Nästa försök med det GPS-spårade #brevet föll också väl ut till PostNords fördel och visade på deras optimerade logistikkedjor. Brevet delades på mindre än ett dygn ut till en adress innanför tullarna i Stockholm, efter att bland annat åkt tåg. Samtidigt går det här att hitta möjliga felkällor som kan leda till försenad post på grund av externa omständigheter.
#brevet läggs på lådan i Sätila. |
PostNords logistikkedjor är slimmade och optimerade vilket förstås är föga överraskande – detta är deras kärnverksamhet. Externa problem kan dock uppstå på vägen eller i ändarna, som kan orsaka förseningar.
Min hypotes är att PostNord egentligen inte själva är att skylla (de är förstås fortfarande ansvariga) för förseningar och/eller borttappad post. Snarare är man ett symptom på ett förändrat samhälle – att PostNord “tappar bort värdefulla paket” är inte konstigare än att polisen inte utreder brott, att järnvägarna hela tiden går sönder, eller att man får vänta på akuten.
Det nya testet med det GPS-spårade #brevet gick till Stockholm innanför tullarna. På mindre än ett dygn levererades brevet till mottagaren i ett lägenhetstrapphus.
Då #brevet bland annat åkte tåg, så inser man att om det uppstått något signalfel eller nedriven kontaktledning på sträckan Göteborg – Stockholm, så skulle hela dagens leveranser av post bli ett dygn försenat – eller åtminstone för post som skulle vidare norrut. Andra möjliga problem kan ju vara om en slimmad organisation drabbas av sjukskrivningar. Rimligtvis har PostNord en viss dimensionering för sjukfrånvaro eller vård av sjukt barn, men ibland kan det rimligtvis slå hårdare än dimenstionerat och all post hinns inte med att köras ut – eller hämtas in. En annan felkälla, som särskilt kan handla om tendens att värdefulla paket försvinner, kan vara en eroderande samhällsmoral, kombinerat med att rättsväsendet inte har resurser att bekämpa brottslighet. Vi får se vad som händer när jag börjar skicka omaskerade iPhone-paket framöver.
Ansvaret är förstås PostNords, men man kan nog ses som ett offer för externa omständigheter, man inte har råd eller möjlighet att ta höjd för. Inte konstigare än underdimensionerade vårdcentraler, vårdköer eller brist på lärare i skolorna.
Men låt oss nu titta på hur #brevet färdades denna gång.
13:55 #brevet lades på lådan utanför bykrogen, konferensanläggningen och pensionatet Lygnern i Sätila.
16:06 Tömdes postlådan av hämtningen. Tidigast skulle lådan tömmas 16:00, så här följdes tidsschemat ganska exakt.
16:34 Anländer #brevet till posthuset i Skene, där det 16:43 utsattes för ett fritt fall och i övrigt fick vila.
18:31 #brevet anländer till postterminalen i Borås, där det genomgår någon form av sortering eller omflyttning med upprepade rörelselarm 18:44 till 18:56. Efter 19:00 bar de så iväg med lastbil till Göteborg. Tågvagn anser jag vara osannolikt, men förvaringen under transporten var sådan att det inte gick att få GPS-signal, utan mobilmaster användes för positionering, vilket inte kan utesluta järnväg då punkterna omfattade både järnvägen och riksväg 40.
19:52 #brevet anländer till postterminalen och sorteringsroboten vid centralstationen i Göteborg. Här bekräftas att det var lastbil, då den anlände till lastkajerna och inte till järnvägskajen.
20:34 Sortering börjar med förflyttningar och hela fyra fria fall fram till 20:55.
21:31 – 22:03 Någon gång här lämnar #brevet Göteborg ombord på ett tåg. Ingen GPS-täckning inne i vagnen, så positioneringen är utifrån master. Tåget går vanliga vägen Stockholm – Göteborg över Katrineholm. Det går inte att säga att det sker några uppenbara stopp på vägen.
01:31 passerar #brevet Järna.
02:02 Vid nästa rapportering (upplösningen är 30 minuter här) är brevet i Upplands Väsby och fortsätter sedan norrut, gissningsvis till Arlanda. Rimligtvis går posttåget från Göteborg till Arlanda, därifrån viss utlandspost (kanske även inrikes till norra Norrland?) går med flyg, och andra järnvägsvagnar går vidare norrut mot Gävle. Posten verkar packas om till lastbil.
03:01 #brevet är nu nere i Sollentuna med lastbil baserat på positionering på motorvägen.
03:30 På plats i postterminalen i Enskede. Här utsätts #brevet för rörelser 03:31 – 03:37, inklusive ett fritt fall.
06:02 #brevet är kvar i Enskede.
06:31 #brevet landar på den malm innanför tullarna dit det skulle. Rätt snabb transport på max en halvtimme, innan morgonrusningen ballar ur helt. Här sker sortering igen med rörelser 06:35 till 06:52. Upprepade rörelser sker fram till 07:31. Sedan tar rörelserna vid igen 08:07 – 08:10, inklusive två fria fall. Det går tufft till i innerstaden. Ironiskt nog är nu brevet ca 300 m från sin destination.
12:24 #brevet vaknar till liv igen. Nu ska det levereras med cykel lokalt.
13:05 Sista livstecknet från #brevet. Förvisso på avsedd adress, som dock ligger intill vatten. Gissningsvis finns det inte mobiltäckning i den trapphusbrevlåda i metall där #brevet nu huserar. Eller så är det försvunnet. Det som talar mot detta är att sista geopositioneringen med GPS är på mottagaradressen, så sannolikt ligger det tryggt och väntar på mottagaren.
Annars blir det ett skarpt formulerat inlägg om försvunnet brev.
Postens logistikkedjor är så optimerade att de lätt kan rubbas av externa faktorer. Trafikolyckor, icke-fungerande järnväg, sjukfrånvaro, och förstås kriminalitet. Huruvida den är intern eller extern är en annan fråga. Postombuden för paketutlämning är exempelvis externa och om de inte scannar av inkomna paket så finns de inte…
PostNord har egen statistik på hur många brev som levereras i tid samt reklamationer. Men vet man inte att man ska få ett brev är det svårt att reklamera – jag har aldrig reklamerat när jag t ex fått påminnelsefakturor pga borttappad post. Största rapporterade problemet är annars alla som varit hemma men fått besked om att posten sökt men att ingen var hemma – jag har själv upplevt detta. Här kan man förmoda att PostNord inte kunnat leverera det affärsutvecklarna önskat. PostNord har också erkänt att man struntar i att leverera paket och tar mycket riktigt upp problemet med sjukfrånvaro och tillhörande överbelastning på övrig personal.
Då PostNord resultat dras ner av Danmark och den katastrofala alliansen-affären med sammanslagningen, så ligger sparkrav även på den svenska verksamheten vilket alltså drabbar oss svenska kunder. Bäst vore kanske att bara sätta danska delen i konkurs och låta danskarna ordna upp sin egen skit utan att svenska kunder ska betala?
11 kommentarer
Inte för att vara sån, men är det verkligen helt okej att du lägger ut Postens flöde och deltider på detta sättet?
Det är inte så att Postens bilar är anonymt vita. Eller brevbärarna för den delen. Jag säger ej heller var brevet sluthanteras.
På Twitter är Postnords PR positiva. Ser detta som bra PR tydligen. Skulle tagit betalt…
Posten går väl till nya terminalen i Rosersberg. Inte Arlanda
Hur det kan ha gått till när det sker fria fall strax före leverans.
https://www.instagram.com/p/BaCRHOODmHU/
vad är det för höjder som krävs för att få den att visa "fritt fall", och finns det något som kan räkna ut hur högt den föll?
"..Rimligtvis har PostNord en viss dimensionering för sjukfrånvaro eller vård av sjukt barn.."
Ja, det är då den alltid like tjänstvillige och ALDRIG sjuke eller vabbande Nissen från "Mäpåvver" träder in! Nissen som hela sitt liv bara drömt om att stå stand by utan lön för att komma som ett skott om bemanningsföretaget kallar på honom att för 95:-/h inkl. sem.tillägg och OB utföra de mest akrobatiska jobb…
😉
OT: SVT's site ligger nere… inte bra alls, och deras tf nödlösning på avbrottet är inte extremt imponerande…
Ett stort problem har ju varit paket som dom påstås ha försökt att leverera trotts att folk inte har sett det minsta livstecken från PostNord, kanske borde prova att skicka det som paket några gånger?
… och stora IT-störningar hos TRV (Trafikverket)
Hmmm.. Koppling till den slappa IT-säkerheten ?
http://www.gp.se/nyheter/sverige/it-st%C3%B6rningar-hos-trafikverket-1.4720269
Apropå Postnord så var det Reinfeldts regering med Maud Olofsson i spetsen som slog samman den svenska och danska Posten. Då kan det bara gå som det gått – utför. Dyrt och dåligt för svenska skattebetalare.
Ja, det är en del av ett samhällsproblem som sakta bryter ner välfärden, nämligen New Public Management, nyliberalism och vinstjakt genom nerskärningar.