Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Tesla klarade av att producera 5 000 exemplar av den bredare massmarknadsmodellen Model 3 sista veckan i juni. Sista bilen ska ha lämnat kvalitetskontrollen klockan fem nu idag på söndag morgon.
Teslas Supercharger-station i Rygge, Norge. |
Tesla klarade alltså produktionsmålet om 5 000 färdigställda Model 3 sista veckan i juni enligt uppgifter till Reuters. Dock skulle det skett innan klockan 24:00 lokal tid på lördagen i Kalifornien, men det blev nu fem timmar försenat och var inte klart förrän klockan 05:00 på söndag morgon, som formellt är i juli.
Därmed kommer blankarna, jantarna och elbilshatarna säga att Tesla inte klarade målet med 5 000 Model 3 på en vecka eftersom fem timmar var i juli. Den andra sidan kommer hävda att man klarade det, eftersom det faktiskt var 5 000 Model 3 på en kalendervecka. Rent av mindre än en hel vecka, eftersom det fanns 19 timmar kvar på veckan.
Uppgifterna är inte officiellt bekräftade än, men det kommer sannolikt. Reuters må ha för allmänheten anonyma kontakter och källor, men går knappast ut med sådana här nyheter om de inte har något på fötterna.
De första Model 3 har nu levererats utanför USA, men all produktion handlar fortfarande om den lite dyrare versionen med längre räckvidd. Den billigare versionen med kortare räckvidd har ännu inte börjat produceras, men sägs inte heller vara lika populär. Erfarenheten från Model S visar att modeller med allt för kort räckvidd inte säljer – vill man betala för en premiumbil i toppsegmentet vill man ha räckvidd, även om Model S 75D nu verkar ha nått en sweetspot i räckvidden som gör den till en storsäljare. Model 3 med lång räckvidd ska dock ha ungefär samma räckvidd som Model S 100D. Min egna erfarenhet av räckvidden är att den faktiskt överträffar även de äldre fantasifulla körcyklernas räckvidder, men det beror antagligen på att jag i princip bara kör landsväg och motorväg och inte någon stadskörning. Brukar ligga runt 180 Wh/km, vilket ger runt 55 mils räckvidd vid fullt batteri. Det lägsta jag kört ner till är dock 6% kvar i batteriet.
33 km kvar i räckvidd vid 6% kvar i batteriet ger en total räckvidd på 33/0.06=550 km. Snittförbrukning de senaste 50 kilometerna 177 Wh/km. 100/0.177=565 km räckvidd. |
Marknadens dom kommer på måndag. Inför den betydelsefulla helgen föll Tesla-aktien marginellt under fredagen.
Jag kan förstås inte länka eller citera nyhetsartikeln pga EU:s kommande länk- och citatförbud.
23 kommentarer
Kolla rubriken /sign petimeter
🙂
Man har hamstrat produktionen i veckor så att man en vecka kan nå målet. Snart faller man tillbaka under igen.
Säg mig, var i en modern fabrik kan man gömma undan hel eller halvfärdiga bilar för att åstadkomma en rusch?
Man kan se till allt finns som behövs för att producera 5 000 bilar när tolsvlaget slår på måndagen, även om det minskar produktionen veckorna innan.
Man kan tex. se till att batterier för 5000 bilar finns i ett lager. Man kan be anställda ta semester veckan innan och arbeta övertid nästa vecka. Man kan serva alla robotar veckorna innan så risken för produktionsproblem minskar.
Kryllar av saker man kan göra för att under 168 timmar maximera produktionen.
Antar att du menar att man gjorde det samma när man nådde 1000, 2000, 3000 och 4000 bilar? Lustigt hur man lyckas göra större och större ruscher utan att enligt dig ha nått verklig kapacitet.
Ganska uppenbart att det låg en hel del prestige i att nå 5 000 bilar innan juni. Det var därför de byggt ett (provisoriskt) tält där de knåpat ihop saker.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-06-25/the-future-of-tesla-hinges-on-this-gigantic-tent
Vi får hoppas att det inte blir en storm så allt blåser bort.
"Brukar ligga runt 1.8 Wh/km", 1,8 kWh/mil antar jag du menar. Om man nu ska va petig.
Naturligtvis, höll på att skriva 1.8 kWh/mil, men ändrade til Wh/km, eftersom det är vad Tesla har på sina skärmar. Missade ändra siffran dock.
4 personer, 400 km, 100 km/h
179 900:-
Ja Tack!
På el? Jag vill också leva i ett fantasiland isåfall 🙂
Varför inte?
Utvecklingen går framåt! Vem trodde för några år sedan att man kunde få en räckvidd på 500 km för en elbil?
I en annan tid, i en annan värld, i ett annat ekonomiskt läge uttryckte en ledare något liknande ovan…
Denna show för att uppnå 5000 eller 6000? Tillverkade bilar per vecka visar bara än en gång hur illa ute Tesla är när Elon desperat försöker hålla upp aktiekursen istället för att fokusera långsiktigt att få Tesla lönsamt. Tesla aktien måste vara den mest osäkra investeringen som finns. Inte utan orsak att den är den mest kortade. Elon är en visionär men ingen företagsledare.
Rönnbär är sura, sa räven.
Har ingen position i Tesla men är fascinerad av värderingen/bolaget/kulten
Och nu får vi ju strax svar på frågan om Tesla lyckas gå med vinst som utlovat andra halvåret 2018.
Skulle säga att Musk har gjort något enastående på väldigt kort tid, och hittat en lucka i konsumentprodukter som de etablerade inte riktigt insett i sin tröga självgodhet. Lite som Apple och iPhone. De första av dessa var ju riktigt kassa, men den banade ut vägen till framtiden. Tesla kommer förstås att bara ha ett "litet" segment, ungefär som iPhone, medan de etablerade kommer att ösa ut produkter på massmarknaden. Tesla har satt dock ribban.
Det mest intressanta är det som kommer de närmaste åren. Exempelvis Toyota säger sig ska börja sälja elbilar med solid state batterier 2021 har jag för mig att de sa, tillsammans med Honda och Nissan och Panasonic. En riktig powerkonstellation. Omställningen kan komma att gå väldigt fort. Och det är väl vad Teslas investerare hoppas på. Den som lyckas kan ta rejält med marknadsandelar.
Jag älskar den kassa översättningen av fabeln om räven och körsbären.
Rönnbär ÄR ju assura!
Räven talar inte osanning men den vilseleder för att släta över sin oförmåga. Så även i originalet.
Nu heter ju fabeln räven och druvorna från början. Rätt ska vara rätt.
Framförallt kulten kring Tesla är det som fascinerar mig. Snudd på hemliga handslag och klubbnålar i kavajslaget. Måste vara surt nu för alla Teslaägare när populasen får råd med dessa vidunder.
Det är väl lite det som är en del av just "Hajpen"… En udda bil som få har råd med och som gör att man blir medlem i ett hemligt exklusivt sällskap.. 😉
Eller som golf var tidigare innan "kreti och pleti" började spela.. *S*
Idag på sta'n såg jag en Audi SUV. Den såg lite annorlunda ut och det var bara inte att den hade en lackering som var av typen "optiskt distraherande"(epilepsidrivande) – för att distrahera digitala kameror, utan den var även lite annorlunda i karossformen från en vanlig Q5 eller Q7.
Dessutom rullade den mcyket tyst, ja ljudlöst som om den rullade på el. Den hade också diverse dekaler och som om den var ett fabrikstestfordon samt bar tyska registreringsskyltar från INgolstadt.
Vi kan nog vänta oss något speciellt elektriskt när årsmodell 19 presenteras i slutet på Augusti… 😉
Det är ingen direkt nyhet att Audi kommer att släppa en el-suv med namnet e-tron framåt höstkanten…
Ang. förbrukningen, den drar mindre i sta´n än på landsväg.