Nu när socialistregeringen tar de första stegen mot att straffa de svenskar som vill flytta till ett bättre liv i ett annat land, så kan det vara på sin plats att påminna om att klösmärkena alltid är på den socialistiska sidan om gränsen och minnas de tusentals dödsoffer som skjutits ihjäl eller sprängts sönder i sina försök att nå frihet och skäliga levandsvillkor på andra sidan om gränsen i länder utan socialism och kommunism.
När en regim som den svenska socialistregeringen inför straffande lagar för att flytta från landet, så vet man att det är ett erkännande att det är bättre i andra länder. Och den föreslagna straffskatten på att flytta från Sverige är bara första steget.
I takt med att allt fler vill överge Sverige kommer förstås lagarna skärpas ytterligare, tills vi till slut har patrullerande beväpnade soldater som skjuter ner de svenskar som drömmer om fungerande skola, fungerande sjukvård, fungerande polis och skydd mot brottslingar och en rimlig skattenivå som levererar det den påstår sig göra.
Aktuellt är också Nordkorea, där en man försökte fly härom dagen, men sköts ner av nordkoreanska gränsvakter, eftersom de ville honom väl och att han inte skulle drabbas av misären söder om gränsen till det kommunistiska drömlandet Nordkorea. Det var helt enkelt för hans eget bästa de sköt, så han inte skulle behöva lida i Sydkorea efter att ha vant sig vid det underbara livet i Nord.
Det är utmärkande för socialistiska länder att straffa, förbjuda, fängsla och rent av döda de som längtar efter frihet från socialismens bojor. Socialistregeringen Stefan Löfven (s) har nu slagit sig in på denna väg. På sätt och vis är det bra att regeringen på detta vis erkänner att livet är bättre i andra länder än i Sverige.
86 kommentarer
Nu handlar förslaget om pengar, inte människor. Människor kan redan idag inte röra sig fritt över gränsen, men det har inget med detta förslag att göra.
Visst [reductio ad hitlerum följer] judarna kunde lämna Tyskland under flera år, de behövde bara lämna över sina tillgångar för en spottstyver, handlade ju bara om pengar..
Som en sidonot, allt tandguld som [ska] samlas in av krematorier i Sverige INTE tillfaller dödsboet, utan beslagtas av Staten i skepnad av Allmänna Arvsfonden? Riktigt äckligt.
OK, så du tycker att det är rätt vi har stängda gränser misstänker jag, bara det inte leder till något besvär för dig, då förstås.
Tror du är lite förvirrad, det här handlar om rätten att emigrera, inte villkor för inresa/vistelse i Sverige.
Fast gränserna är ju inte stängda. Däremot finns krav på att kunna legitimera sig (och i förekommande fall uppvisa inresetillstånd). Det är väl inget orimligt krav?
Stefan Löfvén har sagt: "mitt Sverige bygger inte murar!"
Bearded, drunk and stoned: Du menar rätten att emigrera från Afghanistan? Nej, tänkte väl det. Rätten att emigrera från Östtyskland då? Nähepp inte det heller. Nu var det visst din rätt att emigrera det gällde.
Aktiekaptenen: Angående rätten till rörlighet, det är nog ett större problem att få vissa stater att utförda identitetshandlingar än det är att betala skatt på oskattade pengar.
Vi lever i en värld med gränser. Det är vi som vill att det ska finnas gränser, och det är därför de finns.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@ Iblandekonomi
Återigen, topic är exitbeskattning av svenska, vad du än vill vrida det till.
Såvitt jag vet hindrar ej Afghanistan sina medborgare att lämna, och har ingen exitbeskattning. How about driva din agenda i lämpliga trådar?
Fun fact: Uppehället för alla de afghanska unga männen i Sverige kostar mer än Afghanistans hela budget för statens löner. Det kallar jag slimmad statsapparat (alternativt ett vidrigt och motbjudande slöseri av svenska skattebetalares resurser).
Bearded, drunk and stoned: Du gillar inte att få känna på ett förslag på ett mycket milt hinder för dina möjligheter att emigrera. Det är det hela.
Föreslå annars gärna att gränserna ska bort, om det verkligen är det du vill.
Helt korrekt uppfattat, den svenska staten ska ge f-n i att sätta upp hinder för medborgare som vill lämna. Det är en slippery slope att börja acceptera grodkokning aka "milda hinder". Berlinmuren var väldigt beskedlig i början, rätt så avancerad efter ett tag. Med skarpskyttar som sköt för att döda dem som vill lämna DDR. Fulltsändigt vidrigt.
Drömmen om "öppna gränser" är en utopi som tydligen fortfarande närs av somliga, funkar inte. Ett land som inte upprätthåller sina gränser är inget land.
Tråden handlar alltså om rätten att lämna, vilkor för inresa har varje suveränt land rätt att bestämma i min bok. Finns säkert länder som inte vill ha mig, är det OK att jag tvingar mig på dem? Brukar du våldgästa random grannar, eller går du dit där du är inbjuden/välkommen?
Man kan summer det som att du vill ha en gräns för andra, men inte för dig själv. Tror det är en ganska vanlig uppfattning.
Nej, så kan man självfallet inte summera det.
Skilj till att börja med mellan RÄTT ATT LÄMNA ett land och varje suverän stats rätt att ställa upp vilkor för vilka icke-medborgare som ska ha RÄTT ATT KOMMA IN.
Du får drömma om vad du vill..nemas problemas..
Om du tror att den ena rätten kan existera utan den andra så får det förbli din fantasi.
Muren föll utan förvarning,saker kan hända fort även här.
Kommer att hända..
DDR – en hel stat med polis militär, maktapparat, huggen i sten, smidd i järn o gjuten i betong föll samman likt ett illa byggt korthus på lera eller lösan sand…
En stat som skulle leva och bestå i 40 gånger 40 år blev bara drygt 40…
Lite OT men.. 😉
1984 sändes detta i SVT:s satirprogram "Helt Apropå"…
Direkt kom det skarpa protester från DDR och detta har sedan dess INTE sänts igen i SVT… INte förrän Du-Tub har man kunnat se detta lilla klipp.. 😉
https://www.youtube.com/watch?v=TW36eFgZ7N0&t=96s
Ett annat klassiskt klipp är SVT:s "Trafikmagasinet" från 1984/85 om bilsemester i DDR. Liksom av en slump 😉 hette även DDR:s TV-program om bilar "trafikmagasinet"… ;-))
https://www.youtube.com/watch?v=SpQxb4NHH4c
Sköna klipp Bengt, Carl-Ingemar Perstad är helt ofrivilligt den största komikern här..wunderbar 🙂
Förresten,hur tar GP itu med åsikter likt dessa.
Snart får vi se.
Domedagsprofeten har talat….
USA avkräver alla sina medborgare skatt även om de för länge sen lämnat landet i längtan efter större frihet.
På Cornucopias blogg lär vi oss alltså idag att:
-USA är ett socialistiskt land, eller
-Att bloggaren inte har ordning på politisk terminologi.
Ja usa är ett socialistiskt land. Vad har du missat?
Källor håller inte med:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_socialist_states
Du får nog argumentera lite mer för din sak, och då helst inte från ståndpunkten "allt utom Kochbrödernas veliga evangelium äro socialism".
BenDover glömmer bekvämt att meddela att amerikaner har ett fribelopp på 75.000 USD/år när det gäller "worldwide income", och om jag sett rätt avser Trump att höja taket alt avskaffa detta.
Lite som med det fula argumentet "USA har arvsskatt". Ja men mycket höga fribelopp.
Aha, så det är alltså fribeloppet som avgör om ett land är socialistiskt eller inte?
Nej, jag bara förtydligade din halvsanning. 75000 dollar fribelopp gör ju ditt påstående till en icke-fråga för de flesta. Den lilla tyckte du förstås inte var relevant, saklighet är inte din passion, synes det.
Nu är det helt korrekt i sak att det amerikanska passet anses vara en belastning, en socialistisk sådan om du vill, bland über-rika amerikaner. Det är heller inte helt ovanligt att amerikaner säger upp sitt medborgarskap av denna anledning och köper ett nytt på tex St Kitts.
Jaha, du ville förtydliga att en förutsättning för att betala skatt är att man har en beskattningsbar inkomst? Vad bra, jag tror jättemånga inte förstod det från första början.
Är du född idiot eller har du jobbat hårt för att bli det?
Vojne. Ledsen i ögat för att jag exponerade din halvsanning. 75000 dollar grundavdrag som du "glömde". Det äckliga är att jag är rätt säker på att du visste, men ville vilseleda.
Har du slutat slå din mamma?
Ehm, var det inte du som nyss kritiserade mig för att skämta om folks mammor?
Stämmer. Ska ju stå "Har du slutat slå din fru" där, men så tänkte jag att UD-killar väldigt sällan är gifta med kvinnor och så. Har du en fru, som du slutat att slå, så ber jag om ursäkt. Jag vill inte ju förstås inte bidra till en låg debattnivå.
Så medborgare ska skatta. Åh nej, vilken unik mardröm.
I Sverige ska man straffskatta om man inte vill vara medborgare längre, är alltså tanken. Alltså en white flight-skatt. Det kan låta korrekt om man bär på hybrisuppfattningen att man är världens moraliska ledare och därmed bör bestämma över alla dummingars pengar.
Nej, det har väl inget med medborgarskap att göra, eller?
Du har glömt angett omoget som etikett.
"Det är utmärkande för socialistiska länder att straffa, förbjuda, fängsla och rent av döda de som längtar efter frihet från socialismens bojor. Socialistregeringen Stefan Löfven (s) har nu slagit sig in på denna väg."
Det är få som anser att nuvarande regering är på väg att döda de som vill ha en annan utveckling av landet. Kritisera förslag men lite lite seriösare. Om jag förstått rätt gäller förslaget från skatteverket att oskattade vinster inte ska få tas ut. Om det igår förslag på dödsstraff vill jag få det redovisat här.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det var faktiskt borgerligheten som formellt avskaffade dödsstraffet i Sverige genom riksdagsbeslut, så nog kan man tänka sig att Löfvén är lite sugen på att slipa bilan och choppa några huvuden, kan man inte?
Ett klokt och bra beslut av borgerligheten. Tänka och handla är inte riktigt samma sak. Om han tänker sig att avliva några så är det nog ryska angripare och det med modernare metoder och där har han stöd av också borgerligheten.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Prova att skita i att betala skatt. Du kanske inte blir dödad men du blir garanterat fängslad. Väl i fängelset får du försöka överleva bäst du kan som minoritet i framtidens Sverige.
Nanotec: "slagit sig in på denna väg" innebär att man är på första punkten, dvs straffa de som flyttar.
Erik nu var det dödad det gäller.
För övrigt har fängslade här det hyfsat gentemot de flesta andra länder med tex bättre mat än pensionärer som får via hemhjälp, skolbarn eller våra soldater.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det där är lite som i de gamla POGO-pedagog-filmerna där Jonte börjar tjuvröka lite med coola gänget bakom centrum, och tre månader senare sitter samtliga helt hålögda i nån knarkarkvart med så många kanyler i kroppen att de liknar igelkottar.
Dvs, ett inte helt trovärdigt resonemang, kanske.
…avseende hur det ena leder till det andra alltså. Oavsett om det gäller droger eller den påstådda socialismen.
Kan tänka mig att Löven vill om inte halshugga iallfall defenestrera en och annan miljöpartist.
Oj 30-åriga kriget på nytt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Erik precis, och utövar du rent självförsvar mot dem som försöker sätta dig i fängelset blir du i förlängningen skjuten.
Jag hamnar med flit i den utläggningen rätt ofta när folk börjar dribbla om fundamentala värden och backade valutor. SEK är alltså backat på så vis att svenska staten skjuter huvudet av dig (givet fri sikt, annars kanske långsammare död) om du inte använder SEK för att betala skatt till svenska staten.
Det brukar provocera de flesta. "Va? Vad är det för dumheter du skriver!?", för de har sällan tänkt på saken. Du betalar inte skatt (eller försöker betala skatt med något annat än SEK, typ egna skuldsedlar) => polisen försöker kidnappa dig => vi har antagit att SEK inte är backat med våld, alltså är polisens agerande oprovocerat => det innebär att du i minsta fall får försvara dig proportionerligt => du plockar upp en pistol när de gör det => huvud av.
Det är alltså ett enkelt faktum, som bara ändras om vi ändrar antagandet: jo, SEK är backat med svenska statens skjutvapen.
Är du säker Lars på att du vill fortsätta med att jämföra svensk demokrati med Sovjet, Nordkorea, DDR och Hitler Tyskland. Du hamnar snart i ett fack du kommer ha svårt att ta dig ur. Skola, polis och sjukvård fungerar väll ändå under här landet? Det är löjligt lätt att komma undan beskattning med #vafanfårjag upplägg och liknande. Schweiz miljonerna som kom hem innebar ju också att alla gick fria från straff. Det går fortfarande bra att pensionera sig med Spanien / Portugal upplägg. Vilka pengar skall användas till att förbättra samhällsfunktionerna om vanliga medborgare får det lika lätt som kapitalstarka att fly undan beskattning. Är du globalist eller ser du nationalistiska nattväktarstater som drömmen. Har svårt att få ihop dina åsikter.
Du kanske ska sluta blanda ihop mina åsikter med min blogg. Om du inte kan få ihop dem så kan de bero på att det som står i "Om bloggen":
"Åsikter på den här bloggen behöver på inget sätt vara skribenternas egna åsikter och ska inte blandas ihop med skribenterna personligen. Här kommer ni få läsa inkonsekvent information och inkonsekventa och motsägelsefulla åsikter. Det finns rent av ett självaändamål i att säga emot sig själv och sina egna värderingar. Det som inte tål annorlunda infallsvinklar förtjänar inte att diskuteras alls och det finns inga åsikter som inte kan ändras snabbt, eller över tiden. Därför kommer ni garanterat hitta inlägg som är fel eller motsäger äldre inlägg."
Samtliga storbolag har väll kommit undan vanlig beskattning under senaste decenniet ändå? "Svenska" ABB, Saab, Volvo precis som Google, Facebook, Microsoft. Känns lite bajsenödigt ifrån både bloggaren och politiker att det skulle innebära någon större påverkan. Sen finns ju kryptovalutor som ett utmärkt verktyg för att föra ut pengar på ett genialt enkelt och säkert sätt om man vill undvika finansiella systemet och spårbarhet en där.
Blogginlägget du kommenterar kan ses som en form av satir och att tidigt sätta ner foten mot inslagen väg. Det är djupt ovärdigt att straffa personer som vill flytta från ett land de inte är nöjda med.
Det va bara en enkel fråga om vart du står. Blir ju lite konstigt när jämförelser med Sverige och Nordkorea och DDR kommer upp titt som tätt och du bara hänvisar till någon sorts disclaimer.
Att det är djupt ovärdigt att straffa personer för att flytta ifrån ett land de inte är nöjda med får mig direkt att tänka på ditt nattsvarta inlägg om hur jävligt det är att ge några tusen afghaner en chans att få ett värdigt bemötande av vår rättsstat. Jag antar att money talks. Frihet för vissa, taggtråd för andra.
Hoppas på att det var ett inlägg som verkligen föll under disclaimern.
Märk det då som satir så är jag helt nöjd.
En mycket bra skrivning ovan: "det finns inga åsikter som inte kan ändras snabbt, eller över tiden"
Vänliga hälsningar
Nanotec
Skolan i DDR var dock LÅNGT, MYCKET LÅNGT ifrån dagens genuspedagogiska intersektionella flumskola i Sverige utan tvärtom en gammaldags pluggskola som tig tillvara på talangerna
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@Bengt du skrämmer mig. Är du galen eller menar du på allvar att skolan i DDR är något att glorifiera? Har du ens någon aning om hur det systemet fungerade och vad man pluggade? Du verkar ständigt drömma om svunna tider om samhällen utan invandrare. Men att okunnigt påstå att DDR:s skolor var bättre än dagens utbildningssystem i det moderna Sverige 2017 känns bara sorgligt onödigt.
Dagens skolor producerar visst studenter som måste läsa ett extra år för att öht kunna bli lärare…
Läs dagens DN debatt!
Europas starkaste ledare med störst makt är en produkt av DDR:s utbildningssytem som INTE var nedrustning med kvasivetenskapligt FLUM o TRAMS som "intersektionell genusperspektiv" etc!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Och även om mycket var skrutt guttaperka pegamoid o duroplast i arbetar och bondestaten så stod en sak högt i kurs…
Klassisk bildning!
Skillnaden mellan DDR o Sverige var långt in på 80-talet ytterst hårfin…
Den 9:e November 1989 gick dokumentförstörarna varma och sönder och en del av statsapparatens trogna arbetare tog med största sannolikhet bara färjan från Sassnitz till Trelleborg…
Sjuk överdrift. Ja, hårfin skillnad, förutom att vi hade marknadsekonomi, fria val, kunde resa fritt runt om i världen, inte hade massiv STASI-övervakning av egna medborgare, kunde starta egna företag, osv.
Alltid ska det överdrivas med DDR/Kuba/Sovjet/NK.
@Joakim Persson !
Ja, nu skall vi hålla oss till fakta!
Detta är standardartikeln om kopplingen Sverige – DDR avseende skolan:
http://skolvarlden.se/artiklar/den-svenska-ddr-skolan
Och jag tackar fortfarande SED som lät mina tyskalärare åka på kvalitativt högt stående fortbildningsresor i språk och kultur när inte Skolöverstyrelsen ville bekosta dem fortbildning!
Mera!
http://www.morpheusblogg.se/2016/12/28/ddr-sverige-2/
https://www.svd.se/sverige-latt-byte-for-ddrs-charmoffensiv
https://www.svd.se/lucka-14-68-brodskivor-i-ddr-sverige
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/78597?programid=407
Medverkande vid DDR:s 40 års jubileum den 7/10 1989 var bl.a.
* Rolf Hagel – (APK)
* Bertil Måbrink – (VPK)
* Lars Engqvist – (S) Japp! Ärkesossen som har varit minister
https://www.sydsvenskan.se/2015-04-01/en-svensk-tiger-i-ddr
Några kännetäcken från marknadsekonomi i DDR-Sverige:
Valutareglering
Hyresreglering
Förbud att föra ut vissa sedlar, även som turist
Placeringsplikt för pensionsfonder
TV & Radio-monopol
Etc..lätt att glömma hur ofritt det varit. Det var på vippen att vi fick löntagarfonder och ett tag övervägde sosseriet att införa ett satellitförbud så att bara Volksempfänger-TV's två kanaler skulle kunna ses..
1984 (sic !!)
"..Den 14, 16 och 17 februari 1984 företogs av tullverket en riksomfattande kontrollinsats i syfte att övervaka efterlevnaden av gällande bestämmelser om begränsning av resandes rätt att utföra valuta. Denna insats med visitationer "en masse" har tydligen vållat allmänheten en viss irritation.."
http://svjt.se/svjt/1985/323
MAX 6000:- i svenska sedlar + MAX 6000:- i utländsk valuta var det som gällde !
Vi pratar Sverige på 80-talet och INTE DDR !!
Videoskatt !!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19821200-om-skatt-pa-videobandspelare_sfs-1982-1200
Videoskatten upphävdes 1993 dock… 4 år EFTER det att MUREN föll !!
"..Socialdemokratiska kulturarbetarföreningen och kvinnoförbundet röstade vid sin årskongress 1980 för att parabolantenner skulle förbjudas i syfte att hindra utländsk kulturpåverkan. Man oroade sig särskilt för anglosaxiska och tyska filmer, tv-serier och nyheter samt, än värre, reklam i TV). Maj Britt Theorin, känd socialdemokratisk riksdagsledamot och europaparlamentariker, föreslog detta så sent som 1987…"
https://detgodasamhallet.com/2016/06/22/gastskribent-stefan-sewall-forslag-om-parabolforbud-1980-for-skydd-mot-utlandsk-kulturpaverkan/
Jag skulle nog säga att det är lite skillnad på att mörda medborgare som korsar gränsen (DDR) med att sossarnas kvinnoförbund ville ha parabolantennsförbud.
… ungefär som om man skulle jämföra höjningen av ISK-skatten med Stalins utrensningar.
Nej, alla socialister har en bild av Stalin och Marx ovanför sängen och att socialisten Clement Attlee var den drivande bakom grundandet av NATO och skickade truppertill Korea för att slåss mot kommusterna är en illsinnad lögn.
Nej lite parabolförbud har förstås ingen dött av. Däremot har svensk skatteförvaltning dödat människor, om det är någon tröst.
Många DDR-medborgare såg nog fö mer utländsk TV än svenskar i tex Mälardalen gjorde i DDR-Sverige: https://en.wikipedia.org/wiki/Tal_der_Ahnungslosen
Men det är lugnt Bengt, om du misstänker att någon är en Socialistisk infiltrator, stall bara några frågor om engelsk fotboll, de ärvärdelösapå det.
https://www.youtube.com/watch?v=7MN8aIFpHtI
Alla har missförstått. Detta är ett sätt att behålla bidragspengar inom landet. Eftersom stora delar av de statliga transfereringarna landar i fickorna på invandrade bidragstagare, som i sin tur skickar det mesta av detta utomlands till släkten i hemlandet, så minskar ju det cirkulerande kapitalet inom landet numera för varje dag. Således fullt rimligt att beskatta pengar som passerar utåt över gränsen.
Hmmm… För det kan väl inte vara så att den nya skatten bara skall gälla oss gamla helsvenskar utan släktingar utomlands?
Mm , nu var det obeskattade kapitalinkomster det gällde. Undrar hur man skall göra om personen redan är utflyttad och ej längre skattskyldig i Sverige. Tex boende i annat EU land.
Bara att riva alla dubbelbeskattningsavtal alltså.
Good luck. Isåfall får inte Maggan in en spänn längre.
Ja, det är så det börjar – men när har någonsin sossarna kunnat avstå från att expandera en skatt när den väl är på plats? När momsen infördes 1960 var den 4,2%
Det är fan ett hån mot de som dödats eller lyckats fly från dessa diktaturer när det jämförs med en eventuell skatt på pengar som flyttas utomlands innan de baskattas i Sverige.
Fan i mig Romson-nivå på dessa jämförelser.
Jag tror det vore på sin plats med några djupa andetag och ett avvaktande på den exakta innebörden i förslaget från Skatteverket, inklusive dess genomförbarhet m h t EU-regler och dubbelbeskattningsavtal, innan man börjar dra högröstade paralleller med DDR m fl diktaturstater. Instämmer med Wofser.
Som att vänta på att en vänsterman skall berätta att han inte är våldtäktsman samtidigt som han inför bendover-avdrag.
Det finns inga politiska visioner för Sverige brukar det heta i debatten,helt fel, målet är att införa livegenskap, höga skatter och snart antagligen fastighetsskatt igen och inget avdrag för eget pensionssparande trots att man uppmanar till det, stimulansen ska komma från Europas sämsta pensionssystem att arbeta tills man dör.
Ja, snart kommer det väl ett förslag om att höja pensionsålder igen också.
Seriöst oroande politisk utveckling.
Bagdad-Maggans utspel mot fri rörlighet. Samtidigt som falskt offerskap mm. importeras.
Vi har redan riktigt fattiga pensionärer som gjort sin del av samhällskontraktet. De som klarar sig bra och varit sossar, har varit hardcorehycklare.
Minst sagt oroande extremsocialistisk populism den senaste tiden, som antagligen bara kommer förvärra situationen på både kort och lång sikt.
Liebe Genossen!
Die Partei hat immer recht!
Jovisst gösse 🙂
Min fest var över för 10 år sedan och jag blev botad från socialismen.
Visst kan det verka vara löjliga "små"förändringar mm.
Men utvecklingen för ISK-beskattningen ger ett tydligt "modus operandi" i all godtycklighet.
Flyttskatten(flyttstöld(rån)) kommer sannolikt att ökas i små steg, sannolikt motiverat med respektlöst förlöjligande termer och jämförelser som ostkrokspåsarna mm.
Bagdad-Maggans paroller har tidigare bl.a. varit "Vi gör det lättare att välja rätt", för ändringar som tagit bort valfrihet.
Den Orwellianskt respektlösa retoriken diskvallificerar henne direkt som ens värdig medmänniska till de skattepliktiga medborgare hon öppet hånar.
Var det inte någon tomte som föreslog kulspruta på Öresundsbron för att skydda oss från migranter för några år sedan? Magdalena Andersson kommer sno den planen men vända pipan 180 grader. Stackars migranter, de hade ingen aning att de inom några år är fast i det här dårhuset.
Åstorps kommun! Hon sitter förtfarande kvar.
I skyttevärnet eller I fullmäktige?
Nu är det morgon och jag konstaterar att aktiebörsen inte rasat och att nyhetsmedia knappt nämner finansministerns uttalande. Apokalypsen tycks utebli – åtminstone så här långt – trots bloggägarens och talrika proselyters upprörda visioner och historiska paralleller.
Det är roligare med clickbaitartiklar som den här.
Börsen är upp fint idag. Något som borde vara roligare att diskutera är att regeringen faktiskt körde vidare med FIs rekommendationer, jag trodde det fanns en risk att de skulle ge sig… intressant.
"STOCKHOLM (Direkt) Regeringen har beslutat att säga ja till Finansinspektionens förslag om skärpt amorteringskrav.
Det meddelade finansmarknadsminister Per Bolund vid en pressträff på torsdagen.
Det skärpta amorteringskravet innebär att nya bolånetagare med bolåneskulder som överstiger 4,5 gånger bruttoinkomsten ska amortera minst 1 procent av skulderna utöver det befintliga amorteringskravet."