Cornucopia?

2017-10-20 17:26

Fredagsmys: Full fart hos Tesla

Dags för lite fredagsmys. Roade mig idag med att titta förbi Tesla Motors showroom i allra centralaste Göteborg, precis vid korsningen Södra och Östra Hamngatan vid Brunnsparken. Teslas säljare hade mycket att trots det udda tiden en fredagsförmiddag - så mycket att det var kö till säljarna. 
Bloggarjäveln i en Tesla Model S.
Det är alltså bråda tider för Tesla, med fortsatt hög efterfrågan på de tillgängliga premiummodellerna Model S och X. Så till den grad att man förlagt sitt showroom till centralaste Göteborg, trots att bilförare kommer vara transportutmanade för att ta sig dit - bilar ska säljas i plåtlador i industriområden.

Det var i själva verket kö hela tiden för att få prata med en säljare, och då fanns det åtminstone tre säljare vid min ankomst och ytterligare minst en säljare anlände under tiden. Väntetider på kanske tjugo minuter för att få hjälp, även för personer som står och ser ut att drypa av pengar.
Konsten att se bra ut i en Model S.
Så affärerna för befintliga modeller ser ut att gå bra, helt ovetenskapligt. Eller så har man helt enkelt för få säljare eller för många som bara går in för att titta på bilarna. Men det är rätt tydligt att folk vill prata med en säljare när de står och väntar i tjugo minuter.

Annars har Tesla fått problem med den första linjeproduktionen av kommande Model 3, men det lär komma ikapp.

Däremot lär Tesla behöva skala upp sin säljorganisation i Sverige, rejält, när massmarknadsmodellen Model 3 ska börja säljas här i Sverige framåt slutet av 2018.

Så trevligt fredagsmys på er. På Tesla lär man ha det iaf.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

49 kommentarer:

  1. Finns det öht så många människor i SE som har lust / råd att slanta upp en mille eller mer bara för att vara "först" med en überhajpad elbil som inte ser ut som en bastard mellan en Trabant, en engelsk mjölkbil och en Volvo 343 L 76 ? ;-)

    Bara det att lägga just showroomet i det dyraste affärsläget i Gbg tyder på en viss hybris IMHO, som för att "bräsa" - likt en annan numera häktad "pensionsgam" - och visa upp att man har lite för mycket pengar...

    Går förresten Tesla med vinst ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror Tesla tar ditt omdöme med jämnmod. Du är inte precis i målgruppen.

      Radera
    2. @Unknown:

      Ha ha ... *skrattar*... ;-)
      Nej, jag är inte i Teslas "målgrupp" ! Dessutom är den där "dataspelsskärmen" i mitten på instrumentpanelen ful, malplacerad och tar uppmärksamheten ifrån körningen !!
      Men eftersom jag förstått att någonstans så MÅSTE pengarna för att betala "flådiga showrooms" komma ifrån så är jag inte så dum att jag vill betala för detta "prål" och "fyllande / byggande" av varumärket.. ;-)

      Detta är inte heller något jag har kommit på själv! En känd smålänning har gjort sig miljarder på att just inte ha "flådiga showrooms" i de dyraste affärslägena!

      Nej, nu skall det "fredagsmüsas" !

      Radera
    3. Nu finns det förstås en anledning till att de inte går med vinst, av fullt förståliga skäl. Som Lars-Christer skrev i matematik-böckerna, som genast inses.. Helt rätt enligt mig..

      Att detta inte är ett klimatsmart alternativ är en annan fråga..

      Radera
    4. ".. vilket vi lämnar till läsaren att visa.."
      Persson-Böiers röda och gröna böcker..
      ;-)

      Radera
    5. Bengt, de flesta lyckosamma märken och kedjor har faktiskt showrooms på dyra adresser. Därför att det är lönsamt. Om de inte hade det skulle de vara mindre lönsamma och behöva höja priserna för samma prylar. Oavsett om du tar HM eller Skoda eller Apple eller IKEA så har de extremt dyra showrooms. Alternativet är att de skalar ned och inväntar slutet.

      Radera
    6. @Bengt, jag tolkade alltid det som: Vilket den normalbegåvade studenten genast inser ;-) . Ja röd och grön bok var det, för en- och flerdim.

      Radera
    7. Mig veterligen säljs Skoda i.a.f i Göteborg i just två olika "plåthallar" Inte heller Opel har något "showroom" på dyr adress...

      Skulle IKEA ha ett "showroom" på dyr adress ? Inte i SE i så fall.

      Tesla skall dock ha en bra "cred"! Att de har lyckats att popularisera elbilen och visat att den både är snygg - förutom dataspelsskärmen - och fungerande samt har en rimlig räckvidd!

      Radera
    8. Så 50000 kvm i Kungens kurva är liksom gratis....? Antagligen Stockholms och Sveriges enskilt dyraste showroom.

      Opel är ett bra exempel. Inget showroom, ingen att betala för för deras gnälliga PRO-kunder. Och de är konkursmässiga. Typ förlust varje år sedan 20 år.
      Hur tror du det kommer sig att exv Volkswagenkoncernens märken är lönsamma men Opel inte är det, trots att Opel säljer bilar till ungefär samma pris som Skoda och Seat, och "sparar" in på onödiga kostnader som showroom och liknande?

      Radera
    9. Priset på bilar med stora batterier är ju lite avskräckande för de flesta tänkande människor. Mest bara fanatiker som ger sig hän.Vänta några år är mitt stalltips.

      Radera
    10. Tesla är en förlustmaskin som är värderad som om de tjänade pengar som Ford. Skapliga krav på Teslas framtida vinster.

      Radera
    11. Har du "fördomar" om OPEL-ägare @Kingedward24 ? ;-)

      OPEL har ägts av GM..
      Nu ägs OPEL av Peugeot...

      I DE säger man " .. OPEL wieder deutsch!.."

      Radera
    12. Bengt: Opel och Renault är de vanliga bilar som har bäst rostskydd numera. Man ska var försiktig med fördomar. Hursomhelst andrahandsvärdet lämnar nåt visst att önska.

      Radera
    13. VW skippar mycket goodwill-kostnader. Dessutom de duktiga på modultänk och återanvändning av komponenter. Dock är det skillnad i kvalitet Audi/VW/Skoda/Seat (sjunkande ordning).

      Radera
    14. "Alla bilar rostar men opel har rekord" ;-)

      Radera
    15. Niklas, Porsche chayenne, Audi q7, VW touareg tex är samma bil.. samma med många modeller. Känn dig lurad :p

      Radera
    16. Fast nu var det alltså inte bilarnas kvalitet eller eventuellt frånvaron av sådan som var ämnet, utan lönsamheten. Jag kritiserar inte Opels rostskydd. Jag bara konstaterar att det är och länge har varit ett helt profillöst, ohippt och möjligen sparsamt bolag som aldrig går med vinst. Är inte det lite märkligt om man nu är av uppfattningen att de andra slösar bort pengarna på skrytbyggen som köparna av bilar får betala [extra] för?

      Radera
    17. Exited: Varför skulle jag känna mig lurad, äger dessutom ingen av dessa.
      Att du inte förstår skillnaderna på komponentnivå, är för att du inte förstår/vet bättre. Sen att prisskillnaden inte behöver vara motiverad är en annan fråga..

      Radera
    18. @Kingedward24 :

      "..ett helt profillöst, ohippt och möjligen sparsamt bolag som aldrig går med vinst. .."

      Hört talas om Skoda ? ;-)

      Ett bolag som definitivt INTE satsat på att vara hippt eller fräckt utan just "gnetigt"... ;-)
      Även om lönerna i Tjeckien inte är i klass med dem i andra "väst"länder så är Skodas löner höga i Tjeckien...

      Med lite hjälp från VW är det idag VAG:s nästan "guldkalv" och definitivt lönsamt utan att VAG lägger sig i hur det skall styras... Bara det går med vinst !

      Radera
  2. Synd att de går så mycket back men de är nog ikapp ca 2030.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att lansera ett nytt bilmärke från scratch med 100-åriga konkurrenter utan initial investering är nog inte möjligt eller önskvärt om man har ambitionen att tillföra något nytt.

      Radera
  3. Till och med Elon själv lämnar det sjunkande skeppet enligt CNN. Att han är bitcoin fanatiker säger väl allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en fake news som snurrade för en månad sedan. Kul att se att det finns de som går på sånt och inte dubbelkollar.

      Radera
  4. Nja, jag har märkt i min bekantskapskrets att väldigt många vill provköra, provåka eller åtminstone provsitta Tesla, för att ta del av "grejen". Då kan man säkert vänta i tjugo minuter på en säljare. Man är liksom inte på ett snabbköp och handlar. Däremot, hur många affärer det blir är en helt annan sak. Bilarna kostar trots allt närmare en miljon. Så jag tror nog att Tesla i Göteborg har lagom antal säljare för det antal bilar man säljer.

    SvaraRadera
  5. Börjar bli lite intresserad faktiskt, även om det verkar dröja in i 2019 innan man kan få någon leverans.
    Ett annat krux är att det mer eller mindre varje vecka behövs åkas till soptippen, IKEA och liknande. Så man behöver en stor skruttig andrabil. Inte optimalt.

    SvaraRadera
  6. Undrar om fossilbilsmärkena Mercedes och BMW har 20 minuter kö till sina säljare på en fredagseftermiddag?

    Mercedes enda elbil var så usel så de fick lägga ned den. Så man bör kanske ha det i åtanke om man funderar på Mercedeselbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om nu inte flera kompanier av dr dr diplomingeneurer med examen från TU 9 inte kan fixa fram en bra elbil så får de plocka fram plånboken och köpa upp någon tillverkare!

      Precis som VAG gjorde med Scania... Vilket gjorde övertecknad mycket mycket glad ! ;-)

      Radera
    2. Saken är ju den att just showroomen som Tesla har är geniala för att behålla hypen kring märket. Besök Veho bil (säjer endast Mercedes) i Västberga så förstår du vad jag menar. Kedjerökande taxichaffisar som hänger där med 'personal' som är krafigt normalbegåvade och hellre pratar privata samtal i telefon än hjälper sina kunder. Det är så man dödar ett märke.

      Radera
    3. @Bengt, innan jag köpte bil var jag inne och klämde lite på både BMW och Mercedes. Inte särskilt imponerad av kvaliteten. I BMW:ns fall faller allt under 5:serien bort, Mercedes designspråk interiörmässigt liknar Kia utan 7års garanti då förstås. Audi däremot är steget över, dock får man betala för alla nollor.. Men som begagnad så är det förmodligen ett bra köp.

      Radera
    4. Ha ha...
      Annars är plåtladorna lite norr om Bäckebol perfekta för just bilhandel.. Det verkar t.o.m ha flyttat in en ny verksamhet i den blå plåtladan där 80-talets coolaste bilar - Cheva-Vans - såldes i parti och minut ...
      Den av riksdagens avskaffade möjligheten att lyfta av moms på denna typ av bilar tog helt och hållet död på den bränsleslukande biltypen i Sverige...

      Radera
    5. -Bengt + mrlowrisk, på tidigare inlägg.

      Radera
  7. Global sett är efterfrågan platt på ca 100 000 s plus x per år. Tesla har stira problem med att få igång produktionen av 3 och har bara levererat några hundra under tredje kvartalet i år. Frågan är om det blir så många fler under fjärde. Kassan sinar snabbt på grund av problemen med 3 och solarcityfriköpet, så nyemission krävs snart. Tesla lån handlas till skräpremie.

    Konkurrenterna närmar sig med stormsteg, och tesla är värderat till samma som GM. Det kan bara få ner från här (berg och dalar oräknat)

    Personligen skulle jag akta mig att för att köpa en tesla ens om jag hade lust att lägga de pengarna. Om de kånkar, vems ska stå för de svindyra reparationerna?

    SvaraRadera
  8. Skriv gärna ett inlägg om batteritekniken. Det är ett intressant ämne, jag investerar själv i producenter av råvaror till batterier.
    Kobolt och delvis litium ser det ut att bli brist på om biltillverkarna skall tillverka det antalet bilar som de uppger kommande åren och samtidigt använda den batteriteknik som används idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SvD Näringsliv skriver följande om "Blood Batteries":

      Ett elbilsbatteri består i huvudsak av nickel, kobolt och litium. Det ledande elbilsmärket Teslas batteri innehåller 46 kilo nickel, 9 kilo kobolt och 7 kilo litium. Cirka 50 procent av världens kobolt kommer från Kongo. Amnesty utredde Kongos koboltgruvor i en rapport som släpptes i januari 2016. Uppskattningsvis arbetar 100 000 människor med bara handhållna verktyg i Kongos provisoriska gruvor. Människorättsorganisationen hittade också barnarbete. Barnen bar tunga koboltsäckar och tvättade mineralen inför försäljning. Det finns ingen säkerhet i tunnlarna och ingen skyddsutrustning. Människor mister livet när tunnlar rasar. Människor andas också in koboltdamm som leder till lungsjukdomar, säger Kathleen McCaughey, sakkunnig på Amnesty International Sverige.

      Radera
    2. Världens största nickelproducent är Putins Sovjetryssland..
      Nickeln bryts i den stängda staden Norilsk som inte har någon väg eller järnväg till resten av Sovetryssland långt uppe på den sibiriska tundran. En stad uppbyggd av Gulagfångar..

      Den del som inte smälts på plats med enormt groteska luftföroreningar som följd transporteras till staden "Nikel", inte långt från finska och norska gränsen uppe vid Murmansk på Kolahalvön. En stad uppbyggd av Gulagfångar och där råvaran utvinns med enormt groteska luftföroreningar som följd..

      Radera
    3. Det finns en uppsjö av olika typer av Lithium-ion batterier för olika tillämpningar som innehåller olika sorters metaller. För EVs tror jag det är framförallt NMC som är dominerande typen.

      Industrin försöker minska andel kobolt i dessa batterier till fördel för nickel som det också kan bli brist på i framtiden (iaf rätt "typ" av nickel)


      Radera
    4. "What’s cobalt today may also be nickel tomorrow"

      Radera
  9. Nån privatbloggare som köpt annonsutrymme från Google vars annons hamnat här på bloggen? Känns mer som trollfabrik. Tyckte det var rätt lustigt iaf:
    https://imgur.com/a/8w5E4

    SvaraRadera
    Svar
    1. Privatbloggare?
      Tillsynes möjligen. Snarare IRA med finansiering av VTB Bank...

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  10. Börjar man prata bil och modell i de här prissegmentet + i milj tycker jag ex att Audi R8 är en klart häftigare bil. Inget fel på ljudet heller.

    SvaraRadera
  11. Elbilar är framtiden i vilket fall som helst. Det är bra och nödvändigt att något bryter ny mark. Annars händer det ingenting.

    Har inget emot att mina skattepengar går till subventioner till Teslor och andra elbilar (100% el såklart). Det är nödvändigt såhär är början att staten går in och håller branchen under armarna fram tills den står på egna ben.

    SvaraRadera
  12. Inte prestandamässigt....

    SvaraRadera
  13. Saftig värdeminskning minst sagt...

    https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_Model_S_85_Teknikpaket_1_agare_MKT_FIN_76110407.htm?aw=1

    SvaraRadera
  14. Kanske en elbilsbubbla på gång?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...