Cornucopia?

2017-10-05 14:36

Göteborg behöver höja kommunalskatten med 5 procentenheter

På grund av allt färre skattebetalare i Göteborgs kommun, och allt fler åldrande så behöver den socialistiskt styrda korrumperade kommunen höja sin kommunalskatt med fem procentenheter det kommande två decennierna. Samtidigt flyr folk med facit i hand redan från kommunen, och enda anledningen till en ökande befolkning beror på invandring och barnafödande. Göteborg är redan idag oattraktivt att bo i, före fem procentenheters kommunalskattehöjning. Jag kommer föreläsa om de demografiska utmaningarna med utflyttningen, åldrande befolkning och färre förstagångsbosättare ("ungdomar") på tidningens Fastighetsvärldens Bostadsdagen i Göteborg den 22:e november.
Inrikes flyttningsöverskott för Göteborgs kommun 1968 - 2016. Endast under 90-talet skedde det någon väsentlig nettoinflyttning till kommunen.
Som bloggen tidigt var ute med pågår det inte någon urbanisering i Sverige. Tvärt om går de inhemska flyttlassen bort från storstäderna och landsbygdens och småkommunernas befolkning minskar inte alls. Det här handlar alltså om personer med facit i hand, som väljer att flytta. Utflyttningen från Stockholms kommun är nu den största sedan 70-talets gröna våg.

Nettoinflyttning till våra storstäder beror på invandring direkt från utlandet, dvs framför allt utländsk arbetskraft. Asylinvandring räknas efter första tillfälliga förvaringen som inhemsk inflyttning och när dessa är fria att själva flytta till storstäderna ingår de alltså i tillförseln i det inhemska flyttningsöverskottet. Som ändå är negativt.

Den ständigt socialistiskt vanstyrda och korrumperade staden Göteborg ("Muteborg") har i princip undantaget 90-talet dragits med en nettoutflyttning från de som har facit på hand. Det handlar i mycket om personer som har arbeten och tjänar pengar, som väljer att flytta.

Samtidigt rapporteras det nu om att den åldrande kvarvarande befolkningen i Göteborg kommer göra att kommunen behöver höja skatten med fem procentenheter det kommande två decennierna. Det kommer rimligtvis göra att flyttströmmen ökar och ännu fler flyttar till välskötta kranskommuner eller andra kommuner i Stor-Göteborg. Utflyttningen av äldre är ganska konstant rent nominellt, men procentuellt flyttar allt färre äldre och stannar alltså i praktiken kvar.

Lämpligen flyttar man alltså redan nu, när staden ändå förstörs de kommande tio åren av katastrofprojektet Västlänken och innan de stora skattehöjningarna kommer.

Jag ska föreläsa om de demografiska utmaningarna på tidningen Fastighetsvärldens Bostadsdagen på Elite Hotel Park Avenue den 22:e november. Inte bara den inhemska utflyttningen finns på tapeten, utan också allt färre förstagångsbosättare, dvs ungdomar som är tänkta att fylla på bostadsbubblan nerifrån.

Att bygga bostäder för höginkomsttagare i Göteborg ter sig som en dum idé och nybyggnation bör satsa på sk social housing. Få höginkomsttagare kommer vilja bo kvar när skatterna höjs, särskilt som det fortfarande går att få billigare bostäder med lägre skatt i krans- och pendlingskommunerna. Nästa steg är att jobben också flyttar efter arbetskraften och kvar blir en form av enorm socialbyrå, som kallas Göteborgs kommun. Vilket förstås är som socialisterna vill ha det - en stigande bidragsberoende väljarkår. Göteborg kommer kanske följa Malmös utveckling - från en framgångsrik industristad till ett socialkontor.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

94 kommentarer:

  1. Ja, Göteborgs kommun har ju medvetet och konsekvent sett till att den skattebärkraftiga (övre9 medelklassen - samhällsbärarna - närmast "flytt" ifrån kommunen genom att inte erbjuda dem de bostadsmöjlighdter och önskemål dessa efterfrågar...

    Istället har man medvetet och konsekvent (?) set till att fylla på med människor som inte är ekonomiska nettobetalare i skattekraft i tron att dessa skall "frälsa" kommunen.. Eller också rent hårt krasst så att den sittande politiska majoriteten kommer att få sitta kvar..

    man kanske har sett sig en framtid likt Malmö kommun ..? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar hur mycket Malmö behöver höja kommunalskatten för att gå runt inta kommunbidrag? Är runt miljarden idag har jag för mig.

      Radera
    2. Göran J

      1 Miljard är bara socialbidragsutbetalningarna. Utjämningsbidraget ger dom c:a 25% av den totala budgeten; nästan 5 Miljarder.

      http://bit.ly/2l7nmGr

      Radera
    3. Vissa kommuner verkar ha gjort det till affärsidé att gå dåligt så att de kan dia på det kommunala utjömningsbidraget. Tyvärr så finns snart inga kommuner att ta från som går plus...

      Radera
    4. BW: Det är ett vanligt missförstånd att det kommunala utjämningsbidraget "går plus/minus noll". Slår man ihop summan av alla kommunala utjämningspengar så blir summan starkt minus. Det handlar alltså om rena statsbidrag som fördelas ut där de fattiga kommunerna får mer och de rika mindre (och de allra rikaste får inget alls eller tvingas betala in i systemet).

      Radera
    5. I Sveriges småkommuner är man tvingade att höja kommunalskatterna (och spara på onödiga utgifter) om kassan inte räcker till.
      I de stora underskottskommunerna måste kravet rimligen vara att de inte skall ha lägre kommunalskatt än någon småkommun. Därtill borde utjämningsbidragen max kunna sättas till 75% av påstådda behov. Var så god och spara, rationalisera etc. Bli effektivare.

      Radera
    6. Malmö 'får' statsbidrag med cirka 4 Tusen Miljoner (4 miljarder) från alla skattebetalande arbetande människor runt om i Sverige för att Malmö ska slippa finansiera sina egna kostnader. Det är för jävligt kort sagt!

      Radera
  2. Detta är den största orsaken till att kommuner just nu tävlar om vem som kan bygga lyxigast och fräschast fina bostäder för att locka till sig skattebetalare. Alla kommuner är medvetna om att detta kommer och då vill man ha en stark bas att rida ut stormen med. Många kommuner kommer gå under ekonomiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göteborgs Kommun tycks dock tro att alla dessa nya "skattebärkraftiga" enbart vill bo i minimalistiskt vita "klimat- och ytsmarta, läs trånga BRF:er med öppen planlösning med citynära och waterfront samt med otaliga latte-cafeer i grannskapet..
      ;-)

      Det är många som förstår varför Torslanda , som inkorporerades i bästa Sovjet-style 1969, återigen vill bli egen kommun! ;-)

      Radera
    2. Kul att du nämner just Torslanda, samtliga bekanta i Göteborg har sökt sig till antingen Torslanda eller Ale. Några kvar i centralare delarna. I Malmö bor ingen i centrala delarna längre. I Stockholm söker sig folk fortfarande aktivt centralt.

      Undrar när trenden vänder för Stockholm.

      Radera
    3. Trenden har redan vänt i Stockholm, se länk i blogginlägget. Inhemsk utflyttning netto från kommunen.

      Radera
    4. Det var en kommunal folkomröstning i Göteborg om kommundelarna och de forna tidigare kommunerna Torslanda, Älvsborg och Askim skulle bryta sig ut ur Göteborgs kommun eller inte. Trots en klar majoritet för utbrytning bland de röstande i de tre områdena, så avslogs förslaget i demokratisk anda av Göteborgs kommun eftersom kommunens invånare som helhet och i majoritet motsatte sig förslaget att kommundelarna skulle få lämna. Bra för Göteborg att välmående kommundelar är kvar så att skatten inte behöver höjas ytterligare, men kanske inte så bra för demokratin. Lite samma sak som man nu ser i Katalonien och Spanien även om deras omröstning inte är legitim. En regions röst är inte stark om majoriteten i landet eller i kommunen går på samma linje.

      Radera
    5. PS. Den kommunala folkomröstningen i Göteborg om kommundelning hölls 1998.

      Radera
    6. Det är ju klart att man inte alls vill bli av med skattekraften.. ;-)

      Radera
    7. Helt meningslöst att försöka dra till sig skattebetalare i småkommuner. Utjämningssystemet gör att de inte får högre inkomster för det.
      Se Hans Jenseviks föreläsningar på tuben: https://www.youtube.com/watch?v=BA1Sc-MrP_4

      Radera
    8. Trenden kan absolut ha vänt för Storstockholm (och Stockholms kommun). Men faktum är att de som har råd och redan bor i Stockholms län ofta söker sig mot innerstaden. Detta har helt vänt i Göteborg/Malmö enligt min anekdotiska erfarenhet.

      Innerstaden är både till areal och befolkning en liten del av Stockholms kommun (cirka 330k av 900k invånare).

      Radera
    9. Mnils säg det till människor som bor i Solna, Täby eller Vellinge. En lägre kommunal skatt får ett kraftigt genomslag på inkomsten för höginkomsttagare. Jämför exempelvis skatt för någon som bosätter sig i valfritt bostadsområde som ligger både i Solna och Sundbyberg kommun. Det handlar om 2 procentenheter för några hundra meter. På en årsinkomst på 500kkr är det 10 000kr/år.

      Radera
    10. City i Stockholm är redan ett getto. Undviker detta ställe i mesta möjliga mån då den etniska sammansättningen starkt påminner om Järvafältets d:o. Och jag har växt upp 10 minuter från city på 60-70 och 80-tal. Det ser inte ut som det gjorde en gång i tiden.

      Radera
    11. @Tim
      Jag bor redan i relativt lågskattekommunen Lomma, visst gör det skillnad mot att bo i Malmö eller ännu värre uppe i Göinge. Anledningen vissa kommuner kan ha lägre skattesats beror på utgifterna - inte skattekraften, den jämnas ut vit utjämningssystemet.

      Titta på Jenseviks föreläsningar, den gubben vet vad han pratar om!

      Radera
    12. Trenden har inte vänt för stor-stockholm. De har ett inflyttningsnetto i storleksordningen 3000. Stor-stockholm följer dock samma mönster med ett utflyttningsnetto i inproduktiva åldrar (0-19 och 65-100+) och ett kraftig nettoinflyttning i yrkesverksamma åldrar. Källa SCB, inrikes flyttningsöverskott.

      Radera
    13. Som Mnils påpekat, omfördelningssystemet gör att det gäller att ha flest personer på papperet, om de jobbar eller inte spelar inte så stor roll så länge de inte belastar socilalbidraget för mycket. Alltså största okända bluffen som drabbat svenska folket, tar bort all motivation till arbete. För vissa fattiga kommuner kan dock även detta spela roll...

      Radera
    14. Yttermera har väl alla kommuner gått i borgen för varandra genom något avtal i SKL? Undrar om sådana avtal är lagliga?

      Radera
    15. GuDu: Pratar du om Kommuninvest?

      Radera
  3. Klassiker, samma snack i många kommuner. Det pratades nyss om +2 procentenheter generellt till 2020 eller om det nu var 2022. Det kommer säkert pareras åtminstone delvis med höjda statsbidrag (som kommer inteckna kommande statliga överskott).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, pengarna kan aldrig ta slut.

      Radera
    2. Rymdkram glömde jag.

      Radera
    3. Läget som det ser ut just nu är att staten har stora överskott, medan kommunerna har mindre underskott (som kommer växa av demografiska skäl).

      Det som kommer hända är en blandning av höjda statsbidrag, "effektiviseringar" och höjda kommunalskatter. Det kommer vara för politiskt svårt att höja kommunalskatterna med 5 procentenheter.

      Detta kan förstås ändra sig, men lyssnar man på olyckskorparna så borde sverige "gått i konkurs" varje år de senaste 20-30 åren.

      Radera
    4. Staten får svårt att höja bidragen när nästa lågkonjunktur slår till och dess största intäktskälla momsen viker snabbt neråt. Men tills dess är läget hanterbart, det är korrekt.

      Radera
    5. Momsen brukar vara rätt stabil, men ja, den svenska statsbudgeten är rätt konjunkturkänslig (tänker på kapital + inkomstskatter ink arbetsgivaravgifter). Det var länge sen vi hade en ordentlig stresstest med tanke på att vi klarade finanskrisen så bra.

      Radera
    6. I det näringsliv jag väljer att befinna mig i blir vi så illa tvugna att bli effektivare när makro- eller mikroeffekter bortom vår kontroll förändras. Och det blir vi också, magiskt nog (hata slumpen, som Lars skulle uttryckt det).

      Det är fachinerande att studera den stat och kommun som tvärt om höjer vinsterna för att bli effektivare.

      Radera
    7. Korrekt Linus. Skillnaden är att man gör något åt de 25-50% som inte jobbar tillräckligt eller som jobbar med någon onödigt när man blir tvingad i näringslivet... Medan de i stat och kommun kan jobba kvar i all evighet med omplacerade roller.

      Ja, även i näringslivet i större företag kan man "gömma undan" folk på tramsposter, men ofta köps de ut.

      Radera
  4. Samma gäller Malmö, där det redan talas om storkommuner i rättvisans namn. Det är ju orättvist att de som bor i kranskommunerna får jobba i storstaden och betalar skatt i sin egen kommun.
    Grundproblemet ligger i nationella beslut som påverkar kommunerna kraftigt utan att deras egen politiska styre kan göra så mycket. Även om en dåligt styrd SVAMP kommun som GBG eller Malmö har sina lokala problem är grundproblemet nationellt.

    Därför blir jag inte förvånad om det på sikt blir så att man inför enhetlig skatt, då utjämningsystemet börjar närma sig bristningsgränsen. Centralstyrningen från Stockholm ger få fördelar längre och väcker mer opposition.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis - istället borde kostnad för riksdagens beslut finansieras i statens budget (och egentligen borde de funktioner som de beslutat om vara statliga myndigheter).

      I förlängningen betyder det att man borde lägga ner kommunerna helt och hållet i princip.

      Radera
    2. Allt fler partier i riksdagen börjar tala om en uppgörelse om en helt ny skattereform. Nuvarande skattereform knakar i fogarna och lappas och lagas så det har svårt att hålla ihop. Kommunskatter ytterligare en anledning och troligtvis kommer det också fattas pensionspengar i kommunerna nu när räntorna varit låga under många år och inte gett den avkastning som systemet bör ha.
      Så kanske troligt att man gör om skattesystemet i grunden efter nästa val?

      Radera
    3. Kommunernas pensionsskulder är inte ett jätteproblem, trots att man dras med "dubbla" pensionsskulder på grund av det gamla kommunala pensionssystemet (före 1998).

      Det finns inga större mängder öronmärkta pengar till dessa skulder utan de betalas ur löpande inkomster (skatter).

      Radera
  5. Kostnadsmassan ökar snabbare än vad skattebasen gör, den senare snarare krymper...

    Vi kanske skulle börja tala mer om den [stora rosa elefanten i porslinsbutiken]...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske skulle vara så att de som vill ha fortsatt stor invandring till Sverige får betala 5% mer i kommunalskatt än den som inte vill.
      För det finns ju inga gratisluncher.

      Radera
  6. Med tanke på vad Göteborg bidrar med; usel humor, Älvsborgs fästning och GAIS, borde de ju starkt överväga att betala de 5 procenten och hålla käften. De kommer lindrigt undan i alla fall.

    SvaraRadera
  7. Om "socknen" dvs kommunen bygger s.k "social housing" i ett av stadens "bättre" och mer skattebärkraftiga områden så kommer detta att drabbas av s.k "white-flight"!..
    Något som ytterligare kommer att medverka till en negativ skattespiral med ökande kostnadsmassor och krympande skattebaser...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte mest kanske på de tillfälliga bostäder som var tänkta att uppföras nära Härlanda Tjärn i det mer "stabila" området Björkekärr, tillika även den plats där ett ungt aktivt kommunalråd från "kommunisterna" bor... Det blev ett blankt nej där.. ;)

      Radera
    2. Jo men så är det överallt. Det blev ingenting i Billdal heller trots att det ingick i planen. För inflytelserika personer bor där för att det ska gå igenom. #DubbelMoralen

      Radera
    3. White Flight UT UR SVERIGE pågår redan. För 2 år sedan låg den på 50000 etniska svenskar årligen, oräknat personer med invandraranknytning. Arbetslösheten för etniska svenskar är ju ca 4%, vilket är närmast mätt medan en person står mellan 2 arbeten.
      Det är värre än ovan.
      Det finns även en "dold" White Flight. Ytterligare ca 50000 etniska svenskar försvinner årligen genom att de "flyttar ut" ur landet utan att registrera sig som "utvandrade". De gör sig genom detta okontaktbara för folkbokföringen och övriga svenska myndigheter, vilket innebär att de efter några år "avförs" ur svenskt befolkningsregister - d v s i praktiken utvandrade.
      Sammantaget är White Flight ut ur Sverige högre idag än under den värsta amerika-utvandringen. Att Sveriges befolkning ändå ökar beror på befolkningsutbyte genom (o-anställbara) invandrare.
      Ovanstående är förståss "hemligt" i samma grad som svensk brottslighet.

      Radera
    4. Hur har du fått veta detta, Unknown, om det nu är hemligt? Har du någon källa jag kan studera?

      Radera
  8. Spelar väl ingen roll hur Göteborgarna sköter sin ekonomi. Göteborg får 2.5 miljarder i utjämningsbidrag och det är bara att begära mer.

    SvaraRadera
  9. Enligt SCB är Göteborg (2,5 md kr) efter Malmö (4,9 md kr) den näst största mottagaren i det kommunala bidragssystemet. Stockholm är den största bidragsgivaren (3,7 md kr) följt av Solna (600 mn kr), Danderyd (496 mn kr) och Täby (401 mn kr).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men i princip alla de stockholmska kommunerna är bidragstagare via skatten från landsorten, genom löner till byråkraterna "arbetande" på de ofta onödiga myndigheterna. Och till tjänster som dessa behöver.

      Detta gäller i mindre grad, men väl så signifikant orterna där, landstingens byråkrater och kommunernas byråkrater befinna sig.

      Det finns mycket att effektivisera i Sveriges största arbetsgivares domäner. Men systemet är inrättat så att man förlorar val om man tar tag i det. De är ju de största arbetsgivarna.

      Totala skattetrycket måste ner till hållbara 19%. Först därefter får vi ett konkurrenskraftigt land igen.

      Radera
    2. Det finns mycket större andel som jobbar i privat sektor i Stockholm än i många av Norrlandskommunerna.

      Radera
  10. Man kanske borde ändra så att skatten betalas där man arbetar - ngt för ett riktigt miljöparti kanske då det på sikt torde minska långväga bilpendling till arbetet. Danderyd, Täby, Vellinge, Härryda, Kungsbacka skulle tappa mkt skatteintäkter. Dessa kommuner mfl är ju lite osolidariska - arbete och mkt service nyttjas i Stlhm, Gbg, Malmö men skatteintäkterna delas främst med ordningsamma "billiga" kommuninvånare. Känns i nuläget dock bara som man högst tillfälligt kan flytta bort från problemen. Jag får inte ihop landets och kommunernas ekonomi och är förvånad att det inte blivit total kollaps redan. Utlandsflytt känns inte främmande idag - har Danmark i sikte - sambon har redan klartecken på jobb och mitt företag har filialer där. //(s.k. höginkomsttagare i Gbg kommun)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör hårt, många i Skåne jobbar/jobbade i Danmark, funkar fint. Sen har många vänt tillbaka igen.

      Det kommunala skatteutjämningssystemet gör att det nästan kvittar vad man gör med sina skatteintäkter. De duktiga får subventionera de slösaktiga ändå.

      Radera
    2. eller så har man en platt skatt för hela Sverige istället...

      Radera
    3. Tyskland har väl något sådant system?

      Radera
    4. Många höginkomsttagare sammanfaller med låga socialbidrag och små Socialkontor. En skötsam huvudsakligen arbetande befolkning är billigast

      Radera
  11. När det sitter ett flumgäng och styr staden och en opposition som är näst intill obefintlig - vad kan man förvänta sig?
    Man saknar äldre och klokare personer i den politiska röran. Unga karriärister och trötta, tandlösa personer i den yngre medelåldern styr staden. Märkliga projekt till kostnader som man inte kommer att ha kontroll över; hamnen - Gbg:s stolthet - har tappat enorm kapacitet p g a syndikalister som aldrig tycker att de får nog. Konstiga regler för parkering (där tusentals p-platser tas bort) och med skyhöga avgifter för just parkering i bilstaden Göteborg (Sveriges i särklass sämsta parkeringsvillkor). Märkliga nybyggnationer med löjligt höga hyror. Det är inte många rätt i denna stan längre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. FEL!

      Det är INTE syndikalister som strular i hamnen !
      Det är APM Terminals - Maersk - som slutit avtal med det i Gbg hamn mycket lilla facket transport och inte med det betydligt större hamnarbetarförbundet..

      Att sedan APM-terminals säger upp fastanställda för att i stället använda sig av "Nissar" från manpower och alltså inte ens av de traditionella och för hamnen gemensamma "blixtgubbarna" har gjort att hamn-4.an ilsknat till ordentligt..

      Radera
    2. Jag har i flera år testat på den kundservice som Gbg hamn och deras hamnerbetare erbjuder och jag skrattar varje gång jag läser om dom.

      Det är ett gäng gnällspikar som tjänat storkovan och nu har dom mött sin överman med APMT, det enda dom kommer att lyckas med är att strejka sig till arbetslöshet.

      Sen har det varit problem i hamnen långt innan APMT tog över verksamheten så det är fel att lägga all skuld på AMPT. Att sen hänvisa till det "lilla" facket Transport är ju ganska så galet eftersom alla hamnar i Sverige har avtal med just Transport, det är bara Gbg hamn som ska sätta sig på tvären och vill ha med Hamnarbetarförbundet.

      Radera
    3. Bengt Hansves! Har Du inte följt informationen de senaste decennierna? Hamn 4:an är syndikalister. Punkt! Och de strular om allt! Punkt!

      Radera
    4. Jag har skrivit om detta efter rapporter från normala människor anställda i hamnen. Det går helt enkelt inte att förhandla med Hamnfyran,de kommer med nya orimliga krav hela tiden. Att de inte har ett kollektivavtal beror på att de inte vill ha något, det begränsar nämligen deras möjligheter att bråka.

      Per Björklund

      Radera
  12. Det där ser lite ut som sk suburbanisering, dvs den där "amerikanska" urbaniseringsomvanlingen jag ibland pratar om. Dvs att det som förorterna växer för folk med medel flyttar från staden, fast i ett svenskt sammanhang är eller kan vara en annan kommun.
    Det där hade gått att lösa med tex normala bostadspriser eller rentav hyresrätter till viss del. Kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det där hänger ju inte ihop alls. Om de höga bostadspriserna är anledningen till att folk flyttar (vilket verkar rimligt) så är det i första hand de med lägre inkomster som har råd med de högre priserna. De med lägre inkomster tvingas ut i kranskommunerna där priserna är lägre.

      Radera
  13. Ett par observationer innan du ställer dig framför en massa människor och pratar om den åldrande befolkningen i Göteborg, netto-utflyttningar och ekonomi:

    Nettoutflyttningen i Göteborg (och Stockholm) är koncentrerad till två grupper; barn under 20 år (−1 359) och pensionärer över 65 (-193). Tittar du på den yrkesverksamma gruppen 20 - 65 så har du istället nettoinflyttning (+759). Alla paranteser är Göteborg men motsvarande siffror hittar du för Stockholm (källa SCB)

    Detta i sin tur innebär att den naturliga befolkningsökningen beror till stor del av barn som byts ut mot yrkesverksamma vuxna vilket i sig givetvis är positivt för den kommunala ekonomin. Det gör också att jag tvivlar på att förstagångsbosättare verkligen minskar. Ett hushåll på två barn och två vuxna flyttar ut och tre singelhushåll flyttar in. Detta inklusive de barn som stannar kvar i Göteborg och till slut flyttar hemifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnfamiljer flyttar, ja.

      Radera
    2. ... och personer i yrkeksverksam ålder flyttar in. I

      Kan också vara värt att påpeka att antal personer födda i Sverige ökade med 2500 personer i Göteborg mellan 2015 och 2016. Så även om antalet personer födda utomlands ökade mer (6000) så är det inte så att personer födda i Sverige byts ut. Befolkningen växer i båda grupperna.

      Radera
    3. Ökar födda i Sverige av föräldrar födda i Sverige? Eller är det nyinflyttade Somalier som bättrar statistiken?

      Radera
    4. Barnfamiljer med vuxna i yrkesverksam ålder flyttar ut, in flyttar singlar som inte är etablerade på arbetsmarknaden, samt utrikesfödda som enligt statistiken är arbetslösa till 22%.

      Radera
    5. Det är väl med all säkerhet en blandning. Men med tanke på att mängden kvinnor från utomeuropeiska länder är avsevärt lägre och med en ganska liten skillnad i fruktsamhet så borde inte effekten av somaliska kvinnor vara särskilt stor. Eller vad tror du?

      Radera
    6. @ somebody. Med tanke på att den utländskt födda beefolkningen ökade med ca 6000 i Göteborg samtidigt som invandringsnettot från utlandet uppgick till 6193 så verkar inte ditt resonemang hålla...

      Radera
    7. Vilket för lvrigt motvisar cornus påstående särskilt många asylsökande som har fått upphållstillstånd skulle flytta i stor skala till gbg (eller det är fortfarande möjligt men det motsvaras isåfall av en lika stor utföyttning av personer födda utomlands).

      Radera
    8. Du får nog utveckla ditt resonemang.

      Radera
    9. Möjligen är det liten skillnad i förmåga att få barn men det är knappast liten skillnad på realiserad fruktsamhet mellan muslimer och etniska svenskar.

      Radera
    10. Ökningen av personer födda utomlands i gbg förklaras i princip helt och hållet av invandringsnettot från utlandet. Alltså kan vi inte ha ett inrikes inflyttningsnetto av personer födda utomlands till gbg. Det är fortfarande möjligt att många personer födda utomlands flyttar in till gbg men det måste då motsvaras av en lika stor utflyttning av personer födda utomlands.

      Radera
    11. @ Anders. Jag pratar om fertilitetsnivåer, alltså hur många barn kvinnorna med olika bakgrunder faktiskt föder i Sverige. Inte vad de rent fysiskt är kapabla till.

      Radera
    12. Mopongo

      Det intressanta i sammanhanget är väl självförsörjningsgraden? På nationsnivå finns det samband mellan självförsörjningsgrad, skattekraft och om du är utrikes- eller utomeuropeiskt född. Jag kan iaf inte med det du presentera avgöra huruvida utrikes födda med hög självförsörjningsgrad flyttar in eller ut från Gbg.

      Radera
    13. @Mopongo, jag tror du är helt fel ute i dina fertilitetsbedömningar.

      Radera
    14. @ Somebody. Ja, det är klart att självförsörjningsgraden för de som flyttar in respektive flyttar ut är viktig och i brist på faktiska uppgifter på detta kan vi använda oss av olika markörer som indikerar hög eller låg självförsörningsgrad. Utländsk bakgrund är en sådan markör som indikerar lägre självförsörjningsgrad och vi kan konstatera utifrån SCB:s siffror att det inte finns någon inrikesnettoinflyttning av personer födda i utlandet (hela ökningen av personer födda utomlands förklaras med invandring från utlandet). En annan sådan markör är ålder. Barn mellan 0-19 har väldigt låg självförsörjningsgrad på grund av att de inte arbetar. Dessa utgör en stor del av de som flyttar ut i statistiken. Vuxna i åldrarna 20 - 65 har en högre självförsrjningrad och dessa har en nettoinflyttning inom landet.

      Radera
    15. @ Anders. Det är inte mina bedömningar utan SCB:s undersökningar och rapporter.

      Radera
    16. @ Anders. Jag pratar om fertilitetsnivåer, alltså hur många barn kvinnorna med olika bakgrunder faktiskt föder i Sverige. Inte vad de rent fysiskt är kapabla till.

      Radera
    17. M

      T ex unga vuxna som studerar är inte särskilt självförsörjande, gruppen 30-50 år mer intressant. Då har du hunnit etablera dig och du har hunnit skaffa barn.

      Utrikes födda med hög självförsörjningsgrad kan flytta ut från Gbg och ersättas med dito med låg självförsörjningsgrad, som du själv skriver, det kan iaf inte jag urskilja ur datat.

      Radera
    18. Bra poäng. En del av gruppen 20-29 är med stor sannolikhet studenter som har en lägre försörjningsgrad (dock avsevärt mycket högre en de i gruppen 0-19). Studenterna tar dock tids nog examen och en stor del väljer att stanna i Göteborg och fyller till slut på i gruppen 30-64. I detta sammanhang kan det vara värt att notera att även gruppen personer födda i Sverige mellan 30 - 64 ökade i Göteborg mellan 2015 och 2016.

      Angående utrikesfödda och självförsörjningsgrad så har du helt rätt. Det är dock lika möjligt att utrikes födda med låg försörjningsgrad flyttar ut från Göteborg och ersätts med dito med hög försörjningsgrad. Det är också lika möjligt att inga (väldigt få) utrikes födda flyttar från Göteborg till andra delar av Sverige och att inga (väldigt få) utrikes födda flyttar in till Göteborg från andra delar av Sverige. Det är bara fria spekulationer i detta skede.

      Radera
    19. Och angående försörjningsgraden kan det vara intressant att notera att Göteborg har stadigt minskat andelen av befolkningen som mottar socialbidrag de senaste 20 åren. Staden har lyckats halvera andelen under denna tid och har inte haft en så låg andel som de har nu under den tiden socialstyrelsen publicerar sin statistik (1990-2016).

      Radera
    20. De som sannolikt kommer att bli skötsamma och arbetande flyttar ut.
      In kommer vuxna i arbetsför ålder, som är i princip o-anställningsbara. Etniska svenskar har i hela landet idag 4-5% arbetslöshet, d v s i praktiken är en etniskt svensk arbetslöshet mellan 2 jobb. Däremot har personer med invandrarbakgrund en arbetslöshet på minst 25-30%, varav minst hälften är kvinnor.

      Lägg därtill att svensk arbetslöshetsstatistik bygger på att en person anses vara "sysselsatt" om den arbetar 1 timma i veckan. Och hur många jobb är dessutom skattefinansierade för de "sysselsatta"?

      Den "äkta" arbetslösheten, som Sverige lånar till för att ge försörjning, ligger på ca 1000000, varav således ca 50000 är etniska svenskar. Och då går det just nu bra för Sverige ekonomiskt.
      Förfärande!

      Radera
    21. Fast det här är bara nonsens. Jag har visat hur Göteborg inte har en nettoinflyttning från övriga Sverige av personer födda utomlands. Jag har också påpekat att andelen personer som går på socialbidrag har minskat stadigt de senaste 10-20 åren.. Du anför inga som helst belägg för dina fria oxh extrema fantasier....

      Radera
    22. Dessutom låter dina påståenden om utrikesföddas arbetlsöshetssiffror låter väldigt mycket högre än de som jag har sett publiceras förut. Var kommer de ifrån? Jag förstår inte heller riktigt sista delen. SCB:s siffror för undersysselsatta är avsevärt lägre än 1 000 000. Var får du dina uppgifter ifrån?

      Radera
  14. Detta är Cornucopia-bloggen när den är som bäst. Ett intressant ämne lyfts som inte behandlas av MSM och som backas upp av data.

    SvaraRadera
  15. Trots detta byggs det otroligt mycket nytt i Göteborg och mer ska byggas och allt säljs trots kvm priser på >60 000 och föreningsskulder som börjar klättra >20 0000 kr/kvm numera. Är det nyinvandrade som köper? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men snart är detkommunala förvaltningar. Den nya allmännyttan vet du :)

      Radera
    2. Kanske det. Godkänner alla föreningar kommunen som medlem?

      Radera
    3. De måste göra det enligt lag.

      Radera
    4. Tänkte att det kanske fanns en teoretisk möjlighet att föreningen tyckte det var en spännande utmaning att ha dom som grannar likt Annie Lööfs svar på alla frågor som inleds med "Hur ska vi lyckas med...."

      Radera
    5. Nacka kommun sålde sitt allmännyttiga bostadsbolag så de var tvungna att ta till drastiska åtgärder för att lösa bostadsförsörjningen. Göteborg har en stor andel allmännyttiga hyresbostäder så jag tvivlar på att kommunen har ett behov av att ge sig ut på bostadsrättsmarknaden. Dessutom har politikerna i Göteborg sagt nej till en sådan lösning.

      Radera
  16. Hur redovisas anknytningsinvandring i statistiken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som invandring från utlandet. I denna grupp ingår även återvändande svenskar som har bott utomlands ett par år, tyskar som har blivit kära i Göteborg, flyktingar som flyr ett brinnande Syrien, annhöriginvandrare och australiska IT-experter (även om personer i just denna grupp av någon outgrundlig anledning i stor utsträckning slängs ut i rask takt).

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...