dessa med hänvisning till “sekretess", Samtidigt som de tidigare informerat om när vinterkräksjuka och huvudlöss funnits på desamma.
Ja du ser! Det är sånt jag menar är vansinne!
Hur vanligt tror du att det är att barn i förskoleålder faktiskt har testat sig för Covid-19?
Intressant text av Wilderäng och likaledes intressanta slutsatser till vilka jag i stort sett ansluter.
Även signaturen Ben Dover ger jag cred för väl genomtänkta kommentarer.
Resterande samma gamla ältande som vanligt …
Mycket snack om ansvar men mindre snack om befogenheter … där befogenheterna består i kommuners och landsting/regioners rätt till beskattning för att kunna möjliggöra de resurser som är nödvändiga för att de skall kunna upprätthålla det ansvar de enligt gällande lag skall upprätthålla!
Ja, det är festlig mental akrobatik där man med resonemang om tillsyn och ansvarskedjor till varje pris försöker placera ansvaret hos regeringen när sjukvården är borgerligt ledd nästan överallt. Lite "ministry of silly walks" över hela grejen, ganska roligt att titta på men inte särskilt övertygande.
Ben Dover: Som sagt knappast överrtygande … men som illustration till begreppet mental lyteskomik ganska effektivt!
Är det mental lyteskomik att utkräva ansvar för 4542 döda i landet? om man hävdar det visar man låg eller ingen respekt för de döda och deras anhöriga.
Att se Regering och myndigheter undandra sig dessa fakta och deras ansvar är föraktfullt mot de drabbade.
Regeringen är ansvarig för hur Corona hanteras i Sverige och varför beredskapen i landet för denna tragedi är så dålig, varför skulle de annars ha återkommande presskonferenser där de och deras myndigheter uttalar sig.
Det är väl ändå lite komik i att högermänniskor, nu skriker sig hesa efter;
– Statliga ekonomiska insatser för redan utdömda företag
– Statligt ansvar ner på individnivå att utföra sina arbetsuppgifter
– Individens saknar förstås helt eget ansvar utan allt är statens fel
Min kommun nyttjar sina befogenheter friskt men pengarna går i förskräckande omfattning till skrytbyggen och vansinnesprojekt medan vård, omsorg och skola får sparbeting varje år.
#47: Sedan Ädelreformens genomförande under Bildts regering för snart 30 år sedan är det överhuvudtaget inget som helst snack om var ansvaret för äldreomsorgen med tillhörande sjukvård ligger, inkluderande kostnadsansvaret! … Ansvaret ligger hos kommunerna … end of story!
90% av de i Sverige avlidna i denna pandemi tillhör gruppen 70+ och flertalet av dessa dessutom med underliggande sjukdomsbild. 75% av dessa har återfunnits i äldreboenden eller med hemtjänst … Kommunernas ansvarsområden.
Med detta i åtanke så fortsätter jag betrakta allt gap och skrik om regeringsansvar rörande det aktuella som den mentala lyteskomik det är.
Det är väl inte kommunerna som ger rekommendationer till landet, det är Regeringens myndighet FHM mfl, de har ju varit väldigt otydliga för Kommuner och Regioner, masker/visirs användande, som märkligt nog visar sig reducera riskerna för vårdtagare och vårdgivare-tvärtom mot vad FHM hävdat, testning-smittsapårning-isolering som inte drevs igenom. Arbetsmiljöverket som efter påtryckningar ändrade sina krav på mask/visir. Så ansvaret ligger nog högst upp, kommuner och regioner skall ha sin beskärda del av bristande förberedelser, men kontrollfunktion med lagstiftning ligger högre upp.
Kommuner/regioner däremot är de ansvariga för att de inte planerat framåt och haft en egen beredskap på kommun/region-nivå, men ingen har ju heller hållit dem ansvariga från regeringens eller dess myndigheters sida, det har inte varit fokus på det.
Att det går att gå ner på kommunal nivå och påverka från myndigheter visas ju på PISA-fuskandet. Varför har Regering och myndigheter inte gjort det vad gäller beredskap för olika händelser som kan lamslå samhället.
Ordinarie vårdhygieniska riktlinjer, som utgör detaljinstruktioner för luftburen eller droppsmitta med mera, utfärdas av landstingen. Landsting och kommun har att följa dessa. Som exempel.
Men FHM har ju kortslutit detta genom att meddela att masker och visir inte har någon effekt, kolla deras presskonferenser, de ligger fortfarande uppe. Hur hade det kunnat skada att fortsätta på arbetsmiljöverkets inslagna väg-genom att använda visir/mask. Lite "ta det säkra före det osäkra", nej just det regeringen hade ju inte drivit på för beredskap sedan tillträdet 2015 så det finns ingenting, detta trots att de visste att de borgerliga inte heller gjort någonting inom området, men det undandrar inte sittande regering ansvar. Flera undersökningar har visat på att masker/visir fyller en funktion, fanns en från Hong Kong som t om FHM pratade om i inledningsskedet – men de tyckte att den undersökningen var begränsad, emedans andra länder tog till sig, för säkerhets skull.
Påverkan mot arbetsmiljöverket urvattnade del av skyddet för äldrevården-riktiga krav på mask/visir som låg inledningsvis, dessa hade varit mätbara eftersom de inte har/hade masker/visir i den omfattningen som krävs.
Det enda regeringen är duktiga på är inkompetens.
Nämn en sak regeringen lyckats med vad gäller Corona? Omvärlden är som jag skeptiska till dem och deras kompetens.
Hade regeringen via FHM eller själva rekommenderat en högre grad av skyddsutrustning inom sjukhus, äldreboenden och i hemtjänst hade många dödsfall undvikits. Försök hjälpa någon fysiskt på två meters avstånd – det funkar inte att det inte ens finns förkläden eller visir. Brist absolut men det hade inte behövt bli så här. Norge, Finland och Danmark köpte sig tid och erfarenheter från oss när de stängde ner. De hinner utrusta vården. Norge är också mer öppet och tystar inte ner vart smittan finns.
Sen om det är bättre i längden får vi se men jag tror det.
-Jag vet inte! Är ibland ett bättre svar än att du skall patriotiskt dö för sovjet!
I livet och i poker spelar du med den hand du har. Därav Tegnells substanslösa svammel.
För att återupprätta svärjebilden och för att ta initiativ borde potatisbonden utse en ny
fältmarskalk.
Coronan har spridit sig mycket mellan personalen på sjukhus och äldreboenden, eftersom man inte har på sig så mycket skyddskläder under lunch- och kafferasterna.
En faktor, som ofta nämns är användning av gemensamt glas och porslin, som diskas lite halvdant för hand och ställs tillbaka i skåpet och kan bidra till spridning av coronan. Patienternas och klienternas porslin däremot diskas i maskin i centralköket vid hög temperatur.
Ska man åka och hälsa på sina gamla bekanta eller släktingar, bör man använda engångsmuggar, papptallrikar och engångsbestick. Man bör inte ens använda en gemensam tårtspade om man har med sig en tårta, utan en extra tårtspade som man tar med sig dit.
Det finns studier om att handdisk ger en bättre tarmflora, eftersom man får i sig en liten "bajsdonation" när man använder handdiskat porslin och glas. Barn får mindre allergier och eksem.
Jag föredrar dock högsta temperaturen, 70 C, i min bänkdiskmaskin.
Trasig organisation kan lagas. Trasig topp kan inte lagas.
Fungerande topp är ett nödvändigt, men inte tillräckligt, villkor för att det ska funka.