Tesla visar nu upp sin mellansegmentsmodell Model 3 i Sverige. Initialt hittas den frÄn och med idag pÄ utstÀllningslokalen pÄ Mall of Scandinavia, men kommer sedan dyka upp i TÀby Centrum och senare i Göteborg och Malmö.
Tesla Model 3. Foto: Tesla. |
14 – 25:e november hittas alltsĂ„ Model 3 för provsittning i Mall of Scandinavia. DĂ€refter kommer den finnas i TĂ€by Centrum.
Mellan 24:e november och 8:e december kommer en Model 3 att hittas hos Tesla pÄ Södra Hamngatan i Göteborg.
FrÄn 17:e december finns bilen att beskÄda pÄ Boplatsgatan i Malmö.
Det gÄr Àn sÄ lÀnge bara att spekulera kring vad priset blir, men bloggens bedömning Àr frÄn 550 000:- SEK och uppÄt för versionen med lÄng rÀckvidd. Med alla tillval som fyrhjulsdrift, luftfjÀdrings, premiumpaket, inrednings- och fÀrgtillval, autopilot och sportmodellen P, kan den nog landa pÄ över 800 000:- SEK, dvs en liten bit under den billigaste Model S.
Versionen med kortare rÀckvidd kanske kan kosta sÄ lite som 450 000:- SEK, men med vanliga tillval lÀr Àven den oftast landa pÄ över 500 000:- SEK. Att den alltsÄ blir dyrare Àn t ex Nissan Leaf Àr lika sjÀlvklart som att en BMW kostar mer Àn en Nissan. Andra har lite mer orealistiska förvÀntningar pÄ priset.
19 kommentarer
Den Àr riktigt snygg! 35.000$ i USA sÀgs det. Med skatt och moms blir den nog lite dyr för vanliga Svensson i Sverige. Hoppas dom skippar moms och lite skatt, som pÄ böcker och restaurang!
SĂ„ de har _en_ bil?
Vad hÀnder om nÄgon köper den? DÄ har de noll!
Tesla har bara visningslokaler. Ingen bil dÀr Àr till salu, utan fÄr bestÀllas eller levereras ur de lagerbilar de har i Europa.
Fast nu Àr det tydligen slut pÄ gratisladdningen.
https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-har-tagit-bort-gratis-laddning-for-all-framtid-6939037?utm_source=zummy
"Versionen med kortare rÀckvidd kanske kan kosta sÄ lite som 450 000:- SEK"
Det kommer att finnas tvĂ„ versioner med kortare rĂ€ckvidd. I USA skiljer det 8k$ mellan versionerna. SĂ„ totalt 16k$ mindre för "short-range" jĂ€mfört med "long-range". Det finns dessutom andra fördelar med just "short-range" nĂ€r det kommer till kylning. FrĂ„ga en Nissan Leaf Ă€gare đ vad som hĂ€nder nĂ€r det blir varmt vid laddning.
Jag stÄr kvar vid 420 tusen kronor (innan premie) för den enklast möjliga. Snygg fÀrg f ö, dock skulle jag valt en röd ifall tillvalet skulle varit gratis.
NÀr försvinner dÄ premien?
Problemet Àr vÀl att de antagligen inte lanserar budgetversionen i Sverige förrÀn om 2-3 Är.
Verkar precis misaa visningen i Mall of scandinavia pÄ mitt stockholmsbesök. FÄr se om man fÄr vÀgarna förbi TÀby.
En annan frÄga som dök upp pÄ jobbet, hur ofta mÄste man Äka in fysiskt pÄ service. 50 mil till Tromsö eller drygt 100 till Stockholm Àr ju lite drygt att behöva köra allt för ofta.
Verkar annars fungera ypperligt med Tesla Àven i Lapplands inland, dÄ det börjar rulla fler och fler i byn.
Kan inte bilen sjÀlv köra fram och tillbaka för servicen?
Finns pÄ-platsen-service vid tillfÀllen. Vet inte exakt hur det sett ut.
Man behöver vÀl inte serva över huvud taget? Garantierna ska gÀlla ÀndÄ?
Fixar vad de kan pÄ plats men allt större blir skickat till service center. Kan bli segt i norrland.
Undrar hur priserna ser ut om ca 10 Är. Har ni nÄgra gissningar?
Tesla. Samma. Eller dyrare. JÀmför iPhone.
Andra elbilar kan förstÄs bli billigare, men Tesla Àr inriktad för premiumsegmentet och lÀr inte sÀnka priserna. DÀremot kanske man fÄr större batterier i framtiden.
Jag fĂ„r vĂ€nta pĂ„ elbilsmodellen frĂ„n Lada helt enkelt đ
FörstÄr analogin med BMW dÄ det ocksÄ Àr en tillverkare med stora kvalitetsproblem. Men det borda ju avspegla sig i lÀgre pris. I svenska automotorsports stora Àgarundersökning (leasing i Teslas fall) i september visade det sig att Tesla hade över 65% (!) garantireparationer, alltsÄ flera 100% sÀmre kvalitet Àn de klassledande japanerna. DÄ Àr det onekligen praktisk med okritiska leasare.
Nu Àr det Àntligen klarlagt, Model 3 fÄr CCS Combo 2-kontakt i Europa.
Electrec spekulerar att det kan komma att bli den kommande vÀrldsstandarden sÄ smÄningom. Inte mig emot, bara namnet i CHAdeMO Àr ganska avtÀndande.
https://electrek.co/2018/11/14/tesla-model-3-ccs-2-plug-europe-adapter-model-s-model-x/
SjÀlva inköpspriset Àr mindre intressant Àn livscykelkostnaden per mil. Teslas bilar verkar ha bra andrahandsvÀrde, lÄga energikostnader och model 3 borde ha ganska lÄga service- och underhÄllskostnader.
@Gork, +1. Helt riktigt, jag tÀnkter vÀldigt lite pÄ utgifter. Utan det Àr som du sÀger kostnader som rÀknas. Ifall man Àven lÀgger in risken som en kostnad sÄ Àr det inga konstigheter. Jag rÀknade pÄ Tesla 3, och landade utfrÄn min situation pÄ en milkostnad pÄ 32kr/milen. Fossilbilen idag under samma förutsÀttningar ligger pÄ cirka 40kr/milen.
Vill ha !
Men fortfarande för dyrt med 450 kSEK …
đ
Det blir att slita pÄ Golf kombin ett tag till..