EU:s upphovsrättsdirektiv antogs slutligen av ministerrådet och svenska riksdagens nej räckte inte till att hindra detta. Det är nu upp till justitieminister Morgan Johansson (S), direktivets kanske mest upphetsade förespråkare, att visa mig som upphovsman och författare pengarna jag nu ska tjäna.
Morgan Johansson. Bloggens eget foto. |
Morgan Johansson (S) skriver på Twitter:
“Som väntat antogs upphovsrättsdirektivet med stor majoritet. Därmed ökar möjligheterna avsevärt för musiker, författare, fotografer, konstnärer och andra upphovsrättsinnehavare att få rimligt betalt för sitt arbete.”
Så, jag är författare och upphovsrättsinnehavare, Morgan. Visa mig nu pengarna.
Jag kommer förstås följa upp detta på öret de kommande åren och visa konsekvenserna av beslutet.
Även om definitionen av “rimligt betalt” (riksdagsledamotlön?) kan diskuteras, så bör jag väl åtminstone få något extra betalt tack vare detta? Vi får väl se? Eller kommer det snarare bli tvärt om? Kanske menar Morgan att många författare och upphovsmän får för mycket betalt och intäkterna nu kommer falla till rimliga nivåer?
Sverige har nu två år på sig att införa en ännu värre egen tolkning av direktivet. Så helvetet är inte över ännu, utan det kommer bli etter värre.
För att förtydliga, jag kan leva på mitt författande, jag kan leva på min blogg. Trots att vi fram till idag inte hade EU:s upphovsrättsdirektiv. Jag tror dock att väldigt få, om någon, svensk upphovsman kommer gå från att inte kunna leva på sitt skapande till att kunna göra det, tack vare upphovsrättsdirektivet. Med tydliga krav på licenser för Internettjänsterna så blir dessa intäkter dessutom direkt mätbara och kan konkret mätas. En lätt gissning är att alla pengarna hamnar i något liknande CopySwede, varifrån inte ens jag som en av Sveriges 50-100 mest säljande författare får ett enda öre för mina ljudböcker, trots att de påstår att de inte alls bara betalar ut till de största (en del definierar mig som en av de större för övrigt). Verkligheten är att de enda som får några pengar är de som tjänar betydligt mer än jag, jag som redan kan leva väl på min upphovsrätt.
25 kommentarer
Ett antal stora mediedrakar jublar.. Detta är verktyget de saknat.
Och eftersom den genomsnittliga riksdagsmannen inte förstår skillnaden mellan internetsäkerhet i allmänhet, upphovsrätt där den är befogad, och yttrandefrihet på t.ex twitter – så var det förstås bara en rent slump att riksdagen skrämdes upp i morse med att ett partikonto på Twitter hade blivit kapat? Fan trot!
Den makt vi konstnärer tagit oss de senaste 20 åren genom att skapa egna plattformar och nå vår egen publik direkt utan att behöva bry oss om institutioner och gallerier kommer härmed att återgå till de större aktöre som har kapital att köpa sig genomslag. R.I.P organisk tillväxt och direktkontakt med samlare.
Är man på en egen plattform så förstår jag inte hur detta skulle kunna påverka?
Smâ egna platformar behöver länkar frân stora som Facebook och Google för att kunna växa. Om de inte är stora nog att skriva avtal med dessa kommer det bli svârt framöver.
Jo, jag tror att du kan leva på det.
Men din timpeng kan inte vara stor. (Även om du sannolikt tjänar bra)
Tempot är millt sagt imponerande.
Om nu t.ex. Google skulle vägras att "betala" för att länka till t.ex. DN, SvD m.fl. (där det mesta ändå ligger bakom betalvägg) vad händer då? Det måste ju bli precis tvärt om mot vad de vill, eller har jag missförstått "länkskatten"?
Av det lilla jag läst på andra källor än cornu så uppfattar jag det som att det är "ok" att länka så länge man inte förhandsvisar för mycket av länkens information som kan leda till att personer undviker att klicka på länken, vilket då blir förlorade reklamintäkter för den som man länkat till.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Den enda kulturpolitik som egentligen behövs är att dela ut boken "Real Artists Don't Starve" till alla som ansöker om stöd för sin verksamhet.
https://www.amazon.com/Real-Artists-Dont-Starve-Strategies/dp/0718086260
Fast det är väl mer, de som är duktiga på att ta betalt svälter inte, medans de som är duktiga på annat kan ha problem. Finns massor av exempel på artister som blivit av med pengarna från det de skapar för att någon annan är duktigare på att ta betalt för det, tex en manager.
Affärsöverenskommelser och avtalsefterlevnad är inget problem som är specifikt för kultursektorn – och har således ingen som helst betydelse för en diskussion om hur just kulturskapare specifikt skall kunna få betalt. Det kan du diskutera i allmänna termer i alla andra sammanhang och överföra eventuella lösningar därifrån.
Poängen här är väl mer att den som kallar sig kulturskapare men samtidigt inte ens är socialt kompentent för att själva marknadsföra sin kultur i sitt eget samhälles närkultur såpass bra att någon där vill betala för den – den "konsten" kan inte gärna ha något riktigt värde för samhället som helhet bortom kulturpersonens egna ego i vilket fall som helst.
Är det inte ett harmoniserat direktiv?
Morgan vet att det inte blir några pengar. Han trivs med att vara elak, när folk undrar så säger han en sak men flinar åt dem och njuter av makten han har.
Det har han till och med erkänt vid intervju
Vanliga blålänkar är fortfarande gratis och det går utmärkt att på Flashback kultursidor skriva att Lars nya bok "Swerrjävennenn från Karlstad" är skit bra, samt att skriva in en blålänk till Lars online beställningssida. Speciellt som Lars nedladdnibgssida räknas som e-handelssajt.
Nu i efterhand har det ju kommit fram att både Facebook och Google i hemlighet lobbade FÖR direktivet. Så gissningsvis har båda sett det som en möjlighet att begränsa möjligheterna för nya uppstickare att konkurrera.
Den intressanta frågan är vem som får betalt för de alster som producerats av det hackade socialdemokrat kontot? Går pengarna oavkortat till antitillväxtpartiet S eller kommer pengarna tillgå den kreativa hackaren?
Härligt! Finns det ju utrymme att skära ordentligt i det offentliga stödet till film, musik och andra så kallade konstprojekt, eller hur Morgan! 😉
Ryssland håller ju på och ska införa "Runet" (censorerat Internet). Känns som EU nu går i samma riktning och sällar sig till länder som Ryssland, Kina och Nordkorea.
Copyswede har aldrig existerat för de individuella medlemmarnas skull, utan för förlagsjättarna, distributörerna osv.
Lite korporatism som inte gjort mycket bra för Sverige.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ta screenshots av Morgans tweets så vi kan köra upp det i fejjan på honom, när konsekvenserna av lagen börjar få effekt..
Det här är ytterligare ett skäl för Swexit. Hade Sverige riksdag bestämt, så hade det inte blivit av.
Jag undrar vilken bredbandsleverantör som blir först med inbyggd proxy, så all trafik tunnlas från ett land utanför EU. Kan ju bli en konkurrensfördel om man tillhandahåller ett nät utan cookievarningar, inget GDPR-trams, krypterat för FRA, möjlighet att länka på Facebook mm
Det kostar idag en femtilapp i månaden extra att leva ett sådant liv.
Flashback och Bahnhofverbjuder vpn. Annars kostar en bra vpn 10 dollar i månaden.
Sa du inte att vi har demokrati?