Undviker tåg i det längsta. Jag gillar inte kollektivt resande. SJAB tvingar mig att åka baklänges – baklänges är BAJS. X2000 ger illamående. Folk stör med ljud, lukt och spring. Finns inte bussar som ansluter. Bilen blir kvaddad på parkeringen. Kör hellre bil hela vägen.
Man kan ha många anledningar till att inte åka kollektivt men det där med att du blir tvingad åka baklänges är bara undanflykter. det är ju bara att boka en framlängesplats om man har det behovet. Har funkat så länge jag åkt tåg, förr pratade man med biljettförsäljaren, nuförtiden är det självbetjäning som gäller.
Jag läste någonstans att regeringen döljer sina ökande skulder genom att bl.a drenera SJ på pengar så att SJ tvingas låna för att finansiera sig själva .
Är detta sant ?
Har någon insikt att kolla detta ?
Peter: jag tror inte det finns sån upplösning i systemet egentligen att man kan positilnera tåget så exakt.
Visserligen kan man nog vara 2cm över gränsen, men det bör ju finnas toleranser för onogrannhet i position. Sågår man över 2cm är det nog en miss på mer än så…
Kör vi förbi stopp blir vi tagna ur tjänst direkt. Sedan blir det drogtest och utredning av orsaken. Skarven i rälen är väl ca 0,5mm passerar du den med en axel så ser tågklareraren det. Det måste finnas en ombordansvarig på resandetåg som ansvarar för resandes säkerhet.
Hjulaxeln sluter en spårledning i rälen. Vilket visar en beläggning i tågklarerarens dator. Är lokförare inte signaltekniker. Hur trodde du tågklareraren kan se vart tåget är?
Bog antog att det var baliserna som användes för detta.
Mig veterligen är rälsarna svetsade idag och det finns i praktiken ingen skarv. Jag har svårt att se möjligheten att detektera att man passerar skarven egentligen. Jag misstänker att du inte har så bra koll egentligen på hur positionering en fungerar…
Signalfel, växelfel, brofel (Töreborda – var aktuellt redan för 30 år sedan ..) , lokfel, vagnfel, drivenhetsfel, bromsfel, kontaktledningsfel, spårfel, balisfel, personalbrist, tågfel (???), fel i Flen, långsamt pendeltåg ligger före, långsamt godståg ligger före mm mm etc etc ….
Hade årskort för några år sedan så jo, jag har hört dem alla!
Vad krävs för att bli lokförare i dag? För 100 år sedan var det ju ett sexigt yrke som drog dugliga män. I dag vad – 0,2 på högskoleprovet?
Sedan är det iofs inte lokförarna som står för underhåll och konstruktion etc, det fattar ju jag också – men man kan kanske tänka sig att statussänkningen är någorlunda ekvivalent mot lokförarnas så låt oss börja där (om någon vet svaret).
Tågen är väl som det mesta annat mer miniatyriserade och tekniskt avancerade än för 100 år sen. Det är rätt mkt lokförare inte FÅR göra enligt handboken, och som dom antagligen inte har verktyg till heller.
Lökförarutbildningen är en yrkeshögskoleutbildning. För att bli antagen ska man ha grundläggande och särskild behörighet för yrkeshögskolan, dvs gymnasieexamen, godkända gymnasiebetyg i svenska, engelska och matematik mm. Man genomgår även yrkespsykologiska tester där man måste vara godkänd, t ex slutledningsförmåga, spatialförmåga, perceptivförmåga, koncentrationsförmåga, självständighet, stresstålighet. Man måste även bli godkänd vid en medicinsk bedömning. När MTR startade sin lokförarutbildning i höstas var det 362 sökande till 30 platser. Tror knappast att de med nivån 0,2 på högskoleprovet kom in.
I dagens anorektiska organisationsvärld så plockar man väl förarna bland de som fått slåss om förarnyckeln på morgonen bland de olika bemanningsföretagen i flera underliggande led…
😉
Jag har bara sett etniskt svenska män och kvinnor som lokförare…
Helt annorlunda mot kollektivtrafiken – med vissa undantag spårvagnarna i Gbg – i övrigt
Beroende på loktyp så kan man felsöka och åtgärda i varierande grad. I de gamla analoga RC 4 loken kan man göra mycket. I nyare lok som har mycket datorer går det ej att göra speciellt mycket fysisk felsökning.
Drabbade många igår – stort idrottsevenemang får tågen (i detta fall Öresundståg) att bli överfulla på 1 sekund vilket får till följd att de som gjort platsbokningar för flera månader sedan inte kommer in.
Ja, plus att man alltid kollar upp typ fotbollsderbyn, autonoma demonstrationer eller typ större reaförsäljningar på Istedgade innan man korsar sundet.
Det stämmer säkert för det råder lokförarbrist och speciellt när det gäller pendeltågen. Jag kan tänka mig att pendeltåg, med bus och folk på spåren inte är drömarbetsplatsen för en lokförare.
När det gäller tågförseningar uppkomna p.g.a. signalfel, växelfel, spårfel, dåliga tågmöten mm. beror de på Trafikverket som sköter hela infrastrukturen kring banorna, inte SJ. Kommer man inte fram på banan blir man försenad.
SJ:s i sig orsakar förseningar då det är tekniskt fel på lok och vagnar eller personalbrist och liknande. Det är säkert långt mindre än 10 %.
Sedan när det gäller väderförhållanden är det väl oklart vem man ska skylla på.
Å varför är SJ sena? Vilka tåg gör ditt tåg sena? En annan rolig orsak är att folk gärna ska kliva på genom samma dörr, när det finns 10 till att välja på. Är väl främst pendeltåg det gäller.
Tyvärr så är det även vanligt att personer väljer att avsluta sitt jordeliv framför tåget, vilket gör att lok eller motorvagn blir borta från trafik för undersökning och sanering, även lokföraren behöver tid för återhämtning.
Signalfel är inte allt för sällan det handlar om sabotage eller bara att man är ute efter metaller och framför allt kopparn är högintressant där den fortfarande finns kvar.
Eller bara att folk springer på spåret på pin kiv, vilket är en hobby som borde rendera folk åratal av sträng regim i ett nordligt arbetsläger utan myggstift och rena kalsonger.
@Ben Dover!
"..sträng regim i ett nordligt arbetsläger utan myggstift och rena kalsonger…"
Laisvalls nedlagda blygruva vid vägs ände uppe i Lappland..
Endast en väg dit och ut.. Omgivet av stärkande skogsmiljö, ren klar luft, hårt arbete och miljarder med mygg..
-30 – -40 grader på vintern…
När jag jobbade som konduktör och lokföraren hade försovit sig och det uppstod en halvtimme lång försening, utropades det alltid i högtalarna, som "tekniskt vagnsfel"". Vissa lokförare var notoriska sömntutor, så de orsakade förfärligt många "tekniska vagnsfel" på ett lokaltåg i Stockholm.
”Vi väntar på lokförare, oklart när han eller hon är på plats”. Utropades precis i högtalarna på ertt tåg som skulle avgått 1 1/2 timme sedan. Och innan jag hann skriva klart blev vi ombedda att gå av då lokföraren inte kommer.
61 kommentarer
Du glömde tjälskada. Då har man hela året.
Undviker tåg i det längsta. Jag gillar inte kollektivt resande. SJAB tvingar mig att åka baklänges – baklänges är BAJS. X2000 ger illamående. Folk stör med ljud, lukt och spring. Finns inte bussar som ansluter. Bilen blir kvaddad på parkeringen. Kör hellre bil hela vägen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Man kan ha många anledningar till att inte åka kollektivt men det där med att du blir tvingad åka baklänges är bara undanflykter. det är ju bara att boka en framlängesplats om man har det behovet. Har funkat så länge jag åkt tåg, förr pratade man med biljettförsäljaren, nuförtiden är det självbetjäning som gäller.
Jag läste någonstans att regeringen döljer sina ökande skulder genom att bl.a drenera SJ på pengar så att SJ tvingas låna för att finansiera sig själva .
Är detta sant ?
Har någon insikt att kolla detta ?
Har för mig att det finns en post om detta på bloggen…
Jag fick ett nytt kryss förra veckan – lokförare tagen ur tjänst pga missad stoppsignal med typ 2 cm.
Jaså?
På regionaltågen i Blekinge har jag varit med om "tågvärd ur tjänst pga att knarkare slagit ner honom, tåget får inte köra fullsatt utan tågvärd".
"Arbetstidsregler" kanske kan klassas som "arbetsmiljöregler" och dessa kan nog då rendera ett kryss.
Det skulle du tänkt på innan du lappade till honom.
Hur kan man missa med "typ 2 cm"? Lär har varit avsevärt längre "miss i meter".
När allt digitaliseras och avläses av datorer så kan säkert ett 250-meters tåg stå ett par cm fel . . Säkert möjligt ? !
Peter: jag tror inte det finns sån upplösning i systemet egentligen att man kan positilnera tåget så exakt.
Visserligen kan man nog vara 2cm över gränsen, men det bör ju finnas toleranser för onogrannhet i position. Sågår man över 2cm är det nog en miss på mer än så…
Kör vi förbi stopp blir vi tagna ur tjänst direkt. Sedan blir det drogtest och utredning av orsaken. Skarven i rälen är väl ca 0,5mm passerar du den med en axel så ser tågklareraren det. Det måste finnas en ombordansvarig på resandetåg som ansvarar för resandes säkerhet.
Hur f*n kan de se om man passerar skarven? Det låter som rent nys…
Hjulaxeln sluter en spårledning i rälen. Vilket visar en beläggning i tågklarerarens dator. Är lokförare inte signaltekniker. Hur trodde du tågklareraren kan se vart tåget är?
Bog antog att det var baliserna som användes för detta.
Mig veterligen är rälsarna svetsade idag och det finns i praktiken ingen skarv. Jag har svårt att se möjligheten att detektera att man passerar skarven egentligen. Jag misstänker att du inte har så bra koll egentligen på hur positionering en fungerar…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Signalfel, växelfel, brofel (Töreborda – var aktuellt redan för 30 år sedan ..) , lokfel, vagnfel, drivenhetsfel, bromsfel, kontaktledningsfel, spårfel, balisfel, personalbrist, tågfel (???), fel i Flen, långsamt pendeltåg ligger före, långsamt godståg ligger före mm mm etc etc ….
Hade årskort för några år sedan så jo, jag har hört dem alla!
Generalfel saknas…
Har varit med om att tåget kört fel…
Åker man med fånetrafiken har man efter en tid varit med om det mesta.
Eller inte öppnat dörrarna när det stannade. Blåsta avstigning fick alla åka vidare i random-tåget.
Fast en del kan väl skyllas på trafikverket.
Fråga:
Vad krävs för att bli lokförare i dag? För 100 år sedan var det ju ett sexigt yrke som drog dugliga män. I dag vad – 0,2 på högskoleprovet?
Sedan är det iofs inte lokförarna som står för underhåll och konstruktion etc, det fattar ju jag också – men man kan kanske tänka sig att statussänkningen är någorlunda ekvivalent mot lokförarnas så låt oss börja där (om någon vet svaret).
Tågen är väl som det mesta annat mer miniatyriserade och tekniskt avancerade än för 100 år sen. Det är rätt mkt lokförare inte FÅR göra enligt handboken, och som dom antagligen inte har verktyg till heller.
Lökförarutbildningen är en yrkeshögskoleutbildning. För att bli antagen ska man ha grundläggande och särskild behörighet för yrkeshögskolan, dvs gymnasieexamen, godkända gymnasiebetyg i svenska, engelska och matematik mm. Man genomgår även yrkespsykologiska tester där man måste vara godkänd, t ex slutledningsförmåga, spatialförmåga, perceptivförmåga, koncentrationsförmåga, självständighet, stresstålighet. Man måste även bli godkänd vid en medicinsk bedömning. När MTR startade sin lokförarutbildning i höstas var det 362 sökande till 30 platser. Tror knappast att de med nivån 0,2 på högskoleprovet kom in.
I dagens anorektiska organisationsvärld så plockar man väl förarna bland de som fått slåss om förarnyckeln på morgonen bland de olika bemanningsföretagen i flera underliggande led…
😉
Jag har bara sett etniskt svenska män och kvinnor som lokförare…
Helt annorlunda mot kollektivtrafiken – med vissa undantag spårvagnarna i Gbg – i övrigt
Och vad har förarnas etnicitet med något att göra?
"Royal straight flush" torde vara att få se en starkt solbränd kille i rasta-frisyr längst fram i tåget ! 🙂
Alltså Bengt, vad vill du ha sagt egentligen?
Beroende på loktyp så kan man felsöka och åtgärda i varierande grad. I de gamla analoga RC 4 loken kan man göra mycket. I nyare lok som har mycket datorer går det ej att göra speciellt mycket fysisk felsökning.
Drabbade många igår – stort idrottsevenemang får tågen (i detta fall Öresundståg) att bli överfulla på 1 sekund vilket får till följd att de som gjort platsbokningar för flera månader sedan inte kommer in.
Gissar att det var många som bara skulle över sundet som tryckte sig in på första bästa tåg.
Vem fan platsbokar på Öresundståget?
Ja, plus att man alltid kollar upp typ fotbollsderbyn, autonoma demonstrationer eller typ större reaförsäljningar på Istedgade innan man korsar sundet.
@Ben ! Har du testat att gå i den där tunneln under spåren på Kbh H och som gör att man kommer upp precis just på Istedgade…
Den är "spännande"!
Personalbrist anförs ofta när Gnestapendeln är inställd. Ridå!
Det stämmer säkert för det råder lokförarbrist och speciellt när det gäller pendeltågen. Jag kan tänka mig att pendeltåg, med bus och folk på spåren inte är drömarbetsplatsen för en lokförare.
If it's not Boeing, I'm not going…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
If it's not Ilyushin I'm not getting in.
If it's not de Havilland comet you won't see me plummet.
If it's not an ekranoplan I'm not getting on.
https://m.youtube.com/watch?v=TYFEFekPzDM
Ahhh… Ilyushin och Ekranoplan…
NU börjar det bli "spännande"!
När det gäller tågförseningar uppkomna p.g.a. signalfel, växelfel, spårfel, dåliga tågmöten mm. beror de på Trafikverket som sköter hela infrastrukturen kring banorna, inte SJ. Kommer man inte fram på banan blir man försenad.
SJ:s i sig orsakar förseningar då det är tekniskt fel på lok och vagnar eller personalbrist och liknande. Det är säkert långt mindre än 10 %.
Sedan när det gäller väderförhållanden är det väl oklart vem man ska skylla på.
Mitt tåg som inte är SJ blir ofta försenat för att SJ är försenat. Det är inte Trafikverkets fel, även om det kan verka så vid en första anblick.
Å varför är SJ sena? Vilka tåg gör ditt tåg sena? En annan rolig orsak är att folk gärna ska kliva på genom samma dörr, när det finns 10 till att välja på. Är väl främst pendeltåg det gäller.
Inkvoteringen gör sig allt mer påmind.
Förslag till slogan "Spelet för dig som får extra tid över på tåget, lätt att vinna men har ändå bara förlorare"
Tyvärr så är det även vanligt att personer väljer att avsluta sitt jordeliv framför tåget, vilket gör att lok eller motorvagn blir borta från trafik för undersökning och sanering, även lokföraren behöver tid för återhämtning.
Signalfel är inte allt för sällan det handlar om sabotage eller bara att man är ute efter metaller och framför allt kopparn är högintressant där den fortfarande finns kvar.
Eller bara att folk springer på spåret på pin kiv, vilket är en hobby som borde rendera folk åratal av sträng regim i ett nordligt arbetsläger utan myggstift och rena kalsonger.
Vi vill inte ha dem. Kan man inte internera dem i t.ex. Sjöbo istället, du sa ju nåt om att planerna redan var färdiga.
Det är mest för att det ska vara jävligt klimat. Sjöbo är för milt. Men ålrajt, dom kan få klafsa runt och bryta torv i Flåssmyr då.
De kan bygga en ksnal för flottans skepp så vi slipper Öresundstullen. 🙂
@Ben Dover!
"..sträng regim i ett nordligt arbetsläger utan myggstift och rena kalsonger…"
Laisvalls nedlagda blygruva vid vägs ände uppe i Lappland..
Endast en väg dit och ut.. Omgivet av stärkande skogsmiljö, ren klar luft, hårt arbete och miljarder med mygg..
-30 – -40 grader på vintern…
Alternativet vilsna fyllskallar saknas också.
https://www.theguardian.com/world/2018/may/07/drunk-man-trapped-on-train-disrupts-german-rail-services
Tips: åk med passagerartåg så slipper man iaf drabbas av försenade godståg…
När jag jobbade som konduktör och lokföraren hade försovit sig och det uppstod en halvtimme lång försening, utropades det alltid i högtalarna, som "tekniskt vagnsfel"". Vissa lokförare var notoriska sömntutor, så de orsakade förfärligt många "tekniska vagnsfel" på ett lokaltåg i Stockholm.
”Vi väntar på lokförare, oklart när han eller hon är på plats”. Utropades precis i högtalarna på ertt tåg som skulle avgått 1 1/2 timme sedan. Och innan jag hann skriva klart blev vi ombedda att gå av då lokföraren inte kommer.