Världsbanken sänker den globala tillväxtprognosen från 2.9% i år till 2.6%. Världsekonomin har saktat in till sin lägsta takt på tre år och uppvisar en tydlig konjunkturcykel.
Köpcentrum i Tanzania. |
Bland annat har internationell handel och investeringar varit svagare än väntat, liksom den ekonomiska aktivitetet i de utvecklade länderna, i synnerhet Eurozonen. Även i flera större utvecklingsländer har ekonomin inte varit lika stark som väntat rapporterar Världsbanken.
Tillväxten ska öka något nästa år och prognosen för 2020 sänktes bara till 2.7%.
Prognosen visar tydligt att svenskt konjunkturras inte är någon isolerad händelse, utan att Sverige är en del av världsekonomin (duh!).
Riskerna förblir de samma, inklusive ökande skulder och handelskris. Skulderna har förstås fortsatt växa som en andel av BNP och skuldkrisen är bara sopad under mattan, medan riskerna kvarstår.
Extra oroande uppges den lägsta tillväxten i världshandeln sedan finanskrisen och en konjunkturbarometerras (eng tumble in business confidence).
Så superkonjunkturen verkar inte hålla i sig globalt heller. Inget överraskande i sig. Konjunkturcykeln förblir som alltid relevant.
Prognosen hittas här.
Tillägg: Volvo Lastvagnar i Göteborg halverar sitt kvällsskift från 30 till 16 lastbilar om dagen och 150 anställda blir av med sina jobb rapporterar P4 Göteborg. Minskad efterfrågan på de europeiska marknaderna uppges som orsak. Ekonomisk aktivitet kräver transporter, och lastbilar slits med tiden ut. Minskad efterfrågan på lastbilar innebär rent konkret att befintlig fordonspark inte slititss ut lika fort, dvs att aktiviteten minskad i ekonomin.
23 kommentarer
Göteborgs-Posten rapporterar även idag på morgonen att Volvo Lastvagnar drar ner på produktionstakten på grund av minskad efterfrågan. Påverkar inledningsvis 150 anställda.
Anställda via bemanningsbolag.
Att skuldkrisen (och Eurozonsproblemet, såvide du inte menar just det) inte är löst är rätt illa. Problemen har bara skjutits framför.
För svensk del är det väl risk att vi kan få för många små och stora problem att hantera.
Bra för miljön?
Det är nog för att en hel del människor sjukskrivit sig med klimatångest.
Och för bara några veckor sedan var Said Abdou och Gulan Avici ute och skrek om att vi måste ha kvar världens mest liberala regler för arbetskraftsinvandring, eftersom det tydligen finns brancher i Sverige som skriker efter arbetskraft.
Fast det ena utesluter inte det andra.
Allt krymper eller expanderar inte symmetriskt.
Då behöver man inte obegränsad arbetskraftsinvandring. Det går alldeles utmärkt att bara utfärda arbetstillstånd till folk i bristyrken.
Det är möjligt, men det var inte det jag menade. Abdou och Avci – ansåg de att arbetskraftsinvandring skall vara så fri som möjligt pga eller kopplat till konjunkturen eller ej?
@Tehelmar
https://www.svd.se/sverige-har-inte-rad-att-vanda-sig-inat
Tack för länken, men de hade ju inte direkt med varandra att göra. Artikeln är från februari. Sen är det i sig en intressant diskussion.
Det är väl iofs en rimlig ståndpunkt för nån som är liberal, att man ska ha en frikostig arbetskraftsmigration.
Funderar på hur det inverkar på länder som har mer insidigt handelsutbyte. Tex på råvaror eller turism. Mycket beror väl på relativa valutakurser liksom flexibilitet i efterfråga och utbud.
Samt på priset på råvaran. Det extremaste fallet brukar ju vara oljeproducenter och där kan ju priset variera med 100% eller så. Man kan ju fundera på hur det påverkar Jemen och Ukraina om Saudierna och ryssarna får 20 dollar mindre per fat, t ex.
Precis.
Fullt normalt att det lugnar ner sig lite efter historiens längsta högkonjunktur.
Amerikanska börsen upp rejält efter uttalande om räntesänkningar från fed.
Med kommande miljözoner så kommer lastbilstillverkarna snart att få sälja nya bilar…
De gamla lastbilarna får inte köra i innerstadsområden.
Blir intressant att se hur den kommande, otroligt förväntade lågkonjunkturen ska spela ut.
Du brukar fokusera på svensk handelsbalans ibland, den ser ju intressant ut för kvartalet som var:
"Bytesbalansen uppvisade ett överskott på 63 miljarder kronor under första kvartalet 2019. Motsvarande kvartal föregående år uppgick överskottet till 18 miljarder kronor. Handelsbalansen och primärinkomsten visade ökade överskott, och det var dessa som främst bidrog till det ökade överskottet i bytesbalansen. Tjänstebalansen gick från ett underskott motsvarande kvartal föregående år till ett överskott detta kvartal.
Handelsbalansen gav ett överskott på 46 miljarder kronor. Det var en ökning med 22 miljarder kronor jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Varuexporten ökade med 41 miljarder kronor jämfört med motsvarande kvartal föregående år, medan varuimporten ökade med 19 miljarder kronor"
Exakt! Bra input med konkret fakta. Tror inte alls det blir så illa som alla dysterkvistar här inne befarat. Det ekonomiska systemet är mer robust nu än tidigare, sen kan centralbankerna laborera med räntesänkningar och i sista hand helikopterpengar.
Det är lite krångligare än så dock, att enbart satsa på "högt handelsunderskott" är att missförstå hur ekonomiskt välstånd skapas (varorna man importerar har man ju nytta av), men det är intressant om t ex exporten fortsätter gå starkt — och så ser det ut just nu i alla fall.
Vid den något mer hastiga kronförsvagningen för 10 år sedan fortsatte många svenska exportbolags omsättning i SEK att öka i ett drygt år efter att efterfrågan störtdykt.
Vill minnas att Faxander och Molin snabbt omvärderade sin EURO-vurm och att Karlsson vid Ratos mumlade något om "vad var det jag sa".
Du menar att effekten var SEKig?
Prognosen hittas här. Kan du länka, tack!