Cornucopia?

2017-11-22 14:21

Göteborgare kan inte köra bil i tre centimeter snö

Göteborgare är om ens teoretiskt möjligt ännu sämre på att köra bil än vad stockholmare är. Idag kom det 3 cm snö och hela trafiken i Göteborg kollapsade. Själv missade jag att hålla mitt öppningsanförande på Bostadsdagen i Göteborg, eftersom bussen blev en och en halv timme försenad pga göteborgarnas körskicklighet.
Stillastående på motorvägen riksväg 40 från Landvetter och in till stan.
Medan Stockholm kastas in i trafikkaos på några decimenter snö, likt november förra året, så totalhavererar Göteborg på några centimeter snö.

Jag skulle hålla ett öppningsanförande på Bostadsdagen på Elite Park Avenue Hotel klockan 09:00 och tog förstås bussen in till människobyn så jag skulle vara där en och en halv timme i förväg.

Men se, det gick inte, eftersom göteborgarna (eller ja - de som pendlar till Göteborg) inte kan köra bil när det kommit tre centimeter snö. Så från Landvetter in till Göteborg stod det i princip helt stilla. Och ja, det var bilisterna och inte busshchauffören, för så fort det blev bussfil vid Delsjömotet gick det undan den sista biten.

Men då var klockan redan förbi 09:00 och jag missade mitt öppningsanförande.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

46 kommentarer:

  1. Drabbades av samma öde som skribenten.. En timme i bilkö för att vissa antingen inte satt på vinterdäck, eller kör bil utan att skrapa av snön från fönstren, håller för lite avstånd till framförvarande eller bara har glömt att ta av foliehatten så den ramlar ner framför ögonen.. Tack dock till Carspect som lyckades klämma in mig trots att jag missade tiden grovt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Att göteborgare inte skulle kunna köra i snö beror helt enkelt på att det snöar för sällan i västkustens metropol! Hade snöfall varit oftare förekommande och hade snön legat länger hade det varit en helt annan sak.

    Nu kommer ju snön i stora mängder för att vanligtvis senare övergå i regn, packas i växlar och på vägbanor innan alltihopa fryser samman i gråsvart saltblandad sörja när den efterföljande "svansen" av en kallfront sveper in några timmar senare.

    men, det beror ju också på vilken typ av fordon man har och hur man kör detta. idag är det visserligen stora SUV med 4-hjulsdrift som är modellen kombinerat med alltför starka motorer och alltför "feta" kokainslädedäck med mer bredd än höjd. En kombination som är totalt värdelös i västkustvintersynvinkel.

    Kommer mycket väk ihåg den Novemberkväll 1995 när övertecknad hade varit inne i staden och skulle köra hem till föräldrar i "mer välbesutten förortskommun" strax söder om staden på G

    Den gamla och motorsvaga VW Golf DIESELN med smala vinterdäck "tuggade" sig igenom 20 cm tung blötsnö i 40-50 km/h längs först motorväg E6 och sedan "gamla E6" alltmedan betydligt dyrare och "flådigare" fordon stod stilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det nu för fel på mina 22" 325mm däck, hästen har fyra ben ;) Helt korrekt kan faktiskt breda däck gynna väggrepp vid vissa vinterväglag.

      Radera
    2. Typ alla moderna SUVer är dessutom "fake"-fyrhjulsdrift. De kräver hastighet för att koppla in driften till alla fyra hjul, funkar således inte om du står still och är fast.

      Radera
    3. Tacka vet jag BMWs "traction" läge på xdrive. Har använt bilen som plog emellanåt när inte de kommunala hinner fram. :)

      Radera
  3. Körskolorna i Götlaborg lär inte ut vävning vilket leder till stress och onödiga konflikter när folk tycker att de som väver korrekt, dvs längst fram, tränger sig, då ska det tutas och blinkas och hyttas med nävarna, lite apstadiet om man ska vara ärlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det blixtlåsprincipen du syftar på råder det delade meningar på hur pass lämplig den är när det blir enfiligt.

      Problemet är ju att just det faktum att man försöker väva ihop två filer till en som kan leda till att det blir stopp i trafiken. Hade det bara varit en fil så hade det flutit på bättre.

      Vissa bilister försöker göra så det flyter smidigt genom att gå över i en fil i god tid. Detta försök omintetgöra genom att vissa bilister envisas med att köra tvåfiligt in det sista.

      Man kan förstå att folk blir sura när de gör en uppoffring för att få det att flyta smidigare när egoister tar chansen och "smita förbi" och förstöra en smidigt flytande trafik...

      Radera
    2. Om man nu ska följa blixtlåsprincipen, så är det väl där hindret är man ska gå in? D v s där två filer blir en går man in omlott precis som ett blixtlås.

      Radera
    3. Jag håller med Niklas. Om man i rusningstrafik, när det rullar sakta, väver så fort det går resulterar det i långa tomma påfarter. Vilket innebär att det blir stop i rondell/korsning som föregår påfarten. Vid kökörning är mest logiskt att väva se sent som möjligt.

      Radera
    4. Ja, och vid påfarter vid exempelvis motorväg verkar det vara okej att korsa heldragna linjer vid kö.

      Radera
    5. Visst om trafiken flyter dåligt så stämmer det. Poängen är att invävning i sista möjliga stund kan faktiskt vara orsaken till att trafiken flyter dåligt.

      Radera
  4. Sämre eller bättre vet jag inte, men "värre" än Stockholm är ett faktum. Oavsett om det handlar om blinkers, avstånd, hastighet röda lysen eller andra regler verkar inte göteborgare bry sig ett smack. Det ser ärligt talat lite korkat ut, som om de inte begriper att även de själva kan dö om de kör på någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt ägarna till vissa fabrikat av fordon tycks ha glömt att fylla på.. ;-)

      http://media61.trafikbloggen.se/2016/02/facebook_1452939391201.jpg

      Radera
    2. Fast ni ägare av pistagegröna Opel Rexona behöver man ju se upp med också, då ett antal tappar kontrollen över bilen då de plötsligt dör bakom ratten.

      Radera
    3. @Kingedward24:
      Jag kör en "5 Nollor" ca. 1000 mil/år och jag ser ALLTID till att hålla behållaren för blinkersolja fylld! :-)

      Radera
  5. Som vanligt. Ett fåtal muppar som inte har i trafiken att göra ställer till det för det stora flertalet.
    Att konstatera att det inte var bussförarens fel utan "bilister" är dock falskt, då de senare inte har en subventionerad egen fil att fly till, och de flesta följer ändock reglerna, trots att de är lika irriterade själva.

    Nä, låt kollektivtrafikanhängare först betala sina biljetter vad de egentligen kostar, väl rapporterat om här på bloggen tidigare, och sedan kan de gott få betala utbyggnaderna av sina privata bussfiler själva också.

    I övrigt hålles naturligtvis med, stadsbilister i allmänhet får något glansartat paniskt i blicken när vägutrymmet innehåller något annat än torr eller våt asfalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alternativt låter vi alla kollektivtrafikresenärer köra var sin bil så får vi se hur smidigt det flyter.

      Radera
    2. Ett annat alternativ vore ju om alla som idag använder den egna bilen för att få vardagen och livspusslet att gå ihop plötsligt en dag ställer sig vid "sin hållplats" och förväntar sig att lokaltrafiken skall sörja för transportbehoven.

      Skatteintäkterna från bilismen skulle sjunka drastiskt samtidigt som kostnaderna för bussar etc. skulle skjuta som en raket i skyn!

      Radera
    3. @Bengt

      Jag är inte ute efter att försöka underblåsa nån slags konflikt mellan olika typer av resenärer. Tycker bara man kan konstatera att det ligger i bilisternas intresse att många åker kollektivt. Är därför inte helt orimligt att de betalar för en del av kollektivtrafiken. Sen håller jag med om att bilister pungslås lite väl hårt.

      Själv har jag både kört mycket bil och åkt en hel del kollektivt i mina dar. Det jag lärt mig är att folk beter sig som idioter oavsett om de kör bil eller åker tåg.

      Radera
    4. När det gäller att "pungslå" trafikanter så tycker jag nog att tunga trafiken kommer billigt undan. Kanske privatbilismen pungslås aningen hårt i jämförelse med kollektivtrafiken (en buss bör betala mer än en personbil, men det bör dock bli mindre per pax). Jämfört med tunga trafiken blir privatbilismen pungslås deluxe.

      Att skatter uteblir borde inte vara ett stort problem, det skall ju hänga ihop med att kostnaderna för staten minskar också.

      Radera
  6. Kör man odubbat måste man vara beredd att ställa bilen vissa dagar om året. Tyvärr förstår inte folk det utan ger sig ut ändå och förstör för alla andra.

    Stockholmsdäck brukar vi säga.

    SvaraRadera
  7. Beror väl på att man i Göteborg envisas med samla ihop all trafik och sedan låta den passera igenom ett enda hål. Man är ju för böveln tvungen att ta sig igenom hålet även om man inte ens vill till Göteborg utan skall till något på andra sidan, ex Kungälv eller Oslo!

    SvaraRadera
  8. Pendlar med bil regelmässigt sträckorna UVA-GBG-BRS-ALSÅS. Mitt intryck är att propparna nästan alltid orsakas av stillastående långtradare i uppförsbackar, oftast med östeuropeiska reg.skyltar

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Stora vägen" mellan Gbg - "Östeuropa" är just R40/R27 Gbg - Borås och sedan R27 ner till färjorna i Karlskrona/Blekinge fvb. Klaipeda (Memel), Gdansk (Danzig) etc.

      Radera
  9. Har fram till i somras under 10 år minst tre dagar i veckan kört Borås- Gbg oftast tidigt på morgonen 06:15-07:00. Tycker nog att det ändå är en av de bäst fungerande sträckorna med relativt få idioter (åtminstone vid den tiden)

    SvaraRadera
  10. Att trafiken flyter sämre behöver inte ha med bilisterna förmåga att göra. Halkan gör ju att det blir lägre kapacitet och det är ganska normalt att om man försöker ha fler bilar i förhållande till kapaciteten så flyter trafiken sämre. Egentligen inget konstigt och inget som har med bilisternas skicklighet att göra. Det är något som lantisar (som slår sig för bröstet över hur bra trafiken flyter ute på landet) borde tänka på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, om trafiktätheten är en bil i timmen så är risken för köbildning noll.

      Radera
  11. Fast... De som kör mot Gbg på R40 kommer ju mestadels då ifrån gamla Älvsborgs Län... Dvs. "P-bönner" som inte kan köra i varken olika filer eller rondeller... ;-)

    Förr i världen kunde man nämligen på reg-skylten se varifrån ett fordon kom! P som första bokstav stod för Älvsborgs län, O för Göteborgs- och Bohus Län och OA för Göteborgs stad.

    Och P, ja det var just "P-bönner" enligt min kära fader som mer än gärna tryckte gasen i botten på folkan på Sveriges enda riktiga väg som han uttryckte det. "Autostradan" mellan Malmö - Lund

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med Bengt. Göteborgare är felfria.

      Radera
    2. Även vi som INTE kör OPEL "Rexona" 1,3 L 87? 😜

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  12. Är ett odiskutabelt faktum att Götlaborg klappar ihop en hel dag när första snöflingan behagar röra marken.

    Lika odiskutabelt är att varken SL eller Stockholms kommun kommer ihåg att löv faller av kvistar och att det kanske snöar varje år.

    SvaraRadera
  13. För sthlms del handlar det om att är väldigt många bilar och att det går långsammare när det är dåligt väder. Då byggs köerna på mycket snabbare. Det räcker att det regnar så att folk kör bara lite långsammare så blir det extra mycket köer. Blir det dessutom halt med is eller snö så att man får köra extra långsamt blir det genast massiva köer och totalt trafikkaos. Sannolikheten för att någon krockar ökar förstås också till nästan helt säkert, och då blir medelhastigheten == 0 tills vraken har släpats undan.

    En trafiktäthet som ligger på gränsen av vad som är möjligt behöver bara en ytterst liten störning för att totalhaverera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja för i Göteborg har man knappt några bilister eller? Stockholm är långt ifrån ensamma om problemet med kraftigt trafikerade vägar. Det leder till att trafiken flyter sämre oavsett bilisternas skicklighet. Antingen försöker man anpassa avstånd och fart till förhållandena och då stockar sig trafiken eller så gör man inte det och då går det som det går och trafiken stockar sig.

      Folk som inte har den situationen verkar ibalnd oförstående. Jag menar hur svårt är det att anpassa avståndet till framförvarande bil ifall den körde förbi för 7 timmar sen?

      Radera
  14. Jag är bosatt i Umeå men jobbar varannan vecka gbg/08.
    Min slutsats av föraregenskaperna är att norrläningar kan överlag hantera snöfall men allt annat som högerregeln etc är dom/vi helt värdelös på. I stockholm så flyter trafiken på mycket bättre än i göteborg, mycket tack vare att dom följer blixtlåset i allmänhet men sen kan jag uppleva att göteborgs vägnät inte är helt genomtänkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hear, hear.... Är numera bosatt vid kusten i norra Bohuslän men Göteborgare i själ och hjärta. Trots det får jag tillstå att trafikleder i Gbg är hopplösa. Vart man skall, oavsett om man t ex skall från Malmö till Oslo, så måste man ner i det j-a Tingstadsmotet

      Radera
  15. Pendeln rullade, nästan i tid, 3 minuter sen. Kan nog rekommendera författaren att försöka ta sig till Hede, Anneberg eller Lindome pendlar-P.

    Kungsbacka-pendeln har under det senaste året fått upp punktligheten även om man ofta, särskilt på morgonen, får räkna med just lite småförseningar pga av sena Öresundståg som får gå före i kön.

    SvaraRadera
  16. Orsakar man en olycka genom att ha sommardäck/dåliga däck så ska körkortet ryka direkt. Helt onödigt, precis som rödljuskörning.

    SvaraRadera
  17. Problemet i Göteborg är att politikerna tvingat igenom katastrofala lösningar i vägnätet för att skapa köer. Jämför läget för 5 år sedan jämfört med nu så ser man en röd tråd med tre filer som blev en, rödljus på E6an och bussfiler upp på Älvsborgsbron där det går en buss i timman... Allt för att motivera trängselskatt och Värstlänken genom att skapa trafikkaos. Sen var det lika mycket kaos i Stockholm igår. Det vet jag mycket väl, för det är tydligen värt att ta upp i riksnyheterna på tv.

    SvaraRadera
  18. Skulle vilja se hur bra det flyter på om samma antal bilar som passerar Essingeleden varje dag skulle köra någon vanlig pendlarsträcka (med samma kapacitetshämmande flaskhalsar) uppe i norr. Då skulle lite snö nog vara tillräckligt för att ställa till det även för norrlänningarna.

    Har iofs inte så mycket över för Stockholmstrafiken och undviker den så gott det går. Har dessutom sett alltför många skräckexempel på hur oförberedda människor är när de ger sig ut på vägarna. Många har man fått hjälpa till att gräva loss genom åren.

    Men det är väl som med krisförberedelser i allmänhet. Allt för få som har någon och istället förlitar sig på att samhället skall komma till räddning.

    SvaraRadera
  19. Var trafikkaos här i Stockholm i veckan när det kom några cm. Alla innerstadsbussar stod still.
    Problemet är nog ganska likartat i de flesta städer, avsaknad av vinterdäck och de för sen panikpåläggning av dem.
    Lastbilar har precis fått tvång att ha vinterdäck på drivaxeln (men inga andra) men det gäller ju sannolikt inte utländska. Bussar saknar det nog också och har man bott i Skåne så vet man att i Skåne är det aldrig vinter så där vägrar "alla" vinterdäck.
    Eller så kör folk runt på "året runt däck" pålurade av oseriösa däckfirmor.
    Helt enkelt däck däck däck! Från 1 november borde det vara vinterdäcks tvång på alla fordon och alla axlar, inkluderat utländska lastbilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det så att det förekommer vinterväglag i Skåne också, visserligen under kortare tider än övriga landet, men dock vinterväglag. Hur vintern ter sig skiljer också.

      Det här med vilka däck man skall och bör ha är av den anledningen helt galet reglerat i lagen. Den som är ansvarsfull skiter högaktningfullt i "vinterväglagen", är det vinterväglag får man ha dubbdäck om det så är midsommar och är det inte slipper man om det så är i januari-februari. Reglerna flyttar fokus till att man skall ha vinterdäck vissa tider på året och dessa är bestämda att vara samma i hela landet. Hur fel blir inte det?! Reglerna borde vara mer inriktade på att man skall ha däck anpassade efter väglaget snarare än vad det råkar vara för månad. Det borde vara tvång på vinterdäck när det är vinterväglag och inte bara för att man kommit in i november (här i Skåne har det till rätt nyligen inte funnits fog för vinterdäck, trots att vi är i slutet av november).

      Radera
    2. Vet att det förekommer vinterväglag i skåne men det jag pekade på var att skåningar till stor del inte har vinterdäck eftersom "det är aldrig vinter i skåne" enligt dem.
      Visst om frihet under ansvar fungerade skulle vi kunna ha en lag som säger "är det vinterväglag så ha vinterdäck" problemet är att det har vi i praktiken och det sköts inte. Inte ens med fast datum sköts det.

      Radera
    3. Saken är ju att vi redan har det i lagstiftningen, MEN det gäller bara under dec-mar. Tar polisen dig med sommardäck krävs det dessutom att det skall vara vinterväglag för att du skall kunna fällas. Motsvarande gäller med dubbdäck som är förbjudna när det inte finns motiv för dem, MEN den regeln gäller bara 15apr-sep. Stoppar polisen dig med dubbdäck så krävs dessutom att det INTE finns fog för att använda dubbdäck.

      Så kravet finns egentligen redan, men detta krav gäller bara under vissa delar av året.

      Det är inte frihet under ansvar jag skriver om utan att lagen faktiskt borde kräva vinterdäck vid vinterväglag aldeles oavsett när på året det råkar vara...

      Radera
  20. Det kom en halvmeter snö i Västerort (Stockholm) i november förra året på några timmar. Det är mer några decimeter det. Dessutom med en feministisk snöröjning... Däremot var första riktiga snöfallet häromdagen riktigt pinsamt med någon centimeter och med obefintlig feministisk snöröjning. Busstrafiken i innerstaden drogs in...

    SvaraRadera