Cornucopia?

2017-10-12 13:15

#brevet - Tvådagarspost drabbar främst Norrland

Så har PostNord återigen levererat #brevet på mindre än ett dygn från tömning. Samtidigt meddelar PostNord att nya lagar för tvådagarspost normalt inte kommer ändra något, utan främst drabbar Norrland där transporter kan gå över från flyg till miljövänligare tåg och landsväg.
#brevet återigen hemma
#brevet lades alltså på lådan i Stockholm, där det sedermera tömdes på utsatt tid.

Postlådan skulle tömmas 18:00 och 18:01 utsattes brevet för ett fritt fall i samband med detta. Därefter hamnade det klockan 19:01 i terminalen i Enskede (heter egentligen något annat, men jag är ju lantis). 21:30 var det uppe vid den stora terminalen söder om Arlanda (heter något på R...), varifrån #brevet åkte med tåg till Göteborg runt 22:32. Det var lite skakigt på vägen, där rörelsedetektorn löste ut två gånger, men vad jag vet har man lagt ner den manuella sorteringen ombord. Klockan 03:02 lastades #brevet av för sortering i Göteborg, vilket pågick till 04:00 under mycket rörelse och ett fritt fall. Någon gång efter 05:32 åkte det iväg med lastbil till posthuset i Skene, dit det var framme 06:31, vilket talar för stopp på vägen på andra platser. Sedan var resten bara en fråga om lokal postleverans till lunchtid.

PostNord meddelar på Twitter att det mycket riktigt är mycket kostsamt att lagra post. Det blir därför inte generellt stora konsekvenser av den nya lagstiftningen som tillåter tvådagars leveranstid. 

Detta slår iställer främst mot post till och från övre Norrland, där man med två dagars leveranstid kan sluta med postflyg och istället köra posten med tåg eller på landsväg, vilket blir både billigare och mer miljövänligt. Men långsammare för de som bor norröver.

Företag baserade i Norrland får alltså en dags längre leveranstid för sin post, liksom mottagare boende i Norrland. 

Posten kommer naturligtvis inte att lägga miljontals brev på hög och leverera dem först en dag senare - det finns inte utrymme för det. Vilket väcker frågan hur det egentligen går till med ekonomibrev, eller B-post som det också kallas. En funktion som iaf baserat på frimärken upphör vid årsskiftet. Jag har länge misstänkt att B-posten kommer fram lika fort som vanlig post, då PostNord knappast vill ta större kostnader för en billigare tjänst i form av lagring av post...

Därtill behöver inte PostNord vid nya tvådagarskravet slå knut på sig själva vid externa störningar, som snöoväder, nedrivna kontaktledningar, sabotage, terrorism, sjukskrivningar eller krigshandlingar utan kan ta det lugnt om posten ser ut att bli försenad ett dygn.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

11 kommentarer:

  1. Den manuella postsorteringen ombord på posttågen lades ner i mars 1996. Dvs för mer än 20 år sedan.

    I Mars 1996 avvecklades de sista postkupéerna med sortering ombord.

    På slutet fanns då

    * 952-953 Stockholm-Ånge-Sundsvall och åter
    * 401-402 Stockholm-Göteborg och åter
    * 209-210 Stockholm-Malmö och åter.

    https://digitaltmuseum.se/011013838528/postsortering-ombord-pa-tag

    SvaraRadera
  2. Däremot rullar det fortfarande speciella godståg enbart lastade med post, dvs brev och fr.f.a paket men alltså UTAN någon (manuell) sortering ombord
    Detta mellan Stockholm och Göteborg / Malmö / Sundsvall

    SvaraRadera
  3. När jag fått B-post så har det alltid tagit c:a 3 dagar. Har aldrig kommit fram dagen efter. Jag kollar stämplarna.

    Om Postnord vill förbättra sitt rykte, så ser jag fram emot att de börjar leverera paket till dörren, och sluta ljuga om att de varit här, för att istället köra dem till ett utlämningsställe. Alternativt kan de sluta erbjuda hemkörning.

    SvaraRadera
  4. Ursäkta om jag "spammar" bloggen men kan inte låta bli att lägga upp denna lilla film om ett mycket mindre sårbart Sverige..

    http://www.filmarkivet.se/movies/post-pa-hjul/

    SvaraRadera
  5. Det känns som att du nu nära på öser lovord över PostNord för att nyligen mest klagat över dem. :) Vi får väl se hur det går när du blir av med din tracker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, rapporterar hur det ser ut. Så får vi se när trackern försvinner. Kommer iaf veta var...

      Radera
  6. Kan vi se fram mot att trackern hamnar i bloggarens lockande Iphonekartong om inte Postnord supit bort trackern innan?

    SvaraRadera
  7. Jag har inget att klaga på hos PostNord.
    Skickade ett brev förra söndagen kl. 1100 (upphämtning 1200) från mörkaste delen av Skåne.
    Mottagaren av brevet fick det i brevlådan före kl 1100 på måndagen...och han bor i Kiruna!
    Jag är rätt impad faktist, med tanke på att det blev skickat på en söndag!
    Och till det facila priset av ynka 14 spänn.

    På Posten drar dom inte benen efter sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle vara intressant att följa ett brev/paket postat någonstans i "mörkaste Småland" och med adressat bosatt i södra Lappland...

      Ensliga lantbrevbärarlinjer i båda ändar - som nog är de mest pålitliga - men med många omlastningar och -sorteringar...

      Radera
  8. Miljööön. Med det argumentet kan man rättfärdiga vad som helst. Oftast ett stigande skattetryck, någon skatteväxling ser vi inte mycket av.

    SvaraRadera
  9. Nytt sätt att dela ut
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BAAQe/har-kor-postnord-lastbilen-med-oppen-baklucka-pa-e6

    SvaraRadera