Cornucopia?

2017-12-01 10:58

Icke-inflationen: PostNord höjer portot med upp till 50% - försämrar leveranstiderna

Den svenska icke-inflationen fortsätter fira triumf efter triumf. Nu höjer PostNord portot på vanliga brev med 29% från årsskiftet, och försämrar samtidigt postgången så brev ska ta två dagar att nå fram. För ekonomibrevkunder blir prishöjningen 50%. Vikande kunder ska mötas genom högre priser och sämre service.
PostNord möter alltså vikande kundkrets med försämrad service och höjt porto:
"Från årsskiftet antas en ny postförordning i Sverige. Det innebär bland annat att priset på ett inrikes frimärke höjs från 7 till 9 kronor, samtidigt som kraven på utdelningen förändras. I stället för att 85 procent av förstaklassbreven ska vara framme över natt ska nu 95 procent av de frimärkta breven vara framme inom två vardagar."
Samtidigt levererar man diverse floskler om att man nu ska bli bättre.

Den som skickar en del post med frimärken kan förstås köpa dem nu innan årsskiftet och klara sig ett tag till på nuvarande porto, eftersom frimärkena är valörlösa.

Anledningen till tvådagars postleverans är främst att postflyg kommer upphöra och post därmed kan levereras från norr till söder i Sverige utan att behöva skickas med flyg. Den post som håller sig inom sin landsände kommer med all sannolikhet fortfarande levereras dagen efter, då lagring av post kostar stora summor pengar. Likväl innebär tvådagars postgång en försämring.

Från årsskiftet blir det inte heller möjligt att skicka frimärkta ekonomibrev, vilket innebär en kraftig prishöjning för oss småföretagare som inte kvalificerar för PostNords ekonomibrevtjänster för större företag. För oss blir portohöjningen 50%, från 6:- SEK till 9:- SEK per brev och överblivna B-postfrimärkesrullar måste kompletteras med lösa valörfrimärken.

Eftersom ekonomibrev inte heller går med flyg så är det förstås logiskt att skippa dessa och slå ihop dem med den ordinarie postgången.

Fler prishöjningar är på gång längre fram. PostNord är noga med att påtala att ett brevporto kostar runt 13:- SEK i Norge och Finland.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

23 kommentarer:

  1. Hur gick det med ditt lilla test om att spåra paket? Blev ingen ordentlig uppföljning på den historien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte haft tid. Är i bokskrivarfasen, har knappt handlat mat.

      Däremot har jag skickat B-post och spårat vad som egentligen händer med den, men inte hunnit blogga om det.

      Radera
    2. Jag tyckte väl att det varit lite soft från din sida den sista tiden. Det är ju massor av current affairs teman du brukar följa som ignorerats. Själv sitter jag och väntar på:

      1. Vad var det jag sa om statligt stöd till den sk finkulturen - förvarbart när det tydligen vräks både pengar och ordnar över den sk kulturprofilen?
      2. Det dramatiskt ökande antalet unga outbildade män i samhället
      3. En Brexit uppdatering. Hur går det med succen? Har dom tagit kontroll ännu?
      4. Skall man köpa en dieselbil?
      5. Stranger things - en populärkulturell analys av Sveriges technothrillerkung samt genuin gammal 80-tals nörd.

      Nulli secundus

      Radera
    3. Saknar:

      * Modeblogg om praktiska "prepper-kläder" som man INTE köper på H&M
      * Den utlovade bloggen om kängor! ;-)

      MvH

      Radera
    4. Håller med Bengt där åtminstone om kängor. Det är ett kärt tema. Konstaterade frstn att mina gamla Timberlkandkängor nu efter 22 år börjar bli lite slitna och kanske behöver sulas om. Använder dom inte varje dag och aldrig under sommaren men det är ändå bra betyg. Till skogs har jag ett par bergsvandraraktiga Meindel som jag aldrig varit så nöjd men men som inte går sönder. Så dom har jag också år ut och år in - köpte dom för 15 år sedan. Dom är sköna men alldeles för styva och klumpiga för att man skall känna sig helt tillfreds.

      Nulli secundus

      Radera
    5. Ett annat intressant ämne skulle också kunna vara fotbolls-VM i Ryssland nästa sommar.
      Orter som Sotji, Königsberg och Kasan skall det spelas i...
      ;-)

      Radera
  2. MP:arna blir säkert glada över att postflyget dras in.. ;-)

    Men det berör ju inte dem eftersom de ju till största delen bor i innerstäderna i Stockholm (Södermalm), Malmö och Göteborg samt till viss del även i Umeå.

    Men till Umeå har de ju fått en dyr järnväg - Botniabanan - som de kan "leka" med..
    ;-)

    SvaraRadera
  3. För syftet att visa att vi har inflation är PostNords portohöjning ett dåligt exempel.
    Mängden skickade brev sjunker nämligen mycket snabbare än portot höjts.
    Och ersätts av elektronisk kommunikation som är gratis.
    Ingen del av KPI är bättre exempel på deflation än just information.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smörpriset och bensinpriset är lite bättre exempel på inflation. Som det darras för och förtigs!

      Radera
    2. Eller så tar man helt enkelt en vägd korg med konsumentvaror och -tjänster och har det som referens, istället för de priser som stigit mest.

      Radera
  4. Kommer dom verkligen att lägga ner postflyget eller behåller dom delar av flyget och nöjer sig att dela ut posten varannan dag?
    Oavsett om postflyg är dyrt så tar man säkert in det på att ha hälften så många brevbärare.
    Flygets miljöpåverkan kompenseras en del av att bara hälften så många brevbärare kör omkring och delar ut post.

    SvaraRadera
  5. Avstånden minskar inte alls även om volymerna minskar. Det tar fortfarande relativt lika lång tid att köra 5,10,15 mil eller vad det kan vara...

    Kostnaden blir inte lägre såvida inte Postnord som arbetsgivare säger att nu får du köra dubbelt så långt på samma tid som tidigare, med motsvarande mängd brev.

    Då måste intäkterna öka trots att brevvolymen minskar. Annars blir det en jäkligt dåligt arbetsmiljö, det blir stress, personal blir att må psykiskt dåligt.

    Att höja intäkterna är ett sätt att skapa resurser för de anställda.


    Lös det dilemmat åt Postnord, det skulle var bra, tack på förhand. Nu har du konstaterat att portot inte följer inflationen. Ta nästa steg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skapa statistik.

      Ta tid på hur lång tid det tar att hämta posten, skriv upp antalet brev och reklam och skapa ett diagram för att visa skillnaden tidsmässigt i relation till antalet brev.

      Det kanske går på halva tiden att gå till postlådan för att konstatera att den är tom? Det kanske går att göra en empirisk undersökning?

      Radera
  6. Hepp, och inflationen gör det mindre nödvändigt att amortera, för att ta en annan aktuell fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. Vanliga missuppfattning av floskler som dina föräldrar sagt och som du inte förstått.

      Löneökningar minskar värdet på dina skulder iom att höjd lön gör att du amorterar av dem snabbare. Det var vad som gjorde dina föräldrar rika. Löneökningar, inte inflation.

      Radera
    2. Men på grund av inflationen så sjunker i normalfallet (nej, inte alltid) belåningsgraden, vilket gör det _mindre nödvändigt_ att amortera.

      Man kan ju omvärdera bostaden (minns ej om det var efter fem år eller tio år), och på det sättet eventuellt kunna sänka sin amorteringsgrad.

      Radera
    3. I Sverige finns det ett så tydligt samband mellan inflation och löneökningar att det bara behöver nämnas i de få fall då det av någon anledning inte existerar.

      Radera
  7. Inte konstigt för övrigt att Posten har det svårt i en vikande marknad. Det är mycket få tillfällen som brev behöver skickas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nyss köpt två kartor med 10 st frimärken i varje! Det gäller att "bunkra upp"!

      Radera
    2. Vad är det för tillfällen idag när man måste skicka papper med posten istället för att sköta ärendet digitalt?

      Radera
  8. Gissar på att Citymail och NTM kommer fortsätta sluka andelar på SämstNords kostnad.

    SvaraRadera
  9. Ytterligare en datapunkt: vi fick idag info att ICA med omedelbar verkan inte kommer vara postombud dät man hämtar sina paket (med utmärkta öppettider som passar en arbrtare). Nu skall Postens Företagscenter (öppet 9-16, lö 10-13) nyttjas vid pakethämtning. Snyggt jobbat och gör det såååå mycket smidigare.
    För övrigt avskyr jag e-handlare där man inte kan bestämma vem som skall transportera paketet. DHL har exv många utlämningsställen i kiosker i närheten som har bra öppettider.

    SvaraRadera
  10. Fast hur tänker de med pakettjänsterna? De lär väl knappast sluta erbjuda sina pakettjänster med leverans dagen efter.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...