När folk själva har hand om och betalar för saker blir det gjort. Ett mycket gott exempel är landets brukarägda vägföreningar. Inom 24 timmar från påtalande fick jag hålen i vägen lagade. Hur lång tid har det tagit din kommun att laga gatan där du bor?
Lagade hål. |
När folk får råda sig själva och betala själva fungerar generellt saker väl. Problem ordnas omgående i en fungerande organisation, och till minimal kostnad. Bland dessa brukarägda samfälligheter hittas t ex bostadsrättsföreningar, men också landets vägföreningar. Eller om man så vill privata vägar, vilket fungerar utmärkt.
De fastigheter som har andelar i vägen betalar själva sina andelar utifrån vad föreningen eller vid tvist de andelar Lantmäteriet fastställt (en tvist medlemmarna i så fall får betala själva). Således förvaltas pengarna effektivt. I rättvisans namn ska nämnas att vägföreningar som uppfyller kraven får kommunalt och statligt bidrag, som en form av återbäring på fastighetsägarnas inbetalade statliga och kommunala skatt. Trots allt betalar man samma skatt som alla andra, men får inte en offentligt driven väg hela vägen hem. I gengäld ska allmänheten ha tillgång till vägarna, som inte får markeras som privata med obehörig fordonstrafik förbjuden, och måste hålla viss standard vad gäller exempelvis vägbanans bredd och röjning runt. Får man dock inte den statliga eller kommunala skatteåterbäringen är det fritt fram att sätta upp vilka skyltar man vill, rent av en bom på vägen.
Under hösten har underminering av vägen lett till successivt större hål, och till slut tröttnade jag och ringde ordföranden. 24 timmar senare var hålen åtgärdade. Vi får förstås själva betala för detta via föreningsavgiften, men så fort går det när brukarna sköter vägen själva. Därmed är inte sagt att alla landets vägar ska vara brukarägda, men att folk råder sig själva i sitt närmaste fungerar. Oftast bör tilläggas. En del vägföreningar drabbas av någon rättshaverist, som kan förstöra en fungerande konsensusverksamhet. Men i slutändan så är bristande vägunderhåll något man själv drabbas av och något som man själv har makten att åtgärda.
Hur lång tid har din kommun tagit på sig att laga din väg hemma? Eller för den delen Trafikverket om du bor vid en allmän väg utanför tätbebyggt område? 24 timmar? 24 dagar? 24 månader?
31 kommentarer
Min gata har grävts upp 10 ggr på exakt samma ställe de senaste 3 åren. Tar inte mer än ett par månader efter de är färdiga innan de börjar om.
Skulle inte förvåna mig om det är en scam där man anonymt kan ringa till kommunen och klaga på att vattnet inte fungerar och sen blir något företag kontaktat för att riva upp gatan och kolla. Kommunen blir glad då det minskar arbetslösheten och företaget tjänar pengar på det hela.
Förlorare blir vi skattebetalare, som vanligt.
Ser ungefär samma sak, det verkar inte finnas någon samordning mellan olika projekt helt enkelt.
Bor ni i Norra Djurgårdsstaden?
Hörde att det fanns ett tillfälle där när en väg grävts upp och igen för att lägga rör och annat – fast 6 gånger på raken efter varandra (!). Ingen samordning. Vägarna där i området är ju dessutom inte i bredaste laget.
Det finns ju inget som helst behov av samordning, offentlig verksamhet mäts ju utifrån hur dyr den är, ingen bryr sig om vad (om något) den producerar.
Det finns tre verksamheter som skapar konflikter. Ett är älgjakten… det kan man förstå. Två är hummerfisket. Självklart. Tre är vägföreningen… Är man beroende av samarbetet mellan grannar angående vägföreningen så gäller det att tassa på tå… Ett annat sätt är att aldrig vara med i dessa tre aktiviteter.
Min erfarenhet är att vägföreningar på landet fungerar generellt bra…..tills det flyttar in en stadsbo.
Givetvis… balansen mellan grannarna är något man lokalt slipat på i generationer. De enda som ställer till det är stadsborna. För drygt hundra år sedan var det direktiv från Stockholm angående skifteslagarna. Den som hade det sist byggda huset i byn hade rätten att bo kvar och de andra tvingades flytta ut efter skiftesförrättningen. Det skapade sådana konflikter mellan grannar att det fanns kvar konflikter efter hundra år, men ingen visste längre varför man var osams…
Då har du tur att någon på din väg spenderat sin egna tid för att åka ut och laga. På vår väg så är det en extern som hyrs in. Brukar ta en månad innan de kommer. Spelar ingen roll vilka man väljer
Inne i gräddhyllan Bjärred sägs det finnas vägar (det finns inga gator i Bjärred) som aldrig lagats. Sedan 70-talet.
Rickard, Bjärred är ingen gräddhylla utan särskilt mycket inflytande ifrån kommunen (Lomma). Kollektivtrafiken är katastrofal, varför många hushåll har/tvingas till två bilar. Visst medelinkomsten är hög, men gräddhylla nej.
Jon Snow, you know nothing 🙂
Tur man inte bor i Bjärred då.
Var utanför storstäderna behöver man inte två bilar på två arbeten utanför orten idag?
När man bor längs stambanan,eller på cykelavstånd.
Ska man inte hyvla grusvägar som din? De där ifyllningarna håller inte mer än en säsong, nästa år står det ju vatten där igen?
Korrekt. Vägen ska hyvlas till våren och sedan få ett nytt lager grus. Meningslöst att göra det så här års dock. Fyllningarna duger över vintern, sedan är det dags för skattebetalning (grusskatten). Kanske borde vi hyvlat och grusat i somras, men nu gjorde vi inte det.
Ska du lägga ner några stridsvagnsminor får du tänka på att gräva extra djupt då om de ska klara sig undan väghyveln till våren.
Stridsvagnsminor är så 90-tal.
Intelligent artilleri är grejen.
Fire'n'forget.
Cornu lör förstås med den mytiska stridsvagnsmina 7 som inte behöver grävas ned.
Men överhuvudtaget är det nog svårt att hyvla en väg utan att utlösa en stridsvagnsmina, specirllt om det är en magnetutlöst mina.
Jag tycker att det är fint när riktiga människor löser problem. Att jämföra med sossar och deras mentalt svaga systerbarn som sitter i utskott och misslyckad med precis allt.
Två år brukar det ta från att det blir problem. Vägkanten kollapsade mer och mer ner i diket. Till slut kunde man bara med svårighet mötas med bussen, med risk för att ha sönder bilen och bli hängande på underredet om man kom för långt ut. Vägen lappas, men efter något år är det samma problem igen. Grundorsaken åtgärdas inte.
Jag reser väldigt mycket i arbetet och då är jag lite överallt i södra Sverige. Min erfarenhet är att det är värst i Småland inåt landet. Inte direkt utanför städerna men kommer du tex 1-2 mil utanför Växjö, Kalmar, Vetlanda eller Jönköping då är det riktigt dåliga vägar. Lappade på varje meter känns det som. Åkte vägen mellan Vetlanda och Sävsjö för några veckor sen. Där var det riktigt dåligt!
Där vi bor är det ok. Det är nästan inne i Kalmar och kommunen sköter det bra.
I städerna vill man att det ska ser bra ut. Landsbygden verkar de sk*ta i helt.
För några vintrar sedan hyrde vi en stuga i Blekinge över helgen och där kom det en hel del snö. Där var bönderna ute direkt och plogade och fixade alla småvägar.
När vi skulle åka hem så vinkade de glatt när vi körde förbi dem.
Det känns att folk på landet är mer ordentliga och mer hjälpsamma.
Jag har svårt att tänka mig att kommunen skulle betala dessa bönder att sköta det så bra. (?)
Det är hela meningen med kommunerna och kommunsammanslagningarna. Samla in pengarna där de finns/fanns, ofta på landsbygden i skötsamma kommuner, och använd dem sedan i centralorten där väljarbasen och media rör sig.
Mentaliteten att det blir bättre i Sverige och att man sparar och arbetar för framtiden, som funnits sedan 1800 talet, är helt borta utanför kommuncentra. Hjälplösheten påminner väldigt mycket om andra socialistiska länder, som öststaterna.
Om vägen undermineras varje höst (borde vara värst på våren) borde ni lägga dränrör alt packa in bärlagret i finmaskig geosyntet. Är det toppen skulle jag testa limma.
Relaterat men lite OT.
Rapporterade en trasig planka med risk för personskada på kommunala bryggan i somras, mitt i semestertider med allt vad det innebär i form av frånvaro och vikarier. Det tog 2 dagar innan plankan var utbytt, faktiskt långt över åtminstone min förväntan. Tänkte att det kommer att dröja veckor innan någon agerar.
Mindre kommun i Stockholms län.
Menar du lagar på riktigt? Eller en provisorisk åtgärd så att de med minsta möjliga kan bocka av en punkt?
Det förstnämnda vet jag inte, men det sistnämnda tar väl några månader och några månader till så är hålet i asfalten tillbaks…
Jag kör dagligen förbi en ruskigt hålig vägsträcka som sett likadan ut i minst ett år. Kommunen har i vart fall satt upp en skylt som varnar för hål i vägen.
I min kommun verkar det aldrig bli gjort(8 år och värre). Några få kortare sträckor har om-asfalterats men det handlar om blygsamma meter. Cykelbanor som är livsfarliga(sprickor och hål) och med dålig belysning. Allt oftare problem med avlopp och dagvattenledningar. Vad händer om vintrar börjar bli kallare(i varje fall kortare perioder)? Gamla stammar som behöver bytas! Underhåll är som bekant för sent utförda när reparationskostnaderna börjat skena(jmf SJ). För att inte tala om snöbudgetarna som i decennier anpassats till några få kortare snöfall och i övrigt barmark.
Snart 5 år har vägen i min brf varit mer hål än asfalt men de har börjat i alla fall så 5 år …
så är det nog i de flesta äldre föreningar där underlagen vittrat ned mot grovmassor. Asfaltering är dyrt! Var är produktiviteten inom bygg jmf med en stor del av övrigt i vårt liv?
I min kommun gör man gropar och gupp med flit.
Stockholm stad, Bromma. 3,5 år för att asfaltera om en vägstump som bäst gick att likna vid en schweizerost efter nyproduktion av lägenheter och massvis av tung trafik. Detta trots att byggbolaget själva erbjöd sig att åtgärda vägen ur egen ficka efter att projektet var slutfört, men det var Stockholms stad inte intresserade av.