Cornucopia?

2017-12-02 08:08

Svensk exportindustri förlorar direktlinjen till USA - ACL överger Göteborgs strejkhamn

För första gången på femtio år står nu Sverige och svensk exportindustri utan direkt fartygstrafik till en av våra största exportkunder, USA. Delvis på grund av strejken i hamnen lägger rederiet ACL nu ner sin rutt USA-Göteborg och svensk konkurrenskraft och med det arbetstillfällen får sig en direkt törn med flera dagar längre leveranser till USA.
Göteborgs hamn.
Göteborgs-Posten rapporterar om att Sverige nu alltså tappar sin direkttrafik till USA, som står för runt 10% av svensk export. Rederiet ACL lägger ner rutten USA-Göteborg, och strejkerna i hamnen har slagit spiken i kistan. Istället kommer trafiken till och från Göteborg att lastas om i Antwerpen och svensk export drabbas av flera dagars ytterligare transporttider till USA. Svensk exportindustri får alltså en kraftigt försämrad konkurrenskraft och detta kommer kosta arbetstillfällen lagom till högkonjunkturen nu viker.
"Göteborgs Hamns vd, Magnus Kårestedt tycker att beskedet är oerhört sorgligt.
– Det är en av hamnens allra äldsta kunder som nu försvinner. Och av Sveriges export är det ungefär tio procent som är relaterat till USA, så att förlora den direktlinjen är ett oerhört stort tapp, säger Magnus Kårestedt."
De mindre feederfartygen kan anlöpa andra hamnar när det strejkas i Göteborg.


Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

49 kommentarer:

  1. Är det de som strejkades fel eller de som inte mötte de strejkandes önskemål?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är Sveriges Hamnars (arbetsgivarens fel). De vägrar teckna kollektivavtal med Hamnarbetareförbundet som organiserar en stor majoritet av deras anställda. Hade de bara tecknat kollektivavtal med det största fackförbundet på arbetsplatsen istället för det minsta (Transport) så hade de kunnat få igenom att Hamarbetarförbundet avsäger sig strejk-rätten, som på många andra känsliga arbetsplatser. Tyvärr är det svenska folket som blir lidande av Sveriges Hamnar och Transport beter som riktiga as.

      Radera
    2. De får ju bara teckna kollektivavtal med ett förbund, tecknar de med syndikalisterna blir LO arga och sätter hamnarna i blockad. Oavsett hur de gör kommer de att göra fel.

      Radera
    3. @Mnils, Hamnarbetarförbundet är inte samma förbund som syndikalisterna. Klart LO inte gillar att folk är med i andra fackförbund. Är det de andra fackförbundens fel? McDonalds gillar inte att folk äter på Burger King. Ska Burger King lägga ner för det? Vore det normalt av McDonalds att sätta Burger King i blockad för det?

      Radera
    4. Det är inte direkt synd om hamnarbetarna. Hugget sig själva i foten.

      Radera
  2. I Sverige har vi förenings- och avtalsfrihet samt kollektivavtal vilka när de är slutna inbegriper fredsplikt, dvs förbud att strejka.

    Nu vill inte APM-terminals ingå avtal med det förbund som majoriteten av de anställda tillhör och företräder utan enbart med ett annat förbund.

    Strejker OCH lock-outer har blivit resultatet

    SvaraRadera
  3. Ouch. Det är faktiskt ingen liten grej.

    SvaraRadera
  4. Fackföreningar är av ondo. De skall kväsas. Bra att ACL flyttar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hamnfyran är syndikalister och det har varit problem från första början och nu ser vi resultatet; de har inget annat än egenintresse och att styra hela hamnen som är deras mål.

      Radera
  5. Dessa strejkande hjon måste ju för fan vara finansierade från öst. Varför skulle de annars kämpa så hårt för att få bort direktlinjen till USA och en tredjedel blir arbetslösa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alliansregeringen har ju redan bestämt att vi inte ska hålla på med tung industri och sådana gejjor. Det är mycket mer lönsamt att spekulera i fastigheter, och så kan några öppna kebab-stånd & skrädderi.

      Radera
    2. Ola, om 90% av arbetarna på en arbetsplats tillhör ett visst fackförbund och arbetsgivaren iställer väljer att teckna kollektivavtal med det förbund som organiserar 10% - vad tror du blir resultatet? Utan kollektivavtal finns ingen fredsplikt. Ska Hamnarbetarförbundet bara böja sig fram och ta den i röven menar du? Det normala hade varit att arbetsgivaren tecknar kollektivavtal med det största fackförbundet på arbetsplatsen. Då hade de inte kunnat strejka som de gör nu.

      Radera
    3. @Ola !

      Hört talas om s.k "gula fackföreningar"? Fack som inte är några fack i egentlig mening och som inte företräder de anställda...

      Glöm heller inte att APM-terminals även har lock-outat och på så sätt obstruerat verksamheten i Göteborgs hamn.

      Radera
    4. Varför måste arbetsgivaren öht bry sig om vilka föreningar personalen är med i? Jävla trams att man måste teckna avtal med någon fackförening, enda rimliga är att avtal gäller mellan arbetsgivare och anställd.

      Radera
    5. @Mnils, det du beskriver är ju verkligheten. Ingenting tvingar arbetsgivaren att teckna avtal med något fackförbund. Det är ju exakt det som är situationen i hamnen. Finns inget avatal. Resultatet är konstanta konflikter. Ett seriöst företag hade rett ut situationen genom att sluta ett avtal med arbetarna. Istället tar APM svenska folket som gisslan i en utpressarsituation.

      Radera
    6. @The Engineer

      När man läser nedanstående artikel så framgår det tydligt att Hamnarbetarna genomför politiska aktioner och strejkar tex för att blockera israeliskt gods och fartyg.
      https://uvell.se/2017/11/22/hamnarbetarforbundet-en-pust-fran-30-talet/

      Tycker du verkligen att deras uppförande är ok?

      Radera
    7. @Kalle7, nej jag tycker inte det är ok. Men strejkerna mot israel och liknande grejer är en separat fråga som inte har att göra med konflikten med APM terminals, eller hur? Hade de haft kollektivavtal och fredsplikt skulle även det vara ett icke-problem.

      Radera
    8. Ja och vill de inte jobba i hamnen så får de väl säga upp sig och skaffa ett annat jobb. Alternativet är att arbetsgivaren avskedar dem på grund av arbetsvägran och ser till att anställa folk som vill jobba.

      Radera
    9. Är väl bara att de 90% går med i Transport så är problemet löst. Hur svårt ska det vara?

      Radera
    10. The Engineer

      När man läser detaljerna om vilka strejker de genomfört och en del annat så känns det mest som att de tillhör den lokala maffian som försöker tvinga sig in annars förstör de verksamheten.. Vilket jävla pack.

      Det ser ju ut som att medlemmarna äntligen lyckats bli arbetslösa.

      Å andra sidan så är jag sedan 15 år tillbaka inte med i något fack, de behövs inte längre och pengarna som betalas in går i många fall till S och jag ogillar starkt övergrepp av typen att alla på en arbetsplats tvingas in i ett fackförbund.

      Radera
    11. @Mnils, och återigen just det du skriver har ju redan hänt i verkligheten. Massa folk i hamnen som blivit sparkade pga konflikten. Jag delar inte hamnarbetarförbundets vänsterideologi, men faktum är att APM lätt kunnat lösa detta genom att bara följa gängse normer och etikett på den svenska arbetsmarknaden. Visst, hamnarbetarförbundet är gnälliga och bortskämda, men faktum är att APM beter sig som riktiga svin. Det är de som bettet sig mest fel i den här konflikten och är att skylla för situationen. Hade APM bara betett sig korrekt hade det varit enkelt att med befog beskylla hamnarbetarförbundet för allt möjligt ofog, men nu har APM lagt krokben för sig själva.

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Den belgiska modellen levererar?

    SvaraRadera
  8. Jag arbetade för ACL i flera år efter 2000. Det var nästan alltid problem med stuvarna i Göteborg. Jag tycker det är tråkigt att Göteborg tappar ACL, men det är skönt för besättningen att inte behöva ha med gbg stuveri att göra. Och Gbg stuvare slipper "få fett på handskarna", "att det blåser för mycket i lastrummet", "att det blåser för lite i lastrummet", "att kättingen dammar" och allt annat som var under all kritik.
    Hoppas dom har bra tv-kanaler i arbetsförmedlingens väntrum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en rapport från verkligheten, att hamnarbetarna utnyttjar sin situation som Sveriges "storhamn" till max. Undrar just hur de hade klarat sig med lite riktig konkurrens, spännande planer finns för ytterligare en stor containerhamn utanför Lysekil.

      Radera
  9. Ibland får ens agerande oväntade konsekvenser...

    SvaraRadera
  10. Detta var väl knappast oväntat,eller?
    Göteborgs röda kan väl iaf säkert komma att glädjas över miljöeffekterna ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, egenkära syndikalister med 50000 kr/mån har aldrig helhjärtat vunnit göteborgarnas hjärtan. Inte ens de röda göteborgarnas hjärtan. Det röda Göteborg har faktiskt oftare än inte varit solidariska på riktigt; får jag erkänna även utifrån högerkanten. Hamnfyran är genomskådade av de flesta.

      Radera
    2. @Nisse, nu var ju snittlönen 36K/månad inklusive OB och andra tillägg (50K var något extremfall). Fortfarande mycket, men rätt ska va rätt.

      Radera
    3. Fel. 50kkr är just medellönen inkl tlllägg och övertid.

      Radera
  11. Göteborg är ökänt inom sjöfarten för lata, långsamma och ineffektiva stuveriarbetare. Hur rimligt är det till exempel att man för 50k i månaden vägrar återuppta arbetet efter en regnskur förrän det varit uppehåll i två timmar? Värt att strejka för?
    Att ACL inte svenskflaggat sina nybyggen och därmed gett samtliga svenska sjömän från de gamla fartygen sparken på dagen och ersatt dom med låglönebesättningar är det också tyst om i media... Svenska sjöfarten är snart helt död och regeringen gör inte ett dugg för att förbättra det. Tonnageskatt? För sent och för lite. TAP-avtalet utökades istället till 75% så ännu fler sjömän rök, så inte mer än rätt att resten av industrin får känna på utvecklingen vi lever med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjöingenjören: Den utveckling du där beskriver har vi erfarit alltsedan 70-talet gällande utflaggningen. Och på inga villkors vis anser jag att regeringen, oavsett färg, är att lasta för den saken. Det är endast att konstatera att redarna i grund och botten vill ha ett SIS, svenskt internaionellt register, och det har varit deras mening i snart ett halvsekel. Tonnageskatt, TAP, Sjöfartsstödet har endast varit etapper på vägen där redarna för var etapp lovat och lovat och inte ett enda djävla dugg har i realiteten infriats!
      Detta då upplevt genom egen erfarenhet med 46 år i maskinrummen innan pensioneringen ... varav drygt 20 år som aktiv i tidigare Maskinbefälsförbundet nuvarande Sjöbefälsföreningen.
      Angående nedläggningen av ACL´s direktanlöp Göteborg så ligger det enligt min syn på saken i en långsiktig utveckling mot ett fåtal Centralhamnar för transocean linjetrafik där vi i slutänden kommer att se endast en sådan hamn i Nordeuropa ... en på US East Coast ... En i norra Marocko som ersätter Algeciras/Marseille/Genoa ... En i södra Afrika (sannolikt Durban) ... två tre stycken i Asien och en US West Coast samt en i Sydamerika (Rio eller BA?) ... resterande container i feedertrafik mellan dessa Centralhamnar och sekundärhamnar typ Göteborg, Halifax, Marseille etc etc.
      Fortlöpande strukturrationalisering med andra ord.

      Radera
    2. @chief karlsson,

      Det är en riktig analys men det är rimligt att tro att konflikterna i Göteborg har påskyndat utvecklingen på det sättet att Göteborg har klättrat på listan över hamnar som först blir av med transocean trafik.

      F.ö har jag förståelse för att APM inte vill ha syndikalister som motpart även om APM inte alltid varit guds bästa barn.

      Radera
    3. Det kan säkert vara som så att arbetsplatskonflikterna i Göteborg varit en bidragande orsak till att Göteborg snabbare än annars tagits ur slingan. Dock hade detsamma blivit fallet ganska snart oavsett vilket.
      Däremot så skulle för balansens skull vad gäller argumenten i diskussionen gärna ses vad lastägarna, d.v.s. inte transportörerna, har för åsikt i frågan ... eftersom det ju i slutänden är deras gods, vare sig vi talar om export eller import, som blir föremål för förändringarna och i slutänden då deras verksamhet och ekonomiska resultat som påverkas.

      Radera
    4. Ja visst har utvecklingen gått år fel hål i decennier, men det jag menar är att nu när det pratas om hur bra förutsättningar regeringen ger sjöfarten i och med tonnageskattesystemet etc är ju just det - mest snack.

      Radera
  12. @chief karlsson,

    Som f.d (representant) för lastägare säger jag att förutsägbarhet väger tyngre än 1-2 dagar extra för ev omlastning. 1-2 dagar går att kalkylera och planera för; plötsligt stopp på grund av konflikt i Göteborgs hamn är värre och driver kostnader i hela den återstående fraktkedjan eftersom den är upphandlad och dimensionerad för jämnt flöde.

    Så visst går man mot en situation med omlastning eftersom den extra tiden ändå är liten sett till den totala tiden t.ex Shanghai-Lidköping.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nisse: Tack för svar! Det låter rimligt att helhetsbedömningen blir sådan.

      Radera
  13. Förutsägbarheten ja!
    Det har vi knappt längre i sverige,illa.
    Köp en etanolbil,köp en dieselbil,pajaslandet nr 1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Etanol stod ju klart som en återvändsgränd redan 2008. Diesel har aldrig någonsin varit ett framtidsbränsle, har man varit så dum att man inbillat sig det får man skylla sig själv.

      Radera
  14. Det är bara att inse att sverige är en liten marknad i världen och vill vi konkurrera framgångsrikt med större nationer inom finans, flygplatser, huvudkontors placering och som i det här fallet, hamnverksamhet, måste vi vara betydligt bättre och mer kostnadseffektiva än konkurrenterna. Göteborgs hamn har under många år varit föremål för en strejkkultur regisserad av hamnfyran och strejktröskeln är enormt låg. Det är inga lågavlönade hjon vi pratar om utan ytterst välbetalda arbetare med korta arbetsveckor. Hamnfyran är mer intresserad av att inte jobba, hur lite frukosten i personalmatsalen skall kosta samt netflix på rasterna än att sverige skall ha en internationellt framgångsrik hamn i göteborg.

    SvaraRadera
  15. Är väl ungefär sju procent av exporten som går till USA, men lika illa är om man förlorar importmöjligheter. Handel går åt båda hållen och svensk export är till ca 40 procent beroende av importerade insatsvaror.

    SvaraRadera
  16. Cornucopia + alla andra: Nu var det ju APMs lockout som gjorde att hamnen tappat så mycket volym under hösten, ACL var inte de första att tröttna..

    Hamnarbetarförbundet har bara strejkat enstaka dagar utspritt det senaste. Lite skillnad mot den lockout som arbetsgivarna gjorde i maj och juni, som ett svar på att hamnarbetarna inte tänkte jobba övertid.

    Avd. Faktakoll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju självklart att APM tar till de metoder som anser sig nödgade när dom har ett gäng syndikalister utan samvete att kämpa mot.

      Radera
    2. Vilket ledde till tappet av volym i hamnen.. dvs det var APMTs lockout och inte någon strejk som gjorde att bla ACL bestämde sig för att dra undan. Men de får allt ta konsekvenserna av sina handlingar, inte skylla på någon annan.

      Radera
  17. Om ett privat företag inte klarar av att sköta sin verksamhet så tycker jag att man ska skylla på - ja, i stort sett vad som helst, utom företagsledningen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...