Cornucopia?

2017-11-03 11:58

Bilhandlare: Driftstörningar hos Transportstyrelsen omöjliggör billeveranser

Enligt uppgifter till bloggen från bilhandlare har Transportstyrelsens system för bilregistret varit drabbad av omfattande driftstörningar senaste veckorna. Det går inte att ställa av och på fordon eller göra ägarbyten för bilhandlare, vilket skjuter upp leveranser av fordon till kunder. Omfattningen av störningarna har aldrig varit så här omfattande och supporten säger att det kan handla om överbelastningsangrepp.
Hos en annan bilhandlare.

En erfaren bilhandlare rapporterar till bloggen att Transportstyrelsens modul för direktanmälan via Bisnode de senaste veckorna varit utsatt för omfattande problem av aldrig tidigare skådat slag.

Systemet används av bilhandlare för att ställa av och på fordon, göra ägarbyten mm - sådant som är bilhandlarens huvudverksamhet och är nödvändigt vid inköp och försäljning av fordon.

Störningarna är så omfattande att tjänsten legat nere periodvis dagligen. Detta har inneburit att kunder fått ställa in leveranser av nya bilar, då det inte går att registrera ägarbyten.

Transportstyrelsens support säger att störningarna kan handla om ett överbelastningsangrepp.

Notera att systemet alltså inte är konstant nere, men det är inte säkert att man kan genomföra en kundleverans på utsatt tid när systemen inte kan göra en ägarändring. Detta leder förstås till stor osäkerhet för bilhandlaren, såväl som för kunden.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

6 kommentarer:

  1. Okej, vad ska vi ta till oss från detta?
    Att Bisnode-kopplingen inte är skyddad mot yttre påverkan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur ser det ut med andra som erbjuder motsvarande tjänst?
      https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Ansok-om-att-soka-uppgifter-i-vagtrafikregistret/Ansokan/

      Radera
  2. Hämtade faktiskt ut en ny bil igår på Bilia.
    Hade inte varit några problem alls.

    SvaraRadera
  3. Funkar inte oldschool-lösningen längre? Dvs skicka in en blankett till transportstyrelsen? Det är iofs beroende av att postgången fungerar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske någon på Transportstyrelsen som klickat på ett mail från Post Nord...

      Radera
  4. Vad sägs om att de som genom skandalen fått nys om vad för strategisk info som finns i reg, men inte kan vill köpa från aktörer som ev. lyckades komma över denna, nu passar på att ta sig in innan ngt nytt system är på plats?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...