Cornucopia?

2017-12-02 18:19

Förbud hålla mobiltelefon i handen som bilförare från 1:a februari

Det tidigare förbudet mot att som förare använda kommunikationsutrustning så att man utgör en fara i trafiken skärps med start 1:a februari. Det blir nu förbjudet att alls hålla kommunikationsutrustning i händerna som förare av motorfordon. En reflektion blir att årets julklapp elcykeln är ett motorfordon...
Apple Carplay.
Från första februari skärps alltså det sk mobiltelefonförbudet i motorfordon. 

Tidigare var det bara förbjudet att använda så kallad kommunikationsutrustning om det innebar att man utgjorde en fara i trafiken. 

Nu förtydligas och skärps lagen. Man får inte hålla kommunikationsutrustning i händerna alls som förare av ett motorfordon från den första februari meddelar regeringen:
"Ändringen innebär att en förare inte får använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett sådant sätt att hen håller den i handen. Förbudet mot att hålla utrustningen i handen gäller utan att det behöver göras en prövning av om användningen påverkat framförandet av fordonet negativt."
Framöver blir det alltså endast olika handfreelösningar som är tillåtna som bilförare. Det inkluderar rimligtvis även bilar stående på tomgång i en bilkö eller vid ett trafikljus, då man fortfarande framför fordonet även om man står still. Handsfreelösningarna kommer behöva röstsstyras eller styras med knappar eller skärmar man ej håller i handen. Det blir rimligtvis inte ens tillåtet att knappa in ett telefonnummer eller e svara på telefonen genom att använda själva telefonen, även om man har hörlurar och mikrofon.

Huruvida polisen kommer ha tid, möjlighet och vilja prioritera detta är en annan sak. 2013 brydde man sig initialt, men sedan dess har det varit i stort sett tyst. Kanske kommer man i några veckor fokusera på detta istället för annan brottslighet, men sedan blir det väl som vanligt igen.

Däremot kommer nog försäkringsbolagen slå ner stenhårt och inte betala ut ett öre om en olycka sker när man använder en mobiltelefon mot regelverket. Å andra sidan gäller det redan idag - använde man mobiltelefon och en olycka inträffade så var man uppenbarligen vårdslös i trafik och en trafikfara och kan glömma försäkringen.

Årets julklapp elcykeln är ett motorfordon. Åtminstone enligt Naturvårdsverket, som menar att dessa inte får framföras i naturen, vilket en manuell cykel får. Som bekant är det brott mot allemansrätten att framföra motorfordon på annans mark utan tillstånd. Inte för att rättsväsendet bryr sig om anmälningar om brott mot allemansrätten. Heller.

Så man får nog inte prata i mobil på en elcykel heller. Åtminstone inte hålla mobilen i handen när du cyklar. Vem som nu gör det? Håller mobilen i handen alltså.

Frågan blir som vanligt - varför stifta lagar alls om det inte samtidigt anslås resurser att upprätthålla dem? Det gamla Vi på Saltkråkan-Sverige där alla vill väl och slår knut på sig själva för att följa lagen finns inte längre - återstår bara att en bredare allmänhet börjar skita i lagstiftningen på allvar, trygga i att rättsväsendet inte har resurser att beivra brott eller förbud högt som lågt.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

43 kommentarer:

  1. För något år sedan läste jag att Sverige och Albanien var de enda två länderna i Europa som fortfarande tillät mobilanvändning under färd. Jag vet dock ej om Albanien hunnit före Sverige med ett förbud.

    Ganska ofta ser jag bilister som kör som fyllon, svajande som en flipperkula över motorvägsfälten, pga att de skriver/läser på mobilen. Men jag har inga illusioner om att polisen kommer att kunna beivra detta på ett effektivt sätt.

    Svenska polisen är hopplöst fokuserad på hastighetskontroller, trots att det finns andra saker som är bättre att fokusera på om man vill ha ner antalet trafikolyckor och skadade däri. Framförallt borde polisen istället fokusera mer på de som ligger i vänsterfil på motorvägen trots att högerfilen är ledig. Eller mittenfilen på de sträckor det finns tre filer. Det är alltså lag på att man ska hålla så långt till höger som möjligt. Vänsterfilen ska ses som en omkörningsfil. Amerikanska trafikregler gäller inte i Sverige. Att dröja kvar eller helt blockera vänsterfil på motorvägen skapar frustration och skapar farliga situationer då bakomvarande lägger sig tätt inpå för att signalera att vederbörande vill köra om.

    Polisen måste även börja bötfälla de som "glömmer" att använda blinkers vid filbyte eller sväng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att du skulle behöva titta på några avsnitt, av trafikpoliserna. Som går på tisdagar kl 20. Så skulle du förstå, att det inte enbart är hastighet. Som trafikpolisen fokuserar på.

      Radera
    2. Jag antar du är en av dem som konstant ligger och kör för fort i vänsterfilen..
      Det är alltå lag på att man inte får köra fortare än högsta tillåtna hastighet. Polisen borde fokusera på att ta fast dem som ligger för nära bilen framför och inte håller ett säkert avstånd, klarar man inte av att hålla avståndet ska man inte köra bil. Att ligga för någon skapar stress och frustration och leder till olyckor.

      Radera
    3. Jag ligger i vänsterfilen när jag gör en omkörning, sedan lägger jag mig i högerfilen om den är ledig. Ibland kör jag något snabbare än hastighetsbegränsningen på motorvägen. Vid bra sikt, väglag och lite trafik är det mycket mindre farligt än att skapa dumma situationer pga att ligga och blockera vänsterfilen helt i onödan.

      Ganska ofta ligger bilister i 90-100 km/h i vänsterfilen på motorvägen. Det är mycket frustrerande.

      Radera
    4. @Unknown
      Så du bestämmer alltså själv. Enligt en egen bedömning, när lagar ska följas? Om jag gör en sån bedömning, själv! Att jag tycker att lagen är dålig. Och jag tycker, enligt min egen bedömning. Att det vore rätt att misshandla dig svårt. Då antar jag att du tycker det är ok. Eftersom jag, precis som du. Gjorde just en egen bedömning?

      Då du generellt verkar tycka, att lagar bara behöver följas. Om man själv tycker det för stunden. Eller missförstod jag dig?

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. Alltså, jag har inte en autistiskt svart/vit inställning till lagar. Jag har även en egen moral, och lyder inte alltid lagen blint i alla lägen. I vissa fall kan det bästa vara att bryta mot lagen. Ett exempel i trafiksammanhang är när man kommer ifatt någon som ligger i 70-80 på 90-väg. Bilisten kanske dessutom varierar sin hastighet ganska mycket, och vinglar lite på vägen. Då kan det bästa vara att göra en SNABB omkörning, istället för att sega förbi i precis 90 km/h för att absolut inte bryta mot lagen.

      Och ni försöker bara byta samtalsämne. Mitt ursprungliga exempel med de som blockerar vänsterfil på motorväg handlar i de allra flesta fall om bilister som kör en bit under 110 km/h. Hur tycker ni att jag bör göra när jag kommer ifatt en bil som ligger i vänsterfil i 90 km/h, och det är tomt i högerfilen? Signalera att jag vill köra om genom att lägga mig nära, blinka med vänster blinkers och kanske helljuset ett par ggr? Eller köra om på höger sida? Det sistnämnda är också olagligt och skapar en farlig situation.

      Nej, det enda vettiga är om polisen på allvar börjar bötfälla dessa rövhattar till bilister som ligger i fel fil.

      Radera
    7. "...Ett exempel i trafiksammanhang är när man kommer ifatt någon som ligger i 70-80 på 90-väg. Bilisten kanske dessutom varierar sin hastighet ganska mycket, och vinglar lite på vägen..."

      Tänker du på äldre förare av vita OPEL "Rexona" 1,3 L 77 ?
      ;-)

      Radera
    8. Här i Skåne har vi två ställen där det är tre filer på en sida på motorvägen (Glumslövs backar och Hallandsås). Syftet med dessa är att undvika kapphinnandeolyckor mot långtradare som seglar sig upp i 30-40km/h. Detta syfte uppnås inte ifall personbilar tvingas ligga i högerfilen - det borde göras undantag från dessa regler på åtminstone dessa sträckor.

      När det gäller vänsterfilsmiffon så är det ingen ursäkt att man håller 110 och att ingen får köra om. Man vet ju faktiskt inte orsaken till att andra bilister har brottom. Det kan faktiskt vara så att de kör under nödrätt. Helt enkelt håll dig själv till lagen och lek inte trafikpolis.

      Sen vet jag inte om jag skulle hålla med om att vänsterfilsmiffon utgör den största risken i trafiken...

      Radera
    9. @Bengt

      Jag förstår inte heller att man måste köra 10-15 km under tillåten hastighet. Det skapar också frustration och farliga omkörningar.
      Sen finns ju dom bästa. 70 km oavsett vad skylten säger.

      Radera
    10. Vänsterfilstomtarna bryter ju också mot lagen. Då man ska ligga i filen längst till höger, om man inte är under omkörning (om hastighetsgränsen är 80km/h och uppåt dvs). Undantaget är, om vänsterfilen har en skyltad annan destination än högerfilen/filerna. Och skylten är passerad. Men där har man även rätt att köra om på höger sida.

      Radera
  2. Nu är jag en gammal stöt i sammanhanget, men jag tycker lagen är jättebra formulerad. Man kan diskutera om man störs i samma omfattning av pratande passagerare eller samtal i handsfreetelefon som av att tala i telefon med telefonen i handen, men en sak är säker; om man åtminstone kan få folk att sluta sms:a bakom ratten är något vunnet i alla fall. Man blir en aning störd när man ligger bakom någon som kör i 40 km/h på motorvägsrampen. Ofta är det en tjej (OK, hej där metoo) som sms:ar. Eventuellt en kille som kollar börskurser samtidigt som han kör.
    På vår firma har vi en skylt som varnar för att använda telefonen i trappan och som uppmanar till att använda ledstången. För tio år sedan hade det sett helt bisarrt ut, men idag har man vant sig vid att folk går med gamnacke och inte ser framåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skillnaden mellan att prata i telefon och prata med passagerare är att passagerarna är medvetna om trafiksituationen och anpassar sina förväntningar på förarens respons på deras prat. Pratar du i telefonen finns inte den relationen och det är lätt att som förare fokusera för mycket på att uppfylla förväntningarna på den som man pratar med, och förlora fokus på trafiken när det krånglar till sig lite i exempelvis en rondell eller filbyte.

      Radera
    2. Extra irriterad blir man ifall man kör en effektutveckling bil och det är hyffsat hög trafik. Men som det ser ut här verkar kostymen vara att man skall accelerera upp till 70 på påfarten (bilisterna på motorvägen förväntas väl anpassa farten eller nåt).

      Radera
  3. Jag önskar att länsman beivrade den typ av trafikbrott där någon lägger sig så nära bakom mig, på motorvägen i skyltad hastighet, att jag inte ser dennes framlysen. För mobiler är det väl en vettig lag, mindre tolkningsutrymme = lättare att göra rätt och lättare att avgöra när nån gjort fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägg dig i högerfilen.

      Radera
    2. Unknown;

      Håll avstånd så lever du längre

      Radera
    3. Bägge två är brott mot trafikreglerna, men inget av dem verkar leda till några påföljder i verkligheten...

      Det enda som verkar vara något som man riskerar åka dit för är sånt som kollas vid trafikkontrol mer: fortkörning, nykterhet och mönsterdjup på däck (men alla oftast bara om du blivit stoppad för fortkörning först).

      Radera
    4. Om någon håller HTBQZ-avstånd: Snudda vid bromspedalen så mycket att bromsljusen tänds. Eller skaffa en gammal bil med bra nackstöd och bromsa för katten som korsade vägen framför dig.

      Radera
    5. Skulle va praktiskt med en kontroll där man kan lysa med bromsljusen utan att behöva riskera tappa fart...

      Radera
    6. Jag är för gammal för att gå på det där blinka med bromsljuset, om jag inte ser någon anledning till att bilen bromsar och den inte saktar in när ljuset tänds, så bromsar jag inte. Jag kör genast om puckot istället.

      Radera
    7. Kallle: brukar folk som faktiskt tycker att 7mm är lämpligt avstånd avstå från att köra om när möjlighet finns? Brukar du själv ligga på tok för nära trots att du kan köra om? Isf föreslår jag att du kontaktar transportstyrelsen och ber om att få ditt körkort återkallat...

      Radera
    8. @Anonym

      Generellt brukar jag bara ligga vad som ev kan upplevas som för nära då framförvarande bil inte håller den hastighet som gäller och jag inte kan köra om bromsklossen. Men visst finns det undantag.

      Vissa av oss är faktiskt på väg någonstans när vi är ute och kör i trafiken, vi har inte tid/lust att begrunda omgivningarna eller va fan det nu kan vara man håller på med i bilen framför.

      Och visst kan jag förstå att vissa av mina mottrafikanter inte har det som krävs för att kunna framföra bilen i rätt hastighet och jag tycker verkligen att man borde ha lite uppkörningsprov/läkarundersökningar oftare ju äldre en person blir.

      Radera
    9. Hade en intressant resa nyss, var beredd på att det skulle gå lite sakta i o med att det är Söndag. Det var skyltat 100 och enkelfil, bilkön på 8 bilar som jag låg sist i gick i 80.. När det blev dubbelfil så var det jag och en annan som tröttnade och gick ut i vänster fil för att köra om resten.

      DÅ gasar den första bilen upp i 130..

      Men vi körde om honom ändå innan vägen gick ihop till enkelfil.
      Och man kunde se i backspegeln att han saktade ner igen.

      Kanske det var du, Anonym, som var ute och körde?

      Radera
    10. Nej jag kör med farthållare. Håller därmed ganska precis samma hastighet där det är tvåfiligt som där det är enfiligt. Vad får dig att tro att jag inte skulle göra det. Finns ju ingen som helst anledning till att sänka farten för att det blir enfiligt.

      Radera
    11. Poängen var frågan om varför man skulle reagera på bromsljusen och låta det vara en trigger för att köra om. Kan man inte köra om så kan man inte och det hjälps inte om framförvarande bil bromsar kan man inte så kan man inte. Och kan man köra om så bör man ju ha påbörjat den redan innan man är två mm från framförvarande bil och framförallt inte vänta tills han bromsar in.

      Ligga för nära är bara onödigt. Det blir inte bättre av det, snarare tvärtom.

      Radera
    12. Det första jag kollar när jag tycker att någon ligger för nära, är att jag håller rätt hastighet. Blinka med bromsljuset finns inte med på listan över saker som dyker upp att göra, möjligen hålla mer till höger för att underlätta en omkörning.

      Det finns många anledningar till att man inte väljer att köra om och råkar ligga vad som kan upplevas som för nära den framförvarande bilen. Tex att man strax ska svänga höger lite längre fram, att framförvarande bil inte använder farthållare och därmed svajar i hastighet, att bilen framför nästan håller rätt hastighet och en omkörning skulle göra att min hastighet blir olämpligt hög eller drar ut på tiden med tanke på andra omständigheter som sikt, korsningar osv.

      Triggern med bromsljuset är ju att beteendet indikerar att det antagligen fattas skruvar i huvudet på föraren av bilen framför och att det därför är säkrast att han ligger långt bakom en själv..

      Radera
    13. Jag tror det saknas mer skruvar i huvudet på den som ligger på tok för nära. Jag brukar inte använda bromsljusen förrän personen bakom börjar hålla låda med helljusen - detsamma sker ju ifall han kör så nära att jag inte kan se om han håller låda eller inte...

      Radera
  4. "Årets julklapp elcykeln är ett motorfordon."
    Fast det är det ju såklart inte, vad nu än Naturvårdsverket har fått för sig. Du får framföra elcykel på cykelväg, du omfattas inte (som vuxen) av hjälmtvång, du får cykla mot skylt C3 "Förbud mot trafik med motordrivet fordon" etc.

    Därmed inte sagt att cyklister borde ge fan i att prata i telefon, scrolla sin fejsbook, skicka meddelanden etc etc samtidigt som de cyklar. Det är ett jävla oskick som måste upphöra. Jag cykelpendlar dagligen t.o.r tvärs genom sthlm innerstad och drabbas ofta av otrevliga och högst ofrivilliga interaktioner med cyklister som håller på med allt annat är att se sig för.


    Sen är det givetvis ett större problem med förare av tunga fordon som scrollar insta samtidigt som de rattar sig genom stadstrafik... För att inte tala om taxichaufförer som jag 2-3 skärmar att hålla koll på under färd (GPS, skärm med beställningar i närområdet plus att det verkar obligatoriskt att sitta och fippla med taxameter under färd). Sist jag tog taxi hem efter årliga företagsfesten undrade jag om jag skulle komma hem eller sluta mina dagar som väggprydnad i katarinatunneln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poängen med Naturvårdsverket är att de mycket väl kan ha rätt. Det att cykeln inte betraktas som motorfordon är att den definieras så av vägtrafikförordningen. Den gäller som namnet antyder för trafik på allmänna vägar, terräng räknas inte som allmän väg - och det som allemansrätten reglerar är just utanför allmän väg.

      Att elcykel inte räknas som motorfordon på allmän väg betyder inte att det är fritt fram att köra elcykel i terrängen.

      Notera också här att det av denna följd förblir tillåtet att prata i mobilen utanför allmänna vägar som t.ex på parkeringsplatser. I den mån man får köra i terrängen så är det fritt fram för mobilen även där.

      Med lite sunt förnuft så inser man ju att cyklist bör hålla bägge händerna på styret ändå...

      Radera
  5. Är det polisen som skall jaga elcyklar ute i skogen? ;)

    Man måste ju bevisa att den närmast ljudlösa elmotorn varit igång också för att kunna sätta dit någon. Och vad blir straffet?

    Det är naturligtvis tråkigt att vi går mot ett mer och mer laglöst samhälle som inte polisen mäktar med. Men det gör ju också att vansinniga lagar, som elcykelförbudet, inte behöver efterlevas heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så skall man bevisa att skogen är allmän väg vilket är ännu mer tveksamt att man lyckas med.

      Å andra sidan kan man ju börja med att ta dem för brott mot terrängkörningslagen. Det borde ju vara förhållandevis enkelt att bevisa att det är terräng (utanför vägen) och ett motorfordon (ett fordon med motor).

      Radera
  6. Miljöpartiet kan vara förklaringen, de ligger bakom en massa dumheter under denna mandatperiod. Samhällsfarliga dårar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det som är så samhällsfarliga med att förbjuda folk att tala i mobilen så när de kör bil?

      Radera
  7. Detta är som "rearranging the deck chairs on Titanic while she sinks".

    Sverige är Titanic i detta fallet.

    Solzjenitsyn sa att den viktigaste lärdomen från Sovjet var att när folk slutade säga sanningen när staten stiftar lagar för att förbjuda kritik det är då en terrorstat som Sovjet kan skapas. Paralellerna mellan EU och Sovjet börjar bli många. Idag behövs inte grannar rekryteras i övervakningen. Vi sköter den själva istället.

    Medans förorter brinner och gamlingar är ute för open season och unga kvinnor är måltavlor för "män". Så är nu fokus på mobilerna.

    SvaraRadera
  8. Jag citerar trafikförordningen:

    ""2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
    Grundbestämmelser
    1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
    En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
    En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
    En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.""

    Räcker inte det?
    Vi ska alla visa varandra hänsyn i trafiken vilket gäller alla trafikanter, även gående. Så de som går kanske också ska stoppa telefonen i fickan innan man vinglar över gatan. och alla trafikslag kanske ska lämna hornen hemma innan man ger sig ut bland andra trafikanter. Man ska inte resonera att man har rätt eller andra gör fel, utan visa förståelse och hänsyn.

    Varför behövs det skrivas mer lagar är en fullt berättigad fråga!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk förstår inte vad ordet "hänsyn" betyder. Därför krävs paragraf 3+ för dessa som inte klarar av att tillämpa sunt förnuft. Dessvärre händer det stundom att förordningen uppdateras av någon som är förnuftsuymanad...

      Radera
  9. Tycker att det är trist att det inte kan vara upp till var och en att avgöra om man klarar av att använda sin smartphone under färd. Har aldrig vinglat mer än vanligt på grund av att jag utnyttjat tiden bakom ratten mer effektivt än att bara stirra på en tom landsväg..

    Nä polisen borde lägga tid och kraft på de som kör för fort och de som ligger för nära istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På samma sätt kan man ju tycka att folk kunde avgöra vilken hastighet eller avstånd de kan hålla. Det tragiska är att de som har extra stort behov av marginaler är de som inser det allra sämst.

      Därför behöver vi endel regler som begränsar de som inte förstår sina egna begränsningar.

      Radera
    2. Åtskilliga bilar jag mött där personen sitter och tittar ner på telefonen istället för på vägen framför dem. Jag brukar alltid ringa eller skriva korta sms, stenhårt övertygad om att jag har koll på läget.
      Åtminstone hade jag det till jag plötsligt befann mig några meter från att köra in i en mötande bil i min fil pga ett vägarbete i deras fil.

      Nu tror jag att jag håller bättre koll efter det..Eller hur att jag gör?
      Vi borde inte hålla på med mobilen, samma sak om det blir svåra långa samtal med tex invecklade tekniska beskrivningar, då blir jag klart olämplig bilförare.

      Radera
  10. VEM har INTE kört trimmad moped på leriga skogsstigar... ;-)

    Men idag har ju inte "fabror blå" tid ed att beivra dessa "icke-brott" när de har fullt schå med att skydda sig själv när de är ute på (bepansrad) patrull i { valfritt utanförskapsområde ]

    Nej, "farbror blå" med RIKSPOLISCHEFEN i spetsen får väl dela ut ett nytt armband... ;-)

    SvaraRadera
  11. Trafikpoliserna, om de nu hade funnits, hade haft fullt upp med detta liksom en rad andra farliga beteenden.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...